SKP afgesloten water aanwinst of bedreiging karpervisserij ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-03-2008 15:20

Kees jij verwacht iets niet oke kan ik inkomen, laat onverlet dat ik mijn eigen regie heb over wat ik wel of niet zal schrijven ik vond het niet volledig genoeg.

Dirk jij vraagt om een standpunt van iemand van de KSN vraag er dan ook bij of het een genotuleerd standpunt is anders kruipen er weer mensen voor een standpunt weg onder het mom van "het was een eigen interpretatie en geen standpunt van".
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2008 15:31

Wat moet ik daar nu op zeggen. Ga je politiek met mij bedrijven Douwe? Daar ga ik niet in mee. Ik was duidelijk genoeg, wat jouw regie ook is. Een standpunt van de KSN kun je vragen via de adressen op hun web site of via de ledenvergadering. Dat zal ook bij jouw bekend zijn. Als de discussie hierop terugkomt, dan stop ik.

Dirk is Dirk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-03-2008 15:48

Nee Kees dat doe ik niet bij jou.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

12-03-2008 19:10

kan aan mijn beperkte capaciteiten liggen maar ik vind de vissen van 20 kilo plus moeilijker hanteerbaar dan bijv. de projectspiegels. Natuurlijk zijn die grote vissen veel kwetsbaarder dan kleinere. Dirk vraagt zich zelf al af of het tillen van zware vissen geen kwaad kan.

Verder blijft het een wellis/nietes spelletje waar je niet uitkomt. Helaas nemen sommige alleen die zaken tot zich, die ze willen horen. Argumenten waar men nix mee kan worden terzijde geschoven.

Laatste keer dat ik keek was dit het carpboard en geen www. karperstudiegroep.nl. Denk niet dat er veel ksn standpunten te verwachten zijn.

Is dat zo belangrijk?

Belangrijker vind ik zelf nu eens te vernemen wat Dirkx nu precies wil. Tot nu kom ik dat elk water maar een paar karpers per ha mogen bevatten en iedereen die op water vist waar er meer zitten zijn loosers.

Mooi en nogmaals prima mening en gefeliciteerd.
Tja ik kan niet zo heel goed vissen, maar de wateren waar ik en andere met mij, in januari en februari 10 vissen of meer vingen, betrof zonder uitzondering wateren met een groot tot zeer groot karperbestand. Allemaal loosers?


Ook het er meermaals op hameren van een paar mensen (ex) bestuursleden) hier op het forum dat mensen die niet lid zijn van de KSN of in het bestuur van een vereniging plaatsnemen,niks doen of willen doen voor hun visserij,heeft mijns inziens niet bijgedragen tot het verwerven van extra KSN leden.



Helaas wordt hier iets uit het maandverband getrokken. Beetje richting eigen idee.

Wat staat is, dat elke letter op dit board leuk is, maar zelden tot iets leidt. Wat een feit is, dat ongeveer 1% van de leden van een hsv op een alv verschijnen en raar maar waar, daar is het te doen.
Of:

posting.php?mode=reply&f=18&t=46890

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-03-2008 20:37

Jammer dat personen zich niet bij het onderwerp wat hier behandeld wordt kunnen houden.
Ik nu ook even niet.
Waarom in dit verband pijlen negatief op de KSN gericht worden is mij al helemaal niet duidelijk. Is nog steeds zo dat spiegelkarperprojecten door visrechthebbende worden geïnitieerd. Daar de KSN volgen mij nog steeds geen visrechthebbende is zal men hier de visrechthebbende op aan moeten spreken. Dat (grote) karper overgezet wordt is helaas al tientallen jaren aan de gang voor er ooit een spiegelkarperproject van start ging. Of dat een rede om geen spiegelkarperproject te starten of karper uit te zetten?

Dat KSN leden projecten warm aanbevelen bij HSV en HSV (ksn) bestuursleden dit aankaarten bij federaties zijn zaken die we wel moeten scheiden met de KSN als vereniging. Waar ik in die gesprekken van gebruik maak is de kennis die er bij de KSN ligt. Of je het met die kennis niet eens ben mag natuurlijk we zijn uiteindelijk geen SP.

Lijkt me ook logies dat binnen een vereniging als de KSN verschillende stromingen vertegenwoordigd zijn. Ken er die (wilde) karper verheerlijken, waar zeker niets op tegen is. Dat andere graag grote karper willen vangen moet in mijn ogen ook mogelijk zijn. Deze beide uitgangspunten (en mogelijk anderen) zal je als vereniging uit moeten dragen. Door o.a. de kennis die er is aan hun leden ter beschikking te stellen.

Voor leden staat er inderdaad een uitgebreide kennisbank te beschikking. Even een afspraak maken met de beheerder als men zijn kennis wil verrijken.

Kan nog melden dat vele KSN leden richting Canada zijn gevlogen. Om daar op groot water een natuurlijk bestand aan grotendeels schubkarper achter de vodden te zitten. Wat Kees al aangaf, KSN leden betrokken zijn bij onderzoek naar (wilde) verwilde karper in een polder in Noord Holland. Om ook die polder karper er de mogelijkheid te geven te overleven en zo veel mogelijk af te zonderen van kweekvormen. Dat de KSN en een groot aantal leden maatschappelijk betrokken is bij tal van zaken op het gebied van de visserij mag zeker vermeld worden. Dat je als vereniging zoveel mogelijk gebruik maakt van kennis die er onder hun leden is duidelijk. Voor mij is de KSN als vereniging nog steeds een verrijking van mijn hobby geweest.

Dat Dirkx zich een mening probeert te vormen aan de hand van vragen, prima. Dat andere helaas standpunten verkondigen die op geen enkele manier de lading dekken kom je overal in dit knollen landje tegen. Wat ik regelmatig mis is een onderbouwing waar die mening op gebaseerd is. Daar zal je samen over moeten kunnen discussiëren.

Kan met Dirkx meegaan dat het uitzetten van karper op afgesloten water zeker niet van zelf sprekend is. Het waarom is hier op KWO al meerdere keren uitgebreid aanbod geweest. Dat ik daarin een andere mening verkondig dan b.v. Klaas is duidelijk. Om hier mee aan te geven dat we elk binnen een vereniging als de KSN onze eigen mening hebben , maar die eigen mening van elkaar wel respecteren. Of deze uitzettingen nu wel of geen project zijn doet eigenlijk niet terzake. Er wordt immers jaarlijks in ons land op tientallen plaatsen in putjes (spiegel)karper uitgezet.


Dat me de zin ontgaat om nog langer deel te nemen aan negatieve visluchten bemerk ik bij me zelf. Zal ook weer een van de vele hier zijn, die galbakken hun overwinning laten vieren rond de slachtplaats die ze zo (graag) in stand houden.

Ga veel liever achter de schermen mensen verder helpen met zaken die betrekking hebben op de karpervisserij. Zo adviseer ik op dit moment een tweetal HSV die een project willen starten op open waterstromen. Die kennis overbrengen geeft me meer plezier.

Peter
Jan Peter Teerling

12-03-2008 20:44

Jij bent de gene die dingen helaas (weer) uit verband trekt K.vd Herik :

Helaas nemen sommige alleen die zaken tot zich, die ze willen horen. Argumenten waar men nix mee kan worden terzijde geschoven.

en iedereen die op water vist waar er meer zitten zijn loosers.

Allemaal loosers?

Beetje richting eigen idee.

Dit alles is jouw interpretatie,niet de mijne in iedergeval.

Je wilt of kunt helaas niet inzien,dat we de issue vergadering nu tot in den treure behandeld hebben.
Snap ook niet waarom je er op blijft hameren.Of zullen de 1e zes woorden van je vorige post er mee van doen hebben?

Probeer het topic eens van uit een ander perspectief te lezen,mss snap je dan hoe Dirk het een en ander bedoeld/zich afvraagt/graag wil weten.

heer Otte,
Voor leden staat er inderdaad een uitgebreide kennisbank te beschikking.

Jammer dat die info niet voor elke gepassioneerde karpervisser beschikbaar is,krijg je weer dat idee wat ik eerder beschreven heb in dit topic.

Heb je eerder in dit topic gevraagt waarom je Dirk zijn vriendjes er zo nodig bij moest halen,is me nog steeds niet duidelijk.Kreeg toen ook het idee dat je een negatieve draai aan het geheel moest geven.Nu weer trouwens.Ook jouw goed recht,maar begin dan nu ook niet over galbakken.Was iets met een stapel stenen een bladzijde eerder.

Super dat je je ei goed kwijt kan in voorlichting etc.Als je je even bukt,heb nog een hele vaas pauweveren staan.. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2008 21:24

Jan Peter,

Als je dit nu eens met Klaas en Peter persoonlijk af kaart, dan kunnen we hier verder met dit onderwerp. Dat is nog steeds,

SKP op afgesloten water.

En niet het post gedrag van karpervissers die lid zijn van de KSN.

Anderen,

Na een hoop gedoe over de KSN wordt het wellicht tijd om een paar zaken duidelijk te krijgen. Een volledige SKP, dus inclusief montoring etc., concentreert zich voor wat de KSN betreft niet op afgesloten water. Het sluit het niet pertinent uit, maar alleen onder de strikte voorwaarden van wat volgens de KSN een SKP is. Voor diegene die een KSN standpunt willen. Dit heeft de KSN verwoord in hun visie karperbeheer (zie KSN site) en een handleiding spiegelkarperprojecten (te bestellen bij de KSN). Dit is alles dat er is, maar dat is al heel veel. Op de site staat de lijst met door KSN ondersteunde SKP´en bij diverse HSV´en en federaties, waarbij bij mijn weten geen afgesloten water staat vermeld.

Binnen de KSN wordt voor zover ik weet niet gewerkt aan een aangepaste visie specifiek gericht op afgesloten watertjes of karperputjes. Dus dat is een open discussie waarbij referentie aan de KSN niet zo ter zake doet. Kan zijn dat de KSN dit eens bij behoefte oppikt, maar hoeft niet. Als ze het doen, dan zullen ze dat naar eer en geweten doen, rekening houdend met het welzijn van de karper. Dat spreekt al uit hun huidige visie en handleiding. Zou dus zeer wonderlijk zijn als dat niet zo was.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-03-2008 22:25

Kees, er staan wel enkele afgesloten wateren vermeld.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2008 22:41

Oké Aart. Bedankt voor de aanvulling. Ik ken ze duidelijk niet allemaal van dichtbij. Lijkt mij echter sterk dat hier van de bestaande visie afgeweken wordt en overbezetting en extra snel groeiende karper types nagestreefd worden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-03-2008 23:05

Beste heren,
ben wel eens benieuwd, er wordt standaard gekozen voor uitzetting van relatief lichte karpers.
Natuurlijk scheelt dit qua aantal in kg prijs dat kan ik begrijpen.

Je merkt dat na uitzetting van een nieuw relatief jong bestand aan karper de ziektes uitbreken onder het originele bestand waar men de exacte reden nog niet kan triggeren, tenminste als ik de laatste rapporten lees. Voor zover ik dit kan inzien betreft hier uitzettingen van diverse rassen dus niet alleen de "oostblokkers".

Wat is effect als men vissen uitzet van een zwaarder kaliber van pak hem beet 10 kilo die wat sterker zijn en weerbaarder? Nu wil ik me niet op glad ijs begeven en geen discussie richting een ander onderwerp sturen maar vraag me dit gewoon wel eens af.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-03-2008 06:11

Beste Peter,

Maakt volgens mij bescheiden mening niets uit, of de drager van vreemde bacteriën en of parasieten 1 kg of 10 kg weegt. Als hij of zij in een afgesloten water wordt overgezet waar al een oud bestand aan karper huist.

Dat juist die oude bestanden zo kwetsbaar zijn bleek wel weer uit het boek van Kwint en Co.
Wat zo interessant is dat bij een virus uitbarsting de toename van parasieten op de huid een stuk minder is. In vergelijking met een sterfte door parasieten en bacteriën. Ik vergeleekt namelijk de foto’s. Bij de laatste zie je schuur plekken op het lichaam van de karper en bij een virus sterfte niet. Dat dit mogelijk op drijfzand gebaseerd is klopt. Is dan ook mijn persoonlijke mening die ik wel richting biologen geventileerd heb. :oops: Blijft een lastig verhaal daar haast nooit bekend gemaakt wordt wat de oorzaak is van de sterfte.

Groet,
Peter
K. van den Herik

13-03-2008 07:44

Graag wel goed en dan ook even alles citeren aub. Dan blijkt dus dat ik ook best benieuwd ben of eigenlijk was... ( af en toe tot 2,5 tellen, valt het vaak best mee)


Verder blijft het een wellis/nietes spelletje waar je niet uitkomt. Helaas nemen sommige alleen die zaken tot zich, die ze willen horen. Argumenten waar men nix mee kan worden terzijde geschoven.


Belangrijker vind ik zelf nu eens te vernemen wat Dirkx nu precies wil.Tot nu kom ik dat elk water maar een paar karpers per ha mogen bevatten en iedereen die op water vist waar er meer zitten zijn loosers.


Tja en voor sommige dingen is het wie de schoen past krijgt oorbellen...

Dacht ook dat ik al een keer of wat (een aantal) vrijwilligers bedankt had die dingen ook voor mij regelen. En anders bij deze nogmaals.


Peter,

Wij hebben voor K3 karpers zeg maar is gekozen om dat dan na is te gaan war die vandaan komen. Na de toestanden voor de engelse grens gevolgd door:

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... handel.pdf

Afgesloten wateren en dan wel of niet uitzetten. Dacht dat Joris het, aan de hand van de huidige kennis, het een keer aardig verwoord had. Tricky

Maar in principe maakt de grootte van een water voor mij niet zoveel uit. Een beheersplan is een beheersplan. Een skp project zou in theorie dan een aantal jaar lang 3 karpers uitzetten kunnen zijn.

Doe je nix is ook een keuze. De kans is, dat er dan over een x periode geen karper meer aanwezig is.

Nog steeds is het zo, dat de visrechthebbende over het algemeen bepaald wat er met een viswater gebeurt. Als dat een hsv is, kan deze vereniging dat dus bepalen en de vereniging zijn wij, de leden. Wat de toekomst gaat brengen in deze is even afwachten. Voor grote watersystemen krijgen we kwr verhaal.

Ik ken een project waar een plas ooit in 2en is gedeeld. Staat met elkaar in verbinding. Het kleine stuk mag niet gevist worden. Hier groeien wat vissen op en worden later weer overgezet.

MVG

Klaas
K. van den Herik

13-03-2008 08:17

Even over volle wasdom. Ik vind het een prachtig woord in context tot de groei van een karper.

Laatste keer was een karper een vis.

Ook vissen zijn:

Zeelt, makkelijk 70 cm. 40 cm is meestal al een grote
Brasem, 8 kilo hoeft geen probleem te zijn. 3 kilo is al een kanjer
Ruisvoorns, 45 cm makkelijk echter meestal is 25 cm al een beste
idem snoek, baars enz...

Moet alle vis dan tot volle wasdom komen of alleen die paar waar we belang bij hebben?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-03-2008 09:14

Beste Peter,
Duidelijk verhaal alleen zoals je al zegt moelijk aan te tonen. Ben geen visserijbioloog, spreek wel geregeld met mensen die vis kweken en waarvan een aantal wel een studie in die richting hebben.
Ik snap dat er verschil zit tussen de omstandigheden waarin kwekers bezig zijn en een normaal afgesloten water, toch valt het mij op dat wateren die opnieuw gestocked worden met grotere vissen dat de ziektes minder snel uitbreken onder de oudere garde die aanwezig zijn. Vandaar dat ik mij afvraag of er een relatie bestaat tussen deze twee zaken, dit zou zaken in een ander perspectief zetten niet waar.

Wat mij bevreemd is het volgende, die ziekte die de laatste tijd zorgt voor sterfte na uitzetting is nog nader te bepalen, men denkt aan een neurotoxine maar is nog zoekende. Wat nu als deze ziekte bij uitzetting van karper met een iets hoger gewicht als nu het geval is de kans verminderd op het uitbreken?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2008 09:29

Nou, de laatste tijd? In Engeland ligt genoeg ervaring met het uitzetten van karpers op afgesloten watertjes. De sterfte op die watertjes is iets waar ze zich al heel lang mee bezighouden. Die info moet dus beschikbaar zijn. Nou meen ik niet dat de uitzettingen daar zich houden aan KSN regeltjes voor SKP'en en er vooral ook grotere karpers worden uitgezet. Dat er minder sterfte op zou treden bij grotere karpers lijkt mij daarom nogal speculatief. De genoemde oorzaak is ook speculatief. De onderzoeker zal altijd wel een mogelijkheid opperen. Hij moet tenslotte ergens naar zoeken. Het virusverhaal is inmiddels om zeep. Het vrij algemene beeld bij mij is dat de karpers sterven aan de normale visziektes die altijd kunnen optreden, maar pas optreden als de karper vatbaar is omdat zijn weerstand laag is. Dat de uitgezette karper drager is van ziektes waarvoor het aanwezige bestand aan vooral oude karpers vatbaar is lijkt uit te sluiten dat er een verschil is tussen uitzetten van kleinere of grotere karpers. Als het overeenkomstig de ervaringen is met koi op vijvers, dan zal er bij de uitzettingen altijd rekening gehouden moeten worden met sterfte van een precentage van de oudere vissen. Niet voor niets dat daar met langdurige quarantaine gewerkt wordt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-03-2008 09:54

Peter en Kees,

Toevallig heb ik afgelopen weekend in Engeland met Ruth Lockwood van ECHO over dit onderwerp gesproken. Zij hebben inderdaad erg veel ervaring op het gebied van uitzettingen en sterftes en wat hen betreft hebben die volledig te maken met een bacterie/ziekteverwekker huishouding van de uitgezette visjes die afwijkt van het water waarin ze terechtkomen, en dus de vissen die daar reeds zwemmen.

Wat ze ook als ontzettend belangrijk noemde is dat uit te zetten vissen voor een water ieder jaar van dezelfde bron worden betrokken. Je introduceert dan niet keer op keer nieuwe bacterieën, virussen, etc. maar doet dat alleen bij de eerste uitzetting. Formaat van uit te zetten vissen heeft ze niets over genoemd.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-03-2008 10:16

Optie :

Gebruik het water van waar je de vissen wilt uitzetten.
Of wordt het dan te duur...onhaalbaar...teveel regeltjes...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2008 11:28

Harnold,

Ligt bij de HSV. Maar kweek op het water door middel van een met netten afgeschermd stuk wordt gedaan bij consumptievis. Is dus niet onmogelijk. Wel wat arbeidsintensief voor een vereniging met doorgaans een tekort aan vrijwilligers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

13-03-2008 12:06

niet voor niets voert Horton een eigen kweekprogramma.
MVG

Klaas
K. van den Herik

13-03-2008 12:07

btw Ook in amsterdam en op Nieuwkoop lopen/liepen dit soort projecten
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-03-2008 12:21

@Klaas,
Klopt, simon horton gebruikt een eigen programma maar goed dit doen meer kwekers.
Dit houdt niet in dat het water waarin waarin wordt uitgezet hetzelfde is als het water waarin wordt gekweekt. Toch komen de ziektes hier minder voor en de uitgezette vis is van een groter kaliber als bij een skp. Vandaar ook mijn hersenspinselen in die richting.

@Kees,
sinds wanneer is de kans van een virus om zeep geholpen? het laatste rapport wat ik gelezen heb dateert van Januari dit jaar, hierin wordt duidelijk gesproken over een toxine waarschijnlijk een neurotoxine. Ben benieuwd als hier nieuws aan de horizon is.

@Mark,
duidelijk verhaal, meer info te verkrijgen via het digitale net? Gaarne links, wil diegene wel eens mailen.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

13-03-2008 12:30

http://translate.google.com/translate?h ... %3D1I7SUNA

Hebben we dezelfde Peter?

Heb je voor mij een kopie over die toxine ?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2008 12:38

Uit monde van de experts: "als het een virus was hadden we het gevonden".

Een neurotoxine is trouwens een stofje en niet een bepaald virus. Overdracht van een neurotoxine kan op verschillende manieren. Bacterieel bijvoorbeeld.

Dus dat het geen virus is, is helemaal niet in tegenspraak met de mogelijkheid van een neurotoxine.

Mark zijn verhaal sluit trouwens aan bij mijn verhaal. Wat opvalt is dat normale visziektes uiteindelijk de sterfte veroorzaken. Waardoor bij de aanwezige karpers het immuniteitsysteem verzwakt is, zodat ze vatbaarder zijn voor ziektes waar ze "normaal gesproken" voldoende weerstand tegen hebben is giswerk.

Dokter Google, Klaas?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-03-2008 14:32

@ Kees,
duidelijk verhaal dank je geeft me iets meer inzicht.

@ Klaas,
dank je inclusief de vertaling, had niet gehoeven, lees het liever in het engels kna ik de context normaliter beter begrijpen. Betreffende je vraag: http://bibliotheek.sportvisserijnederla ... gotopage=2
Kennisdocument karper januari 2008..
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

13-03-2008 15:12

In Duitsland zetten de meeste verenigingen elk jaar vis uit, meestal K3.
Dit word vooral gedaan omdat de oudere leden graag ein weihnachtskarpfen vangen.

Ze zetten ze uit op afgesloten wateren van klein naar groot.
Het gekke is dat zich hier zo goed als geen vissterftes voor doen onder de oudere populatie.

Dit is toch op zijn minst opvallend, je zou haast gaan denken dat wateren die jaren lang geen bezetting hebben gekregen en waar zich naar de uitzetting wel sterfte voor doet zonder aanwijsbare bron. Dat hier een andere oorzaak is misschien stres door voedsel concurentie of verstoorde leefomgeving.

Natuurlijk blijft dit speculeren maar het is wel een feit wat hier boven staat beschreven.