Wie heeft wijze raad?


Patrick v Duivenbode
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-07-2008 12:17

02-07-2008 12:28

Het volgende is het geval. Dit jaar hebben wij toestemming gekregen om op een prive water van een boer te vissen (afgraving zeg maar). Deze plas zit vol met karper en ander vis. Deze boer laat maar drie groepjes toe op zijn terrein en er wordt gemiddeld zo'n 5 maal per gevist. Van dressuur is dus volgens mij geen sprake.

Nu hebben we met zijn twee dit jaar al twee lange weekenden daar gezeten met ieder 4 hengels dus acht totaal. Het resultaat tot nu toe is slechts 1 karper. In het kort hoe er gevist wordt.

Wij vissen met tijgernoten. Voeren met een mengeling van tijger, mais en hennep. Voorvoeren doen we niet. Op het moment van aankomst wordt er gevoerd en de uitgegooid. om de paar uur een klein handje tijgers erbij gooien en verder niets bijzonders.

De eerste keer hebben we de eerste dag veel bijgevoerd om zo voerplekken te maken. Daar dat geen resultaat leek te hebben hebben we de tweede sessie weinig bijgevoerd. Maar ook dit had geen resultaat.
Ik heb me suf lopen piekeren maar kan er niet op komen wat hier nu mis gaat.

Tijgers waren goed gemaakt.
Zowel met pop-up als op de bodem gevist.


Voor de geen die zeggen dat het altijd kan gebeuren... dat snap ik maar als je kijkt naar de grote van het water, de karper bezetting en de andere omstandigheden dan mag je volgens mij toch wel verwachten dat je hier meer resultaten boekt.

Ander leuk gegeven is misschien wel dat het op het gehele water bijna overal net zo diep (3.5 meter).

Iemand een idee? tips?
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

02-07-2008 12:35

Waarom niet gewoon met mais vissen en buiten je voerplek? Zijn er bomen of schaduwplekken of is het allemaal een kale kant? harde bodem of zacht? Het kan aan zo veel dingen liggen. Als de bodem zacht is kan het bijvoorbeeld zijn dat je met gooien je rig de grond in gooit.. ik zeg ook maar wat natuurlijk..
Dus ik denk geef wat gedetaileerde info en dan zul je best tips krijgen.. Maar ik zou willen dat ik zo'n plas/meer tot de beschikking had... Suk6
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
Ronald van Bruggen
Berichten: 171
Lid geworden op: 11-11-2007 18:18
Locatie: kampen

02-07-2008 12:53

Hallo

Omdat er mischien niett veel op gevist word zou ik eerst met mais gaan vissen.
En dan zou ik als ikmet tijgers ging zou ik voorvoeren pers zodat ze het voedsel kennen.
Maar iets meer details zou wel makkelijk zijn.

GReetz Ronald
Patrick v Duivenbode
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-07-2008 12:17

02-07-2008 13:06

Ok, ik zal proberen iets meer details te geven. Er is weinig begroeiing op wat riet kragen na. De bodem is zandachtig maar niet drassig (is een jaargeleden nog zand opgespoten maar dan vooral in het midden van de plas). Ook rond de plas is geen beschutting op een oude dode boom na.
Met mais vissen hebben we ook geprobeerd, was ik even vergeten maar ook dit leverde niets op. Zelfs geen brasem. Ook buiten de voerplek vissen werkte niet.

De enige karper ving ik op de eerste sessie op de laatste ochtend met een pop-up presentatie. verder geen poespas, een gewone knotless rig haakje 8 of 6.

Verder valt wel op dat een eerste nacht er weinig activiteit is en de tweede namiddag begint er redelijk activiteit te komen inde vorm van aasplekken en rollende karpers op de voerplekken.

Eerste sessie was laatse week van april van vrijdag middag tot zondag ochtend (Was toen erg warm)
Tweede sessie was afgelopen weekend van woensdag avond tot zaterdag ochtend (warm weer werd afgewisseld door veel wind en regen).
Laatst gewijzigd door Patrick v Duivenbode op 02-07-2008 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

02-07-2008 13:09

Patrick, je hebt dus pas 2 sessies op dit water gevist ? Dan is het helemaal niet zo vreemd dat je er pas 1 gevangen hebt hoor.
Heb je het trouwens ook al drijvend geprobeerd ?
Patrick v Duivenbode
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-07-2008 12:17

02-07-2008 13:15

Ik weet dat het misschien wat ongeduldig overkomt maar ik heb toch het idee dat er wat fout gaat. zoals ik zeg, 8 hengels en in totaal en bijna 150 uur later en dan 1 karper op een niet zo'n hele grote plas met een redelijk karper bestand en geen dressuur...........

Laat ik het anders zeggen, op ander water met 2 hengels heb ik dat eigenlijk nooit meegemaakt.
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

02-07-2008 13:20

Hoe groot is het water? En probeer het eens wel met een voerstek.. Gewoon goed onderhouden als er echt zo veel kaprer zit dan gaat dat zeker wel werken.. Laat die vissen eerst het vertrouwen krijgen in jouw aas.... Zie je wel aas gedrag op je voer?
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

02-07-2008 13:26

Ik zou het in ieder geval ook eens drijvend met de korst proberen.

Ook kan het zijn dat er zo'n groot aanbod aan natuurlijk voedsel is, dat ze jouw aas compleet negeren. Hoe dan ook, je zult hier uren moeten maken ben ik bang. Je zou nog kunnen overwegen om eens een week lang, op twee of drie stekken heel compact wat duivenvoer te voeren. Iedere dag een half kilo'tje per stek. Geen flavours of wat dan ook erbij, gewoon zo natuurlijk mogelijk houden. Probeer dan met wat minder hengels ( gewoon 1 lijn per stek ) eens uit wat er op de diverse stekken gebeurt. Je gaf al aan dat het hier niet zo'n hele grote plas betreft en welicht schrikken die 8 lijnen de karpers wel af. 8 Hengels betekent immers ook 8 keer lood dat in het water plonst. Succes !!!
Patrick v Duivenbode
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-07-2008 12:17

02-07-2008 13:30

dennis van Wel schreef:Hoe groot is het water? En probeer het eens wel met een voerstek.. Gewoon goed onderhouden als er echt zo veel kaprer zit dan gaat dat zeker wel werken.. Laat die vissen eerst het vertrouwen krijgen in jouw aas.... Zie je wel aas gedrag op je voer?


aas gedrag zie ik zekker. Het is alleen wat lastig om de plekken te onderhouden. Het is voor mij 1.5 uur rijden enkele reis!
dennis van Wel
Berichten: 120
Lid geworden op: 01-06-2005 11:41
Locatie: almere
Contacteer:

02-07-2008 13:33

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=46&t=48511


aas gedrag zie ik zekker. Het is alleen wat lastig om de plekken te onderhouden. Het is voor mij 1.5 uur rijden enkele reis![/quote]

ohw 1,5 uur rijden..?? ja je moet er wat voor over hebben he? hahaha..
Oke snap dat je dat niet gaat doen dan. En zoals Niels aangeeft diverse plekjes maken en dan uit elkaar dus inderdaad dat je de lijnen zo ver mogelijk uit elkaar hebt liggen en belangrijker een groter deel van de plas bevist. En dan kijken welk aas wel tot een run uitlokt. Moet kunnen helemaal als je ze wel aan het azen hebt.. Of een dynamite stick als enige bij voer gebruiken.. Daar met een stringetje mais pop-up op vissen.. laat je fantasie maar gaan..
spel fouten zijn met opzet voor jullie vermaak
Patrick v Duivenbode
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-07-2008 12:17

02-07-2008 13:40

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=46&t=48511

Het is inderdaad een goede optie om zo gespreid mogelijk te vissen op de plas. Op mijn stek met 4 hengels lig ik wel uit elkaar dus echt 4 stekken maar in een halve cirkel zeg maar van een doorsnee 40 meter en max 15 meter van de kant.
Mijn vismaat zit weer een eindje van me vandaan dus het zijn niet echt 8 hengels op een kluitje. Maar ik zal dit de volgende keer eens even proberen.

Watergrote is ongeveer 200 meter doorsnee (cirkelvormig)
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

02-07-2008 14:22

Je zegt dat dit water privéterrein is en dat er eigenlijk niet op gevist wordt. Een paar vragen:
Hoe weet je dat er een redelijk bestand aan karper is? Is er een uitzetting geweest? Eén rollende karper zegt namelijk niet zoveel over een bestand. En als de afstand tot die rollende vis groot was, weet je dan zeker dat het een karper was? Kortom: is het mogelijk dat er geen goed bestand (meer) is?
Patrick v Duivenbode
Berichten: 18
Lid geworden op: 02-07-2008 12:17

02-07-2008 14:46

Goede vraag. ten eerste komt deze info van de boer. Deze heeft ook een soort van logboek waarin men kan noteren en en fotoos achter laat. Hier wordt ook gebruik van gemaakt door twee lokale gasten en een clubje van een voetbal vereniging (man of 3).

Verder is het redelijk ondiep water en hebben we veel karper kunnen spotten met het warme weer. Plus het aantal aasplekken en springen karper op de voerplekken.......
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

02-07-2008 16:51

8 Hengels?

Veel lijnen schrikt eerder af dan dat het meervangsten geeft, OOK op water waar nog weinig is gevist.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

02-07-2008 17:57

Idd, je zegt zelf al dat het een klein water met veel vis is, waarom dan 8 hengels? :o
Mvg, Janieck
albert pennings
Berichten: 138
Lid geworden op: 24-06-2008 18:03

02-07-2008 18:14

idd 8 hengels lijkt mij ook wat teveel van het goede.. probeer het een met een stuk of 3,4 en dan versprijd over de plas, dus verschillende voerplekjes maken.
ik zou kiezen voor duivenvoer.
Of vlink wat mails heel kompakt en dan met een sliertje mais met en drijvertje gaan vissen, gewoon probeeren en uren maken.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-07-2008 19:04

Patrick.

Ik maak nergens uit je verhaal op dat/of jullie een gedegen bodemonderzoek hebben gedaan. Als het een oudere zandafgraving betreft moeten er hier en daar toch iets van mosselbanken en/of andere interessante bodemafwijkingen voorkomen. Op een groot vlak stuk zand kan een verhogingkje van 50 cm. alléén al doorslaggevend zijn. Om zeker te weten waar de hotspots zijn zul je er toch meer energie in moeten stoppen. Dieptemer, peilhengel, snorkelen etc. Zeker op monotone zandafgravingen zul je ze daar zeker gaan aantreffen. Vooral als je bv. de boer er zo af en toe wat voer in laat keilen als het idd. te ver voor je is.

Het tijdens het vissen tussendoor bijvoeren, zoals je in je eerste posting beschreef lijkt me vrij zinloos. Als er immers niks is weggevreten hoeft er ook niks bij, zeker niet als je op de 'verkeerde' plekken ligt. Maar dat is puur speculeren wat ik doe.
Je zult toch ook wat meer geduld moeten hebben en idd. met bijv. Tijgers wat laten gewennen. Anders zal een simpele instant bol meer resultaat geven. Ik zit op bekende plekken ook weleens een paar sessies te blanken terwijl ik er nu weer elke nacht een vis of drie/vier uittrek. Er komt iéts meer bij kijken dan alleen spodden en er acht hengels op loslaten.
Variëren!!!!!!!
Groet,

John
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

02-07-2008 20:43

ik zou die hennep eens achterwege laten,mischien dat ze alleen daar op azen..
ik zou met gekookte mais vissen met 2 hengels,elke x als je naar huis ga ,voer je paar kilo mais,zo ben je toch n beetje aan t voeren..,aanbeet kan dan echt niet lang op zich wachten,succes,adios!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

02-07-2008 20:54

als ze alleen hennep pakke ga je daar tog mee vissen...
gewoon een pantie want hemp erin klijn bolletje vn ongeveer 25 mm en dan strak digtknopen..
stop het in een potje met henep olie en visse maar :P
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

02-07-2008 21:04

Waarom tijgernoten!
Mijn ervaring is dat niet ieder water het goed wil met tijgernoten.
Probeer gewoon boilies!

En zoals al gezegd is kan het aan 1001 ding liggen.
Gebruikersavatar
Danny v Swieten
Berichten: 117
Lid geworden op: 21-04-2006 19:44
Locatie: Zoetermeer

03-07-2008 14:08

Probeer een dag wat scherper en mobiel te vissen met een pennetje...
Ik ken een maagdelijk water zonder enige vorm van dressuur waar ik duidelijk vis op me stek zag maar geen aanbeet kreeg. Ik heb toen kunnen observeren hoe de karpers die nog nooit iets van lijnen hebben gezien het aas opnamen en vervolgens niet wegzwemmen maar stil op de plek het voedsel gingen verwerken en vervolgens uitspugen ipv een schrikreactie tonen en dus niet haken.
Toen ik met een pennetje ging vissen en me pen begon maar iets te bewegen en ik sloeg aan was het raak.

Daarom is het mischien ook slim om niet met tijgernoten en mais te voeren omdat ze dan een grote hap voedsel kunnen nemen en dus minder hoeven te zwemmen om voedsel op te nemen. Boilies verspreid voeren zou kunnen werken, alleen in mijn geval werkte dat niet.
Ik zeg zowiezo niet dat in jou geval de karpers ook zo azen...maar het zou kunnen. :)
Dat wou ik zeggen ja...
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

05-07-2008 12:32

Zal eerst het aantal hengels halveren.
Voorlopig ook de tijgers weglaten en het water heel goed in kaart brengen.
Wil je toch graag met tijgers aan de slag, voer dan de komende sessies voor je weggaat eens flink wat tijgers op plekken waarvan je weet dat ze er regelmatig langszwemmen en vis dan tijdens deze sessies even niet met de noten.
Heb de ervaring dat als op een water de tijgers nog niet zo bekend zijn dat je ze het best goed kan introduceren.
Zal deze sessies dan eerst eens vissen met gekookte mais evt. aangevuld met een paar blikken zoete mais en een hengeltje met een lekkere instant goed werkende boilie.

Maar zoals eerder aangehaald zal ook ik eerst de bodem even goed onderzoeken en in kaart brengen, denk dat je dan een heel eind moet komen.

Groetjes en succes ermee!
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

05-07-2008 16:17

je zegt ik ving de vis op een pop up
.dus boilies pakken ze wel ,er word ook gevist ,waar vissen die mensen mee ?
de boer weet er veel van dus vraag het hem .
Martin Wels
Berichten: 21
Lid geworden op: 08-07-2008 22:33
Locatie: Grou

09-07-2008 13:19

heey,,

wat ik zou doen is best simpel.

kook mooiwat ardappelen

mijn samenstelling voor een emmer is:

brokken aardappels gemiddeld 15aardappels,
2 zak lok voer (karper niet witvis)
3 blik mais
3 doperwten blik
2 liter duivevoer 4 seizoenen 12uur weken 1 koken met zout en 4dagen laten staan goed voor de slijmen.
0,5 liter tijgernoten zelfde verhaal kwa weken en koken
3 handen boilie's verkruimelen en liefst verschillende varianten bijv. scopex aardbei en spice.
2mm pellets en 6mm pellets
geweekte maden zelf doe ik voor 3euro erin
wel duur maar ook blokjes kaas doe ik er doorheen.
en 4,5 liter hennep gekookte


je raad al word een drap maar werkt echt zeker op dressuur water.
maar ook op onbeviste wateren erg effectief.

waarom mijn mening is er zit vanalles door heen dus de karper zal geen vormen of geuren erkennen dus zal minder voorzichtig azen.

zout zorgt voor betere smaak en geur oplossing.

als je het geprobeerd hebt hoor ik graag je ervaring.
( kleine pineappel pop-up van 12mm super vanger )
( of banarig erop overloded met 18mm pop-up octopus mij rig is 4cm lang )
btw ik voer er nooit mee.

groeten :roll: :roll:
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

09-07-2008 18:00

je zegt dat de bodem er niet drassig is, maar je vangt alleen maar op een popup, kan het dan niet zijn dat op de plekken waar je ligt de bodem toch blubber is??

onderzoek het eens, en anders een potje popups zoeken en dezelfde smaak boilies voederen met daarop die popups gevist...

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o