leadcore vs tube


Wat gebruiken jullie?

leadcore
44
42%
tube
60
58%
 
Totaal aantal stemmen: 104
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

15-05-2008 21:16

hooo hooo bijna 4 jaar ouder hooor :wink:
en het is echt een heel verschil als je nou op school zit of al 3 jaar werkt maarja genoeg gelult.
stef,
het is hier al veel vaker besproken op dit forum dat je karpers er echt niet mee beschadigt als je zonder of met een kort stukje tube zit. maar er zijn altijd mensen die eigenwijs zijn of iemand geen gelijk wil geven en die beweren weer dat het wel zo is(terwijl ze stiekem ook met korte tube zitten te vissen 8) )
zo min mogelijk zooi de laatse paar meters van je lijn dan kan er ook zo min mogelijk opvallen :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

15-05-2008 22:35

Fabrice Macours schreef:
patrick brouwer schreef:Maar ik zie hier niemand een voorbeeld geven van het gebruik van tube of leadcore......
En zware swinger met leadcore gaat niet samen dat heft alle voordelen van leadcore op ...


Moio


dit gaat niet op als je op redelijke afstand vist

of als je back-lead gebruikt


Klopt, maar ik vis niet op extreem verre afstanden.
En toplood gebruik ik haast niet, zowiezo niet met slappe lijnen.....
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

16-05-2008 13:26

je hoeft niet extreem ver te vissen hiervoor
+/- 50m is al ver genoeg


met toplood vis ik ook niet met slappe lijn, daarom net swinger zwaar afstellen
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

16-05-2008 13:43

Leadcore of tube is een afweging die ik persoonlijk per water, en nog meer per stek bepaal.
Veiligheid en nut zijn hierbij de 2 hoofdzaken die ik in overweging neem.
Persoonlijk gebruik ik op klein water met meer hengeldruk bijna altijd leadcore. Het heeft een aantal belangrijke voordelen boven tube. Het is schuurvaster, minder zichbaar en zwaarder dan tube. Allemaal zaken die mij helpen als ik mijn lijnen wil verstoppen en heftige drils heb op weinig vierkante meters.
Ik vis leadcore echter altijd zo dat mocht er een lijnbreuk voorkomen, de vis altijd het lood kwijt kan raken, of beter nog de complete onderlijn (Helicopter stijl gevist). Mocht er ook maar enige kans zijn dat een vis zichzelf vastzwemt, knijp dan altijd je weerhaak plat. Persoonlijk ga ik het water in als een vis zich vast mocht zwemmen met een leadcore montage.
Tube gebruik ik niet vaak, aangezien ik op groot open water met veel mosselen en taluds standaard een 50/00 hoofdlijn monteer. Deze lijnen zijn dermate dik dat ze geen schade veroorzaken aan de vis tijdens de dril. Je hebt hierbij ook geen voorslag nodig wat weer onnodige knopen en gehannes voorkomt.

Groeten,

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

16-05-2008 14:39

kan iemand mij uitleggen waar het gegeven vandaan word gehaald dat tube voor de veiligheid van de vis dient??? ik hoor het overal maar bijna iedereen die het gebruikt vist met stukjes van 30 cm oid. Terwijl je dan nog niet de hele lengte van de vis bestrijkt. Een zig rig vis je ook zonder tube en met korsten of pennen ook en dan heb je toch ook niet dat de vis beschadigd?? het enige voordeel van tube vind ik dat het makkelijker zelf is te kleuren en iets meer antitangle is maar verder zie ik geen voordelen.
bb mix anders nix
K. van den Herik

16-05-2008 15:54

de anti tangle tube heeft als bijkomend voordeel dat de kans op het beschadigen van/aan schubben op zijn minst verminderd wordt. ...

tangles wie kent ze niet? toen we nog moesten werpen zeg maar :lol:
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 16-05-2008 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

16-05-2008 15:57

_________________
bb mix anders nix


Na aper hihihihi

Toonmix manneke... anders eg nix...
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

16-05-2008 17:14

Gebruik sinds kort de gecoate leadcore van Indyline en ben daar tevreden van.
Meestal start ik mijn sessies met tube, deze kan ik thuis rustig monteren etc, aan de waterkant moet het echter snel gaan en kan ik me niet bezighouden met het gefriemel om die lijn door de tube te peuteren dus bij een eventuele lijnbreuk of ( en dat is meestal ) bij het monteren van een andere montage gebruik ik deze leadcore.
Bij obstakelwater neem ik dat gefriemel van de lijn door de tube erbij.
Greets Gino
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

16-05-2008 18:36

Ik gebruik meestal zo`n 50-70 cm tube met een flying backlead dan ligt het spul ook mooi plat op de bodem. Ten minste als je de lijn niet snaar strak draait.
johan van veldhoven
Berichten: 6
Lid geworden op: 14-09-2007 22:03
Locatie: weert

16-05-2008 23:18

Ik gebruik leadcore en tube ,ligt eraan welk water ik bevis.
Als ik op water vis met veel wier kies ik leadcore boven tube ,omdat in tube lucht blijft zitten en hoe langer de tube des te meer lucht en de flying backlead gebruik ik op wateren met veel wier ook niet ,omdat vaak de lijn dan toch niet recht ligt ligt altijd over het wier heen.
Wel vis ik dan met slappe lijn en een lichte waker.

Op open wateren vis ik meestal met tube niet langer dan 50 cm en flying backlead ,en ook dan vis ik niet al te strak.

Lood keuze die ik maak ligt aan de soort bodem :als ik harde bodem heb vist ik met inline lood ( ook ideaal voor langere afstanden).
Vis ik op een modderige bodem vis ik met wartel lood (lood zakt weg in de bodem +/- 4tot5 cm spelingen. Als je met inline zou vissen ,die doet dat ook maar die trekt dan de onderlijn mee de bodem in) Moet er wel bij zeggen dat ik met soepele ondelijn vis op modderige bodems en op harde bodems met gecoate lijn.

Zowel tube als leadcore heb ik nog geen beschadegingen gezien aan de karpers die ik gevangen heb.

groetjes johan
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

17-05-2008 07:36

maar hoe komt iedereen bij beschadigingen aan schubben. Dit heb ik nog nooit meegemaakt namelijk en dan zou je de vis alleen beschermen bij het statisch vissen?? Dit vind ik eigenlijk grote onzin!!!
bb mix anders nix
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-05-2008 09:14

veel merken leadcore ben ik niet kapot van
de meeste zijn veels te stug of de kleur staat me niet aan welke mij wel aanstaat is de leadcore van esp anders maak ik gebruik van korda rigtube ook niks mis mee wel verzwaar ik de rigtube met een stukje binnenmantel van leadcore gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

17-05-2008 13:25

harald mag ik vragen hoe je dat precies verzwaard of wil je anders even pb'tje sturen (a) mvg. Roel
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-05-2008 13:48

hoi roel het is echt simpel je haalt een cm lood van de binnenmantel van een rol leadcore die draai je om de tube en voila gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.