Alternatief aas voor karper??


hans moolenaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-12-2007 15:19
Contacteer:

16-01-2008 23:28

Onlangs (eerste week januari) een wat vreemde ervaring gehad die ik met jullie wil delen. Tijdens het snoekbaarzen met dode spiering kreeg ik een bloedrun (schuivend systeem zonder weerstand) zodanig dat ik dacht dat het om een snoekbaars ging. Netjes even kort door laten lopen en aanslaan. Direct na aanslag bleek dat, anders dan ik dacht, geen snoekbaars, maar, jullie raden het al, een karper, netjes in de lip gehaakt....
Afgelopen week bij vangstmeldingen op Total Fishing ook zo'n bericht gevonden van een karper op een visje. Visvriend Michel H had toen ik hem erover sprak ook al zo'n bericht. En, ik weet van een sessie van twee kennissen die op dode grote sardines meer dan 15 karpers vingen in een wintersessie. Al de vangsten die ik weet zijn in de winter gemaakt, dus dat moet er wellicht mee te maken hebben. Daarbij viste ik op een zgn 'hongerig water' en degenen die met sardines visten ook.

Wie o wie heeft dezelfde ervaring?
Wie o wie denkt een plausibele verklaring te weten.


(Voor de broodnodige humor; telt hij nou, mijn karper, hahaha?)
Harm Bus
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-01-2008 23:52

16-01-2008 23:41

als een karper aan het azen is en er is op dat moment weinig voorhande dan is alles wat er zo beetje voorbij komt een bron van voedsel ik zelf heb het nog neit meegemaakt maar heb er wel vaker van gehoord. een vis heeft geen strak menu alles wat er binnen bereik komt en dat als voedsel herkent word zal interresant blijven voor een vis.........

Harm
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-01-2008 23:46

Welkom Hans,
Die vis telt echt wel mee hoor... :lol:

Zou het kunnen dat zo'n domme beest als een karper in de war raakt van al die visflavours, visolieen, visproteinen ...
En weet ik veel wat nog meer dat deze wellicht in de veronderstelling was een vismeelboillie te vreten kreeg 8) :lol:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-01-2008 00:51

Ik heb verschillenden dingen gezien over karper op jacht naar vis, ook weet ik zeker dat een karper rustig opzoek gaat naar een dood aas visje mits niet te groot.
Ik zelf heb het mee gemaakt met een voorn van +/- 10cm midden in zomer een mooie op loper zorgden ervoor dat ik een karper ving van zoon 65cm
Ook heb ik een groepje karpers duidelijk door een school jonge broed zien jagen.
Zelf heb ik ook nog verschillende zeelten gevangen op zowel kunst als dood aas.

waarom ze het doen? Tja wij lusten ook wel een stukje vlees :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

17-01-2008 01:17

Hoi Hans,

Mijn allereerste karper ooit ving ik op kunstaas...............een lepel :o

Netjes in de bek gehaakt en op een mistige middag in het najaar. De karper was een pond of 10 en de lepel 10 cm :wink:

Toeval of niet, op het zelfde water heb ik er nog twee op precies dezelfde manier gevangen in de jaren die volgde.

Ook heb ik de ervaring dat op een bepaald water de karper verzot is op jongbroed van de ....................snoekbaars :o
Op de onthaakmat kon je er soms tientallen terugvinden.

Ik hou het maar even op spelingen van de natuur.

Mijn verklaring, omnivoren zijn raar volk :wink:

Groet,
JS
peter andrae

17-01-2008 05:47

Vooral in het voorjaar is de karper niet vies van een lekker visje,kuit en jonge vis is een spekkie voor zijn bekkie.


rare beesten die karpers.


Hans de verklaring is dat een karper een zwemmende vuilnisbak is die op een makkenlijke manier aan zijn vreten probeert te komen,slakken,muggenlarven,kreeftje,s noem maar op.

Onze bollie was ook een makkenlijk aas alleen het beet wel terug :wink: .

Nee laat die karpers maar schuiven.
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-01-2008 13:30

Hans , wanneer gaan we snoekbaars vissen .... neem ik de boilies mee .
Gebruikersavatar
Peter Kamp
Berichten: 93
Lid geworden op: 08-01-2008 23:18

17-01-2008 13:41

ik heb het zelf ook al een keer meegemaakt, mijn kameraden waren een eindje verderop aan het vlokken op karper en ik was met een voorntje van een centimeter of 7/8 aan het snoekvissen in een campingvijvertje en kreeg idd ook een keiharde aanbeet van een karper van een centimeter of 60, wel mooi op zo'n licht spinhengeltje :wink:
"leg de mat maar klaar, we gaan vangen!"
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-01-2008 13:55

Hans Brinkel schreef:Zou het kunnen dat zo'n domme beest als een karper in de
war raakt van al die visflavours, visolieen, visproteinen ...


je kunt het natuurlijk ook omdraaien: waarom zijn wij karpervissers
uberhaubt ooit visflavours, visolieen en visproteinen door onze boilies
gaan mixen? :roll:

:wink:
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

17-01-2008 15:15

Hoi Hans

In de Fishing Diaries of Eddie Price beschrijft Eddie hoe hij een aantal karpers ving in 1960 met kleine dode voorns terwijl hij op paling viste.Eddie Price ving in 1959 de op een na grootste karper ooit gevangen in Engeland
(40 1/2 lbs Redmire Pool)

Het zal er wel mee te maken hebben dat er in de winter het meest met dood aas gevist wordt en de karpers dan het minste voedselaanbod hebben en een dood visje op de bodem is dan een makkelijke hap.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

17-01-2008 18:51

Als het klopt wat hier beweerd word zijn we dan niet allemaal verkeerd bezig. Zijn stofwisseling word trager en daar door zou de karper in de winter minder eten. Ik vind het allemaal wat tegen strijdig want in de winter adviseert men ook om minder vismeel te gebruiken in de boilies. Dit in verband met verzadiging. :roll:
gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-01-2008 19:12

Peter, waarom zijn "wij" dan verkeerd bezig? Ik volg dit eventjes niet. Je zegt zelf dat men adviseert om minder vismeel te gebruiken bij lagere watertemperaturen ivm evt verzadiging van de karper. Dit klopt ook, je wilt dat de karper blijft doorazen en niet van een paar voerboilies verzadigd raakt en hopelijk jouw aasboilie ook consumeert.

Maar wat heeft dit dan te maken met het feit dat er karpers zijn die (dode) vissen consumeren? Ik zie de tegenstrijdigheid in dit geval niet.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-01-2008 20:23

Die ene dode witvis (laag vetgehalte) maakt echt niks uit voor verzadiging van een karper.
Een boilie gemaakt uit zeevis, haring meel bijvoorbeeld (hoog vetgehalte) in vergelijking met witvis en aangezien wij meedere bollen voeren kan die geloof ik wel degelijk verschil uit kan maken met verzadiging.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2008 10:27

Ik vind de vergelijkingen een beetje vreemd.
Je moet meer kijken naar lichaamseigen producten, de lichaamseigen producten zijn beter en volledig te benutten en in dat benutten ( energie )zit de verzadiging.
Alle andere vetten eiwitten en noem maar op wordt omgezet in vet of wordt uitgescheiden ontlasting en via de kieuwen.
Verbruikt de vis geen energie dan wordt dat ook omgezet in vet of wordt uitgescheiden.
Zolang de vis vet genoeg bezit hoeft hij niet te eten omdat hij voldoende voorraad heeft.
Hongerplasjes bevissen moet je volgen mij als serieuze karpervisser niet willen.
Maar oke dat is een eigen uitgangspunt.

Al met al reden genoeg om niet of zeer mondjesmaat te voeren.
Kennis van de winterverblijfplaatsen is veel belangrijker dan te proberen om de vis op het voer te houden of te denken dat je de vis door te voeren op de plaats vasthoudt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

18-01-2008 11:02

Mourad Aviara schreef:Peter, waarom zijn "wij" dan verkeerd bezig? Ik volg dit eventjes niet. Je zegt zelf dat men adviseert om minder vismeel te gebruiken bij lagere watertemperaturen ivm evt verzadiging van de karper. Dit klopt ook, je wilt dat de karper blijft doorazen en niet van een paar voerboilies verzadigd raakt en hopelijk jouw aasboilie ook consumeert.

Maar wat heeft dit dan te maken met het feit dat er karpers zijn die (dode) vissen consumeren? Ik zie de tegenstrijdigheid in dit geval niet.



Wij gebruiken minder vismeel in de winter terwijl er in dit topic beweert word dat karper in de winter sardines eet of een witvis. Zou het dan niet beter zijn om MEER vismeel te gebruiken dit ivb met het misschien minder eten maar wel zo vet mogelijk zo dat de karper minder hoeft te eten cq bewegen. (in dit punt bedoel ik het verkeerd bezig zijn)
Ik bedoel met de tegenstrijdigheid in dit geval dat wij minder vismeel gebruiken en dat er op bepaalde putten gewoon karper word gevangen op vis. een sardine is nogal vet en dat zou in mijn ogen de vis super snel verzadigen. Daarom leg ik die link niet tussen minder vismeel in de winter terwijl en karper word gevangen op een sardine of witvis. Misschien een idee om dan meer vismeel te gebruiken en dan minuscuul voeren of gewoon instant vissen met een super vette olie vismeel bol.

Ik ga het zeker eens proberen.

gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2008 12:55

Peter lijkt mij een prima manier om er achter te komen.
Niet voeren of heel weinig op de juiste plaats.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

18-01-2008 14:04

HEt is toch op zich volledig logisch? Wij doen weinig vismeel in onze bol omdat we ze van bol naar bol willen laten zwemmen zonder ze te verzadigen. Zodra ze verzadigd zijn kunnen we ze niet meer vangen. Maar zo'n karper wil zo snel mogelijk vol raken dus pakt ie ook wel een vette sardiene.

Peter, ik denk dat jou aanpak alleen werkt met single hookbait en niet voorvoeren. Anders zijn ze waarschijnelijk verzadigd voor ze bij je bol aankomen. :wink:
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

18-01-2008 14:42

Tibor Peters schreef:HEt is toch op zich volledig logisch? Wij doen weinig vismeel in onze bol omdat we ze van bol naar bol willen laten zwemmen zonder ze te verzadigen. Zodra ze verzadigd zijn kunnen we ze niet meer vangen. Maar zo'n karper wil zo snel mogelijk vol raken dus pakt ie ook wel een vette sardiene.

Peter, ik denk dat jou aanpak alleen werkt met single hookbait en niet voorvoeren. Anders zijn ze waarschijnelijk verzadigd voor ze bij je bol aankomen. :wink:


Ja maar waarom dan minder vismeel gebruiken als een karper op zoek is naar een snelle vette hap om snel verzadigt te zijn. Dus is het voeren in mijn ogen dus totaal overbodig in de winter. Gebruiken we dan minder vismeel omdat we dan kunnen voeren ???? :roll: Met het risico dat de karper vol is en je bol laat liggen??? :roll: Plat gezegd zie ik het zo. Gebruik minder vismeel is het advies anders is de karper snel verzadigt. Maar de karper is zelf op zoek naar een lekkere vette vis bv. Dit is toch tegenstrijdig. Dan doe je in mijn ogen toch wat verkeerd? Dit verschild uiteraard ook sterk per water en elk water kent zijn eigen tactiek. Dus daar pas je je dan op aan. Maar gezien dit topic en zijn water. Zou ik het op deze manier aanpakken. Ik ga het gokje ook eens nemen op mijn thuis water. wie niet waagt wie niet wint.

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2008 17:45

Peter gewoon doen, volgens mij zit je op de juiste weg.
Vind de karper en de karper vind jou aas, ook in de winter.
Je kunt nu namelijk helemaal niet van een winter spreken.

Maar je zit verkeert met de gedachte dat de karper op zoek is naar een visje.
Je zult zien dat de vangsten op een visje heel incidenteel zijn en ook hoofdzakelijk in het voorjaar.
Het is mij nog maar twee keer overkomen, feitelijk was de eerste vangst de reden om op karper te gaan vissen dat was 1978.
Hij is op zoek naar eten en het maakt niet uit wat het is kan hij het zonder moeite pakken zal hij het niet laten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

18-01-2008 21:27

Beste Hans,

Ik weet niet waar je hebt zitten vissen maar is dit misschien hetzelfde water waar ik het afgelopen jaar rijkelijk met een bol met een hoog gehalte LT-haring/sardinemeel heb gevoerd :lol:

Simpelweg aasherkening??? :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2008 09:01

Aasherkenning een dode vis t.o.v. een boilie????????????
Welnee gewoon een simpele manier om aan eten te komen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

19-01-2008 09:11

Heb weleens een stuk gelezen dat men zegt dat zo'n 2-5 % van het voedsel uit kleine levendige vissen bestaat, zal dus weleens vaker voorkomen dan we denken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2008 09:18

In werkelijkheid eet de karper veel meer levend voedsel dan 5 %.
Sterker nog het is vrijwel 100%.
Daar waar veel gevist en gevoerd wordt daalt dat percentage natuurlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

19-01-2008 09:20

levend voedsel ja, wat ik bedoel zijn levendige visjes!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2008 10:01

Een karper is veel te sloom om op visjes te jagen. Maar als er een voor de bek zwemt pakt hij die wel. Bij de kweek van karper moeten de broedvisjes bescherming vinden. Anders worden ze door de moeder opgegeten. Karper is er dus niet vies van, maar moet wel de gelegenheid hebben. Een dodelijk schot als bij een echte jager, zoals de snoek, zit er niet in.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======