wilde karpers tot 22kg te koop aangeboden


Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

28-02-2008 08:28

goedemorgen,

even het volgende, van de week reed ik met mijn werk langs een viskweker in boven hardinxveld om met mijn groep( zwaar gedragsgestoorde) even te kijken bij koi karpers en wat steuren die daar rondzwommen.
Ik werd geholpen door een vriendelijk ventje van een jaar of 15 die ons alle vissen liet zien.
Bij de vraag of ie ook wilde karper had zitten omdat ik zogenaamd interesse had om die op te kopen, moest ik effe met hem meelopen naar een bak van 2 bij 2 waar hij me een schubkarper liet zien van 22 kg, hij pakte zijn karpernet en schepte de vis uit de bak om hem wat beter te laten zien, de vis in kwestie had een flinke verwonding op zijn kop, waarschijnlijk door de netten van de beroepsvisser waar die mee gevangen was.
Buiten in de netten liet hij me nog twee vissen zien van een pondje of 20 a 25 en vertelde mij metteen de prijs die hij voor deze vissen wilde hebben.
In shock en met een heleboel vragen verliet ik deze viskweker in kwestie.
Ik heb de dag daarna metteen de AID gebeld of het rechtmatig was dat deze vissen te koop aan werden geboden. Ze wisten mij te vertellen dat dit alleen mag als de juiste papieren aanwezig waren.
Toch verbaasd het me dat karpers uit onze nederlandse wateren geplukt worden terwijl er nauwelijks natuurlijke voortpanting is en dus op deze manier onze hobby om zeep wordt gebracht.
Ik snap dat een beroepsvisser ook zijn brood wil beleggen, maar als wij met ons goede gedrag karpers adopteren en dat deze met een even grote vaart weer uit het water gehaald worden met zegens en sleepnetten, vraag ik me af waarom we niet direct het geld van de adoptie op de rekening van de desbetreffende beroepsvisser storten.
De AID gaat van de week een bezoekje plegen aan de kwekerij in kwestie en de daar tegenoverliggende beroepsvisser.........ik hoop dat hier ooit een halt op geroepen kan worden, want anders vrees ik dat vele mooie topvissen elders hun rondjes gaan zwemmen op plaatsen waar de karpervissser wel gebruik kan maken van de goede sanitaire accomodatie........om te janken.....mvg Arjan
K. van den Herik

28-02-2008 08:38

Beste Arjan,

Die juiste papieren betreffen in elk geval de volledige visrechten. Zowel jij als ik weten, dat Klop die op veel wateren heeft. De man doet dus niets verkeerd.

Het eerste als het laatste woord is aan de leden van een hsv.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... handel.pdf

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... tervis.pdf

Elke particulier die de vis koopt en ergens uitzet is al in overtreding.

Helaas mag elke visrechtbezittende in principe wel de vis aankopen en uitzetten.

Ik vind het trouwens veel erger dat een/de hedendaagse karpervissende dagbladbezorger de sliedrechtse singels vol dumpt met karpers ook tot een kilo of 14.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

28-02-2008 11:56

Kunnen we hem niet gezamelijk kopen en terug uitzetten op groot openbaar vaar water?

Dan is nartuurlijk wel de kans aanwezig dat hij weer in netten komt.

Uitzetten in een putje is wel riskant denk ik.

Hij is nartuulijk geen 22 kg geworden om in een bak van 2 x 2 te zitten.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2008 11:58

Oke een vis redden en dan zelf in overtreding gaan dat lijkt mij een strakke actie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

28-02-2008 12:01

Triest dat een vis van 22kg in een bak van 2bij2 rondzwemt. Gelukkig niets triester dan vissen in een vissenkom. En uitzetten lijkt me idd geen goed idee. Hij verkoopt ze niet voor niets, komt vanzelf een liefhebber met een privévijver op af, hoop ik voor de vis :-?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2008 12:13

Nee douwe dan doen we het op de officiele manier zoals in engeland gebeurt...afmaken en vismeel ervan maken. Ik snap je punt, anderzijds valt er soms wat voor te zeggen om te kiezen voor burgelijke ongehoorzaamheid. Ik denk dat ook jij regelmatig gevallen tegenkomt waarbij regelgeving en realiteit met elkaar in botsing komt. Of dat nu ook het geval is kan ik niet zeggen omdat ik te weinig info heb.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-02-2008 12:51

Tuurlijk opkopen dat beest, :-?

Al eens aan de gevolgen van het opkopen van die grote karper gedacht ?

Nog meer handel in grote karper. :cry:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2008 13:12

Juist Martijn vismeel is dan de oplossing kan de vis ook niet in een andere omgeving een gevaar worden.
Opkopen leidt inderdaad tot ongewenste handel omdat er plotseling vanuit een andere hoek belangstelling komt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

28-02-2008 15:24

vanaf gorinchem tot aan de moerdijkbruggen ca 30km rivier ,om de ca 300mtr een krib met gemiddelt 2 fuiken cq netten per kribvak
= 200 fuiken/netten per oever!
dus een goede 400 netten en dan telkens een enkele karper???

trek zelf je conclusie maar.



knappe vissen hebben wij in nederland hé :wink:


mvg jacco
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-02-2008 17:32

En wat moesten die vissen kosten dan??
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

28-02-2008 17:42

tja, bedankt voor de reactie.
Opkopen en daarmee de handel in stand houden lijkt me niet echt een strak plan.
Hopen dat ie de karpers in kwestie aan de straat stenen niet kwijt kan.
Tja als het over enkele karpers zou gaan zou ik me eigenlijk geen zorgen moeten maken jacco.
Heb vroeger wel eens bij de spieringsluis staan kijken terwijl de gebr. klop aan het lossen waren, daar werden de kleine karpers gewoon de beun ingeschopt en na wat rondgebeld te hebben, blijkt het veel vaker voor te komen en weet ik via via dat vorig jaar jongens bij dezelfde kweker een schub van 20 kg hadden opgekocht en deze weer het vrije leven hadden terug gegeven, voor de prijs van 400,-
Bij een beroepsvisser in groot-ammers kwamen vorig jaar jongens om snoekvoorns te halen en daar zaten in de netten buiten tientallen kleinere karpers, schubs en spiegels, gewoon voor de verkoop.
Mijn gevoel zegt gewoon dat het niet altijd zuivere koffie is en in hoeverre is hier controle op, dat is meer mijn vraag.

Dat ze brasem en voorns wegvangen daargelaten, dit is een vis die zich van nature goed voortplant in de nederlandse wateren, maar sommige vissen kun je beter terugzetten naar mijn idee om zo het ecologisch evenwicht in stand te houden.

Maar ja waar vraag is is aanbod, dus moeten we met lede ogen toekijken hoe onze sportvis wordt weggevangen.

mvg arjan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-02-2008 19:43

Beste Arjan, er zijn in Nederland een aantal beroepsvissers met volledig visrecht op een aantal wateren of gedeelten van wateren. Volledig visrecht houdt in dit verband in dat de betreffende beroepsvisser ook o.m. karper mag vangen en verkopen. Op het IJsselmeer, als zijnde ons grootste viswater (ca. 100.000 ha) heeft het beroep ook volledig visrecht. Veel karpertjes die op de markten worden aangeboden als consumptievis komen daar dan ook vandaan en dat is volkomen legaal. Als je de downloads van Klaas hebt gelezen zie je dat we al jaren geleden erop aangedrongen hebben dat Federaties en HSV-en geen karpers(tjes) meer kopen van beroepsvissers. En dat is (op een enkele uitzondering na) heel aardig gelukt. Er zijn ook meerdere gesprekken geweest met enige beroepsvissers omdat zij ons dit kwalijk namen, maar dat heeft het standpunt niet doen veranderen.
De betrekkelijk kleine schaal waarop in ons land nog af en toe een grote karper en wat kleinere verkocht worden aan HSV-en e.d. en daarnaast kleine karpertjes op de markten is m.i. absoluut geen gevaar voor bestaande karperbestanden.
Alternatief is de uitkoop of afkoop van de volledige visrechten van het beroep en daar heeft de sportvissector geen geld voor c.q. voor over.
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

28-02-2008 19:46

K. van den Herik schreef:Ik vind het trouwens veel erger dat een/de hedendaagse karpervissende dagbladbezorger de sliedrechtse singels vol dumpt met karpers ook tot een kilo of 14.


Volgens mij ligt die tijd een jaartje of 10 achter ons Klaas. Of het moet de afgelopen winter gebeurt zijn, maar de 5 jaren daarvoor zéker niet. Leuk om de sliedrechtse jeugd zo neer te zetten. Er lopen malloten rond ja, maar ook serieuze (jonge) gasten die het beste voorhebben met zowel sliedrecht als de vissen die er rond zwemmen.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

28-02-2008 19:52

Mijn neefje werkt in amsterdam in een viswinkel. Daar worden zeer regelmatig karpers van 20 en zelfs 30 pond aangeleverd. De karpers kwamen volgens hem uit ijmuiden. Ik denk dus uit het noordzee kanaal. In zo'n kanaal of in het ijsselmeer is het aantal grote vissen ook beperkt. Ik vind het dus eigenlijk wel een bedreiging voor de sportvisserij. Verder hoor ik vaak genoeg verhalen over vissers op het ijsselmeer die hele grote karpers die in de netten zijn gekomen meteen de kop afhakken omdat ze de netten vernielen.
:evil:
blub blub
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2008 20:01

tja met opkopen houd je inderdaad de handel in stand, maar bij inbeslagname hoeft de vis mijns inziens niet tot vismeel verwerkt te worden.
Al met al blijft het de vraag op welek schaal dit gebeurd..
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

28-02-2008 20:25

Hallo Arjan.

Hier in limburg worden sommige sluisvakken van de maas
helemaal leeggestroopt door een beroepsvissers.
Dat dit gebeurt is bij iedereen bekent ook dat hij de karper verkoopt en transporteerd naar engeland.
Ook alle meerval is verdwenen.
5 a 6 jaar terug was daar redelijk karper tevangen en nu is het nachten kloppen voor 1 vis.
Iedereen hier kent deze man ook de AID maar hij is al een paar keer gepakt maar de boetes zijn een lachertje.
Het is triest maar willen we dit verkomen zullen we de beroepsvissers moeten uitkopen!!!
Gr ruud
er is meer water dan vis!!
wiebrand dragt

28-02-2008 20:34

karperclub Hoogeveen heeft een eigen vijver
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-02-2008 21:07

Beste Ruud, boetes zijn geen lachertje, bij herhaling in dergelijke gevallen tot 16.500 Euro. Bovendien inbeslagname boot en vistuigen. Of visverbod voor een bepaalde tijd.
In het geval van Nelissen (de beroepsvisser waar jij het over hebt) is het ook niet zo dat hij zelf karper naar Engeland transporteert.
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

28-02-2008 21:15

Hallo Aart

Ja ik weet dat hij niet zelf de transporten doet.
Ik weet ook dat de boetes hoog zijn.
Maar de boetes die Nelissen heeft gekregen zijn voor hem niet hoog genoeg want hij gaat gewoon door!
Ik wou alleen maar aan Arjan aangeven dat het meer gebeurt en dat wat hij heeft gezien geen incident is.
Gr Ruud
er is meer water dan vis!!
K. van den Herik

29-02-2008 08:06

Het is ook goed dat Arjan en elke andere visser signaleert. Hou de boel maar scherp.
o het voor de merwed:

http://www.sportvisserijbelangen.nl/pag ... art185.htm

MVG

Klaas
K. van den Herik

29-02-2008 08:29

even een nuance. De ene dag wordt een water leeggestroopt door beroepsvissers, terwijl een dag later het zelfde water doelwit is van stropende polen, russen en duitsers. Wat is het nu?
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

29-02-2008 08:52

Het druist allebei in tegen mijn gevoel Klaas.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-02-2008 09:39

K. van den Herik schreef:even een nuance. De ene dag wordt een water leeggestroopt door beroepsvissers, terwijl een dag later het zelfde water doelwit is van stropende polen, russen en duitsers. Wat is het nu?


Wat het dan is Klaas?? niet leeggevist. :D :D 8) 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

29-02-2008 13:04

Ik weet wel wat het is klaas.

EEN BENDE!!
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

29-02-2008 15:23

nu we het ook even over polen gaat : ik had afgelopen morgen een visje gevangen van ongeveer 15 pond toen ik een foto maakte komt er een busje aan met pools kenteken en een man springt uit de auto en zwaait met 20 euro en zegt: ik vis kopen 20 euro dan voor jou
ik zeg benje gek? die vis gaat terug in de tijd schrijft mijn kameraad het nummerbod op..kijken wat ik hiermee kan..

mvg lucas