wier/alg/kroosprobleem ---> graskarpers?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 21:37

bij ons in de buurt zit een vijver van ong. een hectare groot. deze vijver hebben ze 2, a 3 jaar geleden uitgebaggert, maar een jaar nadat deze vijver schoon was gemaakt zat die al weer onder het wier en dreef er een soort alg met daarop kroos aan het oppervlak. minimaal 1/3e van de vijver was ermee bedekt en ik denk 2 derde was bedekt met wier op de bodem.
Nou is mijn vraag, zou het kunne helpen om een bestandje graskarpers uit te zetten, aangezien ze zo van groenvoer houden?

m.v.g sies
Gebruikersavatar
sjors rutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 01-04-2008 22:08

08-04-2008 23:01

ja dat kan zekker
maar goed dan moet de vereneging er ook mee eens
voor mij is karpervissen geen hobby maar mijn leven !!!
als ze me missen dan ben ik vissen
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 23:42

ja dat tuurlijk, maar zou het echt helpen, zou je dan een bijna wierloze vijver krijgen??

of is het zo dat ze maar een heel klein deel wegvreten en het bijna geen zin heeft. want hoe die vijver er bij ligt ziet er niet uit man. al dat wier en alg en spul.. ik hoop dat de vereniging en gemeente het er eens mee zijn als het zou helpen om graskarpers uit te zetten.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

09-04-2008 00:19

Graskarper kan alleen in grote concentratie echt tegen wier helpen, anders eten ze maar een deel op dus controleren van hoeveelheid wier.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

09-04-2008 21:14

oh oke;) bedankt. de hoeveelheid zal ik wel overlaten aan de gemeente en vereniging enz.. miss dat ik maar is met het voorstel ga komen, want zo is het ook maar 3 x niks

gr. sies
Gebruikersavatar
Louise Eghuizen
Berichten: 95
Lid geworden op: 10-12-2006 21:26
Locatie: Dalfsen

09-04-2008 22:12

Hoi Sies,
Wij hebben het toevallig ook hier over het kroes op de vijvers gehad met een aantal mensen die er verstand van hebben.

Wij vroegen ook of graskarpers zouden helpen of dat we met enorme netten er door zouden gaan om het kroes eruit te gaan halen. Maar deze dingen zouden volgens hun niet helpen.
Een ding wat wel helpt is de waterstand naar beneden brengen,zodat het kroes op het land terecht komt en dan vanaf daar wordt verwijderd in de vorm van in de grond getrapt doordat er overheen gelopen wordt of op een andere manier.
Onze vijvers hebben laatst ook een lager peil gehad en inderdaad is er gigantisch veel kroes uitgegaan.
Natuurlijk blijft er altijd wel wat in en ook als het waterpeil weer hoger wordt komt er wel wat terug, maar volgens de betreffende mensen zou je het niet volledig kunnen verwijderen.

Over je wierprobleem. Dat lijkt me dan weer wel iets om graskarpers op los te laten. Hoewel ook gewone karpers wel wiervreten, heb je toch meer kans dat het weggaat als je de echte vuilnisbakken ervoor in zet!

Ik hoop dat je een beetje wat aan deze info hebt.
Succes met je voorstel aan de gemeente en/of visvereniging!!
Plaats reactie