Hoe ga je om met een stekkenpezer


Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

19-08-2008 12:32

Ja, Wilbert dat is wel de beste manier om er mee om te gaan. Als je maar lekker je eigen ding kan doen en heerlijk vissen kunt vangen.
Zolang mijn baas vind dat ik genoeg verdien , doe ik alsof ik hard werk .

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

19-08-2008 17:01

In het oosten van het land is het nog erger!De ooster buren hebben overal lak en schijt aan!!Laatst op een stuk kanaal bezig ook ca. 8km lang geen andere vissers!!En toch het lef hebben om 20 mtr naast je het spul uit de auto te pakken!!K heb hem in zijn eigen taal vriendelijk verzocht op te rotten!!Vielen een paar woorden over en weer,en uiteindelijk geen begrip van zijn kant!We hebben vaak zat gezien hoe een bankstik op het hoofd van vriend karper bewerkt werd dat het met de simpatie wel gedaan is!!
En stekkenpezen staat bij hun voor in het woordenboek!!!!!
Let wel,ik wil ze niet allemaal over een kam scheren,er bestaan zat serieuse Duitse karpervissers.Het is vooral het van Pools & Russisch komaf dat in het oosten nog voorelkaar krijgen op een totaal nachtvis verbod!!
Hier moet wat aan gedaan worden!!!Nog meer controlles en strenger optreden van boa`s
Ik zou haast zeggen dat ik blij ben als ik een nederlandse stekkenpezer op de stek heb(deze hebben na een gesprek meestal wel begrip voor de situatie)
:wink: Greetz Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2008 20:07

Tobias, je vermeldt je woonplaats niet, maar dat zal dus ergens in Oost-Nederland zijn. Er zijn momenteel 40 BOA's in dienst bij de Federatie Oost-Nederland (3 jaar geleden waren dat er nog 2), is wel zo ongeveer het maximum. Bij de BET zijn er dat verhoudingsgewijs aardig wat minder.
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

20-08-2008 00:11

Hoe ga je om met stekkenpezers ?
Ik perisoonlijk sla ze altijd eerst de hersens in en vraag dan of ze ergens anders willen gaan zitten.

Nee zonder dollen. Er blijft altijd een risico dat iemand dezelfde plek heeft uitgekozen als jij of dat iemand (on) dankbaar gebruik maakt van jou investeringen. Wat is vissen toch afzien he. Als een goed gesprek geen zin heeft kun je of ruzie maken (bij voorkeur als ze kleiner zijn dan jij) of voerplek nummer 2 op zoeken. Voerplek nummer 2 ? Ja zorg altijd voor een uitwijk mogelijkheid en het scheelt je af en toe ergenis. (denk ook eens aan voerplek nummer 3)
Hoge bomen geven lange planken
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

20-08-2008 09:32

Aart Lokhorst schreef:Tobias, je vermeldt je woonplaats niet, maar dat zal dus ergens in Oost-Nederland zijn. Er zijn momenteel 40 BOA's in dienst bij de Federatie Oost-Nederland (3 jaar geleden waren dat er nog 2), is wel zo ongeveer het maximum. Bij de BET zijn er dat verhoudingsgewijs aardig wat minder.


Beste Aart,inderdaad is het oost nederland.En ik denk dat het aantal boa`s er zeker beter op geworden is!!!Ik wordt liever 10 x per nacht gecontroleerd dan dat die gasten 1 vis vermoorden!!!Toch moet er in mijn ogen een regelgeving komen die het mogelijk maakt om vispassen in te trekken en het zwart vissen moet zwaarder bestraft worden,zodat dit soort praktijken niet meer zullen voortkomen.Dat er nog steeds een groep mensen bestaan die karperachtigen als voedsel aanzien is toch niet meer van deze tijd!!
Ik hoop alleen dat het in de nabije toekomst beter zal worden.De ergernissen zijn bij veel mensen veel te groot.Het zou jammer zijn dat serieuze vissers hierdoor hun hobby gaan opgeven.
Tight lines
Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-08-2008 10:46

Tobias vermoorden???????????? :o :o :o

Met een dergelijke instelling ben jij dan de vis aan het mishandelen is dat dan wel toegestaan??
Vissen is een hobby, geen religie!
Kaj de Jager

20-08-2008 11:36

Rick gooi maar eens een zakje wilhelmina pepermunt op de stek is niet schadelijk voor de vissen maar ze komen er ook nooit meer terug ;)
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

20-08-2008 12:08

Douwe Bijlsma schreef:Tobias vermoorden???????????? :o :o :o

Met een dergelijke instelling ben jij dan de vis aan het mishandelen is dat dan wel toegestaan??


Met vermoorden bedoel ik dus dat de karper wordt gedood en meegenomen voor consumptie!!!
Dit vind ik niet meer van deze tijd,Jij wel dan?!!?
Groet Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2008 12:53

Voor consumptie werd er in 2005 in Nederland 50.000 ton vis gegeten. Sinds die tijd is dit alleen maar gestegen.

Ik heb eerlijk gezegd liever tonijn dan karper. Karper wordt echter niet met uitsterven bedreigd en zou mogelijk een verstandiger keus zijn. Heeft dan ook nog zoiets als "eigen teelt" als je het zelf kunt vangen.

Ach Tobias, jouw filosofie volgend is over een aantal jaren het sportvissen niet langer maatschappelijk acceptabel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

20-08-2008 13:55

Beste Kees,
Het consumeren van vis doe ik ook,maar iedereen zal toch met mij eens zijn dat een stuk tonijn of een mooie Karper van ca.30 pond iets anders is!!
De topvissen van bepaalde wateren verdwijnen als dauw voor de zon en dat niet omdat ze ineens kunnen vliegen!!!!Het is mij en mijn vismaat al overkomen dat voor onze ogen een van onze targets wordt neergeknuppeld.Met de vraag aan hun waarom??Konden ze thuis laten zien wat ze gevangen hadden!!!!en moeders mocht hem bakken :evil: :evil: :evil:
Sorry hoor hier heb geen begrip voor!!!!!! :( :( :( :(
Groeten Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2008 14:55

Nee hoor, het terugzetten van vis is een ethische afspraak bij sportvissers maar geen buiten de groep geaccepteerde afspraak. Er wordt door buitenstaanders ook wel vreemd tegenaan gekeken. Zet jij je vis terug???? Gelden er regels die het meenemen van vis tegengaan, dan moeten die natuurlijk nageleefd worden.

Als jij geen begrip hebt voor het consumeren van vis door mensen buiten de groep, dan heb je een beetje vreemd wereldbeeld. Natuurlijk ben je als karpervisser niet blij als een spiegeltje van een SKP of grote karper wordt opgegeten. Derhalve dient dat beschermd te worden met een meeneemverbod. Vervolgens moeten die regels duidelijk gemaakt worden en worden gecontroleerd op de naleving. Verwacht wel dat het dan wat gewenning kost. Niet iedereen gaat daar als vanzelfsprekend vanuit.

Dat stekkenpezen van een buitenlander op vakantie moet je me dan nog eens uitleggen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

20-08-2008 15:17

Beste Kees,ik bedoel "collega vissers"van net over de grens.Geen vakantiegangers.Deze collega vissers wonen net 15 min.van nederlandse wateren vandaan!!En in oost-nederland loopt dit echt de spuigaten uit!Daar waar jij woont zal dit niet erg veel voorkomen merk ik aan je reactie`s.Ik respecteer dan ook je mening hierover.
Groeten Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2008 15:38

Ik begreep dat de problemen in het oosten van Nederland met name Oostduisters waren. Begrijp nu dat Westduitsers uit de grensstreek ook voor problemen zorgen?

Nee, wel mensen met verschillende kentekens aan de gekende wateren. Voornamelijk passanten die goedkoop vakantie vieren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-08-2008 15:44

Tobias consumptie van vis eventueel ook van karper is een overleving van de hengelsport zodra die functie weg zou vallen is de sportvisserij gedoemd zelf te sterven.
Je kunt het leuk of niet leuk vinden maar karper is nog steeds een consumptievis.

Een meeneemverbod zal ik uiteraard steunen en ik heb die ook gesteund toen het aan de orde kwam in Friesland.

Vermoorden is een overdreven reactie het is het doden van een dier voor consumptie zo er zoveel dieren worden gedood voor dat doel.
Vissen is een hobby, geen religie!
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

20-08-2008 15:54

Kees Ouwehand schreef:Ik begreep dat de problemen in het oosten van Nederland met name Oostduisters waren. Begrijp nu dat Westduitsers uit de grensstreek ook voor problemen zorgen?

Nee, wel mensen met verschillende kentekens aan de gekende wateren. Voornamelijk passanten die goedkoop vakantie vieren.

Groet, Kees


Het zijn voornamelijk vissers uit voormalig oostblok!Maar een groot gros woont tegenwoordig in west Duitsland!!Begrijp me niet verkeerd onze ooster buren zijn niet allemaal zo!!!Ik ken er genoeg die het vissen net zo serieus bedrijven als ik zelf.En die ook netjes met de vis omgaan.
Je zou voor de gein eens een weekend in deze regio moeten vissen!Dan zul je gauw weten wat ik bedoel.
Dank voor je reactie`s
Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-08-2008 15:58

Kijk eens bij de Nederlandse snoek(baars)vissers hoeveel er geklopt wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

26-08-2008 22:42

Ikzelf had onlangs ook een stekkenpezer op een weinig bevist groot water. Eerste keer dat ik hem zag zitten rechtsomkeer gemaakt en volgende dag weer gaan kijken. Toen zat hij er nog, ben een praatje gaan maken en het bleek een geschikte gast te zijn. Hij wist niet dat ik er aan het voeren was en hij vond het rot voor me, beloofde me dan ook niet meer daar te gaan zitten (vroeg ik niet eens van hem). Hebben telefoon nummers uitgewisseld en hij zou me smsen wanneer hij weer naar huis zou gaan zodat ik m'n voercampagne voort kon zetten.

Vervolgens krijg ik een week later een sms, "alle andere stekken zijn bezet, ik ga dus weer op dezelfde stek zitten als laatst. Als je voer plannen had voor vanavond hoef je niet te komen".Baalde natuurlijk stevig, was wel aardig van hem dat hij me smste aangezien ik zo'n 45 minuten moet rijden voor een keer voeren en op deze manier scheelde het weer een keer voor nop rijden.

Wat wil nu het geval, mijn vismaat ging toevallig die nacht ook vissen en vanaf zijn stek heb je uitzicht over het ganse water. Wat bleek, er was niemand aan het water behalve hijzelf en stekkenpeesboy. Was toen vrij pissig en ben gestopt met voeren. Na een paar dagen weer aan het voeren gegaan en ben nu nog bezig, zit er iemand op die stek? Jammer joh, volgende keer beter, gewoon negeren die hap en volgende dag terug komen. Tuurlijk het is zuur maar al die stekkenpezers zijn van die zielige types die alleen in de zomer vissen dus het najaar en de winter heb je er praktisch nooit last van.

Al die gasten die op m'n stek hebben gezeten heb ik nooit meer terug gezien. De enkele keer dat ik een praatje besloot te maken bleek dat ze niks vingen :) Ging ik een nacht later zitten trok ik er toch een paar leuke vissen uit. Kortom stekkenpezers zijn een pain in the ass maar mensen die stekken claimen en zelfs met geweld gaan dreigen als je niet inpakt zijn velen malen erger. Het is en blijft een hobby en tja vaak zit het mee en soms zit het tegen net als in het gewone leven.

Mvgr

Harmen.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

27-08-2008 16:20

Ik heb eigenlijk nooit echt meer last van een stekkenpezer. Waarom? Ik voer namelijk niet. Ik vis alleen maar instant. Als er dan toevallig iemand op de door jou gekozen stek zit, kun je altijd een ander plekkie zoeken zonder dat je voer "kwijt" bent. :wink:

Gr,
Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

27-08-2008 16:35

ben ik het mee eens!!voer is in de meeste gevallen toch voor meerkoet&brasem etc.(behalve voor karper)!!!
Greetz
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

27-08-2008 16:54

Ben ik het niet geheel mee eens :roll:
KSN
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-08-2008 17:14

Onderbouw het eens Gerard, hier heeft niemand wat aan ;)
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

27-08-2008 20:33

LOL!! Nu je het zegt Tobias, ik vang altijd gruwelijk veel koeten en brasems :P
Niet echt een statement waar ik me achter kan scharen. Tuurlijk als je vertrouwen hebt in instant vissen zoals Bart dan is het erg makkelijk. Ik ben eerlijk gezegd niet zo iemand, voeren geeft me vertrouwen. Maar goed, ieder (gelukkig) z'n ding :D
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

28-08-2008 12:32

Natuurlijk is ook dit weer per water verschillend!! :D Het water dat ik nu bevis heeft een voerstek opbouwen geen nut!! :cry: De vissen blijven gewoon niet hangen.Het enige wat je hier met een voerstek berijkt is een peleton aan brasem! :evil: (Dus instant werkt hier het best) :wink: :wink:
Groet Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

28-08-2008 20:40

Hehehe, ik zou dan waarschijnlijk toch eigenwijs gaan voeren ;) Maar dan wel met 35 milimeter bollen om die slijmjurken voor te zijn ;)
Gebruikersavatar
Joris Janssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 03-12-2006 20:18
Locatie: America,Limburg
Contacteer:

28-08-2008 21:34

Jeroen Huigen schreef:
Joris Janssen schreef:Bij ons op een put ga je gewoon voeren en dan zeg je tegen 1 iemand dat jij op die en die stek zit en die vertelt dat tegen de andere vissers die vaker aan dat water vissen. En dan gaan ze niet op je stek zitten. Maarja er kan altijd iemand van buitenaf komen die kan dan op jou stek zitten.

Mvg, Joris Janssen


Maar als er nou bijvoorbeeld op een water zo'n 25 bevisbare stekken zijn en er zijn zo'n 50 karpervissers dan wordt dat denk ik wel heel erg moeilijk ?


Als dat daar is, Is er iets niet goed Maarja zeg nooit nooit

Mvg, Joris Janssen
''Dat heel Holland Limburgs lult''