Effectiviteit Vistrappen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

19-03-2008 14:31

Hoi allen! :)

Heb even gezocht, en hier nog niet echt een topic over gevonden. Overal worden vistrappen geplaatst en gebouwd. Veel stuwen / sluizen hebben een vistrap. Maar de vistrappen die ik ken en waar ik regelmatig een kijkje neem, zien er niet uit alsof vissen er zomaar even tegenop kunnen zwemmen. En een karper zie ik het zowieso al niet doen. Zal binnenkort eens een foto maken, maar vergelijk ze maar met de vistrappen op onderstaande wikipedia pagina, en dan doel ik op die trappen waarvan jezelf denkt "huuh, daar zou ik zelf nog moeite mee hebben :o , laat staan een vis". Want zo zijn de trappen die ik ken namelijk.

Hier een Wikipedia pagina over vistrappen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vistrap

De vragen die ik dus in mijn hoofd rond heb zweven zijn bijvoorbeeld of deze vistrappen wel waardevol zijn. Want op rivieren waar forel zwemt, kan ik me wel voorstellen dat ze werken. Forellen zoeken juist de stroming op, dus dat komt wel goed. Maar nu zijn de visstrappen die ik ken op rivier de Vecht, waar welliswaar winde zwemt, maar zouden deze de visstrappen wel gebruiken?
Op de Infra beurs te Hardenberg vorige maand, stond een stand van een bedrijf dat veel in vistrappen deed, ik heb helaas niet de tijd gehad daar een praatje te maken, want ik was toch wel benieuwd.

Dus zijn er intelligente mensen op dit forum die me meer kunnen vertellen over vistrappen en of ze in Nederland wel zo waardevol zijn? Dan hoor ik dat graag! :)
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

19-03-2008 18:44

Ej marvin,

Afgelopen najaar/winter is bij ons in t dorp ook een vistrap aangelegd. Dit in het kader van een groot project (plan Dotterbloem).

Ik werd wel nieuwsgierig van je berichtje en ik heb net ff zitten googlen en ik kwam de volgende site tegen:

http://nl.nntp2http.com/sport/vissen/2006/09/bb2e1539b7403659fe27ddc5ecafadec.html

Wellicht staat hier al wat info in waar je iets wijzer van wordt!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

19-03-2008 20:34

Vanuit menselijk oogpunt lijkt een vistrap inderdaad een onneembare hindernis. Een vis trekt zich weinig van de stroming aan en kan er veel beter tegen inzwemmen dan je denkt.
Onderzoeken in oa Duitsland, met camera,s en vistellers, hebben uitgewezen dat vis wel degelijk gebruik maakt van vistrappen.(bron:OVB-bericht)
Ik heb bij een vistrap in de Vecht (jij weet wel waar dat is Marvin) wel winde stroomopwaarts zien zwemmen met het grootste gemak.
Ook karpers komen op plekken waar je dit vrijwel onmogelijk acht. Ze schuiven over een diepte van 10 cm als het moet (paaitijd). Of karper ook gebruik maakt van vistrappen is mij niet bekend, maar het zou mij niets verbazen.
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-03-2008 20:49

Marvin, Henk, ook naar de werking van de vistrappen op de Overijsselse Vecht is onderzoek gedaan. Vanaf Zwolle gerekend zijn de eerste vier vistrappen goed te passeren voor de meeste vissen (niet voor schubs of spiegels met een dikke hangbuik om maar eens wat te noemen, maar wel voor de slankere karpers), de laatste twee vistrappen zijn vrij moeilijk passeerbaar, zelfs voor windes.
Gezien de KWR zullen nog vele honderden vistrappen moeten worden aangelegd en dat zal ook gebeuren.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-03-2008 22:37

sommige vissen presteren het om een hoogte van meer dan een halve meter te overbruggen.

snoek en winde heb ik meerdere malen zo`n sprong zien maken, dus ook al lijkt de vistrap een bijna onmogelijke hindernis, in de praktijk valt het wel mee.
ps. een vistrap is ook niet voor alle soorten gemaakt. voor karper zeer zeker niet, maar wel voor de meeste 'trekvissen :o `.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

20-03-2008 08:48

Ahzo...

Aart, dat een slanke, jonge karper dit doet kan ik me dan nog voorstellen. Maar is er wel de drang van deze vissen op verder stroomopwaards te komen? Kan me voorstellen dat als de drang er niet is, deze vissen nooit het stuk rivier tussen 2 stuwen uit zullen zwemmen.
En zullen vissen eigenlijk wel eens een vistrap AF zwemmen? Omdat de visjes in mijn aquarium snel van de stroming wegzwemmen als ik ze bijna wegzuig... :roll: of is dat niet te vergelijken¿

Zal op de eerstvolgende zonnige dag wanneer de watertemperaturen ook wat hoger zijn een kijkje gaan nemen bij de vistrappen en zien of ik wat vis kan spotten :)
Overigens, 1 van de vistrappen in de Vecht die ik bedoel ligt in Duitsland ter hoogte van Neuenhaus.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-03-2008 19:37

Nou, ik heb zelf een aantal onderzoeken aan vistrappen meegemaakt, daar werden fuiken stroomopwaarts van de vispassage geplaatst, daar werden ook af en toe karpers gevangen. Er zijn wel een aantal factoren waardoor een passage wel of niet succesvol is. Karpers laten zich alleen al erg lastig vangen met fuiken, als de fuik niet schoon is zwemmen ze er bijna niet in omdat ze schijnbaar toch iets vernemen.

Zelf heb ik ook wel eens karpers tegen een stuw op zien springen, nu was deze stuw veel te hoog maar toch proberen ze het. Stroomafwaarts is geen enkel probleem, ze laten zich gewoon over een stuw naar beneden rollen.
beetje bij beetje
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

21-03-2008 14:54

Marvin,

Ik kom zelf ook uit Hardenberg, ik weet niet precies op welke vistrappen je allemaal doelt, en de vistrap bij Neuenhaus ken ik niet echt :wink: . Ik weet alleen wel dat bij de vistrap bij activiteitencentrum 'De Koppel' in Hardenberg door Hsv De Dobber jaren geleden inderdaad onderzoek is gedaan om te kijken wat de hoeveelheid vis was en welke soorten vis die er door de vistrap kwamen.
De vrijwilligers die de fuiken telkens leegden vielen bijna flauw. Bakken met vis zat er in die fuiken. Vooral veel voorn en brasem. Maar ook in grote getale windes. En zelfs snoeken van over de meter en dikke karpers troffen ze daar aan.
Dus met de vistrap in Hardenberg zit het in ieder geval wel goed, daar ben ik vrij zeker van.

Mvg,

Jos Lennips
Hou ze strak he!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

21-03-2008 21:04

Hier hebben we ook een vistrapje, kan er zelfs prima vis in vangen.
Met name baarsjes en grondels...
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

21-03-2008 22:18

Ben vandaag langs de vistrap in ons dorp gereden. Het water staat nu zo hoog dat er bijna geen vistrap meer over is, dus daar kan karper wel op of af. (Het verval is normaliter dan ook niet bijster groot)

Ben overigens ook benieuwd wat voor effect de vistrap op het bestand gaat hebben.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-03-2008 09:52

De vistrappen hebben bijna altijd een goed effect op de visstand, om de simpele rede dat er meer biotoop ter beschikking komt. Ze kunnen nu migreren naar goede foerageerplekken, paaiplekken, overwinteringsplekken etc. In sommige stuwvakken is bijzonder weinig aanwezig voor vis maar kan wel dienen als foerageergebied bijv.

Het voorbeeld van de winde moge duidelijk zijn, die hebben gewoon bovenlopen nodig om te paaien.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-03-2008 18:12

Marvin, vissen zwemmen ook wel vistrappen af (om het maar zo te noemen), het beste voorbeeld daarvan is de optrek van tienduizenden windes op de Overijsselse Vecht ieder jaar in februari (paaitijd) en heel veel daarvan zwemmen ook weer de hele Vecht af (ook door de vistrappen dus) om uiteindelijk via het Zwartewater, Zwartemeer en het Ketelmeer naar elders te verdwijnen. Maar ieder jaar in februari zijn ze weer present om de Vecht weer op te zwemmen naar de paaiplaatsen.
Er is ook wetenschappelijk geconstateerd dat de optrek (dus tegen de stroom in) van windes op de Overijsselse Vecht in tijd gezien niet meer tijd in beslag nam dan het na de paai weer terugzwemmen.
Plaats reactie