nieuwkoopse/nederlands record


Siegfried Noet
Berichten: 53
Lid geworden op: 02-01-2003 01:00
Locatie: Moerbeke-Waas België

13-02-2003 17:46

Kees ik denk dat je wat gemist hebt jong,

klik hier maar eens op en Tommy of Nicky zal U graag te antwoord staan.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://pub56.ezboard.com/fblackwaterscarpcornerfrm25" target="_blank" class=bericht>http://pub56.ezboard.com/fblackwaterscarpcornerfrm25</a><!-- BBCode auto-link end -->
see ya

sieg
Siegfried Noet
Berichten: 53
Lid geworden op: 02-01-2003 01:00
Locatie: Moerbeke-Waas België

13-02-2003 17:51

By the way, ik vind het wel raar dat zo een belangrijke topic als deze wel 670 keer bekeken word en er maar 50 antwoorden op komen ????
see ya

sieg
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

13-02-2003 18:02

Heren,

Of een vis nu wordt overgezet van Nieuwkoop naar Engeland ofdat er vis wordt overgezet van het ene Nederlandse water naar het andere Nerderlandse water. Wat maakt het uit? Het is allebei gevaarlijk voor de vis zelf en voor de populatie van het nieuwe water. En dat overplaatsen in Nederland gebeurt in mijn ogen veel en veel te vaak. Ook door zogenaamd gerenomeerde vissers. Ik zie hier nog steeds absoluut het nut en de lol niet van in. Die engelsen hebben geld als drijfveer. Maar ik heb het nu over de nederlandse "overplaatsers". Wat is hun drijfveer? Wil je diezelfde vis dan een jaar later in jouw water vangen? En dan zien dat hij is afgevallen door jou schuld? Of dat hij dood is? Of dat het hele bestand is bezweken door een virus?

De lol van mijn vissen is juist steeds nieuwe uitdagingen vinden. En dat vind ik niet door risico's te nemen met de gezondheid van de karper. En ook niet door een water over te bezetten of te besmetten. En daardoor gemakkelijker grote vis te vangen.

Zolang dit soort praktijken nog in Nederland plaatsvind, vind ik dat we op de eerste plaats onze handen in eigen boezem moeten steken. (Die foute engelsen moeten uiteraard ook worden aangepakt.) Nu komen er allerlei chauvinistische verhalen in deze discusie, zo van die klote engelsen dit en die klote duitsers dat. Die gevoelens komen bij mij ook boven borrelen, maar ik denk ook dat een veel te groot aantal Nederlanders ook op de verkeerde golflengte zit op dit gebied.

Wie zijn dan toch die mensen? Op dit board kom je ze niet tegen? Hier komen alleen maar brave vissers met respect voor de natuur, altijd een onthaakmat en klinic op zak. Ruimen altijd de troep aan de waterkant op. Beschadigen nooit een vis etc etc.

Maar als ik aan de waterkant kom zie ik ALTIJD rommel. Veel vissers zonder onthaakmat. En dan komt er weer zo'n eikel vertellen dat hij een dertiger heeft overgeplaatst van hier naar daar... Dan wordt "daar" straks helemaal mijn water.... Verder loopt er nog een aantal mensen rond die meer een sport maken van stekkenpezen, dan van het SPORTvissen zelf. Een vergunning is voor mietjes. En als je iets te bijdehand wordt sla ik je in elkaar....

Ik hoop echt dat organisaties als de KSN. VBK, ECHO enzovoort, iets gaat bereiken op dit gebied. Maar ik denk dat deze verenigingen hoofdzakelijk de mensen bereiken die al op juiste golflengte zitten. Ik ben heel benieuwd hoe deze verenigingen dit probleem gaan aanpakken.

Gr Leon

(en nou niet meer zeuren dat ik nooit een posting plaats)
Siegfried Noet
Berichten: 53
Lid geworden op: 02-01-2003 01:00
Locatie: Moerbeke-Waas België

13-02-2003 18:23

goed gezegd Leon !

Maar het is dan wel te hopen dat die personen die het wel goed menen met de karpers zich lid maken van die organisaties, anders schiet het natuurlijk ook niet op.
Als iedereen wacht met zich lid te maken voordat er eerst iets bewezen is, blijven we aan de gang.
Er wordt genoeg gezegd van " laat ze eerst maar iets doen en dan zal ik me lid laten maken"
Op die manier blijven we allen op elkaar wachten !!

Dus iedereen " JOIN NOW KSN, VBK, ECHO !!

En niet zeuren over dat lidgeld, er wordt verdomme duizenden euro's uitgegeven aan materiaal !!
see ya

sieg
mark hofman.

13-02-2003 18:32

als je erover nadenkt dan is het wel bizar moeilijk om zoon vis te verslepen. maar je weet het nooit in deze maatschappij waarin mensen voor geld alles doen

met hopende groet,

mark
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

13-02-2003 18:33

Siegfried,

Ik ben lid van de KSN, en als ik wat meer weet over ECHO wil ik daar ook wel lid van worden. Ik baal gewoon van hoe een aantal dingen lopen op het gebied van het karperen. Maar ik heb de hoop nog niet opgegeven, anders zou ik er wel mee stoppen. Voorlopig blijf ik plezier in het vissen zelf houden en dat is het belangrijkste, toch?

Leon
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

13-02-2003 18:53

nice one siegfried!!

ik heb zeker plezier in mijn visserij, en wil dat zo houde!!
daarom moeten we samen onze vissen BESCHERMEN, tegen die barbaren!!
ik weet het, het zijn niet alleen de Engelse die dit doen.

er word wat afgesleep met die vissen :sad: :sad:
de ene keer zit hij daar, en de andere keer zit hij weer ergens anders (zie naar het Kempish, Land van Ghow ez).

ik hoop gewoon dat we mensen, kunnen voorlichten over de gevaren van ilegale uitzettingen en verzeten van vissen.
mensen voorlichten over de afschuwelijke omstandigheden waaronder deze vissen worden gedracht!! gewoon uit geld gewin!! :sad: :sad:
of om hebzucht!!
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

13-02-2003 19:30

maar is er echt bewijs voor dat hij weg is...is hij al terug gevangen in engenland...waar zijn de harde bewijzen...
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-02-2003 19:48

Het is wel een goede publiciteitsstunt, zeggen dat de recordvis in Engeland zwemt!!
Nu zullen er zeker meer mensen lid worden van ECHO.
En als hij er echt zwemt is terug halen de enige oplossing...., de kans dat er een ziekte uitbreekt is veel groter op dat Engelse water dan op Nieuwkoop!!

Mvg, Stefan


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Kazen op 2003-02-13 19:50 ]</font>
Marco Tetteroo

13-02-2003 20:09

menno naar aanleiding van jouw laatste bericht over de recordvis. wil J.van der Zwan uit Nieuwkoop graag reageren; daar de sociallecontrolle op nieuwkoop door vissers wel meevalt is het ten alle tijden mogelijk een vis(sen) mee te nemen. als je daar natuurlijk bedoelingen mee hebt.daar het toch niet zo moeilijk is als dat jij zegt. kan iedereen die de info over de recordvis de afgelopen jaren goed gevolgdt heeft datums maanden (vangdatums) ect. de vis vangen op het moment dat hij er zit, dus zeg nooit nooit het kan jou en ieder ander gebeuren dat je die vis vangt. natuurlijk is nieuwkoop een uitgestrekt visgebied met afgesloten delen. daar de informatie die ook mij bereikt heeft via tel. contact met meerdere vrienden c.q. medevissers acht ik het toch goed mogelijk dat het waar is. tuurlijk hoop ik samen met mijn vismaat m.tetteroo dat dit alles door een of andere malloot de wereld ingeholpen is. maar waar rook is is vuur. de komende visjaren zal blijken of dit hele verhaal over de recordvis waar is of dan niet. (er zijn al vissen uit nieuwkoop verdwenen richting engeland in het verleden).

gegroet jan van der zwam
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

13-02-2003 20:48

Het zijn niet wij die deze rodel, in de wereld hebben geroepen.
om meer aandacht te treken!!
wij horden het zelf ook maar van iemand.

maar er zwemen in Engeland meerdere, vissen van bij ons!! Benson.. is er één van en enkele vissen op Strawberry fields (één van over de 50lb) en op Wintons zitten verschilend vissen van vreemde bodem :sad: :sad: :sad: heel trist!!
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-02-2003 08:29

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.vbk.be" target="_blank" class=bericht>http://www.vbk.be</a><!-- BBCode auto-link end -->

Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mark Noorman op 2003-02-14 08:29 ]</font>
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

14-02-2003 08:40

Deze posting kan wel eens wat beroering veroorzaken. De lezer is gewaarschuwd.

De grote heisa wordt m.i. veroorzaakt vanwege het feit dat het met name de grotere exemplaren betreft. Dat wellicht "onze" Nederlandse recordkarper nu zijn baantjes trekt in Engeland vind ik ook zeer erg. Echter, niet vanwege het feit dat het hier een oerbeest betreft, maar meer vanwege het feit dat vanuit winsbejag het risico op virussen en daarmee het omzeep helpen van een geheel water bewust wordt genomen. Ik zou het derhalve net zo schandelijk vinden dat een schubkarper van circa 12 pond wordt verplaatst. Sterker nog, ik ben ook van mening dat binnenlandse verplaatsingen ronduit een schoffering zijn. Zoals reeds gemeld, laten we eerst eens de hand in eigen boezem steken. We maken ons flink druk, omdat het "onze prijsbesten" betreft. Tja, daar steekt dus weer dat verfoeide kilo-jagen de kop op.

Is het geen mogelijkheid om bepaalde wateren die "aantrekkelijke", c.q. export-gevoelige vissen herbergen om te toveren te betaalwateren, waarbij deze onder het beheer van KSN, VBK, ECHO of ECPO staan? Dan stellen we iedereen, dus ook de nu ineens verfoeide Engelsen en Duitsers, in staat de begeerde vis achter de schubben aan te zitten. Echter, daar moeten ze dan wel meer moeite voor doen. Immers, ze moeten hierheen komen en er ook wel wat centjes voor neerlappen. Het feit dat een dergelijk water dan onder beheer staat van een organisatie als KSN dient mijns inziens de garantie te zijn dat het water goed beheerd wordt en er geen exporten (en importen!!!) plaats kunnen vinden.

Oke, en schiet me nu maar lek :smile:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-02-14 08:41 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

14-02-2003 09:09

Tja Ron, das allemaal heel leuk bedacht!

Maar dan draaien dus weer een hele berg onschuldige vissers op voor een paar rotte appeltjes. Wij gaan toch zeker niet opdraaien voor mensen die zo zielig zijn dat ze aan handel met visjes geld moeten verdienen??????

We roepen nu wel engelsen, duitsers, polen enzv...maar er zijn gegarandeerd ook nederlanders bij deze handel betrokken. En sta maar niet raar te kijken als er ooit bij het pakken van die lui een bekende zit!
mark hofman.

14-02-2003 09:13

betaakwaters, dan moet je betalen per sessie? loopt erg hoog op als j het water wilt aanpakken.

het is opzich niet zo gek idee om er syndicaatwaters van te maken.(bij onze thuisplas hebben we het er ook al over.)dat er maar een gesloten kring mag vissen. dan heerst er veel sociale controle.

maar bij die syndicaat waters staan vaak wachtlijsten van een paar jaar, dus als jij ergens uitgevist bent moet je lang wachten dat je weer kan vissen op het water dat je voor oog heb.

maar het werkt toch niet, 'bekende' karpervissers hoeven natuurlijk niet in de wacht lijsten te staan. die mogen er gelijk vissen.(probeer jij maar bij de hofstade te vissen, lukt je echt niet! als alijn het vraagt vist hij er morgen nog!)

welke waters moeten dan besloten worden? de big vis waters zeker?! maar dat zijn er zoveel, er zijn zat kleine putjes met dikke vis. en je krijgt er natuurlijk vaste stekken, dus komt er weer ruzie als je op iemand zijn stek zit.

als je de voor en nadelen afweegt is het denk niet zo relaxt.

mark
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

14-02-2003 09:18

Tim,

* Wanneer er niets gebeurt draaien er een hele hoop karpers voor een paar rotte mensen op. Hierdoor draaien er dus ook onschuldige vissers voor op.
* Om het probleem wellicht aan te kunnen pakken dienen er ook een hele hoop onschuldige vissers voor op te draaien, namelijk het lid worden van diverse organisaties.

Kortom, er zullen altijd mensen zijn die voor de acties van anderen opdraaien.

Trouwens, wat mij betreft mogen vergunningen per water (lichtelijk betaalwater-principe) worden verstrekt. Daarnaast mogen (moeten) de vergunningen flink in prijs stijgen. Onderdeel van de prijs zou een automatische afslag naar organisaties als KSN, VBK, ECHO en ECPO moeten zijn. Niets vrijwillig, maar gewoon opleggen. Ironisch genoeg betalen de "foute" vissers dan zelf ook mee. Je treft hiermee helaas niet de vergunning-lozen. Deze dien je treffen door meer controles, welke ook weer uit de extra afslag betaald dienen te worden.
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

14-02-2003 09:28

over Syndicaat waters gesproken (heel goed idee) en hoeft daarvoor niet veel te kosten!!
en die wacht lijs?? wel (2 jaar vissen op dat water en dan plaats ruimen voor een andere visser!!).
wel met optie om je terug op de lijst te kunen zetten.

op dergelijke waters is er veel meer controle (ik heb het zien werken in the Uk) heb daar op een paar water gevist (van RMC angling).

heel goed idee!!
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

14-02-2003 09:37

Mark,

Het moet inderdaad niet zo zijn dat ieder water met een dertigponder direct "besloten" dient te worden. Daarvoor zijn er gewoonweg te veel dertigponders (zo bekeken is het dus niets meer of minder dan een luxe-probleem :smile: ) Ik stel me zo voor dat je het enkel doet voor specieke vissen en daarmee voor specifieke wateren. Het voorkomen van het exporteren van de "normale", nog "onbekende" dertiger dient via andere wegen voorkomen te worden, namelijk zoals ECHO c.s. nu trachten te doen.

Je opmerking betreffende bekende karpervissers vind ik hier misplaatst. Ik denk dat een bekende karpervisser zijn naam niet te grabbel gaat gooien aan dergelijke praktijken. Zij verkrijgen hun "inkomsten" wel uit het promoten van materiaal en aas.

Wat wachtlijsten betreft, dan wordt ook direct het kaf van het koren gescheiden. De echte doorzetters zullen er voor gaan.
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

14-02-2003 09:50

Nice one Ron!!!!!!

had het zelf niet beter kunnen zegen :wink: :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-02-2003 10:08

Als het zo is dan is dat een regelrechte ramp voor de karper zelf en nederland wat een fucking verlies, toch ben ik het met de stelling van Menno eens en wil positief blijven over dit wel heel erge verhaal. ik ken bv een groot water waar een paar jaar geleden ook werd gevreest voor het leven van een bepaalde bak, toch werd ie meer dan een vol jaar later pas weer gevangen, weg roddels... Het blijft vissen mensen en wil nu niet naief doen, zal de laatste zijn hier want er worden vanaf het IJsselmeer ook grote hoeveelheden mooie karpers afgevoerd (en niet alleen naar het buitenland, ook afname door kutputten in de aangrenzende ijsselmeer dorpen, he enkhuizen?). een karper die er jaar in jaar uit meerder malen uitkomt kan op een gegeven moment anders gaan azen waardoor de meeste vissers 'de boot' missen, deze vaak targetkarpers komen ipv 8 x per jaar ineens maar 1x per jaar op het droge en als men verwacht dat zo'n bepaalde bak er in het voorjaar minstens 3x uit moet komen en de vis is er in het najaar nog niet uit geweest vreest men vaak voor het leven van zo'n vis, maar er hoeft niet per definitie een ramp gaande te zijn, ze kunnen er zo ineens weer uit komen, LATEN WE HET HOPEN IN IEDER GEVAL!

gr ray

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raymond Hakkert op 2003-02-14 10:12 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-02-2003 10:34

Ze zijn al begonnen,

Ik heb laatst bij ons op het betaalwater "Het Blank Water" tussen de schubjes van 10 pond twee mooie spiegels mogen observeren. Een schat ik rond de 27 a 28 kg en was een Two Tone, de geruchten gaan dat deze uit Conningsbrook is komen overvliegen. De ander had een groot oog en bleek na navraag uit Sonningeye te komen, So Terry this is a bad day for you. Dus met z'n allen hierheen! :sad:

Natuurlijk is deze onzin verre van waar, ik hoop dan ook dat de recordschub nog mooi achter een rietpolletje ligt te schuilen voor die kilo's metaal en bollenbombardementen die daar te water gaan. Het is alleen wel zeer raar dat een vis die meerdere malen per jaar op de kant kwam, nu ineens zich niet meer laat zien. Maar grote vissen zijn over het algemeen oud en hebben ook niet het eeuwige leven, al zouden we dat maar al te graag willen. Zo is de schub waar ik op jaag (niet zo groot, maar wel 10 keer zo mooi als de record schub) ook al een kleine twee jaar niet gevangen, maakt de uitdaging des te groter. Ik ga komend voorjaar alleen eens goed observeren bij warm weer of ik hem niet gevonden krijg, normaal kwam deze vis twee a drie keer per jaar op de kant.

It's a sad sad world1

Maar een gevolg van de groeiende vleesorgie en hype rond het karpervissen die alleen gestopt kan worden een flinke uitdunning van de populatie.

Zou er geen springvirus onder karpervissers bestaan :smile:

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-02-2003 10:56

Mannen,

Lijkt dat syndicaat water systeem niet erg op het Engelse systeem wat juist de import (diefstal) van karper in de hand heeft gewerkt. Je zorgt er voor dat de mooie vissen in het water blijven, maar tegelijkertijd is iedereen teleurgesteld als een aantal van deze vissen uiteindelijk dood gaat. Vervolgens roept men dan om aanvulling van het bestand. Grote vissen zijn niet zo maar via een weker te verkrijgen, dus...

Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

14-02-2003 11:16

Kees,

Staan die Engelse syndicaatwateren onder het beheer van organisaties als KSN, VBK, ECHO, CAMOU en ECPO? Betreft het hier commerciele of non-commerciele organisaties?

Wateren dienen hun syndicaatstatus aan de vissen te danken te hebben. Zoals eerder door mij gemeld, een water herbergt een export-gevoelige vis en daarmee dient het water een syndicaatwater te worden. Wanneer het beheer door bovengenoemde organisatie gevoerd wordt, dient dit het exporteren en zeker ook het importeren van vissen tegen te gaan. Gaat de specifieke vis (of vissen) ter ziele, dan verliest het betreffende water zijn syndicaatstatus, hetgeen overigens niet betekent dat er weer vrolijk op log geexporteerd en geimporteerd mag worden.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-02-2003 11:17

Kees,

Dat is geen nadeel van het syndicaatwatersysyteem, maar een tekort aan beleid. De syndicaatwatervissers vissen maar een bepaalde tijd op zo'n water, en zijn enkel bekommerd om wat er NU zwemt. De toekomst, pfff, 't is al moeilijk genoeg om ze nu te vangen. Als we ons nu ook al moeten bezig houden met de toekomst!

Het in stand houden van een gezond en evenwichtig bestand is de taak van de eigenaar van het water. Die denkt in de eerste plaats aan $ of €. De toekomst komt later wel. Gevolg: natuurlijke uitdunning van de karperpopulatie, zonder daar rekening mee gehouden te hebben.

Hét probleem van de meeste syndicaatwaters is dat er maar één man instaat voor het behoud van een populatie, iemand die vaak niet eens verstand heeft van vissen.

Ik ben geen voorstander van syndicaatwaters, maar het is wel 1000000 keer beter dan zo'n betaalwater. Alleen jammer dat er door jarenlang slecht beleid grote karper moet gekocht worden omdat er nooit een K2 of K3 is uitgezet...

Een goed voorbeeld is Hofstade, daar bemoeien vissers zich wel met het bestand, en wordt er gedacht aan degenen die nog komen moeten.

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2003-02-14 11:20 ]</font>
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

14-02-2003 11:25

hier in belgié is het zelfs bij wet verboden om vis te ontreken van zijn omgeving!!

lees dit <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://pub56.ezboard.com/fblackwaterscarpcornerfrm25.showMessage?topicID=8.topic" target="_blank" class=bericht>http://pub56.ezboard.com/fblackwaterscarpcornerfrm25.showMessage?topicID=8.topic</a><!-- BBCode auto-link end -->

een hele kluif hoor :wink: :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"