Leerzame Karperboeken


Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-05-2008 17:42

Het valt me op dat er veel jeugdige leden op dit forum zitten. Niet om die jongens af te kraken, maar als je 14 bent neem ik je mening niet zo serieus. Heb meer met oudere leden op dit forum, die een schat aan ervaring hebben.

Nu hebben sommige karperboeken geschreven met tips en tacktieken die hun opgebouwd hebben. Nu wilde ik zo'n boek gaan kopen om er van te leren. Veel verhalen hoeven er niet in te staan, omdat ik ook geabonneerd ben op de Spiegel :)

Mijn vraag aan jullie: Wat is nu echt een goed tacktisch boek over karpervissen?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-05-2008 17:51

Dunne lijn van Luc de B.

en Piet Vogel & Koen Koops met Spiegelbeeld.

2 boeken vol tips en tactieken.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

07-05-2008 21:25

Coen,

kijk eens naar de Karperstarter van het VBK. Een boek wat is uitgebracht speciaal gericht op de beginnende karpervisser. De basis van het karpervissen staat er op een eenvoudige manier duidelijk in omschreven.

mvg
Piotr
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-05-2008 21:30

De boeken van Rini Groothuis zijn, hoewel gedateerd, erg leerzaam.

Hetzelfde geld voor Carp fever van Maddocks.

De dunne lijn is een echte rots in de branding, daar kan zelfs Luc de Baets nog wat van leren. :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-05-2008 22:55

Die oudere karperboeken van Rini Groothuis had ik al wat over gelezen. Deze boeken zullen alleen niet meer te bestellen zijn :(

Vind boeken nogal aan de prijs dus wilde echt een boek waar ik iets van kan leren.

Had toevallig afgelopen zaterdag door Spiegelbeeld gebladerd. Daardoor kwam ik op het idee om dit onderwerp/topic te openen. Denk misschien zijn er nog betere boeken.

Kijk van magazines kan je veel leren, alleen zijn het telkens kleine stukjes van de puzel. Het geheel wordt niet in één keer besproken. Wel leuk daar niet van, maartoch. Vind dat de Spiegel het meest leerzaam is.

Engelse boeken vind ik wel leerzaam, aangezien ze daar echt goede vissers hebben. Ze zijn er in ieder geval erg mee bezig. Lastige is alleen dat ik het niet fijn vindt lezen. Heb Fox Modern Guide To Carpfishing ook, maar niet veel in gelezen.

Zal eens naar Dunne Lijn en Karperstarter kijken.

Iemand nog andere boeken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-05-2008 23:04

Het eerste en tweede boek van Evert Aalten.
Meer is eigenlijk niet nodig.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-05-2008 23:24

Henk ter Maat schreef:Het eerste en tweede boek van Evert Aalten.
Meer is eigenlijk niet nodig.


Meen je dat nou?

Het eerste boek gaat zowat alleen maar over aas en het tweede boek gaat over de relatie tussen aashoeveelheden en de watertemperatuur.

Ik vind dit persoonlijk geen sterke leerboeken, meer boeken die echt specifiek gespits zijn op de manier van vissen hoe zij die toe pasten.

Of heb ik misschien een paar hoofdstukken overgeslagen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

07-05-2008 23:30

niemand het boek van piet vogel en koen koops spiegelbeeld beelt ik vind heb super mooi en leerzaam :o :o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-05-2008 10:48

Eus misschien de boodschap in de boeken niet echt begrepen kan ook nog natuurlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ruud Timmermans
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-06-2006 23:46
Locatie: Brabant

08-05-2008 12:01

De dunne lijn, is dit boek nog ergens te bestellen ofzo. Ben er al een tijdje naar opzoek maar tot op heden zonder succes.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-05-2008 12:09

Coen,


Niet alle boeken van Rini Groothuis zijn nog te bestellen.
Maar als je een beetje zoekt op wat verschillende sites kun je ze allemaal nog wel krijgen.
Op bol.com kun je het Grote Karperboek nog bestellen.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666836061

Ook op marktplaats staan ze regelmatig.

Met deze boeken vermaak je je wel. Het zijn gewoon must have en must read boeken.

Ook is zoals hierboven beschreven staat, het boek ' De dunne lijn ' van Luc De Baets een geweldig leerzaam en technisch hoogstaand boek. Waar je zeker wat aan zult hebben.


Succes,


Met vriendelijke groet,


Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-05-2008 21:08

Douwe Bijlsma schreef:Eus misschien de boodschap in de boeken niet echt begrepen kan ook nog natuurlijk.



Zou ook kunnen Douwe, is lang geleden dat ik ze gelezen heb.

Was het een grote of een kleine boodschap?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-05-2008 23:49

Eus,
waarschijnlijk was de boodschap te klein voor jou zichtveld. :wink:

//Het eerste boek gaat zowat alleen maar over aas en het tweede boek gaat over de relatie tussen aashoeveelheden en de watertemperatuur.\\

Meer had Evert in ieder geval 'als voormalig wedstrijdvisser' niet nodig. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-05-2008 00:33

Henk, Douwe:

Ik heb de boeken van EA nog niet gelezen. Kun je uitleggen in welke opzichten ik als beginnend karpervisser daar iets mee opschiet?

Groeten van Bert.
ff v==
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

09-05-2008 09:11

Boeken van Evert schiet je niks mee op, al dat geouwehoer over afromen en max havelaar bollen...

Hit and run, met soya-mais-gries bollen van Luc, dat is de shit :lol:

In de boeken van Evert staat gewoon op een no bullshit manier (misschien een uitzondering voor wat betreft aas samenstelling, maar wie zoiets wil uitleggen heeft komma's nodig, wie daarna die komma's gaat lopen neuken, ach die zoekt het gewoon graag naast de kwestie...) uitgelegd hoe men karpers vangt. Rest het enkel de lezer nog om het geheel in het juiste kader te zetten (de tijd waarin het zich afspeelde/ het soort water waarop gevist werd/ de hoeveelheid andere vissers/ etc), en het vervolgens in een bijgeslepen versie voor zijn visserij te gaan gebruiken.


Ik vind de boeken van Rob Maylin de leukste visboeken trouwens.
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-05-2008 13:24

Bert dat kan ik niet het is afhankelijk van je eigen nieuwsgierigheid.

Bovendien vind ik dat Robert hier een kern raakt:

In de boeken van Evert staat gewoon op een no bullshit manier (misschien een uitzondering voor wat betreft aas samenstelling, maar wie zoiets wil uitleggen heeft komma's nodig, wie daarna die komma's gaat lopen neuken, ach die zoekt het gewoon graag naast de kwestie...) uitgelegd hoe men karpers vangt. Rest het enkel de lezer nog om het geheel in het juiste kader te zetten (de tijd waarin het zich afspeelde/ het soort water waarop gevist werd/ de hoeveelheid andere vissers/ etc), en het vervolgens in een bijgeslepen versie voor zijn visserij te gaan gebruiken.


Met zijn boekenkeus ben ik het niet eens maar dat maakt verder niet uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-05-2008 14:01

Duidelijk. Zal ze een keer lezen. Maar eerst komt Luc de Baets aan de beurt.

Zelf heb ik inhoudelijk, met name voor het penvissen dan, veel gehad aan 'Karpervissen' van Jan B. de Winter (ben in het gelukkige bezit van een eerste druk) en het Grote Karperboek van Rini Groothuis. Voor de hedendaagse karpervisserij vind ik 'Spiegelbeeld' van Piet en Koen geen verkeerd naslagwerk.

Daarnaast hou ik van mooie visverhalen. Bijvoorbeeld alles van Jan Schreiner, 'Karperblues' van Alijn Danau en het onvolprezen 'Woord van Zwijgen'.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-05-2008 18:06

Krijg het boek van Luc du Baets-Dunne lijn niet op internet gevonden.

Denk dat ik voor het boek van Koen Koops en Piet visser-Spigelbeeld ga en VBK-Karperstarter.

Het grote karperboek van Rini Groothuis is iets ouder en misschien beter om dan VBK-Karperstarter te kopen? Vind drie boeken een beetje overdone :)

Verstandige keuze? Overigens bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-05-2008 18:33

Nou Robert valt me in deze toch wat tegen, de "Hit and run, met soya-mais-gries bollen van Luc" is een copietje van het khydr afroomprincipe van Evert uit de jaren '90-91.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-05-2008 18:38

Bert,
Menig zichzelf respecterend aasbereider, prof of amateur hebben wel veel wijsheid uit die boeken gehaald/geleend.
Met 1tje vis je wel eens en die zal nooit ontkennen dat hij er wel heel veel aan heeft gehad. 8)
Hoezo draai jij je eigen bollen niet Bert?? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-05-2008 22:17

Doe ik vaak wel hoor, Henk.

Ingredienten:
- 50/50 basismix van vertrouwen en eigenwijsheid
- wat ik zelf inmiddels heb opgepikt uit boeken en ervaring en van het board
- een paar handige tips van de chef-kok

Maar ja, diezelfde chef-kok maakt steengoeie freezers. Dus daar vis ik ook graag mee.

Groeten uit de Koeienhoek.
ff v==
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-05-2008 22:33

Mannen, laten we eerlijk wezen; aas is slechts een (klein) onderdeel van het geheel.

Als een boek bijna geheel over dit onderdeel gaat vind ik niet het beste leerboek voor een beginnend karpervisser.

Succesvol zijn in onze hobby is meer dan weten hoe je een goede bal samenstelt.

Als dat zo was kon iedere willekeurige idioot een zak goede ballen kunnen kopen en de ene na de andere big de kant op sleuren.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-05-2008 22:40

Je slaat de spijker op z'n kop, Eus.
ff v==
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

10-05-2008 05:00

Dan zeg ik toch Luc de Beats. Het word weleens aangeboden Coen, maar je zult er flink voor moeten betalen ben ik bang voor.

Woord van zwijgen is ook geweldig maar op een andere manier dan wat jij zoekt denk ik.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-05-2008 08:35

Het kan aan mij liggen maar ik vind de (in de boeken van Evert behandelde) manier van voeren en vissen met als doel om uiteindelijk in weinig vistijd de vettere vis van het beviste gedeelte water te vangen veel meer omvatten dan enkel hoe je een bol draait. Als je denkt dat die boeken enkel over ‘Hoe draai je volgens Evert een boilie’ gaan, dan heb je ze niet gelezen.

Wat het beste boek is voor een beginner is denk ik de Nederlandse gids van zoetwatervissen, die dan gelezen wordt tijdens een paar duizend uur vissen, en daarna is kijken naar een boekje. Ja, of je geeft ze die van Luc, en na drie weken karpervissen zijn ze, bewapend met 2 emmers ossenstaartsoep bollen en een rekkerrig, op hun water (of jouwe) eventjes fijn ‘het bestand op het aas aan het zetten'...

En als je ze dan ziet, dan denk je; 'kut, een klein beetje kennis is waardeloos en soms zelfs gevaarlijk' :lol:

Als je gewoon eerst leert te gaan lopen ga je wat minder vaak op je bek tijdens het rennen.
8)