NACHTVISSEN IN GZH WATEREN BEDREIGD


Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

27-05-2008 16:26

Op de site van de federatie van ZWN staat een persbericht waar ik enerzijds van schrok, maar ook een behoorlijk agressie in mij losmaakte. Wordt er een vergunning uitgereikt met duidelijke bepalingen en wat gebeurt er? Die bepalingen worden met voeten getreden met vele overtredingen. Van de controles is 60% in overtreding. Als karperafdeling van hsv Groot Rotterdam zijn we al 2 jaar bezig goede contacten op te bouwen met federatie en controleurs/boa's om zo op meer wateren het nachtvissen uit te breiden. ik denk dat we het kunnen vergeten volgend jaar want deze proef van 2 jaar wordt eind 2008 geevalueerd. Er zijn dus een aantal randdebielen die zich karpervisser durven noemen. Wat mij betreft mogen de boetes torenhoog worden en wat mij betreft inbeslagname en royement van een vispas/lidmaatschap van een vereniging. Ik heb het gevoel dat er een paar jaar extra tijd, energie en vrijwilligerswerk naar de filistijnen is.
Zie http://www.sportvisserijbelangen.nl

Jongens met je drie hengels, bivvy's, afvalzooi en auto's op de terreinen: bedankt!!!!!

Arend
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

27-05-2008 17:45

Is echt weer helemaal kut , maarja veel mensen die doen het voor bier zuipen en denken ja ik heb nachtvispassie lekker mag ik nu overal nachtvissen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-05-2008 18:28

Even voor de volledigheid ;

Uitgifte schriftelijke toestemming nachtvissen GZH- wateren stopgezet

Sinds eind februari van dit jaar geeft de Federatie van hengelsportverenigingen Zuidwest Nederland een aparte schriftelijke toestemming uit voor het nachtvissen op dertien recreatieplassen in het Randstadgebied.
De beheerder van de plassen – Groen Service Zuid-Holland – en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben het de federatie mogelijk gemaakt via de uitgifte van deze nachtvistoestemmingen het sportvissen gedurende de nachtelijke uren toe te staan in de periode 1 maart tot en met 31 oktober 2008.

In beginsel heeft de federatie deze mogelijkheid voor twee jaar gekregen. Aan het eind van 2008 zullen de federatie en GZH deze uitgifte evalueren.
In 2007 heeft de federatie ook al een nachtvistoestemming uitgegeven. Een belangrijk verschil ten opzichte van 2008 is dat de toestemming vorig gratis was en er een limiet was gesteld aan het aantal uit te geven toestemmingen, namelijk 300 stuks.

We zijn nu met de uitgifte van de toestemmingen een paar maanden verder.
Ten opzichte van vorig jaar is het aantal uitgegeven toestemmingen meer dan verdubbeld. Dat betekent dat er veel belangstelling bestaat voor deze verruiming.

We moeten echter ook vaststellen dat we vanwege geconstateerde veelvuldig voorkomende onregelmatigheden aan het water genoodzaakt zijn de uitgifte stop te zetten.
Door sportvissers, controleurs van de GZH en eigen controleurs van de federatie; deze beide laatsten zijn controleurs met handhavingbevoegdheid ( BOA’s), zijn we gewezen op deze onregelmatigheden en veelvoorkomende onoorbare toestanden en gedrag.
Bij uitgevoerde controles worden de controleurs geïntimideerd en voelen zich bedreigd door agressief gedrag van sportvissers.

Bij uitgevoerde controles bleek sprake van ruim 60% overtredingen. Met name het gebruik van tenten en bivy’s aan de waterkant bleek enorm toegenomen, terwijl dit op grond van de algemene voorwaarden niet is toegestaan. Ook het rijden met voertuigen in de terreinen en het achterlaten van afval zijn veel voorkomende overtredingen.

Indien het gedrag en het niet houden aan de voorwaarden in de toestemming en de algemene voorwaarden in de Lijst van Viswateren bij de VISpas vanaf nu niet sterk verbeteren lopen we het risico dat de toestemming volgend jaar niet wordt afgegeven.
De goedwillende en serieuze nachtvissers worden daarmee gedupeerd door het gedrag van waarschijnlijk een minderheid die zich niet wenst te houden aan de gestelde regels.

Langs deze weg doen we een dringend beroep op alle sportvissers de regels na te leven en via een sociale controle erop toe te zien dat gedrag en naleving worden gerespecteerd.
De komende periode zal de controle op naleving worden geïntensiveerd.

Voor alle duidelijkheid geven we nogmaals de algemene voorwaarden waaraan sportvissers zich moeten houden. Deze zijn opgenomen in de Lijst van Viswateren bij de VISpas:

Gebruik van tenten en bivy’s aan de waterkant is niet toegestaan;
Voertuigen zijn niet toegestaan in de terreinen;
Gebruik van gekleurde maden en gekleurd lokvoer zijn verboden;
Er mag slechts worden gevist met maximaal 2 hengels;
Alle bijzondere voorwaarden aan de achterzijde van de schriftelijke toestemming 2008.
Deze informatie is op de website geplaatst van de federatie en zal worden aangeboden aan de verenigingen in het Randstadgebied met het verzoek deze ook te plaatsen!
Bovendien zullen de sportvissers met de nachtvistoestemming, waarvan we het e-mailadres hebben deze informatie ontvangen.

Bestuur van de Federatie ZWN


22 mei 2008
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

27-05-2008 19:34

Ik heb inmiddels ook een excuusmail naar de Federatie gestuurd. Tevens aangeven dat wij als karpercommissies van Rotterdam, Delft en Den Haag in G3 verband de dialoog met GZH en federatie open willen houden en willen nadenken over hoe dit gedoe te voorkomen. In Oost Nederland hebben ze het nachtvissen verboden, tenzij je een nachtvispas hebt. Overtreed je de regels: inleveren!! Misschien wel een idee......
In ieder geval willen wij betrokken worden bij die evaluatie.
Anonymous

27-05-2008 20:06

heb je altijd een nachtvis vergunning nodig ?
of alleen als je gaat slapen ?

als ik bv lekker vanaf 6 uur savonds wil gaan vissen tot 2 / 3 uur snachts mag dat dus niet ?

ik kan het allemaal niet meer volgen
ik denk ik koop een grote vergunning voor 40 euro en mag overal vissen en ook snachts
niet dat het om die 40 euro gaat want als is het 150 euro vind ik het ook goed maar dan wil ik wel gewoon mogen nacht vissen en met tent
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

27-05-2008 21:39

Lees het boekje door of de site van je HSV staat alles op als het goed is;)
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

27-05-2008 21:57

Beste Arend,

Wellicht is het een idee om een voorstel te doen om de nachtvis vergunning duurder te maken en dan idd inleveren bij overtredingen.
Wat dacht je van € 75,- a € 100,-...

De 'echte' vissers hebben er dit bedrag wel voor over denk ik. Tevens doet het meer pijn in je beurs als je de vergunning moet inleveren bij een overtreding. Hopelijk zal het percentage overtredingen dan aanzienlijk afnemen.

Succes en bedankt namens een veel gebruiker van de vergunning.

Ronald.
TTB Baits !
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-05-2008 23:01

Da's kut Arend
Zo is weer gebleken dat de "karpervissers" de grootste bedreiging vormen voor de gehele karpervisserij.
Sterkte ermee
mvg
HB
Anonymous

27-05-2008 23:11

Enrico ten Bosch schreef:heb je altijd een nachtvis vergunning nodig ?
of alleen als je gaat slapen ?

als ik bv lekker vanaf 6 uur savonds wil gaan vissen tot 2 / 3 uur snachts mag dat dus niet ?

ik kan het allemaal niet meer volgen
ik denk ik koop een grote vergunning voor 40 euro en mag overal vissen en ook snachts
niet dat het om die 40 euro gaat want als is het 150 euro vind ik het ook goed maar dan wil ik wel gewoon mogen nacht vissen en met tent


iemand mischien hier een andwoord op ?
ik heb in me boekje gekeken maar kom er geen wijs uit
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2008 23:31

Is geen eenduidig antwoord op te geven momenteel.

Je moet onderscheid maken tussen nachtvissen in de toegestane periode, nachtvissen het gehele jaar door en overnachten in een tentje.

Op het overgrote deel van de wateren is nachtvissen wettelijk (visserijwet) toegestaan van juni t/m augustus. In die periode mag je dus gewoon nachtvissen op de meeste wateren. Uitzonderingen worden gemeld in de vergunning. Bijvoorbeeld het IJsselmeer.

Er bestaat de mogelijkheid voor de visrechthebbende, meestal een HSV, om dit het gehele jaar door toe te staan. Men kan dit in de vergunning opnemen. Sommige hebben dit al jaren en anderen nog niet. Om misbruik/overlast te voorkomen kan een HSV ook een nachtvispas invoeren. Eén en ander is afhankelijk van de HSV. Vergunning nalezen van het betreffende water. Sommige staan een tentje toe, maar dat heeft meestal geen enkele wettelijke grondslag (bijvoorbeeld nachtvisverblijfpas AHV).

Overnachten valt namelijk onder een heel andere wetgeving en niet onder de verantwoording van een HSV. Dit was tot 2008 de wet op de openluchtrecreatie die dit gewoon helemaal niet toe stond. Heel simpel, het was verboden. Ontheffing kon praktisch gesproken alleen verleend worden voor een kampeerterrein. Er is geen enkele HSV die een ontheffing had. Deze wet is begin dit jaar echter vervallen met de boodschap van de regering dat gemeentes dit lokaal zelf moeten regelen. De HSV heeft nu de mogelijkheid om voor het nachtvissen een regeling met de gemeente te treffen. Dit kan samengaan met een nachtvis(verblijf)pas. Maar de meeste HSV'en en gemeentes zijn nog niet zo ver. In dat geval hangt het af van plaatselijke regelingen zoals een APV of een bestemmingsplan.

Om hier duidelijkheid over te krijgen kun je het beste bij de HSV van het water waar je vist informeren. Maar ga er maar van uit dat voor de meeste wateren dit niet geregeld is, zodat je altijd risico loopt bekeurd te worden. In geval van een nachtvisverblijfpas kan men wat milder gestemd zijn, maar meestal zonder wettelijke betekenis, op een aantal uitzonderingen na.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Anonymous

27-05-2008 23:53

Hoi kees

bedankt voor uw andwoord
ik heb mijn hsv al 2x gemailt en steeds geen andwoord gekregen
mijn hsv is svbd zal ze binnen kort nog eens mailen
toch vind ik het jammer dat zelfs bij zoeits onschuldigs als vissen zoveel regels zijn
dat haalt toch voor mij een hoop lol weg
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

28-05-2008 08:25

Ronald Ermes schreef:Beste Arend,

Wellicht is het een idee om een voorstel te doen om de nachtvis vergunning duurder te maken en dan idd inleveren bij overtredingen.
Wat dacht je van € 75,- a € 100,-...

De 'echte' vissers hebben er dit bedrag wel voor over denk ik. Tevens doet het meer pijn in je beurs als je de vergunning moet inleveren bij een overtreding. Hopelijk zal het percentage overtredingen dan aanzienlijk afnemen.

Succes en bedankt namens een veel gebruiker van de vergunning.

Ronald.


Sluit ik me volledig bij aan, echte vissers zullen dat er inderdaad wel voor over hebben.
En verder gewoon keihard aanpakken, bij de 1ste overtreding een bekeuring geven en dmw van een systeem (gaatje prikken in de vispas b.v) de overtreding registreren. En bij de 1st volgende de vispas innemen en niet meer terug geven.
Vrijdag op zaterdagnacht nog gecontroleerd geweest, alles in orde. Maar er bleken er toch ook weer een hoop die zich niet aan de regeltjes te hielden.

Gr,

Dennis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-05-2008 08:37

Enrico,

Praat je over specifiek eigen verenigingswater dan moet dat op de bij behorende toestemming vermeld staan wat wel dan niet mag.

Betreft het federatie water of viswater wat door een HSV ingebracht is staat alles vermeld in het inmiddels beroemde boekje. Heb je specifieke vragen over een bepaald water laat het eens lezen door je plaatselijke hengelsportwinkelier. Op afstand is dit ook door je eigen HSV niet in te vullen wat al dan niet mag.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-05-2008 08:54

Enrico praat over "Sportvisserijbelangen Delfland". Deze vereniging geeft een vergunning af waar alles in zou moeten staan. Op hun website praten ze niet over het gehele jaar nachtvissen en pasjes. Nogmaals regeltjes zijn niet echt ingewikkeld. Nachtvissen mag van juni tot augustus. Gebruik van een tentje is in beginsel verboden. Zolang er niks in de vergunning staat geldt dit.

Lastiger wordt het omdat sportvissers zich inspannen om bovenstaande mogelijkheden te verruimen. Het hele jaar door nachtvissen en legaal in een tentje. Dit laatste (het tentje) hangt samen met een verandering van de wetgeving dit jaar, hetgeen voor verwarring zorgt. Er zijn inmiddels meen ik wel wat bekeuring uitgedeeld voor nachtvissen in een tentje. Maar ik heb nog niet gehoord dat dit succesvol aangevochten is op basis van ontbrekende regelgeving bij de gemeente. Het was tot en met 2007 gewoon verboden. Werd niet altijd ingegrepen, maar je kon er altijd een boete voor krijgen.

Nu maar weer on-topic.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

28-05-2008 15:29

Enrico en anderen,

Het nachtvissen mag slechts van juni t/m augustus, tenzij de visrechthebbende een ontheffing heeft voor bepaalde wateren. Via je hsv zou je dat moeten weten.
Een ander verhaal is het gebruik van een nachtelijk onderkomen: tent, bivy, plu. De oude WOR regeling is afgeschaft. Gemeentes bepalen nu waar je mag kamperen, want dat is het namelijk: vissen vanuit een tentje of onder een plu in de nachtelijke uren + kamperen! Veel gemeentes gedogen het nog, maar dan moet alles ordelijk verlopen. In principe mag je 's nachts dus geen gebruik maken van een onderkomen aan de waterkant, tenzij een hsv(in overleg met de visrechthebbende) een ontheffing aanvraagt in die gemeente(n)voor de sportvissers. Nu een dergelijke ontheffing is van toepassing in de GZH wateren. Alleen een plu met zijflappen is toegestaan.
Het betreft hier ook 2 wetten: de Visserijwet (regelt oa het vissen in de nachtelijke uren) en de kampeerwet die nu door gemeentes wordt ingevuld via een APV.

Binnen de SVBD is nu ook een karpercommisssie opgericht. Rene Berger is hier de contactpersoon en is hier soms op het board te vinden. Wil je ook mee doen in de commisssie? Geef je dan op en doe actief mee!!

Laten we nu niet zo naief zijn dat vissen zo onschuldig is: zie alle berichten over agressie en toestanden. Zeker in een gebied als de Randstad.
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

28-05-2008 16:22

Arend Termorshuizen schreef: Alleen een plu met zijflappen is toegestaan.


De BOA die mij vorige week controleerde (toen ik onder mijn plu lag) vertelde over een man die de deur van zijn bivy er met een schaar uitknipte nadat hij gecontroleerd werd. Een bivy die afgesloten kan worden mag niet...toen hij de deur eruit knipte.. mocht het weer wel. Had te maken dat het niet meer afgesloten kon worden. Is dit puur de interpretatie van de betreffende BOA of is deze regel er ook echt ?

gr Ronald.
TTB Baits !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-05-2008 16:51

Het is heel simpel, als er geen ontheffing is verleend mag er helemaal NIKS zelfs geen kartonnen doos.
Die vorm van tolereren was er vorig jaar nog nu niet meer.
Een controleur die er zo mee om gaat zit zelf helemaal fout.
Vissen is een hobby, geen religie!
Anonymous

28-05-2008 20:22

het toegestane vissen savonds/snachts tot welke tijd geld dat dan 12 uur of 1 uur ?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-05-2008 20:30

Landelijke Lijst van Viswateren 2007-2008-2009 bladzijde 7.

Lees bladzijden 1 tot en met 9 dan ook meteen maar.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-05-2008 20:34

En de visserijwet (google dit woord eens).

Artikel 7

1. Het is verboden tussen twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopgang te vissen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
casper utrecht

28-05-2008 22:08

Ik ken dit artikel en vraag me al jaren af: waarom?
Als ik ervan zou maken:

"Het is verboden tussen 2 uur na zonsondergang en 1 uur voor zonsopgang:
-te voetballen
-TV te kijken
-gitaar te spelen
-auto te rijden
-te wandelen
-enz enz"

Dan zou de wereld te klein zijn. En terecht. Maar vissen, dát mag niet op deze tijden....

In zeldzame gevallen kan ik me dat voorstellen. Maar is er iemand die me kan vertellen waar dit algemeen geldende, krankzinnige wetsartikel vandaan komt en welk doel het dient????
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-05-2008 22:12

Zeg schei uit. Kom je net uit een ei of zo? :D

Is de wetgeving van ergens in de zestiger jaren. Inmiddels kun je van juni tot en met augustus en als je een beetje je best doet het hele jaar, de hele nacht. Pfff.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
casper utrecht

28-05-2008 22:17

nee ik kom niet uit een ei. Ik vis regelmatig op wateren waar het "van 2 uur na zonsondergang tot 1 uur voor zonsondergang" nog doodleuk geldig is.

En dan nog is de vraag niet beantwoord: je zegt zelf "van juni t/m augustus" Dat is toch ook idioot? Noem eens 1 reden waarom het in september of december niet zou mogen? Ik vind het te idioot voor woorden dat er ergens een ambtenaar zit dit dit soort flauwekul verzint en kan me daar groen aan ergeren. Zonde van ons belastinggeld en het dient geen enkel doel.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-05-2008 22:22

Casper,

Ik zeg niks. Ik haal het artikel aan dat in de visserijwet staat. Als je wilt weten waarom er wetgeving is, lees dan het start topic eens na. Overigens is dit toentertijd ingesteld om o.a. de stroperij tegen te gaan. Dat speelt trouwens nog steeds.

Overigens zijn er nou ook weer niet zoveel uitzonderingen op die periode van vrijstelling. Maar toevallig wel bij mij in de buurt. Zat water waar het niet geld. Aan uitbreiding van het nachtvissen wordt gewerkt. Maar dat hebben uiteindelijk de verenigingen in de hand. De wetgeving voorziet daar al in. Moeten we alleen nog aantonen daar mee om te kunnen gaan. En daar gaat dit topic over.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
casper utrecht

28-05-2008 22:39

ik weet het. En de motivatie van stroperij vind ik achterhaald. Weleens iemand zien stropen die in een bivvy ligt :D ?

Iedereen zou op ieder tijdstip moeten mogen vissen. Dat zal alleen worden geaccepteerd als ze geen overlast veroorzaken, schade aanrichten, rommel achterlaten enzovoort.
(Natuurlijk zijn er nog een handvol wateren met bijzondere situatie waarvan ik me kan voorstellen dat je er niet in het donker mag vissen).

Ik reed zaterdag langs de A1 bij amersfoort waar 3 (zwaar overbeviste) watertjes liggen. Bij 1 ervan zag ik vanaf de snelweg (!!) de rotzooi liggen van de vissers die er in de morgen nog zaten. Dan krijg je dit soort maatregelen inderdaad. Jammer, maar m.i. wel terecht. In het geval van dit topic hebben de vissers het ook aan zichzelf te danken en dat is doodzonde....