bestaat dresuur/lijndruk


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-06-2008 08:28

Geen probleem Paul, hoef je ook niet uit te leggen, stuur maar een DVDtje. :wink: :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-06-2008 08:53

Jeroen Hof op't schreef:Beste Ruud,

Je hebt helemaal gelijk, maar wanneer je mijn relaas op pagina 1 hebt doorgenomen zie je dat ik er onderin heb meegenomen dat het onderhouden van verschillende stekken lonend is! :wink:


Hey Jeroen,

Dan begrijp ik niet waarom je nu op je water moet stoppen omdat de beten op 1 stek terug lopen :wink:

* leuke discussie

Groetjes,
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

27-06-2008 08:54

Paul, kun je misschien wat voorbeelden noemen van situaties die je op onderwaterbeelden hebt gezien? Het gaat natuurlijk te ver om alles te omschrijven (laat staan om overal de juiste conclusies aan te verbinden) maar ik ben wel benieuwd wat voor dingen je bedoelt.

Ik heb zelf alleen de korda dvd's gezien. (Jij hebt aan een onderwater dvd meegewerkt?).

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 09:25

Christian,

Ja om je vraag te beantwoorden, ik heb meegewerkt aan DVD met onderwaterbeelden.

Een voorbeeld, op een bepaalde stek (helder water) lijnen ingelegd.
1, nylon lijn
2, nylon lijn maar nu met tube eromheen. 40 cm
3, gevlochten lijn
4 gevlochten lijn met tube eromheen 40 cm

Eerst gedaan met strakke lijnen, wat opviel was dat karpers de lijnen met tube mijden en we wel aanbeten kregen op de lijnen zonder tube.

Aas was allemaal hetzelfde, we hebben het uitgeprobeerd met bolies (Terry hearns) maggie bollen zeg maar
Hier volgden aanbeten op de lijnen zonder tube.

Toen geprobeerd met alle lijnen te voorzien van tijgernoten, hier kregen we hetzelfde beeld te zien.

Dit hebben we een week gedaan, en leuke vissen gevangen.

Nu hebben we het hierna geprobeerd, nu met slappe lijnen en runnerrigs.

Weer werd er meer gevangen, op de lijnen zonder tube, maar nu kregen we ook aanbeten af en toe op de lijnen met tube erom..

Later hebben we 1 hengel uitgegooid met fluorcarbon erop 100 mtr en onderlijn ook fluorcabon, geen tube eop we hebben goed gevangen en de vissen waren niet schuw bij de rig ( dit was met camera goed te volgen) toen met een camou tube (korda) eom heen gevist 40 cm ook nu bleek de vis wee schuw te worden en bleef weg bij de rig toen we slappe lijn gingen vissen met tube eromheen (zandbodem) kwamen er wel aanbeten en waren de vissen minder schuw.

Of we dit dressuur moeten gaan noemen, ik twijfel sterk maar het zijn wel dingen waar je rekening mee kunt gaan houden, maar nu ga ik weer vissers horen, die tube beschemd toch ook de vis tegen beschadigingen?

Natuurlijk is dat ook zo, en ik predik niet dat je tube moet weglaten, maar ook zonder tube heb ik nog geen vissen beschadigd.

Hoop dat je hier wat mee kunt, het is maar 1 voorbeeld die aangehaald wordt.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-06-2008 09:32

Paul op dat water in het algemeen twijfel ik aan "dressuur" maar bij de de stekken die toen gefilmd zijn kan ik mij er iets bij voorstellen.
Jammer dat de DVD verder zoveel onzin bevat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 09:42

Douwe,

Over het woord dressuur, zijn wij het wel eens.
Bij een dvd maken ben je ook afhankelijk van de beelden die je uit moet gaan filteren uit ik weet niet hoeveel beeldmateriaal.

Zin of onzin wil en kan ik me niet direkt over uitlaten, over het algemeen voegen de beelden op welke dvd dan ook een stukje kennis toe die we tot dan toe niet kenden.

het enige wat ik wel weet, is dat ik geen dvd meer maak, ik ben nu op prive water lekker bezig zolang ik in nederland vertoef en dit is nog zo maagdelijk dat hier nog ouderwets gepionierd kan worden heerlijk peilen stekken zoeken en nog rustig met pennetje mais e.d uitzoeken wat er aanwezig is.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-06-2008 10:04

De beelden zijn het probleem op zich niet het is de interpretatie van die beelden zelfs de deskundige maakt zich schuldig aan onduidelijkheid.
Maar dat is mijn gevoel die jou uiteraard ook al bekend was, wat dat betreft verander ik niet zo snel van mening dat zul je ook weten. :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 10:10

Douwe,

Ik heb sterk het idee, dat we dezelfde inenting hebben gehad :lol: :lol: :lol: :lol:

Paul
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

27-06-2008 10:18

Om welke DVD gaat het als ik vragen mag?(ja sorry ik woon in Twente daar is de DVD speler nog niet op de markt 8) )
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 11:30

Christian ,

Dat mag je vragen, je hebt er alleen weinig aan want deze beelden staan net zoals veel anderen niet op de dvd.

Maar het is de dvd door de ogen van de karper deel 2.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-06-2008 12:29

Beste Ruud,

Ik heb ook zeker niet gezegt dat ik op dit water meteen gestopt ben, ik zei dat wanneer de vangsten terug liepen, ik de stek voor een drietal weken met rust laat om hem dan vervolgens weer aan te pakken. Er wordt overigens gewoon wel doorgevoerd op die stek, dat ik elders een andere stek op heb gebouwd die ik dan in die drie weken rust weer aandoe lijkt mij dan duidelijk. Meestal is het 6 weken op en 3 weken af, dit werkte de afgelopen jaren eigenlijk prima!!

Nu is het even rustig omtrent mijn vangsten, mijn eerste echte verwachte vangst zal rond eind september komen...een kleine meid!!! :lol: :lol: :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-06-2008 14:01

Aaah mooi! :D


Veel geluk en gezondheid alvast!

Ltr,
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

27-06-2008 15:32

Tip van de ronnie:vis zonder tube wandt die ziet karper,gewoon lijn of fluorlijn,geen tijgers vind de karper niet lekker,nooit met leadcore is slecht voor mileu.
Of de leefsituatie t toelaat vis in de nacht dan zien ze niks.
Oh ja en DEUTSCHLAND word europa meister :lol:
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

27-06-2008 17:32

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 19:36

kees,

Als aanvulling, op strakke en slappe lijnen .
We hebben ook nog met lood eraan geexperimenteerd, zandbodem (zandkleur) bij wier (groen) steenlood en ga maar door.

Op een zandbodem met donker lood kan zwart, donkerbruin of groen zijn scheelt het al met aanbeten (schrikreakties)
Met lood in zandkleur, ben daar verder gegaan lood ingesmeerd met epoxie en zand erop dus exact de kleur scheelde het met schrikkerigheid van de karpers.

Vandaar heb ik nog steeds de neiging te zeggen "DRESSUUR" bestaat nog steeds tussen je oren, maar de karper is allerter als de meesten denken.

met hun geur/smaaklijnen kunnen ze boven een voerplek zwemmen en waarnemen wat er ligt bijv tijgernoten in slijm, het slijm stijgt in het water je ziet karpers daar op reageren.
OOk pellets de olie stijgt op in water.

We hebben hondebrokken in water gegooid, voor camera voor dat het de bodem bereikt had waren de eerste brokken al opgegeten.

Zo zijn er vele vormen die wij dressuur noemen, ik zou het misschien een gewenning willen noemen, maar het is en blijft een intressante theorie.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-06-2008 21:32

Paul,

Het slijm van de tijgernoten stijgt in het water? :roll:

Ik geloof best dat vissen de tijgernoten waar kunnen nemen van een afstand(je) maar dat het slijm stijgt geloof ik niet.

Als je een handvol tijgers samen met het slijm in water gooit zie het samen zinken als een baksteen.

Maar dat terzijde.

Het is belangrijk te weten of de door jou gefilmde karpers nog nooit bevist en/of gevangen zijn om te weten of het om ontwijkend gedrag of om natuurlijk gedrag gaat.

Persoonlijk geloof ik niet dat vissen die nog nooit belaagd zijn schrik zullen hebben van tube of lood, er ligt immers genoeg rommel op de bodem van het water.
Een karper beschikt niet over de intelligentie om onderscheid te maken tussen wat wel natuurlijk is en wat niet.

Een stuk lood kan net zo goed een steen zijn en een stuk tube kan net zo goed een takje of een rietstengel zijn, ik noem maar wat.

Zijn deze vissen ooit wel belaagd en/of gevangen, wat ik wel vermoed (waar is dat nou niet in Nederland) hebben we te maken met ontwijkende gedrag (oftwel dressuur) omdat de vissen een link leggen tussen een gevaarlijke situatie c.q. nare ervaring en de aanwezigheid van een stuk lood, een stuk tube of een strakgespannen lijn.

Als je nog steeds van mening ben dat de karpers niks kunnen leren, verklaar dan eens het succes van een goed opgezette voercampagne...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 22:41

Eus,

Wat jij ontwijkend gedrag (dressuur) noemt, mag je dressuur noemen, ik geef het een andere benaming.
Je kunt ook zeggen ze zijn slimmer dan wij denken, daarom ontwijken ze .

En dat een karper geen verschil kan maken tussen dingen natuurlijk of onnatuurlijk, daar geloof ik persoonlijk niet zo in.

Dressuur (dresseren) doe je iets anders dat is een dier iets aanleren wat die steeds bij hetzelfde gebaar of sein doet, zo zie ik dat niet bij het vissen, dat het een bepaald patroon heeft ben ik met je eens.

Ook niet alle voercampagne's zijn even succesvol alleen verhalen van niet geslaagde sessies hoor je niet.
En niet alle wateren zijn bevist hoor Eus, ik heb zelf nog een maagdelijk watertje 1,5 ha hier kun je nog heerlijk met mais op de pen vangen, gooi er bewust niet eens bollies in.

En ja die vissen waren al eens gevangen geloof ik, maar op zo'n groot water geloof ik niet in dressuur zeker niet met lijnen .

Gr Paul
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

28-06-2008 10:32

Eus,

Je hebt gelijk wat betrefd het slijm, ik zette het verkeerd neer.
Ik geloof dat het op de DVD staat, als je de tijgernoten in het water gooit, zie je deze als eerste op de bodem komen, dan zie je nog een wolk slijm zakken.

Maar als de vissen erboven zwemmen, dit was wel een hele volle plek natuurlijk op die stek, dan zie je het slijm weer door het water bewegen en de nootjes blijven liggen.

We hebben dit ook al eens gedaan met mais die kookten we , daarna in de slijm van tijgenoten gezet 1 dag toen hetzelfde gedaan als met de tijgernoten en op de plek gegooid, het frappante was dat de vissen erg lang boven de stek bleven hangen door het slijm.

Het geeft dus aan dat het slijm atraktief genoeg is voor de vissen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-06-2008 11:20

Oké Paul, helder en aannemelijk.

Wellicht een leuk goedje om je boilies in te dippen dit tijgerslijm?

Ik begin erg benieuwd te worden naar deze opnamen, de onderwaterbeelden die ik tot nu toe gezien heb (door de ogen deel 1, tot op de bodem, en alle Korda underwaters) waren allemaal erg interessant, jammer dat ze allemaal op een voerstek gefilmd zijn alleen, waarbij niet echt hele gekke dingen werden geprobeerd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

28-06-2008 11:42

Eus,

Op alle DVD's staat wel iets wat we kunnen gebruiken of dingen die we nog niet wisten cq bevestigd werden.

DVD deel 1 en 2 zijn puur gemaakt door de ogen van de karper, achteraf kun je zeggen je had het nog beter zo en zo kunnen/moeten doen.

Op de DVD zie je maar een heel klein percentage van de werkelijke opname's (de cameras stonden permanent onder water aan) .

Op DVD deel 2 zijn we nog wel naar buitenland geweest Blue's Lake in Brecht belgie (dit is een schitterrend water) een afgraving van een steenfabriek, het is bijna ondoenlijk geen voerstekken te maken in belgie hebben we dat geprobeerd en gedaan.

En idd misschien is het idee om te dippen in de slijm :-)) zou het eens proberen.

Maar veel kun je ook met je rigs doen, tenslotte gaat het toch om de aanbieding, stek de laatste meter onder water is erg belangrijk.

Gr Paul
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

28-06-2008 12:14

Plateautje van 1 bij 1,5 meter, meter ondieper dan omliggende water, op 90 meter afstand. Was ooit de topstek (in aantallen) van het water. Heb er een halfjaar 5 nachten in de week gevist; hengel erop, hengel op helling, hengel onderaan. Lijnen opgespannen, kon niet slap vanwege obstakels. Beten gingen veranderen, teruglopen, bijna uitblijven. Stek kapot gevist?
Drie hengels terug gebracht naar 1, ving weer als vanouds, hengel erbij gooien; stek dood.

Topstek van watertje, kon er altijd in korte tijd veel van de betere vissen vangen, ik en een paar anderen de stek hard bevist, stek leverde op een gegeven moment niets meer op; i.p.v. 3 of meer vissen in 24 uur gewoon 60+ uur voor Jantje. Troep ingepakt zelfde stek vanaf totaal ander punt op oever bevist; weet het niet meer zeker maar dacht 28 vissen in 40 uur vissen, hengels op exact dezelfde spots als waar ik net had geblankt.

Goede strook van een water, eigenlijk altijd door iedereen (niet door mij vond dat je teveel in het zicht zat op die plek 8) )bevist met lange worpen vanaf de tegenoverliggende oever, op een gegeven moment konden ze niet langer beet krijgen, zwaar stek dressuur hadden ze het over. Ik beviste de stek (sneaky, in het donker) vanaf de tegenoverliggende oever, heb er een half jaar erg vaak erg goed gevangen, volgens de ‘overkantlocals’ was ie echter al een half jaar dood en kapot gevist.

Klein stekje in een hoekje van een water, hoe klein ook bij bepaalde weersomstandigheden een ware holding area voor een groep vissen. Vissen worden er amper gevangen wanneer er heen wordt gevist vanuit de ‘bijhorende stek’ (dan liggen hoe je het ook doet je lijnen op de aanzwemroute van de vissen, nadeel van menig hoekje). Vissen zijn er wel aanwezig (je kan ze zien). Geen hengels (= lijnen) erin vanaf de stek, een rig op de stek laten zakken, met je leadcore voor een deel nog op de oever, en je kunt er echt heel snel beet krijgen.

Moet toch met lijnen van doen hebben denk ik.

Maar toch, voor slappe lijnen zijn ze niet altijd zo bang, heb echt dagen lang naar vissen kunnen kijken in obstakels vol met verspeelde lijnen, en ze hebben gewoon lak aan die slappe lijnen.
Vis zelf ook zolang het mogelijk is met slappe lijn, en heb vaak genoeg lijners geobserveerd, dus dat ik de vis door mijn lijn zag zwemmen en deze zag oppikken (waker tot boven tegen de blank, even strak en weer losschieten), zonder dat ze (zichtbaar) schrikken.

Maar toch, bij vissen op zicht (de vissen kunnen zien eten) met vastlood systeem, heb ik regelmatig gezien dat wanneer ik mijn rig inlegde en mijn timing niet helemaal lekker was waardoor mijn lijn nog niet goed was afgezonken als de vis(sen) terugkomen, ze echt meermaals de pleuris zien schrikken van mijn slappe lijn. Denk dat het iets te maken heeft met het plotseling aanwezig zijn ervan ofzo.

Denk dat het vooral ligt aan op welk moment een lijn van waar naar waar loopt of ze ervan schrikken of niet, als ik op klein water niet vang wat ik denk te kunnen vangen denk ik meestal eerst dat het iets met lijnen te maken heeft. Maar ik ben waarschijnlijk iets meer manisch chronisch lijnparanoïde dan de meeste van die vissen :lol:
8)
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

28-06-2008 16:14

zal de volgende keer subtieller neerzetten,maar me anti sociaal gedrag ging er weer vandoor.
sorry dan maar.
Maar net dat je dat wegveegt nu staat er iets wat eigenlijk niet compleet is en net iets anders begrepen wordt.
:lol:
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

28-06-2008 18:00

Heb wat postings verwijderd, laat de discussie verder gaan. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

29-06-2008 19:47

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2008 23:32

Schipper een karper ruikt helemaal niks.
Vissen is een hobby, geen religie!