rek op technium ?


Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

09-08-2008 12:28

Hallo Kees,

Het is geen ''lulverhaal'' wat ik zo even uit mijn duim zuig. Een maat van mij vertelde mij; met een jeugdkamp hebben we 2 hengels naast elkaar gezet 1 met gevlochten lijn en 1 met een nylon( geen technium dus ook iets meer rek). Die hebben het getest; conclusie was/is :dat gevlochten veel sneller een piep door geeft. Anders zou het feit; gevlochten is gevoeliger , ook lul koek zijn.

Ik ben het zelf nog gaan proberen met technium. Had mijn opstelling net zoals tijdens het vissen, gewicht van de MK. II op een lichte stand, SX op zijn gevoeligste stand. Mijn pieper gaf de eerst piep nadat ik 5 meter weg liep. Mischien komt het ook door dat je een boog hebt ( 1tje die de diepte in gaat). Want een elastiek ligt plat, en je lijn hangt als het ware in een boog. Veel vissers vissen na ''overkanten''. Dus dan kan je zelf ook nagaan dat je lijn niet 100% ligt, dan hangt er altijd een boog in. Maar dit zouden we dan ook met gevlochten moeten hebben. Doe je de zelfde test met gevlochten, krijg je je na enkele tientallen cm's wel een piep (Ong. 25cm)

Ik verzin hier niets, wil niet jullie argumenten tegen spreken. Ik wil alleen mijn ervaring vertellen/mededelen ( daar is onder andere dit forum ook voor ).

Ps: sinds ik gevlochten gebruik krijg ik veel en veel meer piepjes

Groeten,
Stephan
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

09-08-2008 12:30

Hallo Menno,

Als dit een serieuse reactie is, dan zeg ik: probeer het zelf eens :wink: .
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2008 12:34

Ik zeg niet dat het een lulverhaal is Stephan, maar dat ik het verhaal niet snap.

Nu leg je zelf al uit dat je de lijn in een bocht liet doorhangen. Komt er weer op neer dat nylon zwaarder is dan gevlochten en dieper doorhangt. Dat heeft niks met rek te maken maar met de dichtheid van nylon. Draai die bocht eruit als je scherp wilt vissen en neem niet een licht wakertje. Op enige afstand moet je de zaak flink onder spanning zetten. Een springer is daar beter voor geschikt dan een swinger. Wat onderschat wordt is de hoeveelheid spanning die je moet geven om strak op het lood te vissen.

Natuurlijk heb je meer piepjes. Een deel daarvan is zeker omdat de lijn hoger in het water hangt en daardoor gevoeliger is voor van alles dat voorbij komt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

09-08-2008 12:40

Kees,

Dan is de test niet helemaal zuiver, dan moet ik het gewoon op de kant proberen.

Ps: je melder gaat wel af voordat ''doorhangende'' boog er uit is, en wil je dan echt strak gaan vissen; hoeveel gram lood heb je dan wel niet nodig :o ?
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2008 14:21

Op grote afstand (100 m+) heb je veel lood nodig wil je nylon strak zetten. Beetje afhankelijk van de hardheid van de bodem. Daar is gevlochten in het voordeel. Maar dan moet het niet een te lichte lijn zijn die in of net onder het oppervlak blijft hangen. Tegenwoordig zijn er daarom wat zwaardere gevlochten lijnen.

Punt is dat het rek verhaal overdreven wordt en dat het probleem voornamelijk in het verschil in gewicht zit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

09-08-2008 14:46

karperforum. Stom ging ik ervan uit dat het een karperhengel moest zijn en niet een hengel om karpers uit te laten.

Neem maar een hengel mee, ik een unster...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-08-2008 15:49

Ok voor de ttb bqq voor 2009 hebben we ( nog )nodig ;


1 Stuks Klaas ( nog niet voorzien )

1 stuks Laarmans ( heb ik )

1 stuks Hengel met molen ( 3 a 3,5 lb ) ( heb ik )

1 stuks gewicht van 1,8 kg ( voor de warming up ) ( hebben we ook nog niet)

0 stuks meneer V Amerongen ( kan beter van elke hengel afblijven) ( :P :P 8) 8) :o :o )



Gr :wink: