regelgeving 3de hengel spodhengel


Plaats reactie
Kevin Vroegrijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

27-04-2008 12:15

Gisteren was ik aan het vissen. Ik werd voor het eerst is gecontroleerd door BOA's, wat ik een goede zaak vind. Ze keken alleen wel een beetje raar op naar mijn spodhengel. Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving hierover. is dit nu wel of niet een opgetuigde hengel? Mij leek het niet, maar de BOA's wisten het zelf ook niet echt te vertellen. Ik had alles in orde en er was niet aan de hand, maar toch was benieuwd of iemand weet hoe het hier mee zit.
Daarnaast was er iemand die net bij de controleur van dat water een vergunning had gekocht. Dit schijnt niet te mogen. hoe weet iemand hoe het daar mee zit. mag je vergunningen verkopen als je er geen hebt en de controleur komt en je hebt er geen en dan direkt 1 kopen bij hem. volgens de BOA's niet en ze waren niet in het bezit van een geldige vispas( iets wat op de vergunning staat ). Toch raar dat de controleur ze een vergunning verkoopt. Maar dit is de controleur zijn schuld, maar die vissers werden wel beboet door de BOA's. ik zou me dan wel in de zeik genomen voelen.
Maar goed iemand een idee over deze 2 items?
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

27-04-2008 12:44

1.
Met een spodhengel kun je geen vissen vangen he.

Zit geen haak aan, wel aas maar de werking lijkt me duidelijk.. Als je uitlegt dat het geen hengel is om vis mee te vangen kunnen ze daar geen boete voor geven.

2.
Een controleur die vissers een ongeldige vergunning verkoopt :roll: Inderdaad in de zeik genomen.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

27-04-2008 13:19

sry hoor, mar waarom zijn die gasten boa's? je gaat mensen controleren of ze de regels wel navolgen, alleen je kent zelf de regels nog niet :roll: , vraag ik me toch af wat je aan het doen bent
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2008 13:50

Een controleur mag inderdaad vergunningen gaan verkopen, het is alleen de vraag of het verstandig is om het te doen.
Je maakt het de visser wel erg gemakkelijk op die manier.
Ga zonder toestemming vissen en wacht net zolang tot je controle krijgt heb je mazzel dan vis je een jaartje zonder.

Mag je alleen een vergunning verkopen aan mensen die in het bezit zijn van een geldige vispas is het onverstandig om een vergunning te gaan verkopen als de visser geen vispas kan tonen.

Er zijn ook weekvergunningen waarmee je zonder vispas een week mag vissen op de meeste wateren die ook in de lijst van viswateren staan.
Die vergunningen zou je mogen verkopen het is alleen weer de vraag of het verstandig is om te doen.
In Friesland is besloten dat de benoemde federatieve controleurs, er zijn geen HSV controleurs meer namelijk, geen vergunningen aan de waterkant mogen verkopen om de reden die ik al heb genoemd.

Een hengel is pas een vistuig als er aan de drie voorwaarden is voldaan: een stok - hengel - een lijn en een haak ontbreekt1 van deze dingen is het geen hengel in de zin van de wet.
Een peilhengel - spodhengel is geen vistuig en er mag geen bekeuring voor worden geschreven gebeurd het wel is het zaak om in beroep te gaan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

27-04-2008 17:12

bij de lokale visvijver word gecontroleerd door hsv controleurs en politie van die mensen die net in dienst zijn die niks beters hebben te doen.
als je daar geen vergunning kan laten zien.
dan zulle ze je er ook geen verkopen dan is het meteen kassa :cry: zowel de controleur als de politie.
en je mag op die vijver niet met de vlok vissen en volgensmij ook niet spodden :-?
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

28-04-2008 10:03

[quote="Stef Rijkers"]
en je mag op die vijver niet met de vlok vissen en volgensmij ook niet spodden :-?[/quote]

niet met de vlok vissen? volgens mij zijn ze dan een beetje op hun achterhoofd gevangen, volgens mij leer je als klein kind toch eerst lekker met een vlokje vissen of zie ik dat nou verkeerd :S
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-04-2008 10:17

Erwin lees hiervoor regel 10 op bladzijde 2 van de landelijke lijst van viswateren.
Hiermee wordt bedoeld en dat bedoeld de antwoordgever ook, met een DRIJVENDE vlok.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

28-04-2008 12:38

ja idd douwe het mag niet vanwege eenden en zwanen die dan het drijvende vlokje opeten :wink:
tog raar dat er een paar keer in het jaar een jager komt die de eenden afschiet omdat het er te veel zijn :-?
vind het ook allemaal beetje vreemd :o
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

28-04-2008 12:42

Stef Rijkers schreef:ja idd douwe het mag niet vanwege eenden en zwanen die dan het drijvende vlokje opeten :wink:
tog raar dat er een paar keer in het jaar een jager komt die de eenden afschiet omdat het er te veel zijn :-?
vind het ook allemaal beetje vreemd :o


Een eend "humanitair" afschieten, of eerst haken, naar de kant trekken, onthaken en weer vrijlaten is wel een verschil hoor Stef :wink:
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

28-04-2008 12:46

ja dat is ook wel weer waar maar op andere vijvers sloten en kanalen waar ik wel vis met een drijvende vlok heb ik er nog nooit een gehaakt altijd als er een eend aan komt dan jaag ik hem weg door op te staan van de grond of ik haal de vlok een stuk terug :wink: wel jammer dat de karper zo ook weg gaat :(
maar ik vis wel eendvriendelijk
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

28-04-2008 12:47

er zijn altijd mensen die wel eenden haken(helaas)
ik ben daar ook 1 van :evil: alleen dan met bodem vissen :-?
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-04-2008 13:04

Stef er is niks raar of vreemd aan een organisatie of een sportvisser die haar/zijn eigen verantwoording neemt, je zult het verschil tussen een jager en een sportvisser dan ook terug vinden in de publieke opinie.

Zijn er eenden in de nabijheid waar jij met drijvend aas aan het vissen bent helpt het niet of je stampt of niet, er is een reden om een PV op te maken op grond van een overtreding op de voorwaarden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

04-05-2008 16:39

Ik heb hier wel eens bonje gehad over mijn spodrod en peilhengel.

Ik had 2 hengels te water, en was bezig met beetje voer op de stek te brengen doormiddel van de spodrod. Ik was klaar met spodden dus ik zet hem aan de kant tegen de tent. Om dat moment kwam er net een auto aanrijden. Bleek controle te zijn. De beste man beweerde vervolgens dat ik snel mijn 3e hengel eruit haalde. Na een goed half uur discuseren gaf de controleur toch eindelijk toe dat het dan mss toch niet zo geweest zou zijn. Toen begon die maar over mijn peilhengel. Volgens heb was dit wel een opgetuigde hengel (marker+dobber). Vervolgens daar weer enige tijd discusie over gehad en ik besloot de beste man maar te laten zien hoe het in werking ging.
Probleem opgelost.

Heb echter ook wel controleurs gehad die er niet eens over beginnen.
Het ligt er volgens mij dus maar net aan wie je voor je hebt en hoe diegene het bekijkt.

En er mogen volgens mij ook geen boetes voor uitgeschreven worden aangezien het een niet opgetuigde hengel is (om mee te vissen)
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Plaats reactie