Betaalwater enquette 2008


K. van den Herik

06-02-2008 09:39

Als we eens een beetje beter inzicht in betaalwateren willen krijgen, moeten we m.i. bij de bezoeker zijn. Die is er immers geweest.

Met de hulp van de bezoeker, maar wel met medewerking van de toeroperaters/btw eigenaren, zouden we een redelijk beeld moeten kunnen krijgen.

Mijn idee is om een vragenlijst op internet te publiceren en vragen om bezoekers van btw- en deze in te vullen. Van mij part nog met terug werkende kracht van 2007.

Als er een serieuze vragenlijst is, zal ik alle toeroperators benaderen om mee te werken. Van mij part sturen ze eek kopie van de lijst mee bij de reserveringsbevestiging.
Wat zouden jullie nu willen weten over het water. Wel vragen die de bezoeker kan weten lijkt me. Immers een overzicht van de hoeveelheid vis is niet echt reeel.

Er heeft al iemand toegezegd om mee te werken, het is niet aan mij om bekend te maken wie. Het was echter wel een totale verassing ;-). Heeft er nog iemand ideeen om mee te werken gaarne. Ktje2atlive.nl

In december/januari zal ik dan samen met.. een verslag maken.

Hieronder een begin. Wat zouden jullie nog meer willen weten?

MVG

Klaas

--------
Naam, adres, tel.Email, leeftijd

Naam van het water
Oppervlakte van het water
Algemene eerste indruk van het water
Hoeveel stekken volgens de brochure
Hoeveel stekken zijn bezet gedurende de visweek
Worden de stekken aangewezen
Mag je wisselen van stek
Zijn de stekken voldoende groot
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-02-2008 09:59

Algemene voorwaarden.
Algemene indruk van de vissen.
Heeft week u de vis opgeleverd waarop u gehoopt had.
Gewicht en lengte van de vis.
Totaal gemiddeld gewicht van de vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

06-02-2008 10:01

Vissen met weerhaak/of zonder
Loodsystemen/ welke mag je gebruiken
Hoe klantvriendelijk en hulpzaam zijn de beheerders
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-02-2008 10:34

Joris vallen twee dingen niet onder de algemene voorwaarden?
Bovendien is het weerhaakloos vissen schadelijker dan met.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 10:39

dat van die weer haak mag je me ff uitleggen Douwe ???



Gr :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-02-2008 11:05

Proeven in Engeland - waar dit artikel staat ben ik kwijt - hebben bewezen dat het invoeren van de verplichting om te vissen zonder weerhaak geen positief resultaat heeft opgeleverd integendeel zelfs.
Het is ook logisch een kleine weerhaak houdt de haak beter vast en gaat niet wringen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

06-02-2008 11:08

Hallo Klaas,

Enkele suggesties :

* Weeknummers en tijdsduur bezoek.
* Zijn er nog andere vissoorten gevangen.
* Wat is de specificatie betreffende bestand karper volgens eigenaar, aantallen, volume etc.
* Wat is de specificatie betreffende bestand aan andere visssoorten volgens eigenaar; steur, meerval.
* Dressuurindex / moyenne naar mening van de bezoeker en van de beheerder.(!)
* Beleid aquahygiene, eigen onthaakmat / schepnet of worden deze door verhuurder verzorgd i.v.m. (virus) besmetting preventie.
* Informatie t.a.v. herkomst populatie
* Informatie over betrokkenheid van bioloog / deskundige Ja/Nee
* Betrokkenheid van viskwekerij (bv Great Lake)

Ben overigens van mening dat je de enquete in een bezoekers en beheerdersdeel moet opsplitsen voor een goede impressie. Zo krijg je een meer representatief beeld middels een "stereo" signaal. Wellicht dat zelfs een internationale versie (Duits/Frans/Engels) ook een aardige insteek is.
Accent op consumentvoorlichting richting bezoekers en onderscheiding en presentatie richting beheerders. Een beloning kan ook stimulerend werken voor de respons, sponsoring, vismagazines, artikels.

Even objectief brainstormend,

Groet,
JS
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 11:28

Zeer zwak argument Douwe.

Heb altijd gemeend dat jij toch wel enige kennis van zaken had , voor dat je hier wat neer zet.

Ik laat me niet beinvloeden door een of ander engels stukje .

Gr :wink:


ps , die engelsen hebben in t verleden al meer onzin verklaard.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-02-2008 11:33

Menno kom jij dan met een argument dat het wel beter is om weerhaakloos te vissen.
Mijn ervaringen met weerhaakloos vissen sluiten aardig aan bij die bevindingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 11:40

Mijne nu net niet.

Maar zo zijn er nog wel meer verschillen.

Ben nog altijd van mening dat n vis met weerhaak en safety systeem de handel niet zo makkelijk kwijt is als iedereen beweerd.

Nu zijn er n paar haakje met micro weerhaak , maar dit zijn vaak slechte/slappe modellen.

Probeer maar eens een loodje van 80 a 100 gram van je rubber te trekken zonder dat je t lood vasthoud.

Tegen de tijd dat dat los is , hangd t beestje wel ergens aan vast met de resterende lijn.


Gr :wink:


Wil verder wel eens weten waar de ommezwaai tbv betaalwateren nu ineens vandaan komt.

Eerst konden die gasten niks goed doen , en nu zoeken we de enkele slechte ???
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 11:46

Oh Jah;

Van de week n dvd gezien van n btw ( iemand op mn werk meende mij daar blij mee te maken)

1e 3 vissen vertrekken met n meter of 20 lijn aan hun muil tijdens t afdrillen voor de kant.

Maar ach , we vissen met n safety systeem dus wat maakt t uit ????

Als ik ooit mn 1e 3 aanbeten zou zien vertrekken door lijn breuk dan zat ik al snel in de auto op weg naar huis . Zou me diep schamen om dit aan anderen te tonen.

Gr :wink:

van wie die dvd was doet er ff niet toe , komt ook maar weer gemekker van.
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

06-02-2008 11:54

Hoi Menno,

Helaas zegt dit trieste voorbeeld meer over de vissers dan over het water, publiek of privaat.

Maar je insteek is helder, wellicht dat de enquete eveneens de vraag moet bevatten :

"Wat is de indruk over de vistechnische kennis en handelingen van de aanwezige medevissers tijdens het verblijf"

Groet,
Jan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-02-2008 12:03

Paar loze opmerkingen...

# Waarom een nieuwe btw enquette, leverde de vorige enquette niet genoeg gegevens op?

# Vindt het allemaal te vrijblijvend (Geloven op iemands blauwe ogen) om serieus ergens onderscheid te kunnen maken (Wel of niet verantwoord btw) als deze bedrijfstak zelf niet mee wilt werken aan 1 of andere officiele kwalificatie

# Las ergens iets in de trant van
"beter een goed beheerd btw dan een slecht beheerd (NED )verenigingsput
". Daar ben ik het wel voor de volle 100% mee eens.

Mijn suggestie is dan ook...richt je op die slecht beheerde Nederlandse verenigingsputten ipv btw...
Dit gaat je toch niet lukken zolang de btw bedrijfstak zelf niet met een kwalificatie op de proppen wilt komen.
Het lijkt mij dat je binnen je eigen land veel makkelijker in gesprek komt met bestuurders van lokale hsv's tav gedane uitzettingen,overbevolking en gewenste nieuwe richtlijnen, nieuwe inzichten tav inrichting viswateren.
Bovendien heb je met de komende verplichte Kader richtlijn wateren (K.R.W)in ieder geval wel een stok achter de deur om mee te slaan bij onwillenden. :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 12:05

Tja ;

Of zoals den Luc ooit eens schreef ; als t n dagje tegen zit de handoek in de ring DURVEN gooien en de verstandigste dan maar zijn.

Maar dat sloeg op t obstakel vissen.

Als je die beelden zou zien lijkt me voor de mens in kwestie ieder water n obstakel :P

Verder lijkt t me ook moeilijk om hier streng in te zijn , dan zullen de meeste vissers t einde van de week niet gaan halen aan je water.

Over t algemeen zitten de "echte" vissers wel ergens anders , dus haal je vanzelf t minder vistechinische wonder jou kant op .

Gr :wink:

Nee soms lijkt t vaak net op forel vissen met de buurd hier :D
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 13:23

Nog een voor op t lijstje;

Of boot incl aggregaat zijn toegstaan ???

Van roeien krijg ik n tennisarm :P
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-02-2008 13:27

Mischien heb je aan dit ideetje meer aan??

Er zijn diverse site's waar iedereen een mening kan achterlaten over een bezochte camping
zoals: http://www.camping-frankrijk.nl/snelzoeken.htm
of voor een restaurant bezoek
zoals: http://www.restaurantbeoordeling.nl/

Maak je toch gewoon zo'n site voor het achterlaten van een mening over betaalwateren.
Schenk aandacht aan deze site in de reguliere hengelsportmagazine's en site's
Bij regelmatig (dezelfde) terugkerende negatieve reacties zal de btw beheerder op den duur zelf wel actie ondernemen om de zaken recht te zetten...
Het is aan de beheerder van deze site om uitsluitend het plaatsen van ervaringen toe te staan ipv oeverloze discussie's tussen voor en tegenstanders van btw.

Dat dergelijke site's op den duur echt serieus genomen wordt heb ik ervaren op bovenstaande site waar je een mening over een camping kunt geven.
Een enkele keer gaf een beheerder van zo'n camping zelf enige tekst en uitleg of beloofde beterschap (b.v aanpassing/verbetering sanitair).
En natuurlijk was niet elke kritiek terecht (Ze verkopen geen bitterballen op deze camping :o :) :lol: :lol: )
ALS zo'n site op den duur naamsbekendheid heeft opgebouwd en een ieder z'n weg weet te vinden richting deze site, kan er zomaar op den duur iets onstaan van enige kwalificatie onder betaalwateren :wink:

p.s voor de toekomstige persoon die met dit idee aan de slag gaat :roll: , zet er dan ook ff een vertaalmachine op zodat Ned tekst tevens vertaald weergegeven wordt in het Frans ...anders schiet het nog niet echt op 8) :D
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 06-02-2008 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-02-2008 13:36

ben eigenlijk benieuwd of dit grapje niet onder 1e van de huisregels gaat vallen ???



Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-02-2008 13:49

Menno,
Beheerders hebben reeds aangegeven open te staan voor nieuwe inzichten.
Discussie's omtrent btw waren wel degelijk mogelijk, enkel ze stranden in modder gooien.
Reclame maken voor btw was niet toegestaan...is hun goed recht toch?
K. van den Herik

06-02-2008 15:47

kwilde eens iets anders dan modder gooien.

Kwilde ook wel eens iets vanuit een ander standpunt belicht zien.

Ik wil voorlopig alleen eens weten wat een boardbezoeker zou willen weten van iemand die op een btw vist.

Enne een enquette onder eigenaren is m.i. heel iets anders dan een onder bezoekers.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-02-2008 16:44

okiedokie....succ6 ermee
Enne een enquette onder eigenaren is m.i. heel iets anders dan een onder bezoekers.
, ok die had ik ff niet door :oops:

maar euh, denk je wat te kunnen met mijn suggestie? :D
mvg
hans
K. van den Herik

07-02-2008 07:27

Stel dat zo iets van de grond komt en een eerste aanzet tot 1 of ander keurmerk gaat worden. Onder welke auspiciën zou dat dan moeten gaan?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-02-2008 08:55

zover is het nog klang niet, en zal ik lekker aan die Fransen of Engelse eigenaren van btw zelf over laten.
mvg
Hans B.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

07-02-2008 09:05

Mischien een idee om eens de al bestaande regelementen van bepaalde wateren voor ons te nemen om te kijken wat wij in 'onze' enquette willen hebben.

Ik neem ook greatlake omdat ik weet dat dit een water is wat in goede handen is en wat altijd in goede handen zal blijken, en om het reclame maken door middel van anderen namen te noemen te beperken.

- Tijd van aankomst: 12:00
- Tijd van vertrek: 10:00
- Nachtvissen is toegestaan
- Maximaal vier hengels per visser
- Gevlochten hoofdlijnen zijn verboden
- Gebruik van leadcore is verboden
- Onthaakmatten zijn verplicht en dienen groot en dik genoeg te zijn (bijv. type Fox, Cypro, Ultimate,…)
- Bewaarzakken zijn verboden
- Geen haken groter dan maat 1
- Weerhaakloze haken zijn verplicht
- Geen bent-hook rigs
- Vastloodsystemen zijn verboden. Maak gebruik van safetyrigs. Zorg ervoor dat de loodmontage over elke knoop kan glijden (bijv. bij gebruik van een shock leader)
- Roeiboten zijn toegestaan, het is absoluut verplicht om een reddingsvest te dragen. Er zijn geen reddingsvesten ter plaatse, u moet er zelf een meenemen wilt u gebruik van een boot kunnen maken
- Hou steeds water voorradig om de vissen te bevochtigen op de onthaakmat
- Spoel uw onthaakmat na gebruik steeds af om kruisbesmetting met eventuele parasieten te vermijden
- Ontsmetting van de wonde verplicht (bijv. Klinik van Kryston)
- Geen luide radio’s
- Geen onbewaakte rodpods
- Houd uw stek netjes en plaats uw vuilnis op de aangewezen plaatsen
- Zwemmen is niet toegestaan
- Kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders of begeleiders
- Markeren of verminken van de vissen is ten strengste verboden. Inbreuken hierop zullen zonder meer vervolgd worden
- Omwille van het slecht klaarmaken van partikels door sommige vissers, zijn alle zelfgemaakte partikels (zaden en noten) verboden op The Great Lake. Klaargemaakte partikels van Dynamite Baits, Natural Baits, Performance Baits,… blijven WEL toegelaten
- Boillies met conserveringsmiddelen zijn verboden, er mag enkel met aas zonder conserveringsmiddelen worden gevist
- Neem contact met ons op wanneer u een hond wilt meenemen, door de Franse wetgeving moeten we elk geval afzonderlijk onderzoeken
- Bij het niet naleven van de reglementen wordt u onmiddellijk van het domein verwijderd ZONDER compensaties

m.v.g Thomas 8)
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-02-2008 09:58

Beste Thomas,
Zou verstandig zijn om de rest mee te nemen, het goncourt complex bestaat uit meerdere wateren op 1 locatie. Van origine zijn dit uitgegraven gaten door Lafarge (gipsboer), de brillairts hebben nogal wat hectares grond. Oude Brillairt verhuurd deze grond aan Lafarge die hier de grondstof voor gips uit de grond halen. De dochter Pascalle is eigennaar van de wateren die in gebruik zijn als viswater. Beheer is in handen van Simon Horton.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-02-2008 10:11

Zo de trend is gezet, de namen komen vanzelf wel boven water. :D :D
Iedereen zijn voorkeur en straks zal blijken dat alle wateren in de ogen van de bezoekende vissers goed zijn.
Hier op het board heeft men zich dan voor niets druk gemaakt.
De goegemeente zal volgen.
Vissen is een hobby, geen religie!