toplood verzekerd meer vangsten??


tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

22-08-2008 10:40

Beste collega vissers,
Hoor vaak dat men met toploood meer aanbeten zal krijgen.Ikzelf vis zowel met als zonder(wat de situatie toelaat) en kan hier geen onderscheid in ondervinden.Er loopt met natuurlijk minder lijn door het water.Maar de beetregistratie is er dan ook veel beroerder om!
Is dit nu echt van meerwaarde??
Groet Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

22-08-2008 10:48

als ik jou was zou ik gewoon met een slap lijntje te werk gaan (als dat het toelaat).
als je top lood gebruikt ligt hij meestal 20 meter uit de kant ,maar 20 meter verder kan het nog dieper zijn dus loopt je lijn nog midden door het water .
en je beet registratie is gewoon kut ,wat je wel kan doen is als je de lijn uitvaart het toploodje 10 meter of 5 meter van je lood af leggen dan heeft het wel een goed effect en de beet registratie is ook redelijk.

mvg,yannick :wink:
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

22-08-2008 11:09

Ik gebruik het als ik alleen vis met 2 hengels. Zit ik niet zo te kutten als ik een aanbeet krijg. Als ik niet in m'n eentje zitten of de stek is dusdanig groot, dan laat ik het bij een flying back lead in combinatie met een half slappe lijn.

Mitchel
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

22-08-2008 13:30

vis zelf alleen met toplood als ik op 't kanaal vis ivb boten, voor de rest altijd slappe lijntjes (H) werkt perfect!
Mvg, Janieck
Anonymous

22-08-2008 13:56

ik doe de laaste tijd eigenlijk altijd het volgende

gooi of vaar me lijn in
doe er een toplootje aan en doe me hengel een stuk omhoog tot het lootje tot de helft is (oke niet met lange afstanden :) )
zo heb ik in mijn ogen nog wel een redelijke beetregistratie en houd hij toch de lijn voor een groot deel laag

of zie ik dit helemaal verkeerd ?
Gebruikersavatar
Gilbert Noordam
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-08-2008 15:24
Locatie: Den Haag

22-08-2008 14:07

Je kan ook die flying backleds van fox of korda gebruiken, heb zelf die van korda. Je hebt er enkele verschillende gewichten van. Wanner je ingooit komt ie +\- 10 meter of zo terug, met een zwaardere variant iets meer. En de laatste 15 meter of meer van je lijn naar je haak toe ligt perfect op de bodem.

En je beetregistratie wordt niet beinvloed, enigste nadeel is als je binnendraaid zonder vis komt hij soms naar je top oog gekropen via je lijn.
Maar backleds zelf probeer ik zo veel mogelijk te vermijden i.v.m. het aantal hoeken dat je dan in je lijn gaat krijgen. Hoe meer dit er zijn hoe slechter je beet indicatie\registratie.
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

23-08-2008 17:22

Ik vis zowieso met de flying back lead en als de water en de stek het toelaten vis met met toplood. Is het een druk bevist water met dressuur dan vis ik ook nog met slappe lijn.....
Ik heb zelf op een water gevist waar ik ongeveer 200m uit de kant viste en de bodem structuur was net een een grote bak met overal de zelfde diepte, ik heb toen samen met mijn toenmalige vismaat tijdens het uitvaren om de 50m een toplood aan de lijn gedaan...
We waren toen de enige op het water die toen vis vingen
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

24-08-2008 20:41

Ik vis standaard met de flying back leads van Korda. Dit werkt perfect. Met half slappe lijn, wanneer je de lijn strak draait heb je kans dat het back lead terug naar je onderlijn glijdt omdat het meestal maar een paar gram is. Ik heb een goede beetregistratie.
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

25-08-2008 10:54

ik heb altijd sowieso een Flying Backleadje van Fox boven mn tube zitten, als je strak ingooit dan ligt ie wel een aardig eind van je lood af en ligt dus dat gedeelte sowieso over de bodem. En op wateren waar ook maar iets dressuur zit gebruik ik ook toplood, of vis met slappe lijnen. Licht lood en de baitrunner flink los en lichte swingers helpt ook vaak op dressuur wateren. Verder kan je nog met een soort vrijloop systeem gaan vissen dwz geen vast lood gebruiken maar een centimeter of 10-15 speling erop zodat ie zich prikt
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-08-2008 11:03

De korda flying backleads zijn ideaal in combinatie slappelijn visserij als "toplood" te gebruiken.
aangezien ze lekker ligt zijn de zwaarste 8 gram zou die bijna geen consequentie hebben tot de aanbeet.
Is maar een tip ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

25-08-2008 11:03

ik zag laatst nog iemand vissen die lag dik 100 meter van zich uit te vissen en hij had een toploodje eraan .ik vroeg hem vriendelijk of dat nou wel het beste is ,daarop hij antwoorde ja dan ligt mijn lijn mooi over de bodem bij mij aas :o ik vis 8 van de 10 gevallen zonder toplood gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-08-2008 11:11

Hahaha Harald zulke mensen hou je altijd.
Helaas slaat die de spijker aardig mis dan, aangezien nylon en zeker ook gevlochten lijn drijft op zulke afstanden.
Dit probleem is aardig op te lossen door je lijn niet op spanning te zetten (semi slap).
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

25-08-2008 11:13

ik ken de Korda loodjes die zijn inderdaad licht, die van Fox die ik gebruik zijn ook super licht en ik gebruik ook de loaded tube van Fox dus mijn hele montage ligt strak over de bodem, ook gebruik ik afhankelijk van het water en de bodem, verschillende kleuren tube en lood. Op een modderbodem gebruik ik bruin op een normale bodem vaak weedy green en op grind putten Gravel...en ik heb de Soft Steel camou lijn, kortom ik ben aardig camouflerend bezig hahaha maarja dat is mijn opvatting, hoe minder er te zien valt hoe minder er gezien wordt ;) en natuurlijk zal het niet allemaal nut hebben maar ik heb er wel een beter gevoel bij als ik achter de stokken zit ofzo
K. van den Herik

25-08-2008 13:04

Helaas slaat die de spijker aardig mis dan, aangezien nylon lijn drijft op zulke afstanden.

Not
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-08-2008 13:23

Ow Klaas drijft bij jou de nylon niet?
Denk toch meer als mensen kunnen bedenken anders hadden wij al die leadcore leaders en sliders ook niet nodig.
Owjah er zijn wat zwaardere lijnen op de markt X line is een voorbeeld, alleen gooien is dan weer een klein nadeel.

Ps: klaas heb het over niet aan de oppervlakte drijven maar bedoel meer dat die niet strak over de bodem loopt zullen we zeggen +/- 30 to 50cm is mogelijk ligt er maar net aan hoe vet je lijn is.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
K. van den Herik

25-08-2008 14:29

zeg ik: zinkt en hoe meer lijn er uit staat hoe meer er op de bodem ligt te leggen. Mijne wel. En mijn gevlochten lijn ook, zowel pb zwevend als proline als een baksteen.

hadden wij al die leadcore leaders en sliders ook niet nodig


Tja mooie verhalen met mooie foto's doen een hoop.
Soms wil je 110% zeker zijn.

Lachen ook die hengel opstelling met de toppen omhoog. Scheelt zeker 4 meter, of je moest die 4 meter nodig hebben.

Enne 60/100e zinkt zeker.
Gebruikersavatar
Alexander Martens
Berichten: 113
Lid geworden op: 23-11-2006 22:27
Locatie: Utrecht

26-08-2008 19:45

Als je flying backlead , gebruikt en je draait je lijn strak aan , word ie dan niet gelift en gaat ie heel veel mer naar je montage toe ? , of als je te slap vist , gaat de lijn dan niet alsnog omhoog ... tusse je backlead en montage ?
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

26-08-2008 21:48

hmm ik weet het niet dacht het niet..mijn lijn is niet drijvend dachtik. ik heb Fox Soft Steel Camou en op de andere molen heb ik ESP nog zitten..heb onlangs een 3e molen bijgekocht namelijk waarik regelmatig mee vis daar zit die Soft Steel ook op, op de andere 2 zitten ESP maar ik geloof niet dat mijn lijn drijft, krijg trouwens ook gewoon beten op zowel dressuur gevoelig water als gewoon water dus
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

27-08-2008 10:53

Oftewel met een pen vissen zou je niks vangen Niek? De karper schrikt dan zo vreselijk van de lijn dat die metteen geen honger meer heeft.

Wil je je lijn beter laten zinken dan kan je hem ook met een stukje doek met dreft insmeren. Dit doe ik bij mijn hengels waarmee ik met een dobber vist. Je lijn zinkt dan waardoor die niet zo vatbaar voor de wind is.
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

27-08-2008 11:50

Dat zeg ik niet haha ik bedoel gewoon dat je eigenlijk zo min mogelijk lijn zichtbaar moet hebben dat is het beste. Met de pen kan het niet anders dan dat je je lijn zichtbaar hebt omdat je haaks vanaf je pen naar de bodem zit te vissen. Maar het zijn meningen hier he geen feiten oid
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

27-08-2008 12:28

@ Remco... ik heb nog nooit iemand met een strakkelijn zien penvissen.... Ja de pen zal er heeeeeeel iets spanning op zetten. Maar zo goed als niets...
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-08-2008 14:06

toplood :wink:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

27-08-2008 15:26

stephan bultman schreef:@ Remco... ik heb nog nooit iemand met een strakkelijn zien penvissen.... Ja de pen zal er heeeeeeel iets spanning op zetten. Maar zo goed als niets...



Nee zo ver was ik ook al. Punt is dat de vis metteen afgeschrikt wordt door de lijn. Niet helemaal waar als je het mij vraagt. Bij een pen loopt het vrij recht naar boven en daar valt toch zeker goed vis op te vangen.
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

27-08-2008 16:39

Klopt kijk maar eens naar de film van Ronald de Jonge (Vinkeveense plassen) vis zwemt zelfs paar keer door de lijn heen,zonder argwaan!!!!!
Zal natuurlijk per water verschillen!!
Greetz Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

29-08-2008 11:44

ligt eraan als ik met de boot uitvaar gebruik ik altijd toplood scheeld een hoop gezeik snachts.

als ik gooi een flying backlead

als de bodem vlak is zonder opstakels tot mijn aas pak ik altijd toplood op de vinkeveense plassen schrikken ze er misschien niet van maar op andere wateren wel dat weet ik zeker.

vissend op een bevaarbaar kanaal met een vaargeul erin gooi ik mijn toplood meestal in de vaargeul.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.