SKP afgesloten water aanwinst of bedreiging karpervisserij ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

26-02-2008 13:59

Offtopic.

@ Kees

Dit forum is toch stiekum wel een beetje, een doorgeefluik van de ksn. ;)

Ontopic.

Heren,

Heb jullie posts aandachtig doorgelezen, en ook de ksn site bezocht.
Ben al weer een stukje wijzer.
( 1 vis per hectare Klaas ? ;) )

De 2 besproken gevallen zijn (bekende) incidenten, en of 1 van die vissen uit België komt is me om het even.
Echter blijft bij mij wel het beeld bestaan dat, de buitenlandse karperrassen gekweekt worden met als uiteindelijke doel, gewicht pakken.
Ze hebben kwa uiterlijk veel weg van de oost europese rassen, die speciaal voor de consumptie gekweekt worden.
Vissen die snel veel vlees maken, want te grote/oude karpers zijn niet lekker. (zeggen ze, geen ervaring mee ;) )
Nu er steeds meer van dit type karpers in ons land opduiken, ben ik bang dat het straks geen incidenten meer zijn.
Ik vraag me af wat er gebeurt als zulke vissen straks leeftijden van 15 a 20 jaar gaan bereiken ?
De spiegels uit het artikel zijn misschien geen projectspiegels, maar het zijn wel vissen van een soortgelijk (buitenlands) ras ?

Ik ken hier in de regio (straal van zo'n 25 kilometer) een hoop afgesloten (kleine) putjes waar meerdere oude Nederrijn schubs en spiegels rondzwemmen.
( Overgezet uit angst deze vissen nooit meer terug te zien :roll: )
Denk dat het een kwestie van tijd is, dat er ook zwaarlijvige projectspiegels opduiken in deze zwaar beviste watertjes.
Wat natuurlijk nog meer hengeldruk en boilietepijten met zich meebrengt.
Gaan er straks overal van die vetklompen opduiken, die van voerstek naar voerstek waggelen, om aan hun behoefte naar voedsel te kunnen voldoen ?
Meerdere malen per maand gevangen worden, en uiteindelijk sterven aan onze drang naar zware vissen ?
Ik persoonlijk denk dat dit weleens de realiteit van de toekomst kan worden.

Tuurlijk geeft het een vette kick om een dikke karper op de mat te hebben.
Maar als wij allemaal ook een voorliefde voor de karpers zelf hebben, zoals de meeste visser zeggen !
Kan ik mij niet aan de indruk ontrekken, dat als men hier een beetje over nadenkt, er een nare bijsmaak ontstaat.

Zelf heb ik in het verleden een (schub) karper gevangen van ruim 32 pond bij een lengte van 80 cm. deze vis had geen hoge rug.
Sterker nog zijn rug hing helemaal door. (misschien zelfs wel gebroken)
Deze vis had een buik als een basketbal zowel in de hoogt als in de breedte.
Na de aanbeet kon ik hem/haar gewoon binnendraaien, dacht dat ik een brasem met een bos wier aan de lijn had.
Ik was genoodzaakt de vis over de bodem boven mijn net te trekken
(stond zelf in het heldere water)
Ik ben bang dat als we straks vissen krijgen die onder de 90 centimeter gewichten van boven de 40 pond. berijken, er meer gevallen opduiken, van compleet doorgezakte vissen die niet meer normaal kunnen zwemmen, laat staan enige tegenstand geven bij een dril.

Maar als ik het goed bergrijp kan iedereen die visrecht bezit, zoveel (spiegel) karper aanschaffen als hij zelf wil, en uitzetten ?
Zonder dat daar een gedegen vooronderzoek aan vooraf gaat ?
En zijn daar geen wetten of regels voor ?
Ik hou mijn hart vast.

Met zich hierin verder verdiepende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
K. van den Herik

26-02-2008 14:55

Maar als ik het goed bergrijp kan iedereen die visrecht bezit, zoveel (spiegel) karper aanschaffen als hij zelf wil, en uitzetten ?


Zover de waterbeheerder/eigenaar het toelaat, maar in principe bepaald de visrecht hebbende.

Het is mijn idee ook niet echt om er te vissen, maar wat is er echt mis met een viswater vol met kleine(re) karpers?

Ik denk dat het voor een deel van de karpervissers een prima manier is om karpervissen te leren. Want leren doe je door te vangen.

Jaja ik weet het, ook ik ben groot gebracht met de vaste stok en toen en toen en toen eindelijk karper. Helaas of logisch?? wordt nu bijna gelijk begonnen met karpervissen.

Welzijn. OK heb je me. Nog echt 1 vis per ha dan, want dan zijn ze pas echt gelukkig. misschien

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2008 15:37

Sorry Dirkx, hier haak ik af. Ik heb gewoon te weinig kennis van de genetica van deze karpers om de harde uitspraken te doen die jij doet.

Stiekum willen we allemaal van die mooi beschubte Heidemij karpers. Daar wordt doorgaans bij de selectie ook aandacht aan besteed. Als ze minder beschubt zijn wordt er gemopperd. Het aandeel zwak beschubde schotelvormige vissen zal naar mijn verwachting daarom wel klein blijven. Zie het als aanvulling niet als vervanging. Verder weet ik niet wat de toekomst biedt.

Ik heb veel ervaring met de verwilderde slanke schubkarpers. Dat is uiteindelijk ook niet alles. De afwisseling van nu vind ik wel aantrekkelijk. Wat jij roept is het andere uiterste. Ben ik niet voor, maar geloof ik ook niet zo in.

Inderdaad is een HSV vrij te doen en laten wat zij wil. Zo zijn er ook wel Oost Europese consumptie spiegels binnen gebracht. Niet mijn idee van goed bezig zijn. Maar ze komen vanzelf een keer op de koffie als de karpers daarna gaan rugzwemmen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2008 15:52

Maar als ik het goed bergrijp kan iedereen die visrecht bezit, zoveel (spiegel) karper aanschaffen als hij zelf wil, en uitzetten ?
Zonder dat daar een gedegen vooronderzoek aan vooraf gaat ?
En zijn daar geen wetten of regels voor ?
Ik hou mijn hart vast.


Ik zou mijn hart ook vasthouden mocht dat zo zijn.
Die periode hebben we echter gehad behalve dan op putten/plassen waar geen waterbeheerder een vinger of hele hand in de pap heeft.
De KRW is een groot toetsingsinstrument en daardoor kan het wel eens zo zijn dat het in de toekomst steeds moeilijker gaat worden om karper uit te zetten.

Niemand zou het op afgesloten mogen willen zonder monitoring vooraf.
En dan eerst de inrichting eens kritisch te bekijken voor je vis uit gaat zetten.
Actief visstandbeheer kon wel eens een grote kreet worden in de komende jaren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

26-02-2008 15:55

Klaas,

Met 1 vis per hectare weet je vast wel waar ik op doel ? ;)

Karperwelzijn en gelegheid om te leren/vangen, is een afweging die gemaakt moet worden.
Zelf heb ik het in een omgeving geleerd, waar toen die tijd geen sprake was van volle wateren.
Het kan dus wel. ( ja oke, ik heb ook een witvis achtergrond )

Maar als er op deze volle/leer putjes ook voor dit type karper gekozen gaat worden, kan je er op wachten dat er figuren opduiken die karpertjes komen uitzoeken voor de zwakkerbezette put bij hun om de hoek.
Waar de jongens komen met de onuitputtelijke boilievorraden.
En waar de (voedsel)concurentie de groei waarschijnlijk niet zal bemoeilijken/beperken.

Met over 1 vis per hectare dromende groet, ;)

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-02-2008 16:17

[quote="K. van den Herik"][quote]

Het is mijn idee ook niet echt om er te vissen, maar wat is er echt mis met een viswater vol met kleine(re) karpers?
Klaas[/quote]

Klaas, in het verleden heb ik geleerd dat overbezetting van viswater met b.v. veel te veel aan uitgezette karper kan leiden tot SVC (Spring Viraemia of Carp). Daar het virus latent aanwezig is kan verzwakking door b.v. te weinig voedsel het virus actief maken. Vanuit dat oogpunt lijkt hij mij niet raadzaam een degelijk beleid op een viswater te voeren.

groet,
Peter
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

26-02-2008 16:49

@ Douwe

Laten we hopen dat actief visstand beheer een grote kreet wordt.
Eerdere grote kreten in het wereldje hebben al voor verbetering en bezinning gezorgt.
Nu maar hopen dat de KRW hier een positieve bijdrage aan gaat leveren.

@ Kees

Helaas beschik ook ik niet over de genetische kennis van deze vissen.
Ik tik hier slecht mijn gedachten gekoppeld aan praktijk informatie.
Het zal jouw ook niet ontgaan zijn dat de afgelopen jaren sommige ons bekende vissen, een groeispurt hebben doorgemaakt.
Vissen die jaren bekend stonden als hoge twintigers die nu opeens veertigers zijn.
Oorzaak ligt denk ik in de toename van het aantal vissers en grotere aanbod van kwatilteitsbollen.

Nog meer dikke vissen, betekent nog meer vissers.
Meer vissers, meer voer.
Met deze gedachten in mijn achterhoofd, ontstaat er bij mij een grote angst.
De angst dat de eerdergenoemde (buitenlandse) vissen serieus in de problemen gaan komen.
Want dat karpers een passie hebben voor veel en lekker eten, is allang ontrafeld.
Dressuur is de enige factor, die vissers soms het gevoel geeft dat het niet zo is.

En dat ze vroeg of laat op de koffie komen, wie is daar nu echt de dupe van ?
Volgens mij het visje ?
Klaas wees in een eerdere posting op het onderschrift dat Bertil gebruikt hier op het board.
Vind ik een hele goede trouwens, maar maar voorkomen is beter dan genezen past ook zeker in dat rijtje.

Met ook nog steeds opgroeiende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2008 17:34

Ja dat kun je wel stellen, alleen is er wel een klein rimpeltje weg te werken.
Water voor karperachtigen wil niet zeggen dat het water voor karper is, integendeel zou ik haast willen zeggen, en dan is actief visstandbeheer toch minder leuk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

26-02-2008 17:41

Weet wat je bedoeld Douwe.
Opzich vind ik dat nog niet eens zo heel erg.

Met snoekvissende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2008 17:50

Dirkx,

Verband met SKP in de bedoeling van KSN zie ik niet meer. Gaat nu om de visrechthoudende HSV'en die onderhoud aan het karperbestand willen plegen. Dat doen ze al sinds karperheugenis en de tijden dat een water jaarlijks volgegooid werd met wildbroedhybrides is al voorbij, Verder zie ik een toekomst waarbij zij zich in Europees verband aan steeds meer beperkende regeltjes zullen moeten houden. Dus jouw visie deel ik niet zo.

Met de enkele HSV die ondanks adviesen van SN en KSN toch hun eigen zin doen, heb ik verder weinig op. Dat de karpers op hun putje daar het dupe van zijn, geloof ik graag. Hoewel het hemd doorgaans nader dan de rok is, is er voor mij toch wel belangrijker leed op de wereld. Ik ondersteun het niet en vis er ook niet. Als anderen dit nu ook doen, dan is het al snel opgelost.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

26-02-2008 18:52

Kees,

Ik ben dit topic gestart, omdat ik mijzelf nooit echt verdiept heb in SKP's.
Na het lezen van het eerdergenoemde artikel, en andere berichten en foto's die ik gezien heb, had ik zoiets van wow !
Na jullie postings en uitleg ben ik al een stuk wijzer geworden over wat zich achter de schermen afspeeld.
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat er ook projecten gaande zijn onder de noemer SKP, die niks met de ksn van doen hebben.
(nooit geweten)

Mijn visie hoef je ook niet te delen hoor, in tegendeel.
Het is slechts een angst die bij mij bestaat, het zoveelste geval van (onnodig)karperleed, veroorzaakt door de mens ?
Inderdaad er is erger leed in de wereld, tenminste wat de mens aangaat.
Helaas heb ik het te druk met mijn eigen leventje om mij daar allemaal mee bezig te houden.
Dit is iets wat zich afspeeld in mijn/ons wereldje.

Toch hebben discussies als deze weldegelijk zin.
Het zet mensen aan het denken, en neemt onwetendheid weg, en soms komen er echt goeie ideeën uit voort.
Ik heb ook de indruk dat dit forum veel heeft bijgedragen aan verbeteringen in de karpervisserij en het welzijn van de karper.

In dit Topic hebben 11 verschilende personen een berichtje achtergelaten, en ik zag net dat er al meer dan 530 hits waren op dit topic, niet slecht binnen 1 dag.
Dus er lezen ook weer een hoop mensen mee, helaas delen ze hun mening of gedachtes niet.
Misschien omdat ze bang zijn dat ze afgebrand worden ?
Iets wat hier vaak gebeurt als er iets geroepen word wat niet aansluit bij de gedachte/mening van sommigen.
Maar de intresse is er in iedergeval wel.

Het valt me nog mee dat er niemand heeft geroepen dat ik mijn huiswerk beter had moeten doen.
(afgaande op de openingspost)
Maar vraag me af, of ik dan dezelfde info en openheid van zaken had gehad.
Soms nemen topics een andere wending, dat zie ik eerder positief als negatief.
Het is een teken dat er over nagedacht wordt lijkt mij.
Onze gedachtes, theorieën en visie's delen daarvoor zitten wij hier toch ?

Mijn ervaring zegt dat je door discussie een beter beeld krijgt van zaken die je bezig houden, als dat je er gewoon over nadenkt.

Zolang het maar bijdraagt aan verbetering, is het niet ?

Met vriendelijke groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2008 19:47

Oké Dirkx,

Sportief.

Als de karpervisserij zich ontwikkeld tot een kermisattractie is het onze visserij niet meer. Ik denk dat we het daar samen over eens zijn.

Hoe de toekomst er verder uitziet is voor ons beide koffiedik kijken. Michiel zijn artikel is extrapolerend en suggereert verbanden die wat mij betreft discutabel zijn. Gevaarlijk terrein en geen wetenschappelijke feiten.

Jij hebt je kans om je zorg te uiten en ik heb de kans gehad dat ietsje te toetsen voor wat betreft de feitelijkheden. Hoop dat de meelezers ervan profiteren. Hoewel, meerdere hits kunnen van een enkele lezer zijn. In elk geval vliegen we elkaar niet in de haren. Dat levert ramptourisme op die van ons een karmisattractie zou maken. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

26-02-2008 21:36

Dirk(x),
Leuk topic,en zo te lezen ben je oprecht bezorgd over de toekomst van onze karperpopulatie.
Of het allemaal zo'n vaart zal lopen,wie zal het zeggen.Maar regeren is vooruit zien.

Mooi om te lezen dat er ook normaal met elkaar gediscussieerd kan worden,al snap ik niet waarom de heer Otte Dirk(x) zijn maatje erbij inbetrekt.Komt behoorlijk kleinerend over.. :-? .(Is dat die KSN attitude waar Robert het over had?)

Dat de invloed van de visser een rol speelt op de levensverwachting van de karper wordt nu in tegenstelling tot vroeger door Dikx en zijn maatje even vergeten.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-02-2008 22:21

pj otte schreef:
K. van den Herik schreef:

Het is mijn idee ook niet echt om er te vissen, maar wat is er echt mis met een viswater vol met kleine(re) karpers?
Klaas


Klaas, in het verleden heb ik geleerd dat overbezetting van viswater met b.v. veel te veel aan uitgezette karper kan leiden tot SVC (Spring Viraemia of Carp). Daar het virus latent aanwezig is kan verzwakking door b.v. te weinig voedsel het virus actief maken. Vanuit dat oogpunt lijkt hij mij niet raadzaam een degelijk beleid op een viswater te voeren.

groet,
Peter


Beste Peter,
Mee eens, je kunt zelfs spreken over letargie op dit soort wateren, toch kun je hier beheerstechnisch iets aan doen. Jij geeft aan meer vatbaarheid voor dit virus, klopt volgens mij vooral wanneer de weerstand (conditie) minder is, dit is op te vangen door bij te voeren met de juiste bouwstoffen. Of dit wel dan niet gewenst is laat ik buiten beschouwing daar je hier van mening kunt verschillen en dit niet relevant is aan dit topic.

Toch heb ik vragen bij de term overbezetting, ik ken wateren die beheerd worden door hsv`s met forse overbezetting conform de richtlijnen. Toch zie je hier groei optreden met vissen boven de 30 pond. Overbevissing en overbezetting negatief qua groei? Zou verteringsproces hier iets mee te maken hebben? Vertering en groei hebben nu eenmaal met elkaar te maken. Hoe meer voedingsstoffen de vissen kunnen omzetten, des te sneller ze groeien, genetica zal hierin dus van invloed zijn.

Of uitzetting wel dan niet goed is op afgesloten water laat ik buiten beschouwing. Heb hier wel een stuk over gelezen en er treden vreemde virussen na deze uitzettingen. Zou dit iets met de grote van de vis bij uitzetting te maken kunnen hebben?

Zijn geen waarheden puur mijn hersenspinsels.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2008 22:33

De essentie? Verteren en groei, omzetten en groei of is het verteren, omzetten en optimaal benutten wat tot groei leidt?
Volgens mijn idee is het dier perfect in staat om het voedsel optimaal te benutten.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

27-02-2008 07:58

wat nu met al die watgeren, meestal in het buitenland, waar gericht met match bolognese of weet ik veel op karper wordt gevist?

Dirkx,

Genetische missers blijf je in de gehele dierenwereld houden. Gelukkig is niet iedereen in de wereld 250 kilo plus.

Enne van Rijn vond het maar prachtig die figuren van de vrouwtjes, terwijl nu miss twiggy ongeveer obesitas heeft.

Als we elk water exact zouden houden aan de pure definitie van de KSN dan wordt er over 10 jaar nergens meer gericht op kaprer gevist. Ze zwemmen er niet meer.

Heel simpel. Grote watersystemen loopt het gemiddelde gewicht vis/ha terug tot 400 a 500 kilo. 10% van dit of van de 1000 a 1500 kilo vis de ha.

Naast kaprervissen mag ik ook graag karper vangen. Dus van mij mag het hier en daar best een kilootje meer


Knappe he Peter O.? De natuur dan. Die zorgt voor zich zelf. Helaas lukt dat niet met de nmens (nog??)
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

27-02-2008 08:17

Dirk,

Leuk dat je een topic bent gestart. De opzet van het artikel was om discussies op gang te brengen.

Om deze reden heb ik dan ook de meest bizarre groeivoorbeelden genoemd. Na het verschijnen heb ik alsnog een aantal anekdotes mogen ontvangen van mensen die soortgelijke gevallen hebben meegemaakt. Erg leuk en interessant!

Het artikel is gebaseerd op de kennis van Robert de Wilt, Gerwin Gerlach en Joris Weitjens, en dat is gekoppeld aan de genoemde praktijkvoorbeelden. Aanvankelijk was het artikel ruim 5000 woorden, dit is 'gekapt' naar een goede 3000. Hierdoor zijn sommige aspecten minder uitgebreidt behandeld. Dit helpt wellicht niet mee aan een objectief beeld over de gemiddelde groei van vissen.

In een van je openings posts proef ik een bezorgdheid terug indien de snel groeiende rassen op putjes de overhand zouden krijgen en vervolgens ook weer snel zouden sterven. Als het artikel het beeld schept dat de buitenlandse rassen allemaal als raketten groeien en vroeg overlijden dan is dat niet de bedoeling geweest. Genoemde groeivoorbeelden zijn immers extreme gevallen.

Inderdaad, we hadden meer de nadruk kunnen leggen dat het niet per definitie wenselijk is dat alle uitgezette karper in NL extreem snel groeit, maar aangezien wij al noemen in het artikel dat slecht bij de ideale omstandigheden extreme groei plaatsvindt, geeft al aan dat het om uitzonderingen gaat. En als het snelle groeien soms ongezond zou zijn voor de vissen, het is beter dan dwerggroei vanwege voedselgebrek.

In de laatste alinea's van het artikel komt het effect op de gezondheid beperkt aan bod. Dit omdat het gewoon zéér glad ijs is. Het lijkt voor de hand te liggen dat de extreem snelle groei niet bevordelijk is voor de levensduur. Maar wie weet groeien de buitenlandse rassen wel de eerste jaren als een raket... maar daarna blijven ze stabiel op een hoog gewicht. Dit is dus afwachten ! Zolang karpers van de SKP goed gevolgd worden qua ontwikkeling d.m.v. de hengel vangst registratie zal er hopelijk meer en meer duidelijk worden!

Materie genoeg dus om over te praten.

In de komende KW komt trouwens een artikel van Robert de Wilt over een wel heel bijzonder project. Ook weer interessant!

De karpers van Westzaan
In tijden van spiegelkarperprojecten, targets en de kilo´s die je om de oren vliegen, vindt ergens in de prachtige Zaanstreek een -bijzonder karperproject plaats. Eentje dat de unieke, slanke schubkarpers die rondzwemmen in de polder Westzaan een steuntje in de rug moet bieden. Lees mee hoe misschien wel het eerste echte ´schubkarperproject´ van Nederland tot stand is gekomen.

Groetjes,

Michiel
Laatst gewijzigd door Michiel Pilaar op 27-02-2008 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
K. van den Herik

27-02-2008 08:29

Even voor mijn perceptie:

De killervirussen komen op elk water voor of kunnen dat komen. Alleen zijn de dichtheden op openwatersystemen kleiner waardoor er minder mortualiteit is. Ben ik mis?

Neem aan dat het Waaltje nu niet echt een trutput is.

(Spiegel) karper uitzetten op kleine(re) wateren. Ik denk dat een hsv naar de behoefte van zijn leden moet kijken. Neem als voorbeeld Alblasserdam een kleine 15 jaar geleden tenminste: Lammetjeswiel weinig vis met een aantal mooie vissen. Vissen was best hard, zeker toen er nog geen boten gebruikt werden. Verder op is de Rijzenwiel. Kleiner met een grote bezetting. Moest je de wakers eens willen laten dansen, kon je daar terecht. Daarnaast vormde het de kweekvijver van een hedendaagse serie karpervissers, die a) weten waar ze mee bezig zijn en b) hun hobby ook positief uitdragen.

Mijn begintijd: de put in Ottoland en iets later Nieuwpoort. Zeker weten dat een groot deel van de karperrvissers hier uit de buurt daar hebben leren karper vissen en dan door te vangen. Geldt weer iets later voor Meerkerk en ook Hoornaar.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2008 09:55

Voor mijn info, wat zijn nu weer killervirussen?

SVC (Spring Viraemia of Carp) is een bestaand virus dat sinds jaar en dag in alle wateren aanwezig is en vooral optreedt als de vis verzwakt is. Daarom komt het met name in het voorjaar op. Karper is erg gevoelig voor dit virus, maar het virus treedt ook op bij andere vissen. Gaat dus samen met bijvoorbeeld brasemsterfte.

KHV (Koi Herpes Virus) is een soort specifiek virus en treedt alleen op bij koi en gewone karper. Dit virus stamt van een aantal decenia's terug waar het zich manifesteerde bij koikwekers. Dit virus is niet aanwezig in de normale viswateren en besmetting van karpers in Nederland is voor zover ik weet ook nog niet aangetoond. Het verspreid zich wel en is al waargenomen op openbare wateren, zoals in Israel waar veel koikwekers zijn.

Even ter correctie van de verwijzing door Michiel naar een uitzetproject in WestZaan. In WestZaan worden geen karpers uitgezet. Ik heb hier eerder al gemeld dat slechts de paaimogelijkheden worden verbeterd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-02-2008 11:16

Schitterend dat een uniek karperproject in houdt dat de inrichting van een water wordt aangepakt dat is nog eens vooruitzien in plaats van korte termijn (tunnel ) denken.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

27-02-2008 12:27

figure of speech als het mag.

Beide door jou genoemde zijn bij mijn weten niet aangetroffen Kees.
Jan Peter Teerling

27-02-2008 13:58

quote="K. van den Herik"]wat nu met al die watgeren, meestal in het buitenland, waar gericht met match bolognese of weet ik veel op karper wordt gevist?

Wat heeft vissen op karper met de match of bolognese hengel in het buitenland te maken met Nederland?
Waarom moet er zo snel een vergelijking/link met andere dingen/landen etc. gemaakt worden?
Ook de honger in Afrika heeft geen donder met onze karper te maken.

En het was niet Rembrand die graag mollige vrouwtjes portretteerde,maar dat was Rubens.Wat het überhaupt met het topic te maken heeft?

De natuur dan. Die zorgt voor zich zelf. Helaas lukt dat niet met de mens (nog??)

Wel eens van Aids&Ebola gehoord?

Wat mij betreft graag de richtlijnen van de KSN aanhouden wat betreft het uitzetbeleid van karper.Neemt ook een stuk overlast weg van karper vangende huftertjes&aanhang.Door veel karper te vangen (lees verneuken) in overbezette watertjes leer je karpervissen?Dacht het niet!

Waar leer je meer van:Veel vangen of veel blanken?? Wil je veel vangen pak je je vaste stok en ga je lekker voorntjes rossen.Met een kruisnet gaat het vaak nog sneller.

Hoe minder vissen er op een water zitten,hoe groter de kans dat ze op een natuurlijke wijze tot een respectabele grote en gewicht ze kunnen uitgroeien.Op zulke wateren zul je moeten laten zien uit welk hout je gesneden bent om tot goede resultaten te komen.
K. van den Herik

27-02-2008 14:18

Omdat dit in nederland ook al meer en meer populair wordt. Karpers op de match. Dus je er hier ook mee te maken gaat krijgen.

De mode van vandaag is lean en mean en vroeger was dik mooi.

aids wordt je 100 mee en ebola heeft een te snelle incubatietijd, zodat de ziekte niet of nauwelijks meer doet dan een dorpje uitmoorden.

jouw waarheid is niet de zijne, dus zullen er altijd verschillende inzichten zijn. Tja om maar eens een deur in te trappen.

Put a van vereniging b. De wedstrijdvissers vinden het ineens een goed plan om 1000 kilo karpertjes uit te zetten. Leuk zo op de match enne gelijk oefenen voor het komende wk oid. Voorstel aangenomen. 25 voor en 2 ( karpervissers) tegen.

Blanken: van blanken heeft nog nooit iemand iets geleerd. Vangen wel, al was het omgaan met karper. Ik zie liever de mannetjes hier in de sloot met karpers al stuntelend leren dan door onkunde een bak verneuken.

Natuurlijke wijze. Heel misschien in de grote rivieren, verder maar vergeten. Karpervoer, daar groeien ze op.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-02-2008 15:26

Klaas,

Ik sluit me helemaal bij je aan, variatie is voor ons karpervissers denk ik het toverwoord. Variatie aan wateren, beschubbingstype, aantallen, formaten, moeilijkheidsgraad, etc.

Kan me nog een lezing van Lex Snoeijs van de POS herinneren waarin hij ons waarschuwde voor de alsmaar beter wordende waterkwaliteit, maatregelen n.a.v. KRW, etc. Als we niets doen is de kans groot dat we over 20 jaar met z'n allen in superheldere wateren op een klein aantal grote oude vissen jagen. Voor sommigen misschien een ideaalbeeld, maar dat zal slechts een klein deel van het totale aantal karpervissers zijn.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

27-02-2008 16:45

@ Jan Peter,

Dat een bepaalde vriend van mij er weer bijgehaald wordt, was mij ook niet ontgaan.
Maar ben inmiddels, daar wel aan gewent.
Velen denken dat wij exact op dezelfde manier over welzijn , visserij, tactiek, etc. denken.
Ze zouden ons eens aan de niet virtuele koffietafel moeten horen. ;)

@ Kees,

Sportief ?
Niet meer dan normaal toch ?

Ik weet niet of jij wel eens bij zwaarbeviste kleine wateren komt ?
Moet je maar eens een zomeravondje gaan rondhangen, aan een soortgelijk water.
Het begint veel weg te krijgen van een kermis, inclusief licht, muziek en geschreeuw.
Duiken de bovengenoemde vissen daar op, hebben ze er een topattractie bij.
Goede kermissen worden druk bezocht, een paar eurotjes extra uitgeven is vaak geen probleem.

@ Michiel,

Dacht al waar blijft ie ? ;)

Bedankt voor je toelichting.
Dat het hier uitzonderingen betreft is mij inmiddels wel duidelijk.
En voorspellen hoe de toekomst gaat verlopen kan niemand.
Bij jou zijn ook een aantal andere gevallen bekend, die niet in het artikel aan bod zijn gekomen.
Ik ken er zelf ook een paar, misschien wel dezelfde, maar dat even terzijde.

Toch zegt mijn gevoel dat er bij de komende skp's even vastgehouden moet worden aan de Valkenswaarders.
Eerst maar eens een paar jaar afwachten, wat de 'buitenlanders' gaan doen in deze moderne karperwereld.
Laatst is er bij mij in de regio ook een skp opgestart, tussen deze lichting zat ook een x aantal vissen van het ufo vormige ras.
Hoewel het hier open water betreft, kan je er op wachten dat een aantal van deze vissen op kleine putjes eindigt.
De mannen met de badkuipen achterin de bus hebben ook nog steeds een vispas, krantentassen schijnen ook een goed vervoermiddel te zijn.
Vorig jaar werd mij zelfs een speciaal geprepareerde waterdichte fietskar getoond, speciaal voor dit soort praktijken.
Deze personen, hebben naast het karpervissen, ook een passie voor visstandbeheer.:roll:

Er zijn misschien ideale omstandigheden nodig voor extreme groei, iets wat met de KRW waarschijnlijk meer regel dan uitzondering gaat worden.

Ik ben benieuwd naar het artikel over Westzaan, als er gewerkt word aan verbetering van de natuurlijke voortplanting, kunnen wij dat alleen maar toejuigen.

@ Klaas,

Genetische missers komen overal voor.
Maar het gaat mij om specifiek gekweekte rassen, die volgensmij geen extra speklaag nodig hebben om te overleven.

@ Mark

Jij hebt het over een door Klaas genoemd toverwoord.
Ik zie er ook 1 in jou posting, KARPERVISSERS.
Dat is de tendens, die ik de laatste jaren bespeur, het draait allemaal om de vissers.


Zo ga denk ik maar eens een website met Rubensvrouwen bezoeken. ;)

Met verder surfende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.