SKP afgesloten water aanwinst of bedreiging karpervisserij ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-03-2008 15:22

Gek he die beesten eindigen op een bord dus geen sterfte????????????
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

13-03-2008 16:54

Ik dacht echt nieuw materiaal Peter.

Nog immer het CEEFAS verhaal zeg maar.

Nog een amerikaan die vraagt 3 ton borg dan zoekt ie een oorzaak.

MVG

Klaas
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

13-03-2008 19:13

Nee Douwe die oude vissen blijven gewoon zwemmen, als die al gevangen worden zetten ze die terug.

Wel even goed lezen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-03-2008 20:47

@ Klaas,
kan je helaas niet verder verblijden met nieuw materiaal, mijn toegang tot kennisbanken is ook beperkt tegenwoordig :wink: Vandaar ook mijn vraag in deze.

@Kees,
Oke heb het even laten doordingen, imuumsysteem. Zou bijvoorbeeld in kunnen houden dat ze verzwakt de winter ingaan en weer uitkomen. Geeft mij iets meer duidelijkheid, op een normaal door een hsv beheerd water zal niet worden bijgevoerd. Je kan de vis natuurlijk bijvoeren in het najaar indien noodzakelijk voor een periode van 1 tot 2 maanden. Dagelijkse voedselgiften van 1 % (boven 15°C) tot 0,5 % (15 tot 12°C) van de geschatte gewichtsbezetting zijn voor zover mij bekend leidend. De je wel bekende K-waarde neem ik aan. Qua neurotoxine heb je natuurlijk gelijk, heb een proceschemische achtergrond van vroeger, kon de link even niet leggen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2008 21:05

Ik vind dat we ons op glad ijs begeven als gesteld wordt dat kweekvissen van Simon Horton minder ziektes met zich meebrengen of ziektes bij uitzettingen van Duitse spiegeltjes in afgesloten Duitse wateren niet voorkomt.
Van beide ken ik ook de nodige 'ellende'.
Er is niemand die precies weet waar in Nederland zich sterftes hebben voorgedaan na uitzettingen, laat staan dat iemand dat precies van Horton vissen of Duitse spiegeltjes in Duitse wateren zou weten...
Kortom, ik acht het stellingen zonder enig degelijk bewijs, en waarschijnlijk van 'horen zeggen'.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2008 21:13

Peter,

Dat wordt speculeren. Inderdaad kan voedsel daarbij een rol spelen. In de winter is het onderwaterleven niet actief en komt pas redelijk laat in het voorjaar op gang. Is niet voor niets dat karpers in de winter normaal gesproken niet actief zijn. Ze leven dan dichter bij de bodem waar meer parasieten zijn. Als er toch actief doorgevist wordt zal koolhydraatrijk aas slecht omzetbare voedingstoffen leveren die niet snel genoeg beschikbaar komen. Karpers zijn gevoelig voor sterke temperatuurwisselingen die vooral in het voorjaar voorkomen. Enzovoort. Er kan zoveel een rol spelen. Een ziekte verlaagt de weerstand ook. Maar een ziekte zou aantoonbaar moeten zijn.

Tja, jongens als Horton zijn terughoudend in het rapporteren van sterftes. En wij maken ons al snel enorm druk als er een paar karpers op hun rug drijven. Ik gaf al aan dat een bepaald percentage sterfte bij uitzettingen moeilijk te voorkomen is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-03-2008 21:57

Beste Aart,
Snap je bezorgheid maar wel graag goed lezen, ik zeg namelijk dat de ziektes hier minder voorkomen en niet dat ze helemaal niet voorkomen. Logisch te verklaren enerzijds daar de monitoring van een kweker op een ander level zit dan van een hsv. Een kweker moet zijn brood ermee verdienen. Ook jij betrekt karper voor de skp van kwekers omdat deze vissen van een bepaald niveau zijn en niet alleen vanwege de prachtige beschubbing, hier is dan ook niets mis mee. Daar ik deze kant niet op wil in vooruit en dit compleet afwijkt van mijn vragen die ik netjes beantwoord krijg van Kees en anderen ga ik hier verder niet op in. Porbeer wat zaken voor mezelf helder te krijgen, dit werkt in ieder geval niet mee.

Mocht je hier van mening over willen wisselen dan ben ik per pb altijd te bereiken.
mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 13-03-2008 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-03-2008 22:00

Beste Kees,
Weet natuurlijk dat er veel factoren zijn, vroeg me wel af hoe het kan dan bij uitzetting van grotere vissen deze vreemde zaken minder voorkomen. Zou misschien iets zijn om te onderzoeken door bijvoorbeeld SN?

Dank je in ieder geval voor de duidelijkheid,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-03-2008 22:54

Hans Wikkerink schreef:Nee Douwe die oude vissen blijven gewoon zwemmen, als die al gevangen worden zetten ze die terug.

Wel even goed lezen.


Aan mijn lezen mankeert niet zoveel hoor dat valt wel mee.
Wie haalt het in zijn domme kop om vissen uit te zetten die opgevreten worden.
En dan ook nog zeggen dat de oude vissen terug gezet worden, logisch die zijn te groot voor op een bord ze vreten liever die mooie weihnachtkarpfen op.

Ik denk dat je er nu wel meer commentaar op krijgt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2008 23:04

Ach Douwe,

Ik heb in Duitsland ook wel eens op een forellenvijver gevist. Als je een dagvergunning kocht werden er wat forellen uitgezet. Kon je er daarna op vissen. Goed klaargemaakt smaakt forel best lekker. Maar je kunt beter direct naar een restaurant gaan en forel bestellen. Het vissen was in elk geval niks aan. Dat was veel leuker op de rivier. Maar daar ving je niks. Ik tenminste niet. Maar dat was in het prille begin van mijn vliegviscarriere. Een lijn in de lucht houden, zonder knopen, was al een hele toer. Waarom denk ik nu ineens aan zo een karperput. Hmm, vaag. :oops:

Niettemin krijg ik de indruk dat er hier grote sterfte optreed en elders nooit. Lijkt mij sowieso wat overdreven. Voorjaarsterfte komt op elk water wel voor. Op ..... lake was een oud bestand van grote karpers. Zeer moeilijk te vangen. Dus moesten er kale Franse spiegeltjes bij van een kilo of 10. Hadden ze het maar nooit gedaan. Dan waren er nu nog van die karakteristieke ...... Na dat voorjaar stonk het meer naar dode vis. :cry:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

13-03-2008 23:31

Kees Ouwehand schreef:Niettemin krijg ik de indruk dat er hier grote sterfte optreed en elders nooit. Lijkt mij sowieso wat overdreven. Voorjaarsterfte komt op elk water wel voor. Op ..... lake was een oud bestand van grote karpers. Zeer moeilijk te vangen. Dus moesten er kale Franse spiegeltjes bij van een kilo of 10. Hadden ze het maar nooit gedaan. Dan waren er nu nog van die karakteristieke ...... Na dat voorjaar stonk het meer naar dode vis. :cry:

Groet, Kees


Is de cirkel weer mooi rond,in hoeverre zijn we bereid het risico te lopen (al zijn ze gecheckt,dubbel&trippel checkt op ziektes/parasieten etc.) dat we een oud (klein) bestand om zeep helpen,om te proberen het aantal vissen op peil te houden voor de toekomst. En dan heb ik het voornamelijk over afgesloten wateren.

Moet je de vissen op het spel (durven) zetten omdat wij ze zonodig willen (blijven) vangen..?

lastige... :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2008 23:45

Nee natuurlijk niet. Daar moet je voorzichtig mee omspringen. Ooit komt er natuurlijk een tijd dat er uitgezet moet worden. Dat tijdstip bepalen is het meest lastige waarschijnlijk. Een klein afgesloten water met een oud bestand van moeilijk vangbare vissen is van grote waarde.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

14-03-2008 07:48

zie onderschrift van Bertil....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-03-2008 08:44

Leer van andermans fouten. Tja, is voortschreidend inzicht van de laatste jaren en al verwoord door Joris in een van zijn artikelen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

14-03-2008 10:58

Aan mijn lezen mankeert niet zoveel hoor dat valt wel mee.
Wie haalt het in zijn domme kop om vissen uit te zetten die opgevreten worden.
En dan ook nog zeggen dat de oude vissen terug gezet worden, logisch die zijn te groot voor op een bord ze vreten liever die mooie weihnachtkarpfen op.

Ik denk dat je er nu wel meer commentaar op krijgt.[/quote]

Douwe ik zeg ook niet dat ik dat goed vind dat ze vissen uitzetten om met kerst te eten. Het gebeurd gewoon, het cultuur in duitsland vooral voor de oude garde pas als die verdwenen is zullen de regels misschien veranderen.

Het is wel een feit dat er in duitsland jaarlijks vis word uitgezet door de meeste verenigingen.
Het is ook een feit dat er hier bijna geen problemen zijn met het omkiepen van bijna de volledige populatie oude vissen.

Wat ik ermee aan wou geven is dat het misschien zo is dat als er continu uit gezet word het probleem zich niet voordoet. (let wel ik ben geen voorstander van zo een uitzet beleid, vele verenigingswateren zijn overbezet)

Tot nu toe is er geen reden gevonden voor de sterfte in bv nederland waar jarenlang niets werd uitgezet.

Kan het misschien in de oorzaak liggen dat als er continu door uitgezet word het minder tot niet voorkomt.

En ja eigenlijk hou ik jouw voor de betere lezers, dus was mijn uitleg niet compleet genoeg, hopenlijk nu wel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-03-2008 11:16

Hans feitelijk is de vergelijking die je maakt hier niet van toepassing, gelukkig niet zou ik haast zeggen.
Verder is het mij nu duidelijk wat je wilde zeggen.

Doe ik nog een duit in het zakje.
Kan het ook zo zijn dat de hoeveelheden en bestanddelen van het aas tot sterfte leidt op de afgesloten kleinere wateren? :roll:
Net zoiets als de brasem en karper leidt tot vertroebeling terwijl het anders is, de waterkwaliteit en het gebrek aan planten leidt tot die vertroebeling.
Je kunt de vis er af halen maar als er verder niets aan gedaan wordt schiet het niet echt op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-03-2008 12:53

Hans en Douwe,

Wat Ruth van ECHO me vertelde is dat het er inderdaad op lijkt dat als er wat regelmatiger wordt uitgezet, en dat hoeft helemaal niet veel te zijn en tot overbezetting te leiden, de kans op sterfte veel kleiner is.

Ook wijzen de statistieken in Engeland erop dat op wateren waar gedurende de winter wordt doorgevist (en gevoerd!) significant lagere sterften zijn in het voorjaar.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-03-2008 14:48

Nou Mark in het geval wat Hans aangeeft zal het zeker niet tot overbezetting leiden de vis die gevangen wordt wordt immers opgevreten .
Voorjaarsterfte dat is toch ook gekoppeld aan de winters dacht ik en in het geval van hongerputjes zal het doorvoeren en vissen zeker tot minder sterfte leiden.
En is het niet zo dat je voorzichtig moet zijn om vanuit Engeland de gegevens 1 op 1 over te nemen omdat de wateren in verre weg de meeste gevallen niet in overeenstemming zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

14-03-2008 22:03

dat er in Duitsland minder sterfte optreedt, heeft misschien met het feit te maken dat het steeds het zelfde type vis betreft, terwijl hier bij ons het bestand toch meestal heel divers is.

ovb schubs van weet ik wat voor lichting, oud bestand schubs, spiegeltjes, en nog meer spiegeltjes van een ander kweekprogramma.

t`is zomaar een gedachtegangetje :roll: ,

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-03-2008 14:06

Mark,
Dank je, das duidelijk informatie, lijkt erop dat mijn hersenspinselen redelijk overkeenkomen met datgene wat jij verteld.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-03-2008 21:07

Peter, aan mijn lezen mankeerde niets, aan het jouwe wel. Lees het nog maar eens.
Het beslissen om op kleine of kleinere afgesloten wateren, waar alleen nog maar grote vissen huizen, wel of geen pootkarpertjes uit te zetten blijft een groot dilemma. In Engeland is al veel meer ervaring daarmee opgedaan, maar ook daar kan nog steeds niet gegarandeerd worden dat er niets mis zal gaan.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 10:32

Heren,
Het wordt voor mij iets duidelijker, nog steeds redelijk speculeren maar toch.
Mocht je nu een een uitzetting willen beginnen op een afgesloten water wat zou er dan mis mee zijn om bijvoorbeeld:
1) Minder per keer uit te zetten maar op regelmatige basis, eventueel wat grotere vissen van pak hem beet 5 tot 7 kilo zodat je in ieder geval niet teveel kleine vis op het water krijgt.
2) eventueel bijvoeren om de conditie te bevorderen van de vis? Natuurlijk zal een HSV hier de middelen voor moeten hebben. Als deze er niet zijn dan zou je dit natuurlijk op een andere wijze kunnen reguleren maar dit een discussie die niet binnen dit topic past.


mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2008 11:43

Beste Peter,

Over het bijvoeren, is het een voedselarme zandput zoals in Engeland veel voorkomt zo heb ik begrepen heb je gelijk. Aan de andere dan weer de vraag of hier geen spraken is van een overbezetting. Dit om de vis op natuurlijke wijze de nodige groei mogelijkheden te geven en conditioneel beter de winter in te laten gaan.

Wat ik mis is de vraag of je eerst geen inventarisatie van het totale bestand in kaart moet brengen om een visuitzetting mogelijk te rechtvaardigen.

Wat leveranciers ( kwekers) van karper aangaat, staat voor mij vast dat er onderling een levendige handel onder een aantal ervan bestaat. Zou mijn vingers dus niet in het vuur durven te steken wat de werkelijke afkomst is van dergelijke partijen die zoal links en rechts aangeboden worden.

Heb nog een (leuk) voorbeeld van onkunde die je zo tegenkomt bij besturen. Op een putje hier in de beurt is heel veel witvis en karper kapot gegaan. Men kocht in België een partij goedkope schubkarper zo is het verhaal. Het wilde dat deze karper geen baarddraden had. Ga er vanuit dat het hier dan ook om Giebel ging. Wat te denken van de handelaar die de (karper) aanbood zal zijn naam hier maar niet noemen. Dat deze vis ook nog in ons land gevangen is en via België weer terug gekomen is geeft aan hoe de handel in elkaar kan zitten.

Wat vindt je van karper die in b.v. Duitsland gekocht is bij de handelaar (kweker) opgeslagen wordt en na een aantal dagen in dat water rondgezwommen te hebben naar het betreffende putje van de HSV gebracht wordt? We hebben het dan over verschillend oppervlakte water waar de vis in die periode in gezwommen heeft. Dit kan dus als ik het allemaal goed begrepen heb weer van invloed zijn voor de karper aangaande vreemde bacteriën en parasieten.

Als punt zou ik er aan toevoegen dat uitsluitend kaper gekocht wordt van kwekers (geen handelaren) die met een gesloten controleerbaar systeem werken. nog steeds uitgaande van kleine afgesloten putjes.

Karper kopen van beroepsvissers om uit te zetten op putjes is ook ten zeerste af te raden.

Groet,
De andere Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-03-2008 12:09

Over bijvoeren ook een zeer duidelijke mening die ik ook zal verdedigen mocht het ooit zover komen.
Geen vis op plaatsen waar je bij moet voeren, heel simpel maar wel heel visvriendelijk.
Het is compleet in strijd met de KRW waar wij zo langzamerhand toch echt eens meer rekening mee moeten gaan houden.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

16-03-2008 12:25

Dus niet bij van Mechelen kopen dan Peter Otte? Immers de vissen groeien dan op ergens in het oosten waar weet ik veel wat kan plaats vinden.


MVG

Klaas