Duitsers aan de waterkant...!


Robert Zwep
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-03-2008 16:05

06-03-2008 18:16

Zelf heb ik meegemaakt dat duitsers de gevangen karpers opvraten...
Sins ik dat gezien heb, heb ik geen enkel respect meer voor hun!

Misschien dat reacties mij op andere gedachten kunnen brengen dus hierbij de vraag wat jullie ervaring is met Duitse 'vissers'?

MVG Robert
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-03-2008 18:23

Robert,

Wat eet jij zoal?
En wat met de kerst?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

06-03-2008 18:25

2 kg panklare karpers, in 6 moten gesneden

1 ui

1/2 selderijknol

1 wortel

4 eetlepels boter

1/2 theelepel zout

3 afgestreken eetlepels bruine suiker

3 afgestreken eetlepels bruine suiker

2 1/2 kopje water

1 kopje rode wijn azijn

2 laurierblaadjes

5 peperkorrels

5 kruidnagels

1 takje verse of 1 snufje gedroogde tijm

1 stukje citroenschil

2 eetlepels bessengelei

1/2 kopje donker bier (moutbier)

1/2 kopje verkruimelde peperkoek

3 eetlepels gehakte gedroogde pruimen

3 eetlepels rozijnen

3 eetlepels amandelsnippers



karper in biersaus

Bereiding:

Schil de ui en de selderij; schrap de wortel en hak de groenten. Verwarm 2 eetlepels boter in een pan, voeg de groenten en het zout toe en laat alles in een gesloten pan 10 minuten stoven.
Roer in een grotere pan 2 eetlepels bruine suiker en 1 eetlepel water door elkaar en laat dit op een zacht vuur tot een gebonden donkere siroop koken.

Giet de wijnazijn erbij en laat de saus onder voortdurend roeren net zo lang inkoken tot de inhoud 2/3 is gereduceerd.

Voeg dan 2 1/2 kopje water, de laurierblaadjes, peperkorrels, kruidnagels, tijm, citroenschil, bessengelei en gestoofde groenten erbij. Laat dit alles in een gesloten pan op een matig vuur 30 minuten stoven.
Verwarm de oven voor op 180°. Voeg het bier, de peperkoek en 1 eetlepel bruine suiker toe en laat de saus nog 5 minuten koken. Roer de dikke saus door een zeef. Smeer een vuurvaste vorm in met de rest van de boter.

Leg de moten karper in de vorm en giet de saus erover. Strooi daarover de pruimen, rozijnen en amandelsnippers.

Laat de vis in de voorverwarmde oven in 20 minuten gaar worden. Giet er tussentijds een- tot tweemaal wat water bij.

Eet smakelijk! :oops:
peter andrae

06-03-2008 18:27

Het is ook altijd wat he met die duiters eerst polen en nu vreten ze ook nog karpers op waar gaat het heen met deze wereld.

Niels hou even op ja het water loopt mij uit de mond,ik denk dat ik zo maar even ga vissen :wink: .
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

06-03-2008 18:38

Maar geen SKP'tjes hè, da's zonde en bovendien krijg je dan ruzie met Joris :D
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

06-03-2008 18:40

die mensen in india moeten is weten dat wij koeien op vreten :wink:
zal wel......!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-03-2008 19:34

Zal me worst zijn als die gasten een karpertje meenemen.
Het gaat er mij om dat ze de boel goed verzieken hier.
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

06-03-2008 19:35

niks met te maakn..doe mij nog ma een karbonade 8)
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

06-03-2008 20:42

2 kg panklare karpers, in 6 moten gesneden

1 ui

1/2 selderijknol

1 wortel

4 eetlepels boter

1/2 theelepel zout

3 afgestreken eetlepels bruine suiker

3 afgestreken eetlepels bruine suiker

2 1/2 kopje water

1 kopje rode wijn azijn

2 laurierblaadjes

5 peperkorrels

5 kruidnagels

1 takje verse of 1 snufje gedroogde tijm

1 stukje citroenschil

2 eetlepels bessengelei

1/2 kopje donker bier (moutbier)

1/2 kopje verkruimelde peperkoek

3 eetlepels gehakte gedroogde pruimen

3 eetlepels rozijnen

3 eetlepels amandelsnippers
....zijn dat dan echt 2x 3 eetlepels bruine suiker of kan ik er ook gwoon 6 van maken.....??? :lol:
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Robert Zwep
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-03-2008 16:05

06-03-2008 21:00

het is jammer dat de karpervisser schaars is geworden en dat er meer een soort van 'visser' is ontstaan die op de bodem van de put leeft...

ik begrijp het best als mensen ze moeten vangen omdat ze anders niks te nemen hebben... dus hiervoor mijn respect jongens!

ik ben een stuk wijzer geworden over een bepaald soort wat zich 'karpervisser' noemt, dus bedankt daarvoor! en ook voor het recept! :wink:

Maar mijn mening over Duitsers is niet veranderd, maar dat komt denk ik omdat er nog geen reacties zijn van echte vissers... (niet beledigend bedoeld)

MVG Robert
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-03-2008 21:41

Beste Robert,

Een kleine 40 jaar geleden bestond "de karpervisser" niet eens en daarmee ook niet dit soortgelijk geneuzel.

De karpervisser is minder schaars geworden..echter "een bepaald soort wat zich karpervisser noemt" maakt zich ineens druk om hetgeen sinds mensenheugenis gebeurt, het oppeuzelen van een vis.

Goedemorgen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-03-2008 21:43

Niels Hofman schreef:Maar geen SKP'tjes hè, da's zonde en bovendien krijg je dan ruzie met Joris :D


Maar Niels, de lenen zich er bij uitstek voor.
Wel eens een schub "ontschubt"? :o :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-03-2008 21:49

de gemiddelde duitser eet merendeels een daarvoor gekweekte karper die gekweekt is voor consumptie en 30%gaat naar viswater of rivier voor uitzet en dat al meer dan 30 jaar.
ned zijn heilig hou op met die onozele onzin.
wij lopen zelfs een boete op voor t terugzetten van vis in duitsland toch doen de meeste de vis terug zetten ga eens verder met onderzoek voor julie zo,n onzin neerzetten.
waarom komen ned dan in duitsland vis wegvangen,en landen ze dan in julie viswater.
in duitsland meer karper en grote ook.deze stelling is gebaseert op fantasie.
stelletje heikneukers.
lachen met julie.
pats boem topic.
breek me de slurf niet open
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-03-2008 22:22

Vis eten geen probleem.

maar zich bezuipen en controleurs bedreigen etc etc,daar maak ik me druk om

En robert,ik ben blij dat jij wel een echte visser bent.
moesten er meer van zijn.

beetje debiele opmerking van je,je doet net of je iedereen hier kent.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

06-03-2008 22:25

Ik snap echt helemaal niets van je post, maar dat zal wel aan mij liggen. Pats boem post.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-03-2008 22:38

doe ermee wat je wilt.als je dat niet snapt kan ik t nog beter brengen.deutschland liebt karpfen. :lol:
kijk eens hoeveel snoekbaarsvissers gepakt worden met boot vol snoekbaars.voor de woensdag en vrijdag op de markt te verkopenen dat ook nog in gesloten siezoen.
die kan geen een kweker per week kweken onmogelijk.
elke week hier in t zuiden wel weer prijs.
en zien nederlanders een duitser een karper eten zien ze zelf hun eigen fouten niet meer.en maar zeiken julie blijven zeuren beeeeeeeeeeeeeeeh
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

07-03-2008 00:11

Dat Duitsers karper eten, ze doen maar. Maar ik vind niet dat dat in Nederlandse wateren mag gebeuren. Er is hier gewoon een catch & release verplichting. Ik moet eerlijk toegeven dat ik in Hongarije karper heb gegeten. Gewoon te bestellen in het restaurant, aan het Balatonmeer, wat overigens barstensvol karper zit. Culturen verschillen nu eenmaal, en het is daar doodgewoon. Regeltjes verschillen echter wel, dus gebeurd dit in Nederland, is er maar 1 woord voor... triest :cry:
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

07-03-2008 01:10

dit standpunt bedoel ik ook, maar in duitsland wordt erg veel karper gekweekt voor consumptie,vooral met kers erg in trek.
merendeels spiegel.ik ben geen voorstander om gevangen vis de kop in te slaan en op te eten.
t is en blijft een hobby.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

07-03-2008 01:48

Ik hoor trouwens zelden iemand op dit forum over franse en waalse vissers die graag eens een brasempje eten...

Zijn er nog liefhebbers voor kweekzalm? Of een lekkere paling? Zaken waar ik me meer druk om zou maken, als ik niet zo vreselijk begaan was met die karpers...

Persoonlijk héb ik me ook wel eens afgevraagd hoe meerkoetpaté zou smaken... Of is dat off-topic?


Overal ter wereld wordt er gevist voor de pan, dus als er per ongeluk eens iemand hier verzeild raakt en opeet wat ie vangt verbaast me dat niet.

Whatever...
opinions are like assholes... everyone has one...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

07-03-2008 07:58

morghu vincent,bis fruug wakker huihe.
ja die zien ze niet.een auto met wit kenteken en zwarte letters is niet geliefd in dat ned.
p.s how um verdel op drie unne schunne speegel.
belgen zijn hier in t zuiden niet graag gezien ons snoekbaars peil daalt huiveringswekkend.de 23 ste boa weer een gast met 12 stuks in bootje.
en een meerkoet weet ik niet een aalscholver die smaakt naar meer en meer.
en daar waar ik vandaan kom is karper ook een gewoon een recept en gaat in de soep borsch. maar t verschil is dat daar zoveel water is en vis daar vang je niks leeg.nooit karminne drakino nimmerof.
en meeneem verbod daar trekt zich echt niemand wat vanaan.
hij zat te diep gehaakt of ja kiewgreep verkeerd en kieuw kapot gescheurt die kan je en mag je niet terugzetten dit excus hoor je wekelijks.dus wat wil je dan.een b.o.a raporteert dat wel maar blijft waarschuwing.
bij v.v.m maastricht en omstreken een totaalverbod van vis in bezit.
Laatst gewijzigd door ron thijsen op 07-03-2008 08:20, 3 keer totaal gewijzigd.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

07-03-2008 08:10

Bij een aantal federaties (waaronder Federatie Gooi- & Eemland) geldt een meeneem-verbod voor karper. Dit betekent dat wanneer iemand een karper onder zich heeft (en dan bedoel ik niet in een bewaarzak) er een proces-verbaal volgt voor het vissen in strijd met de vergunningbepalingen. Dit geldt ook voor buitenlandse culiniare lekkerbekken!
Geloven is mooi, controleren is beter.
harie snijders
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-02-2004 15:25
Locatie: maastricht

07-03-2008 09:55

beetje vreem allemaal eerst allemaal klagen over die polen?? dat ze alles meenamen en nu is het opeens niet zo erg dat ze een karpertje meenemen
dat karpertje kan ook toevallig 20kg zijn of denk je dat je daar iets speciaals voor moet doen om een karper van 20kg te vangen?



mvg harrie snijders
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

07-03-2008 10:06

In Duitsland is het bij de wet verplicht elke gevangen vis te doden,
de organisatie die hier verantwoordelijk is tierschutz organisation P.E.T.A.

Deze organisatie is zeer machtig, op dit ogenblik is er een discussie aan de gang doordat een bioloog een boek geschreven die het tegengestelde beweerd dan wat peta beweerd.
Nml. dat een terug gezette vis 90 % zeker dood gaat.

Verder is het zo dat de echte karpervissers uit Duitsland ze echt wel terugzet sterker nog ze met net zoveel respect behandelt als wat sommigen hier verkondigen.

Dan heb je nog de "wurst anglers" deze gaan inderdaad vissen om de gevangen vis te eten deze zijn makkelijk herkenbaar.
bv. geen onthaakmat gekleurd tentje meestal belletjes aan de hengels enz..

Veel van die duitse kentekens worden gereden door de duitse polen hongaren russen enz....

Dat er stropers tussen zitten die snoekbaars baars snoek meenemen dat klopt maar daar zijn net zoveel nederlanders ook aan schuldig.

Kortom de stelling is in mijn ogen te kort door de bocht, heb je ze gesproken?
Waren het duitsers of polen russen enz....
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

07-03-2008 12:18

Hans Wikkerink schreef:Veel van die duitse kentekens worden gereden door de duitse polen hongaren


Nu rijd ik zelf ook met een Duits kenteken omdat ik daar toevallig officieel woon... (ben wel een Nederlander hoor :lol: )... Dus zie je mn autotje ergens staan :P Let even op, of er een NL sticker opzit, voor je mn banden lek steekt, mn ruitjes inslaat, of whatever :roll: :lol: )
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

07-03-2008 12:52

harie snijders schreef:beetje vreem allemaal eerst allemaal klagen over die polen?? dat ze alles meenamen en nu is het opeens niet zo erg dat ze een karpertje meenemen


Het klagen ging over Duitsers, met daarbij de vraag van Robert om hem op andere gedachten te brengen of te nuanceren...

Natuurlijk is het niet leuk als visvijvers leeggehaald lijken te zijn, en natuurgebied en rivieroevers versierd worden met lege bierblikken en bbq resten.
Maar wie bewijst mij eigenlijk dat alleen Duitsers of Polen zich daarmee bezig houden?

Het punt is dat Nederland gewoon erg veel buitenland heeft.... En die vreemde mensen met hun verwerpelijke gewoontes komen dus ook nog eens regelmatig hier vissen. Erg jammer dat mensen in het algemeen, en wij nederlanders in het bijzonder, zo kortzichtig zijn dat we echt denken dat "onze manier" de enige of in ieder geval de beste is.

Of dat nou om vissen gaat of ander volksvermaak zoals politiek of eetgewoontes, altijd vinden we wel iets om over te zeuren bij "de anderen"...

Een bekende franse visser genaamd Jean-Paul Sartre vatte het eens samen met de wijze woorden "L'enfer, c'est les autres" Oftewel "De hel, dat zijn de anderen"..

Laten we een stukje oever gaan opruimen in het voorjaar met zijn allen...
Kunnen we ons daarna lekker ergeren aan de asocialen die het weer vervuilen...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com