Drastische verandering aastijden!!!


Plaats reactie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-06-2008 12:11

Goedemiddag,

Op een van m'n thuiswateren waar ik al vijftien jaar in het hoogseizoen vis ervaar ik dat de aastijden van de karper drastisch zijn verschoven van de avonduren naar de nachturen. Dit fenomeen heeft zich een jaar of tien geleden bijna(?) resoluut ingezet en is in al die tijd niet meer veranderd. Dit is zo extreem dat de vis pas vanaf 23.00 begint te azen en dit ophoudt rond 06.00 uur 's morgens, uitzonderingen daargelaten. De jaren daarvoor kon je om 19.00 uur je hengels ingooien en was het rond 01.00 uur 's nachts afgelopen. En daar kon je echt vergif op innemen.
Dit aasgedrag proberen te beïnvloeden door de voertijden te verleggen heeft nooit geen resultaat opgeleverd.
Is er iemand die hier een (logische?) verklaring voor kan geven of dezelfde ervaringen heeft. Ik snap dat dit per soort water kan verschillen maar hoop toch op wat aanknopingspunten.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-06-2008 12:24

De meest voor de hand liggende reden lijkt mij hengeldruk.

Vaak valt er op wateren met een nachtvisverbod 's nachts aanmerkelijk meer te vangen 's nachts als overdag.

Een andere reden zou kunnen zijn dat tijdens het donker de zoetwaterkreeftjes uit hun schuilplaats komen en deze een geliefde voedselbron van de karpers ziijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

24-06-2008 15:29

en wat te denken van drastishe natuur veranderingen

gr jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
peter andrae

24-06-2008 16:52

John heb je al geprobeert er achter te komen of de vis zich overdag niet op een ander deel van het water bevind,ik ken wel een paar wateren waar dit fenomeen zich voerdoet,ze vreten wel alleen niet op de plekken die druk worden bevist de vissen zoeken overdag de rust op om in de nachtelijke uurtje,s de druk beviste kanten een bezoekje te brengen.

Laatst lag het hele bestand in een slootje waar ze de rust hadden en konden scharrelen zonder te worden lastig gevallen door een karpervisser.

Zo ken ik wateren waar de vissen jaren geleden hun eigen veraden door hun springgedrag nu springt er met hoge uitzondering nog een visje,of vissen die ineens strak tegen de kant gaan scharrelen heb ik ook al meegemaakt.
Eric van Hezik
Berichten: 56
Lid geworden op: 26-05-2003 02:00

24-06-2008 19:44

John, ik ben het met Eus eens dat de reden wel eens hengeldruk zou kunnen zijn. Op mijn water ving ik altijd 's-morgens de meeste karpers, nu is dat laat in de middag! Er is hier weinig hengeldruk, dus ik snap er weinig van.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-06-2008 19:56

Eus,

Hengeldruk is nihil. Als het de zoetwaterkreeftjes zouden zijn geweest had het 'probleem' zich destijds al moeten voordoen.

Peter,

Dat ze soms ergens in een zijsloot liggen te klooien staat al vast. Blijft de vraag waarom ze er de laatste zeven acht jaar pas 's nachts komen azen.
Groet,

John
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-06-2008 21:16

Beste John,
je maakt het wel lastig, geen tot weinig hengeldruk?
verandering van aastijd zou dan te verklaren zijn, heb vroeger wel eens illegaal gevist op wateren waar je niet tijdens de nachtelijke uren mocht vissen en je ving je compleet scheel. Overdag was het er altijd druk met collega karpervissers en waren er minder aanbeten.

Misschien heeft het iets te maken met verandering van biotoop of door uitzettingen?
Er zijn wateren waar de aasplekken en tijden zijn veranderd na een uitzetting, de oude originele uitzetting is meegegaan met deze verandering. De solitaire vissen azen nog wel steeds op de gezette tijden van vroeger.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-06-2008 21:23

Misschien is de scheepvaart toegenomen?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-06-2008 21:36

John,

Niet te voorbarig hè? :lol: Het kan natuurlijk zijn dat destijds de zoetwaterkreeftjes niet of nauwelijks voorkwamen en nu wel.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-06-2008 22:17

Peter,

Geen tot weinig hengeldruk. Er is een aantal jaren terug alleen een SKP uitzetting geweest. Het betreft hier gewoon een open verbinding tussen twee plassengebieden/veenafgravingen waar geen beroepsvaart is.

Josef,

Zie boven.

Eus,

Volgens mij kwamen ze er nauwelijks voor en doen ze dat nog altijd niet. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Is het uberhoupt wel zo dat zoetwaterkreeftjes 's nachts pas tevoorschijn komen? Ik heb in Frankrijk wel anders beleefd.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-06-2008 07:37

Wat ik tot nu toe iedere keer heb meegemaakt is dat ze 's nachts alleen tevoorschijn komen. In Frankrijk was het zelfs zo erg dat iedere ochtend als we naar onze boot toegingen en het heen en weer bewogen dat er tientallen kreeftjes van onder de boot wegvluchtten. Overdag dit nooit meegemaakt, zowel in Frankrijk niet als in Nederland.
K. van den Herik

25-06-2008 07:56

John,

Mijn ervaring is dat vissen meestal een bepaalde ronde/ route zwemmen.

Veranderingen onderweg gaan daan doorwerken.

Bijv.

voerplek conculegae
nieuw natuurlijk voedsel- kreeftjes
verdwijnen favoriete stekken ( Linge zijn alle inhammetjes afgesloten)
Verdwijnen/verplaatsen mosselbedden
Concurrentie visbroeders- skp

Best veel mogelijkheden dus, maar zolang ze langskomen klaag ik niet.

Daarom vis ik het liefst 24 uur.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

25-06-2008 13:43

Tsja Klaas,
24 uur is leuk maar voor mij bijvoorbeeld amper te doen, mijn 24 uur sessies kan ik op 1 hand tellen.
Te druk met andere zaken die mijn prioriteit genieten, dit houdt in dat ik het bijvoorbeeld hebben moet van aastijden op wateren die ik goed ken of bekend mee ben. Zo wel door voor voeren of instant te vissen bereik ik mijn visjes wel :wink:

Dus korte sessies in de avonduren of in de zeer vroege ochtend, als zoals bij John de aastijden compleet zijn veranderd dan kan ik me voorstellen dat je wel eens zou willen weten waarom. Volgens mij zijn alle facetten wel benoemd en kan John een keuze maken wat het meest voor de hand liggend is.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

25-06-2008 14:37

moest ik net als nu echt niet kunnen voorvoeren, dan liever 1 keer een langere sessie dan 3 keer een paar uur, maar da's mijn keuze.
Moest ik probleemloos tijd hebben te voeren wordt het anders.

rond 1900 voeren en om 5 uur vissen tot 11 uur . 16 uur totaal ivm doorlooptijd aas. Laatste keer zo gevist hebbende viel op dat het pas rond 0800 begon te lopen.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-06-2008 18:49

Heren,

Bedankt voor de antwoorden tot zover. Alles is perfect, privé-stek op een groot weiland aan mooi open water middenin de natuur die we alleen moeten delen met de vaak aanwezige Pinken :evil:, Meerkoeten en Nijlganzen die de boel zo langzamerhand aan het overnemen zijn. Nadeel is alleen dat er hard gewerkt moet worden om de stek per boot te bereiken en de boel op te zetten. Dan zou het prettig zijn als je 's avonds wat vissen ving en 's nachts zo af en toe een paar uurtjes kon slapen.
Ik snap dat jullie nu zullen denken 'wat een zeikerd zég, kan ie op een mooie stek mooie vis vangen loopt ie nog te kankeren'. Maar ja, als je vierenvijftig bent, met wat lichamelijke ongemakken te dealen hebt en je moet overdags weer werken na een nacht in touw te zijn geweest ga je toch weer terugdenken aan die tijd dat het allemaal 's avons gebeurde en of dat wellicht weer terug te draaien is. En ik vindt de sport en de stek té mooi om het los te laten.
Groet,

John
K. van den Herik

26-06-2008 08:31

zeg ik


aankomen om een uur of 7. Voeren. Pitten 4 uur vissen 10 uur zouten
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-06-2008 22:57

Kan ik niet Klaas. Biologische klok is zó afgestemd dat ik ábsoluuut niet vóór 23.00 uur kan slapen.
Groet,

John
K. van den Herik

27-06-2008 09:02

is 3 uurtjes pennen en voeren waarna er 4,5 uur pitten volgt en dan de stek wordt afgerooomd....

Zijn dagen met minder.

MVG
Klaas
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-06-2008 16:19

Een andere stek bevissen, om de vissen eerder op hun 'andere' ronde op te pakken.
Wellicht helpt dat John.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-06-2008 12:47

Bas,

Je weet dat de stekken daar niet voor het oprapen liggen. Maar als jij suggesties voor me hebt hoor ik het graag middels pb. Wat zijn bv. jouw ervaringen daar qua trek- en aasgedrag?
Groet,

John
Plaats reactie