Meerval


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2008 21:29

Dat er her en der meerval zit en ook af en toe meerval gevangen wordt is duidelijk. Ook enige maanden geleden bij de giflozing in de Maas werd dode meerval aangetroffen. Bekend is ook dat er in de Haarlemmermeer een populatie zit. Via de Rijn en de Maas zal er geleidelijk ook steeds wat meer meerval in ons land komen. Ook worden uit vijvers wel eens meervalletjes gedumpt in buitenwater. Voorzover ik weet was de grootste, in Nederland op de Bergse Maas gevangen, meerval iets meer dan 100 pond. De vraag is of feitelijk inmiddels op alle grote openbare wateren meerval voorkomt en zo ja, in welke aantallen.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

20-01-2008 21:31

Ik had iets gelezen op het Forum dat er een meerval was gevangen in de nieuwbouwwijk van Leidschenveen / Den Haag?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-01-2008 23:32

De Waal schijnt goed voorzien te zijn van Meerval, maar dat wist je ongetwijfeld al :wink:

Leidschenveen verhaal van Taco klopt ook, dit waren 5 ?, levende meervallen die aangekocht zijn bij de VEN door een enkele sportvisser en uitgezet zijn in die sloten/watergangen ervoor.
Ze schijnen het goed te doen.
Maar je kunt hier niet spreken van grote openbare wateren waar Aart om vroeg :wink:
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

21-01-2008 00:07

Lastige vraag Aart,

als je zo het een en ander leest komt de meerval in Nederland al voor in de maas, merwede,waal, rijn, oude ijssel, lek, biesbosch, hollands diep, flevopolder, ijsselmeer en de ringvaart & westeinderplassen.

Aantallen is gissen, maar ik heb het idee gezien de vangsten en steeds meer bekend wordende stekken dat het harder gaat met de toename van deze vis in nederlands water dan wat men 5 jaar geleden voor mogelijk hield. De vis lijkt zich ogenschijnlijk uitstekend in onze wateren aan te kunnen passen.

Eveneens lijkt het me dat de beroepsvissers hier een interessante doelgroep voor zijn m.b.t. de gevraagde informatie.

Wellicht dat de MeervalStudieGroep je eveneens van info kan voorzien, ik las zojuist dat zij tevens op Carp 2008 aanwezig zijn in de stand van Predastore.

Een interessante vraag voor deze jongens zou zijn of zij enig vermoeden hebben ten opzichte van pakweg 5 jaar geleden hoe de verhoudingen zijn in de vangsten op de Waal.
Het zou me niets verbazen als dit vervijftigd of nog hoger is vervoudigd.

http://www.meervalstudiegroep.com/IndexDeTweede.html

Succes en groet,

JS
Laatst gewijzigd door Jan van der Starre op 21-01-2008 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-01-2008 00:14

Gevoelsmatig zeg ik zeker dat er een toename is van grote meervallen...(dit gezien enkel alleen al de vele publicaties)
Maar ook een toename van barbelen (Grensstreek Maas), roofbleien etc etc.
Volgens mij zakken die beesten steeds meer af van de Rijn en de Franse rivieren richting onze kant wegens overpopulaties ter plekke en mede hierdoor voedselschaarsten?
Vooral meervallen kunnen hele sectoren leegvreten.
Aantallen??? , zoals Jan aangeeft..de beroepsvissers??, daar heb jij toch goede contacten reeds mee. :wink:
mvg
HB
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-01-2008 08:32

Het zou best weleens zo kunnen zijn dat ze op alle grote openbare wateren in noemenswaardige aantallen voorkomen. Jan noemt zo'n beetje alle grote rivieren al op waar ze aangetroffen zijn. Van de ijssel en oude ijssel kan ik wel bevestigen. Op de oude ijssel hoor je steeds meer vangstmeldingen. Ook van kleinere exemplaren tijdens witviswedstrijden.
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

21-01-2008 09:31

hier in de zomermaanden op de waal twee gevangen,door snoekbaars vissers,een van onder de twee meter en de andere zat er boven.
hoe zwaar ze waren weet ik niet ,kan zelf ook al merken dat je tegen
woordig de raarste vangsten kunt mee maken,heb zelf al twee roofbleien
gevangen,op een vismeel boillie.maar geen foto van gemaakt,shit. :(
de volgende komt op de foto.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

21-01-2008 09:42

Uit n beroeps visser zal je niks krijgen.

Meerval leverd nou eenmaal best wat op voor hun.

Heb dus zelf t vermoeden ( gezien de aanbeten en vangst laatste jaar) dat de beroeps vissers t bestand al weer aan t uitdunnen zijn.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-01-2008 10:23

menno laarmans schreef:Uit n beroeps visser zal je niks krijgen.

Meerval leverd nou eenmaal best wat op voor hun.

Heb dus zelf t vermoeden ( gezien de aanbeten en vangst laatste jaar) dat de beroeps vissers t bestand al weer aan t uitdunnen zijn.

Gr :wink:


Hebben beroepsvissers ontheffing voor beschermde vissoorten dan? (meerval is Flora- en faunawet, tabel 2).
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2008 10:26

Nee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bernard Holtkamp

21-01-2008 10:28

En die gaan ze in deze niet krijgen ook.
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

21-01-2008 10:32

Hoi Menno,

Wat je stelt is ook een aardige theorie. Maar even tussendoor, corrigeer mij als ik het fout heb, maar de meerval geniet toch nog steeds de status van beschermde diersoort hier in Nederland ?

Met andere woorden, zullen / zijn er dan beroepsvissers die dit aan de laars lappen :o

Ik heb geen flauw idee wat de sancties zijn wanneer deze overtredingen geconstateerd worden maar gezien het huidige "regelklimaat" wat in nederland heerst kan ik me haast niet voorstellen dat deze heren dit voor lief nemen....

Tenzij de baten zodanig zijn dat ze zich moedwillig dit risico kunnen veroorloven, maar dat zegt dan al weer genoeg over de expansie van meerval in de nederlandse wateren...

Groet,
JS
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

21-01-2008 11:13

Wie zegt dat daar controle op is ????


En wij mogen er zelf ook niet op vissen, wil niet zeggen dat t niet gedaan word.

Verder vinden veel beroeps vissers zn n plaag , dus meen je dat ze levend worden terug gezet ????

Maar das met karper niet anders hoor.

Voor iedere vissoort is afzet, of t mag of niet.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

21-01-2008 11:21

Hoi Menno,

Er is overal controle op, dus ik neem aan ook op de beroepsvissers :wink:

Aardig dat je aangeeft dat veel beroepsvissers ze een plaag vinden, evenwel een signaal dat Silurus het naar zijn zin heeft in Nederland.
Dat is al informatie waar Aart wat aan heeft lijkt me.

Dat er op gevist wordt en dat het niet toegestaan is heb je geheel gelijk in, alsmede het afzetverhaal. Zelfs voor de brasem is klaarblijkelijk een markt :o :wink:

Groet,
JS
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

21-01-2008 11:32

Tussen wat jij aanneemd en wat er werkelijk gebeurd zit n heel groot gat.

Maar de meesten menen dat t allemaal wel mee vald.

Mooi houden zo dan :P

We hebben zelf eens n discussie gehad met n boa.

Aan de overkant van t water stikte t van de polen en russen, maar meneer in kwestie ging daar niet over.

Hij werd alleen voor "onze" kant van de oever betaald.

Als daar je broek niet van afzakt weet ik t ook nit meer.


Gr :wink:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-01-2008 18:52

Aart,

De zwaarste meerval is vorig jaar gevangen op de waal. Ik zat tijdens Visma 2007 bij Beet en karper-magazine op de stand toen er iemand met een foto naar ons toe kwam. Deze meneer had een Meerval vanuit de boot gevangen, en deze had hij gevangen, geloof het of niet, op een ASP Spinner van Spro. Hij viste op het moment van de vangst eigenlijk op Roofblei. Hij heeft dan ook meer als een uur staan drillen, (Zijn maat)al sturend door de verdere scheepvaart. de vis woog rond de 160 pond. Het was niet de langste ooit in Nederland gevangen, maar dus wel de zwaarste.

De meneer in kwestie heeft er ook mee in de beet gestaan, ik dacht ergens in de zomer 2007.

Gr Danny
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

21-01-2008 20:15

In Buggenum (limburg) bij de electriciteitscentrale worden al jaren meervallen gevangen van boven de 25 kg.....


ook op de oude maas bij Zwijndrecht vangen paling vissers zeer regelmatig op een tros pieren een meerval daar zijn ze meestal om en nabij de meter en 10 kg ofzo niet echt grote zover ik gehoort heb.

En de grensmaas Luik Maastricht werd er vaak fanatiek op gevist en daar zijn voor die giflozing van afgelopen jaar regelmatig ook vissen van boven de 40 kg gevangen!

Rob
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-01-2008 20:25

Rob,

Dat klopt idd, ik woon zelf nabij de oudemaas en vis hierop op karper. Een bijvangst van Meerval is dus niet zelde. Een maat van mij had nabij de oude Barendrechts brug een meerval van 39 pond gevangen op vismeel bollen.

Ook Werk ik bij de plaatselijk Hengelsport zaak (Hengelsport Barendrecht) en komen voornamelijk duitse en polse touristen van de barendrechtse camping, hengelsport artikelen halen voor het specifieke vissen op meerval.

Er word dus ook steeds vaker gericht op gevist, en idd palingvissers vertellen ook vaak het zelfde.

Gr Danny
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-01-2008 18:03

Of die vis van 80 kg de zwaarste is ????????????

Daar geloof ik weinig van :D


Gr :wink:



ps; niet iedereen gooit met plaatjes en gewichten 8)
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

26-01-2008 23:03

Ag van mij mogen ze er nog wel meer komen. Komt de populatie brasem weer es in fatsoenlijke verhoudingen. Het zou wat minder zijn als ze aan de karper beginnen maar goed..
s.j kijk in de vegt
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-02-2006 20:54
Locatie: zwolle

29-01-2008 20:20

op de overijselse vecht zijn ze ook gezien,maar of ze gevangen zijn weet ik niet. ik ken een karper visser die hoogstwaarschijnlijk er 1 aan zijn haakje heeft gehad,hij had de slip helemaal dicht en nog trok ie weg (of zijn molen/sip is heel slecht kan natuurlijk ook :lol: )
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

29-01-2008 22:30

Aart,

Heb je nog met de heren van de meerval studie groep gesproken op Carp?

Wat is je indruk tot dusver van het meerval-bestand in Nederland aangaande de info die je gekregen cq verworven hebt ?

Ben een beetje nieuwsgierig 8)

Bij mij begint er langzaam ook een meerval vlammentje te branden.

Groet,
JS
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-01-2008 23:11

Jan van der Starre schreef:Aart,

Heb je nog met de heren van de meerval studie groep gesproken op Carp?

Wat is je indruk tot dusver van het meerval-bestand in Nederland aangaande de info die je gekregen cq verworven hebt ?

Ben een beetje nieuwsgierig 8)

Bij mij begint er langzaam ook een meerval vlammentje te branden.

Groet,
JS

vlammetje...woehaaaaaaaaa
Zeg maar gerust vlammenzee Jan :lol: 8)
Maar euh Aart, wat zijn je bevindingen so far? 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

29-01-2008 23:17

:D :D :D Heb je nu alweer die vuurkorf aan Hans. :D :D :D
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-01-2008 15:06

Heren;

Met n beetje geluk zijn meerval vissers zeer zwijgzaam.

N meerval is n gewoontedier , dus geheimhouding is op zn plaats.

Denk ook dat de meeste in hun karper-hobby dan ook meer als genoeg "geleerd " hebben.


Gr :wink: