Herken het water met biggen potentieel


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-08-2008 04:55

Mannen,

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie herkennen of een water wel of niet het potentieel heeft om biggen (25+ pondjes) te herbergen. Ik kom wel eens her en der en dan zie ik soms zo verschrikkelijk mooie (stukjes) water dat ik eerder "verliefd" wordt op de omgeving dan daadwerkelijk een oordeel heb over het water.

zoeken jullie bijvoorbeeld naar:
    *Minimale dieptes? Ik kan mij voorstellen dat op een water waar maximaal 2- cm water staat geen echte knallers zitten.
    *Diepte verschillen? Moet er in jullie ogen veel diepte verschil aanwezig zijn? Zo ja hoe herkennen jullie dit op voorhand? Of peilen jullie per definitie?
    *Oever structuur? Wel geen beschoeiing? Letten jullie hier op?
    *Wel geen riet / wier etc?

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

19-08-2008 07:45

weinig, karper, weinig witvis, veel vreten, liefst bollen.

1e 2 is bijna niet te vinden in nl.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

19-08-2008 08:16

veel wier en een niet te klein water (geen parkvijvers of zo) liefst idd niet al te veel brasem en vaak kun je er ook snel achterkomen door tentjes te tellen in de zomer vakantie of in het weekend. Op het water met de grotere vissen zul je over het algemeen vaak en veel tentjes zien. Voor mij is begroeiing wel erg belangrijk op een water. Diepte verschillen is prettig maar in mijn opzicht geen vereiste maar enige diepte weer wel (minimaal 3 meter denk ik)
K. van den Herik

19-08-2008 08:24

wier: meestal door overbemesting veroorzaakt door overbezetting dus geen grote karper. En die ene grote is meestal van het kofferbakras
Derk Roelsen

19-08-2008 08:40

Til voor de gein eens een paar stenen op. Krioelt het onder de stenen van de vlokreeften, dan weet ik genoeg. :D
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-08-2008 08:42

Kranswieren of andere onderwatervegetatie lijkt me een betere benaming. Ik denk dat Bert-Jan dat bedoelt i.p.v. wier. En dat heeft zeker niet met overbemesting te maken.

Interessante vraag. Ik herken wat je schrijft over een water "ontdekken". Je ziet dan een prachtig water, helemaal omringt door natuur, in the middle of nowhere. Een eerste indruk is dan vaak van: zo, hier zullen vast beste joekels zitten! Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Sommige dingen kun je zo op het eerste oog niet zien. Bijvoorbeeld:

Visbestand: een water met superveel potentie, maar volgestampt is met karpers (die ook nog eens van een niet snel groeiend of groot wordend ras zijn) zal weinig biggen opleveren.
Aanbod natuurlijk voedsel: zit er veel mosselen, driehoeksmosseltjes, waterslakken e.d. of niet?
Aanbod onnatuurlijk voedsel: krijgen de karpers flink ballen te vreten of vist/voert er nauwelijks iemand?

Ik denk dat door die combinatie van voeren en natuurlijk voedsel, al dan niet als gevolg van (lokaal) verbeterde waterkwaliteit, op veel wateren voor een aardige gewichtstoename de laatste jaren heeft geleid.

Als je een helder water aantreft met veel onderwatervegetatie en gele plomp en riet betekend dit vaak al veel natuurlijk voedsel. En dit kan (hoeft natuurlijk niet) ook op een lage bezetting duiden. In een echt zwaar bezet of overbezet water groeien vaak weinig plantjes meer. En een lage bezetting is dus gunstig voor het biggenpotentieel. En of dit nu een putje van 5-6 ha is of een plas waar je de overkant niet kan zien is voor mijn gevoel minder belangrijk, het ligt meer aan de verhoudingen tussen aanbod voedsel/hoeveelheid vis denk ik.
K. van den Herik

19-08-2008 09:31

http://www.kranswieren.nl/

voedselarm water ok, wel veel afvalstoffen in de vorm van amoniak enz

http://www.waterwereld.nu/waterviolier.html

Gek dat btw eigenaren aparte vissen inzetten om hun wateren wiervrij te houden.
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

19-08-2008 10:13

De ouderdom van de plas speelt toch ook een grote rol?

Goed te herkennen aan de bomen langs de zijkanten van de plas.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2008 10:18

Jurgen, dat is maar zeer betrekkelijk. Binnen 10 jaar kan een pootkarpertje al wel 20kg+ wegen.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-08-2008 10:56

Tegenwoordig ziet men al of het water grote vissen bevat? :roll: Ga gewoon vissen,je merkt het vanzelf wel of bang dat je kostbare tijd verspeeld aan knolletjes?

Zelfs in de meeste kleine prutslootjes kunnen grote vissen zitten.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-08-2008 11:51

Van de site uit jouw link (kranswieren.nl), leuke site trouwens, bedankt:

De meeste kranswiergemeenschappen zijn zeer gevoelig voor waterverontreiniging. In fosfaatrijk water worden kranswieren vaak weggeconcurreerd door planten die deze voedingsstof snel kunnen opnemen en hierdoor snel gaan groeien. De kranswieren verliezen dan de strijd om het bestaan doordat de concurrentie teveel licht wegneemt om te kunnen groeien.

Als het water voedselrijker wordt, worden kranswieren vaak weggeconcurreerd door hogere waterplanten als fonteinkruiden.

De meeste kranwiersoorten zijn indicator voor helder, voedselarm water. Vaak pioniersituaties van wateren die pas opgeschoond zijn of gegraven zijn.

Waterviolier is een kwelindicator btw.

Beetje off topic, sorry.
K. van den Herik

19-08-2008 12:36

http://www.hsvcastricum.nl/Beheer/Vogelenzang.pdf

Blz 7 en 8

Amoniak en nitraat. Heb op mijn ouwe computer nog meer verwijzingen
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

19-08-2008 15:53

Er zijn toch geen wateren meer waar niemand vist. Dus ga er eens op uit zonder hengels en kijk of er in de weekenden ook (karper)vissers zijn. Ff een praatje maken en je ziet wel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2008 20:47

Beste Jaap, er zijn pakweg de laatste 40 jaar nooit wateren geweest waar niemand vist, alleen vist ca. 90% op slechts maximaal 10% van de wateren (in ha. gemeten...).
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

19-08-2008 23:50

Als penvisser obeserveer ik een nieuw water eerst. Polaroid bril op en een "rondje" maken (of als het een vierkant water is een vierkantje enz enz) Potentiele plekkies zoeken. Bruggtjes, beschoeingen, duikers, overhangende takken enz enz. Ik kijk wat de meerkoeten doen. Kijk of er een reiger staat en hoe diep hij in het water staat. Zwemt er een zwaan dan kijken hoe diep hij zijn nek in het water steekt. Steek zelf hier en daar een tak in het water. Kortom ik probeer het water te lezen. Praat ik met andere vissers ? Neen bij voorkeur niet. Vroeger deed ik dat wel maar ik heb ondervonden dat dit niet altijd even zinvol is. Zo beweerde men dat er op een bepaald water de zwaarste vis 30 pond was. Fijn om te weten. Weg verassing van het water. Nee hoor. 2 weken later haalde ik 37 pond binnen op nog geen 70 cm water. Op singels in woonwijken heb ik vissen binnen mogen halen welke het predikaat big waard waren. Op water met een fantastische beschoeing met 1 mter water tegen de kant heb ik maanden gezeten en ben ik niet boven de 18 pond uit gekomen. Maar wat een lol heb ik hier gehad. Voor mij persoonlijk moet een watr verassend zijn. Hoe meer je van anderen hoort hoe minder verassend het is. Het is dan net alsof je verjaardagscadeau in een doorzichtige verpakking aan geboden wordt. Maar goed dit is persoonlijk. Indien een water kenmerkend zou zijn voor biggen dan zou iedere karpervisser deze kenmerken inmiddels wel kennen en zou de waterkant er als een camping uitzien.

PS
Ik bedoel met dit stukje niet om de topic starter te bekritiseren. In tegendeel zelfs. In probeer alleen maar te laten zien dat ieder water zijn verassingen heeft en qua biggen niet in een specifieke categorie in te delen zijn. Ontdek, probeer uit, vloek en scheld en LAAT JE VERASSEN. (tenzij je natuurlijk niet van verassingen houd)
Hoge bomen geven lange planken
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-08-2008 00:56

Hey mannen,

Ik lees zomaar zinvolle reacties van mensne die begrijpen wat ik bedoel, waarvoor dank! Ik lees echter ook minder zinvolle reacties en zelfs verwijten waar ik maar niet op in ga.

Is het feit dat er veel tentjes staan gedurende de zomermaanden een teken dat er zware vis zit? Of zijn dat allemaal vissers die de meute achterna rennen omdat ze denken dat er grote vis zit? Heb zelf eens een aantal keren op een watertje gezeten waar ik nagenoeg nooit iemand zag vissen. Dit water herbergd(e) een redelijk mooie vis, heb ik uit wel betrouwbare bron mogen vernemen en een rits minder speciale vissen. Ik heb een aantal vissers, die ik dacht te kunnen vertrouwen, verteld wat er op het water te vinden zou moeten zijn en wat denken jullie ....... er staan hedentendage vaak een aantal tentjes aan het water en niet alleen in de weekenden. De tegenwoordige vissers weten het mij allemaal prima te vertellen wat er aan bestand moet zitten, alleen wordt dit wel met de dag mooier en spectaculairder. conclusie voor mij is dan dat veel tentjes helemaal NIETS zegt!

Ben ik bang mijn tijd te verdoen? welnee, juist helemaal NIET ik vraag daarom ook alleen maar naar het herkennen van het potentieel! Niet naar zeker te weten bestand! Potentieel heeft het nu eenmaal in zich dat het beide kanten op kan gaan en dat vindt ik juist wel spannend. Maar om nu dagen achtereen aan een water te gaan zitten omdat de omgeving zo mooi is maar er domweg geen karper zit gaat mij ook wat te ver. Jullie vissen toch ook niet thuis in de badkuip?

Was vannacht erg vroeg en nu alweer erg laat, iets gaat niet goed ;-) en dus nu eerst maar eens maffen maar de komende dagen zal ik mij inderdaad eens verdiepen in de verhalen / studies m.b.t. wieren etc.

Tot nu toe dank voor de antwoorden en het meedenken, uiteraard zijn meer tips en tricks welkom!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

20-08-2008 01:42

Stadsingels in de post van Cees, spreekt me aan.

Heb dat soort wateren in de vorige week "gescout".
Maar dan net even buiten de bewoonde wereld, maar dan wel in open verbinding staande met de stadsingels.

Was getipt.

Korsten meegenomen, en simpelweg in de tocht gegooid.

Resultaat was vistechnisch geweldig. Veel karper gezien.
Heb door fysieke malheur nog niet gevist; heb onvoldoende
kracht om te drillen, maar dit waren dus voorbeelden van de onbekende en niet of nauwelijks beviste watertjes.

Ze zijn er dus nog steeds.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
K. van den Herik

20-08-2008 07:46

tegenwoordig zit in elke hutsefrutstrutput karper. Niet van nature-lees hsv uitzetting- dan toch via de krantentas. Is dit nieuw? Neuh. 35 jaar geleden werd de put al geplunderd.

In nl worden ongeveer de helft van de grote vissen die gevangen worden, gevangen op wateren waar ze groot gekweekt zijn dmv bollen voeren. Dus dat tentenkamp is zo gek nog niet.

Bijna elk water waar in principe karpers zeer groot kunnen worden van nature, zwemt veel en veel te veel vis.

Neem hier kanaal van steenehoek. Het wat waar de karper super groot zou kunnen worden. Voer je daar 25 kilo mais en stort je dat in 1 keer, zal de helft de bodem niet halen, opgevreten. 60 koppels 21 uur vissen

Met 100 kilo bremmen geen prijs.

Nu weet ik wel dat ene water met die ene veertiger/vijftiger en de rest amper 10 kilo. Tja ken ook mensen van 245 kilo. Neu, een beetje evenwichtigere op bouw.

Voorbeeldje? Lammetjes wiel rond 1986. Zonder vissersvoer he. Wij voerden wel eens een pond bollen man sow... Een kleine 35 vissen op 4 a 5 ha allen tussen de 7 en 15 kilo, waar jaalijks nog een paar pondjes bij kwam. Helaas sloeg het grote voeren in 189/89 toe, later zo ook het grote sterven...

MVG

Klaas
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

20-08-2008 11:21

Marc,

Kun je jouw vraag eens verder toe lichten. Je geeft mijn inziens namelijk bij je vraag al zelf de antwoorden.
Diepte verschillen kunnen van invloed zijn, natuurlijk aasaanbod, waterplanten, oppervlakte, vis uitzetting, in verbinding met andere wateren (natuurlijke doorstroming of geforceerd zoals een gemaal), paai mogelijkheden enz enz.
Hoe ouder een water hoe meer kans.
Hoe kun je dit nu zien als je iets op het oog hebt ? Of hoe kom je het te weten. Door daadwerkelijk te gaan kijken zou een simpel antwoord kunnen zijn. En eigenlijk is het ook zo simpel.

Ik zal 2 voorbeelden geven.
Het lage bergsche bos in Rotterdam was 30 jaren geleden een vuilnis stort. (de zogenaamde skiheuvel is eigenlijk 1 berg vuil waarover grond gestort is) Van deze vuilnis stort is een recreatie park gemaakt met diverse meertjes welke allen met elkaar in verbinding staan. Tijdens de aanleg is ht water vol gestort met karper. Als je er nu gaat kijken dan staat er geen enkele water lelie en is de waterkleur zwaar troebel. Er zitten leuke beschoeingen en veel overhangende bomen maar als je goed kijkt ziet het er allemaal toch een beetje ongezond uit. (zeer veel rottende bladeren op de bodem). Desondanks herbergt dit water een behoorlijk potentieel aan zware karper en dit is overigens bij iedere karper visser in Rotterdam en omgeving bekend. Welke kenmerken heeft dit water nu precies.
1) Het is oud ca. 30 jaar
2) Het is kunstmatig bezet met karper
3) Heeft een aardige oppervlaktes
4) Per dag worden de karpers gevoerd door de talrijk aanwezige vissers
5) Natuurlijk aas aanbod door de miljoenen muggelarven welke in de rottende bladerbodem (overigens niet overal) een prima overlevingsplaats hebben.
6) groeit er wier ? Neen
7) staan er waterlelies ? Neen
8) redelijk varierende diepte (alhoewel door inklinken en baggerbodem de diepte gedurende de jaren wel afgenomen is)
Voorbeeld 2
Een paar 100 meter verderop stroomt de rotte en als je iets verder rijdt kom je op de rottermeren. Hier heb je uitgebreide rietvelden, veel meer variatie in diepte, is nog ouder water en heeft een natuurlijke doorstroming. Water is ook troebel maar door de natuurlijke doorstroming wel "gezonder". De rotte en rottemeren herbergen een AANZIENLIJK potentieel aan zware karper.
Welke kenmerken heeft dit water
1) het is oud (heel oud)
2) door verschillende dieptes natuurlijke paaigronden
3) Veel natuurlijk voedsel (rottemeren hadden een behoorlijke baggerbodem)
4) hier en daar een gemaal
5) groeit er wier ? Zo ver ik weet niet
6) staan er waterlelies ? zo ver ik weet niet

Het typische is dat jaren geleden het bergsche bos echt maar dan ook echt afgeladen was met vissers en dat je op de rotte(meren) een kanon af kon schieten en je alleen maar zeilboten raakte. Men deed elkaar dus eigenlijk maar na. He een karpertentje. Eens kijken of hij wat gevangen heeft en ja hoor binnen een paar maanden zat het vol. (ze kwamen zelfs uit Engeland ) Tegenwoordig zijn de rotte(meren) "ontdekt" als karperwater.

Maar hoe kun je nu ontdekken dat beide wateren potentieel zware karper bevatten ?
Eigenlijk heel lastig. Bergsche bos is aangelegt en heeft karper uitzetting gekend. Hoe kom je hier achter. Tja doordat ik hier in de buurt ben op gegroeid maar ook door te gaan kijken op warme zomeravonden (springende en rollende karper)
De rotte is niet aangelegt en zeer oud. Kent zover ik weet geen karper uitzettingen. Hoe kom je er nu achter dat de rotte zware karper herbergt ? Eigenlijk ook weer door te gaan kijken. Ook weer op warme zomeravonden en dan met name in de ondiepere hoeken (rietvelden).

Geen van beide wateren zien er voor bv een penvisser echt aantrekkelijk uit (alhoewel het bergsche bos toch wel heel mooie pen plekkies heeft) . (Rottemeren heeft hier en daar wel leuke pen plekkies) Er zijn geen wiervelden. Geen waterlelies. Wel zijn het duidelijk 2 verschillende wateren. De 1 is aangelegt de ander is natuurlijk.
Wat zijn nu de gemeenschappelijke kenmerken. Ouderdom, verschillende dieptes, natuurlijk aasaanbod (trek eens met een oud schepnetje een laagje modder van de bodem en kijk wat je er in aantreft), allebei troebel water. En verder ? Ik zou het niet weten. Wel weet ik dat op water waar karperuitzetting geweest is en welke oud zijn de kansen op meerdere zware exemplaren groot is en ook weet ik dat aanzienlijke hoeveelheden brasem de groei van karper belemmeren maar hoe je hier allemaal achter komt Tja ik kan niet anders stellen dan door te onderzoeken.

PS
Nogmaals nog bekritiseer ik nog val ik aan. Ik geef alleen weer wat ik weet en hoe ik tegen vissen aankijk. Er is geen ideale aanpak en er is geen ideaal water. Er is geen ideaal weer en er is geen ideaal aas.
In mijn optiek is juist het onderzoeken en experimenteren de saus over het vissen. Hiermee wil ik dus iet zeggen dat jij niet wil experimenteren of wilt onderzoeken maar wel dat je vraag naar mijn idee niet te beantwoorden is met vaste kenmerken. Er zijn gewoon te veel variabelen. Maar op zijn minst zijn er wel een paar variabelen zoals ouderdom, verschillende dieptes, natuurlijk aas. De kansen zijn dan in ieder geval wel groter.
Hoge bomen geven lange planken
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

20-08-2008 11:46

ferenc van de vorstenbosc schreef:Tegenwoordig ziet men al of het water grote vissen bevat? :roll: Ga gewoon vissen,je merkt het vanzelf wel of bang dat je kostbare tijd verspeeld aan knolletjes?

Zelfs in de meeste kleine prutslootjes kunnen grote vissen zitten.


als je vangen van knolletjes tijdverspeling vind dan ben je geen echte visser!
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Kaj de Jager

20-08-2008 14:48

Ik ben het eens met de uitspraak dat in elk prutswater biggen kunnen zitten, maar wat ik wel eens doe is naar mijn opa of oma gaan of naar oudere mensen in de buurt en vraag dan naar een kaart van de omgeving van 30 40 jaar geleden vaak hebben ze dit nog wel liggen.

Wateren die er dan al op staan zijn MEESTAL wateren waar grotere karpers zitten maar deze zullen door hun leeftijd ook vaak erg voorzichtig zijn.
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

20-08-2008 15:00

Op elke kutput kunnen grote vissen zwemmen de combinatie veel vissers veel voer zorgt ervoor dat de vissen groeien als kool of liever gezegd wij kweken die dikkertje,s kijk maar eens hoe spectaculair het gewicht op veel wateren is toegenomen.

Kaj een water van 30 of 40 jaar oud zegt niets over het gewicht van de vissen vaak moet je kijken of een water de vissen iets heeft te bieden kwa voedselaanbod,ook zal de hoeveelheid karper die een water rijk is van doorslaggevende aard zijn,veel of weinig vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2008 16:40

Een beetje dringen aan het water is dus de doorslaggevende factor als je voor gewichten gaat. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

20-08-2008 17:04

ff voor de duidelijkheid: zware karper is voor mij 18 kilo plus en dan niet een verdwaalde.
K. van den Herik

21-08-2008 10:45

tip 2: wateren met vel alikruiken. Immers hoe minder concurrentie hoe beter. Beetje watervervuiling met fosfaatjes helpt ook. Jammer genoeg wordt de waterkwaliteit steeds beter dus minder vreten dus minder (kilo) vis (per ha)