afstand vissen


Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

08-08-2008 17:05

ik heb nu een nieuw water . 8)
en daar hebben we het volgende probleem .
we vissen daar op een meter 180 uit de kant (tegen de overkant).
we liggen daar bij opstakels (omdat er alleenmaar opstakels zijn),maar als we beet krijgen zit de vis meestal meteen vast ,en als we aan komen met de boot is de vis al gelost ,of de lijn schuurt door onderweg .
wat te doen !.

hoor het graag . :roll:
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

08-08-2008 17:18

Wat eventueel zou kunnen helpen is vissen met gevlochten lijn en ze dan gelijk uit de obstakels sleuren. In die lijn zit geen rek waardoor de vis een flink stuk minder speelruimte heeft. Of vis je al met gevlochten hoofdlijn?

Als dat niet helpt, is het dan niet mogelijk om aan die overkant te gaan zitten en vlak onder de kant te vissen (al dan niet met een pen)?

Als je alles verspeelt omdat ze zich vastzwemmen -met alle gevolgen voor de vis- is dat natuurlijk niet iets om vrolijk van te worden :-?
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

08-08-2008 17:26

ik vis nog niet met gevlochten lijn.
als de vis dan de opstakels in gaat ,de lijn vrijwel eerder door schuurt en die gevolgen kunnen erger zijn .
aan de overkant zitten geen optie is een bos .
verdere info
ik vis nu overigens met 121 gram en heb 170 gram geprobeert inline grippa.
en de opstakels(lees bomen) zijn om de 10 meter te vinden in het water.
en er zijn langs de kant super veel waterplanten te vinden .
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

08-08-2008 17:31

Casper Huizer schreef:Wat eventueel zou kunnen helpen is vissen met gevlochten lijn en ze dan gelijk uit de obstakels sleuren. In die lijn zit geen rek waardoor de vis een flink stuk minder speelruimte heeft. Of vis je al met gevlochten hoofdlijn?


nou dat sleuren klinkt niet geweldig. als je met gevlochten lijn vis bij obstakels dan heb ik een voorslag van een meter of 15/20 dit zorgt voor een beetje rek en schuurt niet snel door. meestal kies ik dan voor 45 honderste.

je zegt dat dat geen optie is maar miss ook wel ik heb ook wel eens uit het bos gevist maar dan moest ik met een waadpak een meter of 5 het water in. ving bij het leven.

miss wat vanuit een boot mooie houten plaat erin rodpod erop en gaan maar.

hopelijk heb je er wat aan.

Greets Hoeppie 8)
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

08-08-2008 17:39

het water in met waadpak gaat niet lukken :lol: ,is er 1 meter uit de kant al te diep voor waadpak .maar hoe bedoelje dat met die boot,gewoon een opblaasbootje ?en dan vlonders erin maken :P>?
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

08-08-2008 17:57

Yannick,

Gevlochten lijn in combinatie met een zeer strak afgestelde baitrunner. Zorg ervoor dat de vis absoluut niet op snelheid kan komen, ga dus ook niet gelijk met de boot achter de vis aan, maar probeer vanaf de kant de vis een stuk naar je toe te halen, met een boot ken je namelijk minder kracht zetten en belant de vis nog in de takken. :wink:

Doe dit wel allemaal met VERSTAND! ga niet als een mongool lopen trekken aan de hengel en zet de slip in de normale gevechtsstand als die richting schepnet komt!

gr. Robin
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

08-08-2008 18:03

als ik de vis van het opstakel weg heb dril ik hem ook normaal uit .
mijn baitrunner staat eigenlijk bijna dicht op zo´n afstand neemt hij bijna alleen maar rek ,de delkim piept ookmaar een antal malen .
dus gevlochten lijn zou een optie zijn ,wel in combinatie met een nylon voorslag van een meter of 15.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

08-08-2008 18:07

Dan is gevlochtenlijn een oplossing inderdaad, met voorslag voor toch een klein beetje rek tijdens het laatste van de dril en voor de schuurbestendigheid. Zelf zou ik dan kiezen voor een dikkere nylon lijn. Als het goed is komt de vis nooit bij het opstakel namelijk, als dit toch gaat gebeuren moet je bij jezelf nagaan of je wel zo door wil vissen... Soms is het beter om iets verder van het opstakel af te vissen, je krijgt dan wel minder aanbeten, maar we vissen tenslotte om de vis op de kant te krijgen!

Robin
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

08-08-2008 18:14

Baitrunner helemaal niet gebruiken is een betere optie je kunt nooit of te nimmer een baitrunner helemaal dicht zetten.
Ook gebruik van gevlochten of nylon lijn is op die afstand tegen obstakels niet te doen.
Je zegt zelf al aantal vissen verspeelt te hebben en of lijn door geschuurd te hebben, op 180 meter kun je gewoon niks doen vergeet de buiging van de hengel ook niet dat levert de vis al een meter extra sowieso op.
VIS MET VERSTAND nooit op grote afstand tegen of vlak voor obstakels vissen.

Probeer maar op een andere manier te vissen in ieder geval niet zo.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

08-08-2008 18:26

sorry dat ik het zeg yannick maar op een afstand van 180 meter en dan obstakelvissen vind ik niet erg slim op wat voor manier je het ook doet .als je met nylon zit te vissen zit de vis al in het opstakel voor dat jij 1 piep krijgt ik zou gewoon in de buurt van het opstakel gaan vissen ook met gevlochten lijn zou ik het niet doen op een afstand van 180 meter .ik weet zeker als je langdurig voert in de buurt van de opstakels waar je max 80 meter lijn uit hebt ben je veel slimmer bezig meschiem moet je wel een paar keer blanken maar uiteindelijk zit je zelf ook niet te stressen als je de zoveelste verspeeld hebt gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

08-08-2008 19:06

ik vind dit ook onverantwoord vissen..... :roll:
Zijn er geen stekken dichterbij?
Ik vis liever niet dan dat ik weet dat ik waarschijnlijk geen vis op de kant krijg en vissen verspeel....
Carp spirit!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

08-08-2008 19:27

Dat zeg je heel goed kenny.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

08-08-2008 20:42

Inderdaad bedoelde ik met "sleuren" wat Robin de Ronde bedoelde. Wat betreft die voorslag: daar zie ik het nut totaal niet van in. Je hebt gewoon de flexibiliteit van je hengel waarmee je bovendien ook nog "handmatig" mee kunt geven. Je hebt zo maximale controle en die zou je bij invoeren van "rek" weer weggeven. Dat wil je nu net niet op zo'n plek. En bovendien: een voorslag van 45/00 heeft nauwelijks rek maar door een voorslag introduceer je wel weer een extra knoop in je lijn. Ik zou dit dus nooit doen.

Nu ik de nieuwe informatie van Yannick heb gelezen denk ik dat op deze plek nauwelijks verantwoord kan worden gevist. Om de zoveel meter een boom in het water :-? Dat is hoeft niet erg te zijn, maar wel als je 180 meter verderop zit.

Die afstand moet dus korter en de enige mogelijkheid die over lijkt te blijven is om te vissen vanuit een boot die op een vrij korte afstand ligt van de plek waar je wilt vissen. Maar ja, dan moet je maar wel net een boot hebben waar dat mee kan.....
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

08-08-2008 21:11

er liggen overal opstakels ,ook in het midden maar op een meter of 7 diep .toen ik de 2 vis verspeeld had ben ik ook verder naar het midden gaan vissen ,zo heeft de vis het opstakel niet bereikt maar is zonder lijn of rek te nemen met de lijn wat hij had mee gezwommen en in de water planten gezwommen .
ik heb wel een hengel op een meter of 80 liggen en ook beet gehad maar door pech verspeeld voor de kant in planten groei.en er kunnen helaas geen 2 hengels op 80 meter liggen langs de kant .
wel in het midden natuurlijk maar dan heb je het zelfde probleem met opstakels .en we hebben er nu 1 keer gevist en meteen hulp gevraagd (van fouten moet je leren toch ? ).en er zwemmen zulke fraaie exmplaren rond dat ik dit water niet laat schieten .
het is amper bevist ,ja egt amper !.
jullie zien nog wel foto's :wink:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-08-2008 21:45

Jannick,

Je geeft aan dat er fraaie exemplaren zitten. Vis er dan wel met verstand op.
Stel dat je de volgende keer zo'n fraai exemplaar vangt, die z'n bek aan gort heeft getrokken omdat hij muurvast zat aan de takken/bomen omdat ie jouw onderlijn/systeem nog bij zich had.
Je kunt beter van te voren gaan bedenken hoe je dit soort situaties aanpakt i.p.v. onverantwoord te werk gaan. Ps. Marco Kraal en Bart v/d Hurk hebben niet voor niets een dvd gemaakt :wink:

Succes,
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

08-08-2008 21:53

Zoek een andere stek of een ander water..

Rick was me voor met zijn post. Heb er weinig aan toe te voegen.

Pascal
Thijs Lutters
Berichten: 349
Lid geworden op: 14-03-2006 15:19
Locatie: Noord Brabant/ Liessel

08-08-2008 21:57

Yannick,
Je zegt zelf al dat er amper gevist word, en als ik zo je verhaal lees weet ik ook waarom.

Verder ben ik het met Rick en pascal eens.
Denk 2 keer na voordat je iets doet.

Gr thijs
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

09-08-2008 02:15

Hier even een woordje uitleg.

Ik vis bijna altijd op grote afstand, afstanden van 350 meter zijn hier niet vreemd aan. Nimmer of te nooit zal ik gevlochten lijn gebruiken steeds nylon. Alsook vis ik op die afstand dicht bij (lees vlak tegen) de obstakels aan. Maak van je nadeel een voordeel. Wat wil ik hiermee zeggen, gebruik je nylon als een wapen!

Als je op deze afstand vist, vis dan zeker niet met baitrunner en plaats je slip (bijna) volledig dicht. Ga je lijn zo gaan spannen op je lood dat je op deze werkelijk als op de snaar van een gitaar, muziek kan laten weerklinken.
Door de rek die op je nylon komt kan de vis bijna niet anders dan als hij het aas opneemt vooruit komen. Steeds heb ik bij deze opstelling "een zakker". Als je pal tegen de obstakels aan vist zal hij steeds het ruime sop kiezen als enige uitweg! Hij zal niet zomaar de obstakels opzoeken.
Bij de minste geringste biep die je krijgt, onmiddellijk de hengel opnemen (hier rekening houden met de rek van je nylon) en hangen doet hij. Hou hierbij zoveel mogelijk spanning op je lijn, want zoals reeds eerder vermeld doet de rek in je nylon de rest.
Eens de vis in het ruime sop, kan je je slip nog steeds bijstellen en dan onder minder geringe druk de dril aanvatten.

Ik hoop je hierbij wat wijzer gemaakt te hebben in het lange afstandsvissen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat dit niet gemakkelijk neer te pennen is wat ik allemaal bedoel. Je zou het eens in werkelijkheid moeten zien, hoe je te werk dient te gaan.

Indien verdere vragen kan je me steeds een pb sturen of probeer ik hier nog meer aanvullingen te maken.

Met vriendelijke groet,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-08-2008 07:26

Yannick,

Je zegt dat het water amper is bevist, waarom dan zo ver weg vissen? Door middel van een degelijke voercampagne zijn die vissen toch ook wel dichterbij te krijgen. Ik zou gewoon een harde plaat zoeken wat binnen handbereik ligt, die bevoeren en dan bevissen.

succes

Bart
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

09-08-2008 08:03

de enigste goeie manier om op afstand op opstakels te vissen is zorgen dat de vis van het opstakel weg zwemt.

Hengel borgen. (vissen met banksticks en je oog achter je pieper en een snelbinder aan je achtekant van je hengel geborgt met een haring)

Slip helemaal dicht. (dus echt pot dicht.)

Zwaar lood. 200 gram plus.

en gevlochten lijn gebruiken. Liefst een schuurvast exemplaar zoals de gardner of de proline.

en zorgen dat je lijn niet in een bocht terug gevaren wordt.

de vis zou zijn eigen mond niet kapot trekken als die ook een veilige kant op kan zwemmen links rechts of naar je toe.


Als je dan een zakker krijg niet aanslaan maar eerst naar de vis varen en zachtjes lijn op blijven spoelen. totdat je in de buurt van de vis ben en je bevindt je op een veilige plek dan pas drillen.


PS zorg bij deze visserij dat je met een oval of vanuit een stoel vis zodat je hengel bij de eerste piep in je handen kan hebben want je hebt wel degelijk een risico op je hengels maar beter een risico op je hengels dan een risico op een karpermond.

ik vis op deze manier op 300 mtr plus op een opstakel en verspeel niks. als er onderweg nogmeer opstakels zijn dan zou ik vissen met alijn's boeien systeem zie zijn boek.

als je dit te omslachtig vindt vis er dan aub niet meer op de meeste wateren kan je de vis op verchillende plaatsen pakken niet alleen op opstakels.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

09-08-2008 09:57

bedankt voor de info hier kan ik wat mee !!.
er word weinig gevist omdat het een prive water is .
ik heb het water ontdekt (voor me zelf dan he )en heb toen daar met de eigenaar gesproken ,en ik mocht er rustig mijn ding doen dus zo zit het .
en ik zal het proberen .

joow
K. van den Herik

09-08-2008 10:05

verschil mens beest is reden. Normaal heeft een mens reden. Dit betekent dat men dan de gevolgen zou kunnen overzien. Als je de gevolgen kan overzien en die vallen in het nadeel uit van de tegenstander (dit geval dan he) De tegenstander kan door jou doen, extra en onnodig letsel oplopen. Jou reden zou dan kunnen zeggen dat je dus niet zo op die manier vist.

Maar ja zoals altijd- het fotoboek telt.

O ja ff heel zwart wit: het getuigd van echte onkunde door in deze situatie op deze manier te vissen. Nog meer van dit: gevlochten lijn erger bij verspelen. Evenals een 15 lbs nylon krijgt een karper ook de gevlochten lijn niet kapot. Het is de dood of een kapot lipje. Dat laatste is niet erg want met een beetje rigaanpassing is zelfs de meest gehavende papegaai nog te haken.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

09-08-2008 10:18

Je weet waar de obstakels liggen. Dus ook waar geen obstakels liggen. Probeer het water naar je hand te zetten. Moet lukken, met weinig vissers weten de karpers jouw wonderaas wel te vinden. Een echte vent gaat als het moet niet voor het aantal aanbeten maar voor rendement.

Mocht je toch doorgaan met het opzoeken van problemen, lees dan nog eens het bericht van Klaas.

Get the picture?
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

09-08-2008 11:02

ik zoek ook de `betere` plekken op .
en ik lig niet strak tegen de opstakels aan ,dat denken velen volgens mij .
ik lig er 5 meter aan bijde zijde af .en dan nog eens 5 meter uit de kant .
en andere stekken zoeken ben ik al mee bezig maak je maar niet druk , maar overdag gaat er gewoon een hengeltje naar de overkant :wink: .

slotje graag ,want gaat weer tot een oneindige discusie lopen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-08-2008 11:05

Met de boel sluiten is t probleem van de vissen niet opgelost , dat van jou dus wel .


Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen.


Gr :wink:


Ik zou me dood schamen maar goed , ben ook niet helemaal 100 8) 8)