Quest que c'est, een goede visser?


Plaats reactie
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

22-02-2003 13:34

ik zie dat er in de afgelopen weken een paar topics zijn geweest waarin de term 'een goede visser' ter sprake komt.
Ik zal eens een poging wagen om een soort van definitie te geven aan die 'goede visser'.


Ik denk dat een goede visser iemand is die:

1. Veel voor zijn hobbie of passie overheeft,iemand die bereid is het één of ander op te offeren voor het uitoefenen van die hobby / passie.

2. Iemand die de vis waardeerd en respecteerd in al haar schoonheid.

3. Iemand die ook de andere vissoorten en dieren respecteerd en in hun waarde laat.

4. Iemand die ook van de natuur geniet, geen rotzooi achterlaat en zo min mogelijk tot niets van de natuur beschadigd of kapot maakt.

5. Iemand die kennis heeft van zaken, die weet hoe hij met de vis (en de andere elementen uit de natuur) om dient te gaan en die daarbij ook een geweten heeft.


Er zijn ook een aantal gehoorde criteria die GEEN kenmerk zijn.

1. Iemand die veel en grote vis vangt.

2. Iemand die een dure uitrusting heeft.

3. Iemand die een grote onthaakmat gebruikt.

4. Iemand die registreerd wat de vangsten zijn geweest.

Veel 'goede vissers' kunnen, hebben of doen dat wel maar het zijn in mijn ogen dus geen criteria.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik zal ook meteen even proberen te schetsen wat voor een visser ik ben, door de punten voor mijzelf na te lopen.

1. Ik ben bereid om met een volle fietskar 18 km. te fietsen om dan een aantal uren of een nacht te gaan vissen. Ik ben ook bereid (of zo stom :wink: ) om relatief (vergeleken met wat ik te besteden heb) veel geld uit te geven aan mijn passie. Ik hoef echter niet het duurste van het duurste, ik koop alleen wel kwalitatief goed spul.
2. Ik ben blij met elke karper die in mijn landingsnet beland ook met die van 5 pond. Ik heb oog voor hun schoonheid en durf ook van die spiegel van 8 pond die ik vorig jaar 2 keer ving te zeggen dat ik het de mooiste vis van het jaar vind.
3. Ik geef toe, ik ben niet bepaald blij met de slijmjurken die ik gevangen heb maar dat gaat er meer om dat het net dweilen zijn. Ik ben een zachte driller maar met zo'n beest ben ook ik binnen de twee minuten klaar. Meestal onthaak ik de brasems in het water (weerhaakloos) ik heb liever geen slijm in mijn net maar als het niet anders kan dan schep ik ze en ga ze niet zo optillen. Meerkoeten hebben mij ook wel eens gek gemaakt. ik schoot dan vaak met de katapult in hun richting tot nu toe werkt het goed, ik raak ze gelukkig nooit en ze gaan dan weg zodat ze ook niet genekt worden. Everybody's Happy.
4. Ik geniet van de natuur als ik vis. Als ik niets vang ben ik wel teleurgesteld maar als ik dan van de natuur heb kunnen genieten vindt ik het allemaal niet meer zo erg. Ik schaam mij soms als ik de rotzooi van andere mensen op kan gaan ruimen. Als mijn stek dan weer schoon is heb ik wel een gevoel van "Ja Rob, dat heb je weer goed gedaan."
5. Ik heb voor mijzelf het idee dat ik redelijke kennis van zaken heb. Ik denk te weten hoe ik met de vis om moet gaan en probeer de vis zo min mogelijk schade toe te brengen. Als ik een vastzwemmer heb dan gun ik de vis de tijd om zich te bevrijden en dan laat ik de spanning van de lijn. Als ik een supersterke vis heb die aan de andere kant van de lijn trekt dan gun ik die vis ook de tijd om moe te worden en dan ga ik niet als een gek staan trekken (ook niet als het hard regent en ik in mijn kleren zwem).

1. Ik heb in het afgelopen jaar ongeveer 400 uur gevist op karper en in die tijd 48 karpers gevangen. Dat is niet een resultaat waarvan sommigen denken "Nou die heeft goed gevangen". Het deert mij niet. Natuurlijk hoop ik op meer vissen per uur in dit jaar maar dat is absoluut niet waar het mij om gaat. Mijn record heb ik in het afgelopen jaar gevangen en woog 18 pond. Ik ben er trots op ookal zou ook ik graag eens de power van een 30 of 40 ponder voelen.
2. Ik denk dat ik qua prijs van het materiaal ongeveer rond het gemiddelde zit. Ik schat de waarde van mijn uitrusting voor het karpervissen op zo'n 1250 euro.
3. Ik maak gebruik van een onthaakmat die je dicht kunt ritsen. Hij is groot genoeg maar iets aan de dunne kant.
4. Ik heb vorig jaar voor het eerst een beknopte registratie bijgehouden. Ik ga deze dit jaar flink uitbreiden.

Ik durf te zeggen dat ik mijzelf een goede visser acht.


Ik geloof dat ik het zo wel ongeveer heb. Ik ben benieuwd naar de reacties.

mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2003 14:50

Rob,als elke karpervisser net zo zou redeneren als jou dan zou het er allemaal een stuk leuker op worden aan de waterkant,EN voor de vissen :grin:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

22-02-2003 14:53

Thanks Dennis
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

22-02-2003 15:48

Beste Rob,

Helemaal eens met wat je zegt! Een wat mij betreft belangrijke aanvulling bij "kenmerken van een goede visser": Iemand die ook de andere vissers respecteert en in hun waarde laat.

Groeten,

Humphrey
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2003 15:54

Lijkt de KSN gedragscode wel.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

22-02-2003 16:09

Klopt Humphrey, die was ik nog vergeten.

Klaas, hier en daar lees je in discussies over een goede visser. Ik was benieuwd wat men nou eigenlijk een goede visser vind. Daarom heb ik mijn visie ff gegeven. Ik wilde het wel zo volledig mogelijk doen zodat er geen misverstanden ontstaan.

met gedragscode creeërende groet, Rob
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

22-02-2003 17:34

hier staat nou goed beschreven wat een visser is hoop dat een hoop mensn het hiermee eens zijn dan zijn er in iedergeval ook nog ECHTE vissers op dit board
laat je piepers maar brullen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2003 20:45

Rob,

Als je de tot je beschikking staande tijd, mogelijkheden, middelen zo goed mogelijk benut, daar ZELF tevreden mee bent.Daarbij iets of niemand tot last bent, schiet je al aardig op.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-02-2003 21:14

Ben t met je eens Rob.

Wat mij betreft mag die grote onthaakmat wel bij het bovenste rijtje.

Niet dat het hebben van een onthaakmat andere misgedragingen afdekt, maar bij repsect voor de vis, denk ik oa een onthaakmat.

Verder prachtig lijstje


|
|
/


_________________
Vissen op karper, is niet hetzelfde als karpervisser zijn! Kijk voor het verschil op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2003-02-22 21:16 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2003-02-22 21:16 ]</font>
HansPeter van Ee

23-02-2003 12:23

Sjoerd

Als jij vind dat een grote onthaakmat bij het bovenste rijtje hoort vind ik dat het niet wegen van de vis daar ook bij hoort.

Rob verwoord het wat dat betreft goed bij punt 2: Waardeer en respecteer de vis in al haar schoonheid.
Dat houdt dus in dat het gewicht van de vis totaal niet van belang is.

Heren

Nogmaals mijn mening is; dat als men de onthaakmat als een verplichting ziet men dan de vis niet meer behoordt te wegen.

Mocht er hier iemand zijn die denkt dat het wegen van een karper in het belang van de vis is dan zou ik dat graag vernemen.

met afgewogen groet

HPE
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-02-2003 13:44

Beste HansPeter,
jij vindt dat het wegen van een karper niet in het belang van een karper is, vind je het het landen van een vis met een landingsnet dan wel in het belang van de karper. Naar mijn mening loopt de karper hier veel meer gevaar bij dan bij het wegen.
Maar dat is mijn mening, groet Frank.
HansPeter van Ee

23-02-2003 14:10

Frank

Als de vis goed uitgedrildt is dan zie ik weinig gevaarlijke kanten aan het beheerst landen van een vis.
Men kan de vis onthaken in het water(in het net), de vis eruit optillen, fotootje schieten en zwemmen maar.

Nu is het natuurlijk wel zo dat niet elk water zich ervoor leent om op deze manier met de gevangen vis om te gaan.
Op hoge kademuren zit er niets anders op dan de vis (lijdend) onder zijn volle gewicht uit het water te hijsen om de vis te kunnen onthaken.

Frank, een ieder mag in ieder geval doen waar hij zalig van wordt.
Ik vind het prima dat mensen hun vissen wegen maar ga dan niet roepen dat men een onthaakmat moet verplichten.

Visvriendelijk vissen is een optelsom van een ongeschreven karperwetten, en de gemene deler is de ethiek en de ervaring van de visser in kwestie.

met verantwoorde groet

HPE
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-02-2003 14:18

HansPeter,
ik zelf weeg mijn vissen ook bijna nooit, mij maakt het niet zo veel uit of de vis nou 20 of 22 pond is.
Je noemt alleen als argument, dat als de vis goed is uitgedrild er weinig gevaarlijke kanten aan het landen van een vis zijn, maar dan is de vis dus op de kant ook meestal wel rustig en kan er ook redelijk veilig gewogen worden.
Maar verder vind ik dat iedereen het zelf moet weten, als je maar aan de veiligheid van de vis denkt.
Groet, Frank
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

23-02-2003 18:19

Hans peter,
Ik begrijp niet wat jij precies tegen wegen hebt. Je zegt dat het niet in het belang van de karper is?
Is fotograferen dat wel dan,
Bedoel je soms dat je de karper dan moet optillen in een weegzak ofzo, en dat ie daar veel van lijden heeft?
HansPeter van Ee

23-02-2003 21:13

William

Ik heb er niets tegen dat anderen hun vissen wegen, zoals ik al eerder vermeldde.
Maar ga een ander dan ook niet verplichten een onthaakmat te gebruiken.

Er zijn witvissers die wel eens een karper vangen, zij wegen niet en schieten geen foto's.
Moeten zij in de toekomst ook een onthaakmat gaan gebruiken dan ?

met bewogen groet

HPE
Arnold Haandrik

23-02-2003 21:21

Op 2003-02-23 12:23, schreef HansPeter van Ee:

Mocht er hier iemand zijn die denkt dat het wegen van een karper in het belang van de vis is dan zou ik dat graag vernemen.

met afgewogen groet

HPE

misschien niet voor de vis als individu,maar voor het gehele bestand door de jaren heen
lijkt me dit wel enigzins van belang.Ik denk oa aan groei,voorkeuren voor natuurlijk of kunstmatig aas,en eventueel overzettingen?


Als je dat over een kam scheert beste Hans,hoe denk je dan over het systematisch electrisch afvissen van bepaalde wateren?

met vragende en verlichtende groet,
Harald
HansPeter van Ee

24-02-2003 17:43

Harald

Wel eens een afvissing gezien van de OVB ?
De manier waarop de mannen van de OVB omgaan met karpers vind ik nu niet echt een promotie voor het verbeteren van de binnenvisserij an sich.
Zeker het meten en wegen niet.

Er zijn natuurlijk karpervissers die een bestand graag in kaart brengen, en daarbij natuurlijk de groei van de vis volgen.
Mijn ervaring is dat wanneer men een karper toch redelijk secuur wil wegen de vis vaak onnodig lang op de kant verblijft.

Zo zijn er karpervisser die hun vis graag in samenwerking met anderen wegen en daarom de vis zakken.
Hetzelfde geldt voor het fotograferen.
Gebruikt men zijn verstand dan lijkt het mij te verantwoorden.

met verantwoorde groet

HPE
HansPeter van Ee

24-02-2003 17:47

Harald

Wat betreft electrisch-vissen lees maar ff de volgende link:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=1814&forum=43&14" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=1814&forum=43&14</a><!-- BBCode auto-link end -->

met linkende groet :smile:

HPE
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

01-03-2003 19:09

Beste Rob,
op zich een leuk onderwerp.
Maar zoals zo vaak is het goed zijn van een visser erg subjectief.
Voorbeeld: wat is een goede hoogspringer?
Volgens mij iemand die met minimale inspanning maximaal resultaat haalt.
Een goede hoogspringer hoeft echt niet van andere takken van sport te houden.

Met goede groet
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

07-03-2003 21:06

Wim,
Het was mede mijn bedoeling om er ook achter te komen in hoeverre men mijn mening als correct ervaart. En daar komt de subjectiviteit om de hoek kijken.
Over die hoogspringer; Ik neem aan dat jij de hoogspringer met de Karpervisser vergelijkt en èèn atletiek beoefenaar met èèn visser. Sorry, maar ik snap nu ff niet hoe je dat bedoeld. (Komt misschien omdat ik moe ben van die 2 nachten aan het water :lol: )

mvg Rob
Plaats reactie