Kattepult


Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

03-07-2008 18:53

Blijft de vraag kan hij ook seponeren na een uitspraak?
Ik denk zelf van niet.
En is aan deze uitspraak ook jurisprudentie te ontlenen?


Als ik het goed heb kan een officier niet seponeren. Hij doet namelijk geen uitspraak zoals je zelf al zei. Hij is de eisende partij. Hij kan wel besluiten om een zaak niet aan te gaan omdat hij er geen "heil" in ziet.

De officier bepaalt wel altijd de strafeis dit kan ook zonder een rechter gebeuren. Dit gebeurt om kleine zaken snel af te handelen.
Bijvoorbeeld bij het aantreffen van een katapult :wink:.
De agent of boa kan ook rechtstreeks met een piketofficier bellen om de strafeis te bepalen.
De verdachte kan er dan voor kiezen om te betalen of om het voor te laten komen. In dat geval doet de rechter uitspraak en dat is meestal niet in het voordeel van de verdachte.

De enige die in Nederland jurispendentie (of hoe je het ook schrijft) kan "maken" is zover ik het weet de hoge raad. Het hoogste gerechtshof in Nederland.

Als ik goed heb opgelet tijdens mijn lessen moet dit m zijn :P
Laatst gewijzigd door Dominic Berendsen op 04-07-2008 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2008 18:55

Ja volgens mij is dat correct maar ja soms is het beter om iets te vragen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

03-07-2008 19:36

Even offtopic ;)

Leuk feitje over de rechter in kwestie: "Zijn naam is Tonno." Waar komt me dat ook alweer bekend van voor??? :) En nee, het is niet van de pizza tonijn :P
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

03-07-2008 20:02

Douwe Bijlsma schreef:Remco heeft niets met moraalridders te maken meer met de losgeslagen ridders die overal tegenaan moe(s)ten trappen.
Het is niet voor niets dat de katapult bij de wapens terecht is gekomen.


Dan mag de werpstick ook wel snel verboden worden. Als je een boillie op je oog krijgt is die ook verbrijzelt...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2008 23:05

robert de jong schreef:Snap wel dat het verboden is, maar ik vind dat een agent zaken wel wat vaker op eigen inzicht mag beoordelen. Hoeveel zaken zijn er bijvoorbeeld bekend waarbij een (karper)visser een katapult als wapen heeft gebruikt? Als dat nou een redelijk aantal is, dan kan ik me er wat bij voorstellen dat er actief actie tegen ondernomen wordt, maar indien dit niet zo is (lijkt mij het geval) zie ik het gewoon als ‘rendabel politiewerk’ in de zin van ‘vaak raak en altijd betalen’.

Denk ook zeker dat de ware reden voor de katapultrazzia’s en de in het algemeen verscherpte controle met bijhorende hogere boetebedragen gewoon ‘opbrengst’ is, prioriteit nummer 1 van ‘de volksvertegenwoordigers’. Terwijl het volk dat ze vertegenwoordigen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid liever zonder afspraak een aangifte van mishandeling kan doen, dan dat ze mij netjes met twee hengels en zónder katapult zien vissen…

Wat is het ondraaglijke enorme maatschappelijke probleem van met een lijntje extra een karper proberen te vangen en met een katapult balletjes op je stek schieten?

En waarom kost dat nu samen dan €400,-?

En in het donker in januari bijvoorbeeld is dat op sommige wateren zelfs nog een groter dilemma, want als je buiten juni juli en augustus probeert in het donker met een lijntje extra een karper te vangen en met een katapult balletjes op je stek schiet dan kost dat geloof ik al weer €490,-

Fuck man, ik ben denk ik een topcrimineel.

Karpervissen? THUG LIFE ouwe.


Haha, ben ik het helemaal mee eens. Laat de politie lekker op eigen inzicht beoordelen wat ze doen. :-?

Was even weg en heb niet het hele topic nagelezen. Lijkt mij weer veel van hetzelfde en een herhaling van recentere discussies. Maar de eerste zin van Robert sprong in het oog. Ik kan het echt niet laten hierop te reageren.

Als je daar nu eens wat langer over nadenkt, en wat leest over andere landen, dan besef je waarom wij dat beoordelen op eigen inzicht hier niet zo fijn vinden.

Nou verder maar weer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2008 00:30

Remco neem dan een tennisracket ook maar mee je weet niet half hoe hard en hoever je daarmee boilies kunt "serveren".
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

04-07-2008 08:26

Robert,

Op eigen inzicht is juist kut.
Stel
Kees Verheij heeft thuis ruzie. Zijn vrouw heeft hem de echtelijke stonde ontzegt
Of
Kees heeft de nacht van zijn dromen beleeft

Zou mij eur 400 schelen?

De korpsbeheerder moet de prioriteiten leggen . Natuurlijk zijn wij als visserties een gemakkelijke prooi
Ted Strik
Berichten: 160
Lid geworden op: 09-10-2006 08:25
Locatie: Helmond

04-07-2008 09:33

Belachelijk of niet, feit is dat je geen kattapult mag hebben. Heb je er toch 1 bij je, zorg dan dat deze niet in het zicht ligt en wees oplettend tijdens het gebruik ervan. Ik zie het hetzelfde als het vissen met 3 stokken. Feit is dat het niet mag, maar als je oplettend blijft en het geluk aan je zijde hebt, scheelt je het toch 200 euries, anders is het helaas op de blaren zitten. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook belachelijk, maar dat is in deze helemaal niet belangrijk en helaas hebben we met deze wetgeving maar te leven...
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

04-07-2008 10:51

Douwe Bijlsma schreef:Remco neem dan een tennisracket ook maar mee je weet niet half hoe hard en hoever je daarmee boilies kunt "serveren".



Douwe, hierbij geef je toch zelf al aan hoe krom het is om mensen met een kattepult bij zich puur voor het vissen te bekeuren?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-07-2008 12:35

Volgens mij beoordeelt een agent wel vaker dingen naar eigen inzicht, een waarschuwing wordt vaak genoeg gegeven, zou je strikt de wet volgen zou dat geen optie zijn toch? Overtreding van de regels is dan immers overtreding van de regels en dat heeft dan consequenties, toch?

Ik bedoel met naar eigen inzicht beoordelen trouwens dus de strafmaat die eraan opgehangen wordt, niet of iets fout is of niet.

Een in een natuurgebied onder zijn paraplu verstopte buiten het seizoen met drie hengels nachtvissende visser waarschuwen, en de midden in de woonwijk euro mega dome tentoonstelling met 15 karperverneukende scooterhomies zonder vergunning maar met hengels waarover de hele buurt klaagt beboeten.

Zo bedoel ik hem.


Over de viswachters in het blauw;

Laatst een ouwe man van de visclub gehoord, hadden een wedstrijdje, met alle bejaarden, zitten lekker in het midden van fukkin’ nergens hun brasempjes te vangen, komen er twee net aan 20 jarige lulletjes rozenwater van de politie aan, die graag bij alle bejaarden de tas omgekeerd willen zien, om te kijken of er geen verboden maaien pult inzit!

En in beslag nemen en schrijven.

En ondertussen kan elke lul als ie zou willen deze week aan een 9mm wapen inclusief kogels komen, en een kilo’tje coke gaat ook wel lukken.

Daar breekt mijn klomp niet van daarvan split mijn been in twee.



O, en over dat zelf regelen, het enige water waar je hier buiten het seizoen mag nachtvissen en waar je met drie hengels mag vissen, heeft die regel ingesteld nadat ik en een paar anderen daarom hadden gevraagd…

En niet elke gemeente/hengelclub staat open voor veranderingen hoor, en niet elke actie wordt ondernomen met medeweten en onder supervisie van “professionals”… :-?

Mvg Robert
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-07-2008 12:54

kees, 8)

Ik bedoel dus níet dat die agent zelf mag weten wat er allemaal verkeerd is en wat er goed is.

Ik bedoel wél dat een agent zich bij een constatering van een overtreding afvraagt of dit nu de wijze van overtreden is waarvoor de wet met bijhorende straf oorspronkelijk is aangesteld.

In de praktijk; visser schiet met katapult maden op stek. Agent weet dat katapult valt onder verboden wapen bezit, maar beoordeeld zelf of dit nu het geval is waarom die katapult verboden is, en of dit nu het geval is waarvoor enkele honderden euro’s boete moet worden betaald.

Fietsen op de stoep is verboden, ook voor kleine kindertjes, die allemaal maar vervolgen dan?
8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-07-2008 13:38

Ik vind het gedogen niks. Alleen maar onduidelijkheid. Maar gedogen is tenminste een afgesproken beleid. Niet langer gedogen is ook een afgesproken beleid. Daar dient een politieman zich aan te houden.

Ik weet niet waar de onrust vandaan komt. Enige wat ik weet is dat er zo nu en dan wel eens bekeurd is voor het open en bloot hebben van een katapult. Ik kan mij ook voorstellen dat bij controle vanwege iets anders men een katapult aantreft en daarop bekeurd heeft. Ook is er een incident in Groningen geweest waar karpervissers agenten beschoten hebben. In het vervolg daarvan zijn er heel begrijpelijk lokaal een aantal hengelsportzaken gecontroleerd. De verkoop van wapens is eenvoudigweg verboden. Allemaal incidenten. Er is mij verder niks bekend van een structurele aanpak. Zolang wij er zorgvuldig mee omgaan is er niks aan de hand en knijpt de politie al een oogje dicht. Het start bericht in dit topic is een voorbeeld van onzorgvuldigheid waarbij het mis loopt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-07-2008 14:06

Gedogen is ook niks, maar met de hoeveelheid regels die we hier hebben is het een noodzakelijk kwaad, omdat voor de meeste mensen geldt dat wanneer ze voor iedere overtreding van de regels gepakt zouden worden, ze meer boetes zouden moeten betalen dan dat ze zouden verdienen ( 8) ).


In mijn geval komt de onrust onder andere hier vandaan;

Dronken orde/veiligheid verstoren op openbare weg; €150

Auto zonder APK; €90

Rijden onder invloed van drank; tot promillage van 0,80; €250

Dus als ik dronken in een niet gekeurde auto rond rijdt en vervolgens de orde op de openbare weg ga verstoren ben ik net zo veel kwijt als wanneer ik met een lijn teveel in de verkeerde maand s’nachts op karper vis en met een katapult balletjes op mijn stek schiet…

Met andere woorden; proberen een karper te vangen op een manier die door de overheid om verschillende redenen niet wordt getolereerd wordt even zwaar bestraft als iemand die zijn eigen en een ander zijn leven in gevaar brengt. Dit kun je op elke manier verpakken maar ik kan er vanuit geen enkele hoek ook maar enige vorm van begrip voor opbrengen.

Groeten, Robert
8)
K. van den Herik

04-07-2008 15:16

Je bent dus een :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2008 15:18

Remco ik geef niks aan ik geef aan dat het niet onterecht is dat een katapult in de wetgeving terecht is gekomen.
En ik weet zeker dat zodra de katapult aan een kapstokartikel wordt gehangen er binnen de kortste keren een probleem ontstaat.
Het is nu al schering en inslag dat er mensen klagen dat eenden door karpervissers worden beschoten en ook honden die per ongeluk geraakt worden omdat ze een boom probeerden te raken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-07-2008 16:01

Robert,

Geen idee wat de relatie tussen het ene of het ander vergrijp zou moeten zijn. Het is geen afkoopsom van een verleende dienst, maar een correctiemiddel. Overigens valt het best wel mee om gewoon volgens de regeltjes te leven en derhalve een boete te voorkomen. Toen bij mij bijvoorbeeld het aantal snelheidsbekeuringen voor een beperkt aantal km's boven toegestaan toenam ben ik wat preciezer gaan rijden en nam het weer af. Soms is de eigen drang burgelijk ongehoorzaam te zijn de voornaamste reden om regels te overtreden. Hou ik mij verder niet zo mee bezig. Wie zijn billen brand moet ook op de blaren willen gaan zitten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-07-2008 19:56

Nou weet jij waarom ik laatst zo soepel was Klaas! :o

:D :D :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

05-07-2008 18:17

dacht dat je gevochten had maar ze was on(t)(ge)steld zeker?
quinten teunissen
Berichten: 99
Lid geworden op: 16-04-2007 15:41
Locatie: den haag

07-07-2008 08:27

Wat ik raar vind is dat de winkels katapulten wel mogen verkopen,maar wij mogen ze niet gebruiken? :roll:
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2008 08:51

Nee, mag ook niet verkocht. Sterker nog, mag niet ingevoerd worden. Stond jarenlang in de Fox catalogus, niet in Nederland verkrijgbaar.

Even kijken. Ja, nog steeds. Koeienletters: "Catapults zijn niet leverbaar in Nederland".

Nog een spelfout ook.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
quinten teunissen
Berichten: 99
Lid geworden op: 16-04-2007 15:41
Locatie: den haag

07-07-2008 14:38

Er is een karperwinkel bij mij in de buurt.
Volgens hem mag die ze wel in zijn winkel hebben,en verkopen.
En ze hangen er altijd. 8)
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

07-07-2008 16:11

Ik weet wel zeker dat er nog steeds katapults worden verkocht in hengelsportzaken, ook al staat het niet in de catalogus van de webshop.
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

07-07-2008 16:15

Inderdaad, ik heb er zelfs vandaag nog 1 gekocht bij een hengelsportzaak. Ze hadden zeker 5 verschillende merken van aan de muur hangen 8)
quinten teunissen
Berichten: 99
Lid geworden op: 16-04-2007 15:41
Locatie: den haag

07-07-2008 17:05

Casper Huizer schreef:Inderdaad, ik heb er zelfs vandaag nog 1 gekocht bij een hengelsportzaak. Ze hadden zeker 5 verschillende merken van aan de muur hangen 8)

idd :)
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd