Uitzet graskarper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

20-05-2008 08:26

Hallo,

Op onze vijver, een zandafgraving van ca. 3.5 ha en tot maximaal 6 meter diep beginnen momenteel de waterplanten nogal te woekeren. Menig visser, zowel karpervisser, als vaste stok visser, klaagt hierover en nogal wat gehaakte vissen worden hierdoor verspeeld. Nu zitten we erover te denken om dit aan te pakken door een aantal graskarpers uit te zetten.

Wie heeft hier enige ervaring mee en kan ons adviseren over het volgende:

- hoeveel graskarper uitzetten op deze vijver
- welk formaat graskarper het beste uit te zetten
- wanneer, direct, of later in het jaar
- waar kun je betrouwbaar graskarper kopen
- etc.

Alle adviezen zijn van harte welkom
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-05-2008 09:54

Hoi Martien,

Als je visrechthebbende van het bewuste water bent, kun je het best informatie vragen bij Sportvisserij nederland, denk ik.

Ben je geen visrechthebbende, schakel dan de HSV of andere partij in die de rechten heeft.

Zelf vis uitzetten als vissers is link en ook nog eens verboden. Succes.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 10:23

Als de uitgraving op wat voor manier dan ook in verbinding staat met open water kun je het wel vergeten het is verboden om de Chinezen op open water uit te zetten.
Verder is het net wat Bert zegt verboden om zelf vis uit te zetten dit mag ALLEEN de visrechthebbende doen.
Ook het afgrazen om de waterplanten terug te dringen kun je wel vergeten, door de ontlasting van die dieren wordt het water juist voedingrijker en de waterplanten genieten daar van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

20-05-2008 10:40

Hallo heren,

Alvast bedankt voor de reactie.
Even wat informatie ter verduidelijking.

De vijver is volledig afgesloten van andere wateren.
Het betreft een private vijver van onze HSV welke NIET is aangesloten bij enige federatie.

Ik zit zelf in het bestuur van deze vereniging.

Dus volgens mij kunnen we daar zelf beslissen of we graskarper uitzetten, en aangezien we niet aangesloten zijn bij enige Federatie kunnen we in principe NIET terecht bij Sportvisserij Nederland.

Maar wat wij als bestuur wel willen is dit op een verantwoorde wijze doen, dus niet zomaar wat graskarper erin dumpen en dan maar zien.

Vandaar dit topic.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 10:52

Martien zijn jullie eigenaar van het water of is er nog een partij waar je de rechten van pacht bv een waterschap.

Zo ja MOET je toestemming hebben van de eigenaar om vis uit te zetten.

De waterschappen zijn hier heel precies in.

Graskarperprijs momenteel € 5,00 per kilo, leverbaar 1 a 1.5 kilo pst.

Maar vergis je niet het waterplantenprobleem los je zo niet op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

20-05-2008 11:10

Douwe,

Wij huren de vijver van de gemeente maar hebben wel de volledige verantwoordelijkheid en zeggenschap over dit soort zaken.

Maar jij zeg, hiermee los je het probleem niet op.

Enig idee hoe we dit probleem wel op kunnen lossen.

En misschien dat we dan daarna enkele graskarpers uit kunnen zetten om het 'bij te houden'?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

20-05-2008 11:22

Voor het uitzetten van graskarper dient de visrechthebbende (meestal een HSV) ontheffing aan te vragen bij het Ministerie van LNV. Dit omdat graskarper een exoot is en er dus feitelijk sprake is van faunavervalsing. De praktijk heeft geleerd dat er alleen ontheffing wordt verleend indien watergangen die van economisch belang zijn door overdadige plantengroeit dreigen te worden geblokkeerd. Denk hierbij aan kanalen en weteringen die van belang zijn voor het op peil houden van de waterstand in polders en dergelijke. Afgesloten (sier)wateren komen in principe hierdoor niet voor graskarperuitzet in aanmerking.
Indien een particulier of een visrechthebbende graskarper uitzet zonder ontheffing van het ministerie, is er sprake van een strafbaar feit op grond van de Flora- en Faunawet.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 11:33

Martien voor je verder gaat neem de waarschuwing van Omar zeer STERK ter harte dit is een heel belangrijk gegeven!
De bekeuringen van de Flora en Faunawet kunnen een HSV zwaar treffen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-05-2008 11:46

Werkt uitzetting van graskarpers dan zo positief op de vijver? Wat zijn de ervaringen? Mijn ervaringen zijn zeer beperkt, maar niet zo positief met betrekking tot de kwaliteit van het water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 11:52

Uitzettingen van graskarper in Leeuwarden hebben niet geleid tot een waterplantenbeheer integendeel zelfs door de hoge uitstoot van uitwerpselen vinden de planten een heel welkome voedingsbodem. :D
En ook mooie grote graskarpers.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-05-2008 12:01

Mijn idee. De planten zijn er vanwege de beschikbare hoeveelheid voeding. Als de planten weg zijn is er een overschot dat zich afhankelijk van de situatie gaat wreken. Geen planten, dan algboei en erwtensoep. Volgens mij berust dat hele graskarpergedoe van jaren terug op een misvatting. Verminder de hoeveelheid voedsel op het water, dan neemt de plantengroei af. Maar ja, het is een visvijver. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

20-05-2008 12:18

Bedankt voor alle tips zover.

Zitten wij natuurlijk nog steeds met de vraag: hoe kunnen we deze overdadige plantengroei remmen, dan wel verminderen?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 12:24

Heeft de gemeente geen plantsoenendienst met deskundigen?
Feitelijk zijn zij verantwoordelijk voor het waterbeheer en de HSV voor het visstandbeheer.
Ik betwijfel echter of de gemeente de mening deelt van de HSV t.o.v ongewenste plantengroei.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

20-05-2008 18:33

Enige ervaring met graskarper in cultuurwater;

na verloop van tijd kun je aan het water goed zien waarvoor die chinees indertijd hierheen is gekomen; geen spriet meer te bekennen, en de graskarper schakelt probleemloos over op ons visvoer.

er uit halen mag niet, dus wanneer na een aantal jaren enige waterplanten toch achteraf wel gewenst zijn, tja, dan zit je met de gebakken peren.

wanneer de planten bij jullie een te groot probleem gaan vormen, let wel; beplanting geeft wel de kwaliteit van het water aan, dus je moet als hsv gaan kiezen, willen we een goed en gezond viswater waar de vissers zich misschien wat aan moeten passen, of willen we een makkelijke visplas.

ik zou persoonlijk overwegen om het handmatig te gaan doen, voordelen; je kunt heel gericht de planten weghalen, redelijk controleerbaar, weinig schade voor de aanwezige visstand, goed voor de onderlinge band van de vrijwilligers :D , je zet met een goede aktie de hsv goed op de kaart.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Maikel v Dijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 26-01-2003 01:00
Locatie: Deventer
Contacteer:

21-05-2008 08:44

Op mijn oude thuiswater zwommen ook een aantal graskarpers, over het wiergroei ben ik het niet zo zeker van of ze het wel aten.
Wat ik dus wel weet is dat die vissen altijd te vangen waren bij de grote rietkraag.
En dan vooral nadat het geregend had want dan hing de halve rietkraag over het water heen en zag je regelmatig de stengels half het water in getrokken worden, omdat ze het blad van het riet af vraten.
En bij een ander water grazen ze strak langs de graskanten dat was in het water hangt.

Maar of ze het wier eten? Ik heb dat wel gezien in een tuincentrum bij van die kleintjes, maar meer weet ik er niet echt over vertellen.
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

21-05-2008 19:51

Hallo Martien,

Hier is er op een water hetzelfde geweest 2 of 3 jaar terug.
Het betrof een overvloed aan alg en wier.
De vereniging heeft toen een 10 tal graskarpers uitgezet.
Ook hebben ze veel handmatig verweiderd.
Momenteel hebben we mooie rietpartijen en lelies, her en der wat bodem begroeing.

Wat je uit moet zoeken, misschien weet iemand hier dat al, is de vraag of ze algen eten.
Ik denk zelf van niet. Wanneer je hier last van hebt kom je er niet met alleen grassies.

De graskarpers zijn tot op heden nog niet gevangen. Deze waren 50 á 60 cm bij uitzetting.

Succes verder.
Groeten Arjan.
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

21-05-2008 19:57

Hallo iedereen,

Heb vanmiddag inmiddels contact gehad met Sportvisserij Nederland hierover en met Viskweekcentrum Valkenswaard.

Hieruit kwam de volgende informatie:
- aangezien het een afgesloten water is mogen we als vereniging gewoon graskarper uitzetten en hoeven dit niet te melden of iets dergelijks
- aanbevolen quotum graskarper is 60 kg per hectare, dus voor onze vijver ca. 200 kg
- graskarpers eten van nature zee zeker wier (de plantensoort die bij ons zo woekert)

Kortom, hun advies is om wel gewoon dit aan te pakken met de uitzet van graskarper
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2008 22:39

Vraag nog wel aan sportvisserij Nederland of ze dit advies zwart op wit willen zetten.
Dan ben je in ieder geval gedekt bij de waterbeheerder.
Aan het advies van het kweekcentrum kun je geen rechten ontlenen, wel is het de juiste manier om aan goede vis te komen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

21-05-2008 22:53

Martien,

Waarom eigenlijk de vraag, over graskarpers.
Zo te lezen staat jullie /jouw besuit al vast.
Wat Douwe schrijft zou ik zeker ter harte nemen.
En ik zou ook nog even inzage vragen in de flora/fauna wet, verder zijn er nog een paar europesche richtlijnen t.a.v het water, en private of niet even goed even kontakt opnemen met waterschap dit omdat het een water is van de gemeente, je kon wel eens een probleempje krijgen nl .


Gr Paul
wiebrand dragt

21-05-2008 23:50

Rick Van Derks schreef:Enige ervaring met graskarper in cultuurwater;

na verloop van tijd kun je aan het water goed zien waarvoor die chinees indertijd hierheen is gekomen; geen spriet meer te bekennen, en de graskarper schakelt probleemloos over op ons visvoer.

er uit halen mag niet, dus wanneer na een aantal jaren enige waterplanten toch achteraf wel gewenst zijn, tja, dan zit je met de gebakken peren.

wanneer de planten bij jullie een te groot probleem gaan vormen, let wel; beplanting geeft wel de kwaliteit van het water aan, dus je moet als hsv gaan kiezen, willen we een goed en gezond viswater waar de vissers zich misschien wat aan moeten passen, of willen we een makkelijke visplas.

ik zou persoonlijk overwegen om het handmatig te gaan doen, voordelen; je kunt heel gericht de planten weghalen, redelijk controleerbaar, weinig schade voor de aanwezige visstand, goed voor de onderlinge band van de vrijwilligers :D , je zet met een goede aktie de hsv goed op de kaart.

gr.


Heel goed Rick en vandaar zijn de vijver's in Hoogeveen de mooiste van Nederland
Plaats reactie