Dressuur


Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

27-12-2007 15:46

Misschien kan de KSN zulke stukken eens online zetten? Ze hebben best een leuke site toch?

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-12-2007 15:50

Gerrit,

KSN kennisbank is voor KSN leden bereikbaar. ( 1300 stuks )

Online is bereikbaar voor een ieder.( 198700 stuks )
Ik mis hun bijdrage in de kennisbank.

Bibliotheek moet je toch ook lid van zijn ?

m.vr.gr.
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

27-12-2007 16:34

Nou ja ik dacht die moderne KSN doet vandaag de dag toch veel meer dingen waar heel vissend Nederland van mee eet.Waarom niet wat oude artikelen uit bijvoorbeeld de eerste dertig nummers van de karper op de site? zoals dat artikel over die proefvisserij bijvoorbeeld

gr Gerrit
K. van den Herik

27-12-2007 16:52

Misschien worden ze wel opnieuw uitgeven. Dat zou wel leuk zijn in 2009 of zo?


MVG

Klaas
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

27-12-2007 17:58

Nou, dan toch niet verder dan no. 30, hoop ik, anders moeten we voor de tweede keer het artikel van ene K.v.d.Herik lezen over `mijn eerste`. 8) .

gr, henk
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-12-2007 18:26

Gerrit Pook2 schreef:Nou ja ik dacht die moderne KSN doet vandaag de dag toch veel meer dingen waar heel vissend Nederland van mee eet.
gr Gerrit


Precies Gerrit, maar dat heeft met belangenbehartiging te maken, de rest is door de leden voor de leden.


K. van den Herik schreef:Misschien worden ze wel opnieuw uitgeven. Dat zou wel leuk zijn in 2009 of zo?

MVG

Klaas


" de Karper " is en blijft door de leden voor de leden, daar doet een eventuele heruitgave niks aan af.

m.vr.gr.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

27-12-2007 19:45

Daar staat ook of ze nu wel of niet kunnen zien op 10 meter diepte in troebel water ?
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

27-12-2007 20:04

Ik denk Bein dat je dat antwoord zelf wel weet, heb je geen onderzoek of what ever voor nodig. :wink:

gr
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

27-12-2007 20:08

Henk ik wist het niet, had wel een vermoeden en deze was fout.
En het is gewoon wetenschappelijk bewezen.
Maar dat zul jij ongetwijveld ook gelezen hebben.
Groet uut ut oosten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-12-2007 10:45

Bein Westerlaan schreef:Daar staat ook of ze nu wel of niet kunnen zien op 10 meter diepte in troebel water ?


Beetje vreemde veronderstelling, de vis kan zien waarom zouden ze dan op 10 meter diepte niet meer kunnen zien?

Het is niet de vraag of ze kunnen zien maar wat ze dan kunnen zien.
Bovendien is het zicht niet het enige en belangrijkste wapen om onder water de weg en het voedsel te vinden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

28-12-2007 15:32

Douwe,

dat blijft gissen inderdaad, vind ik ook niet zo belangrijk eigenlijk omdat we met ons voer toch alles op de reuk/ smaakorganen gooien, grappig is wel dat ik in mijn onnozele bestaan als karpervisser twee keer heb meegemaakt dat een karper tijdens een dril zomaar tegen de beschoeiing zwom, en niet bepaalt zachtzinnig.
Dacht echt dat hij of haar, zal wel een haar geweest zijn , dood boven kwam drijven. Gelukkig viel het mee, maar het is wel een heel bijzondere gewaarwording.

gr.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

29-12-2007 11:31

Beste Douwe,

Ik geef nergens aan wat het belang van wel of niet zicht op 10 meter diepte is, alleen dat dit wetenschappelijk bewezen is.

Een karper kan op 10 meter diepte in troebel water kleur zien,een mens niet.

Wat voor een voordeel je uit deze wetenschap kunt halen dat moet een ieder voor zich zelf maar bepalen, dit zijn dan veronderstellingen vaak gebasseerd op incidenten die men (of van horen zeggen) heeft meegemaakt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2007 12:02

Simpel gezegd kun je pas kleuren zien als er licht is. Bij afnemende sterkte van het licht vervagen kleuren. Ook voor karper. Onderscheid tussen kleuren neemt dus altijd af bij toenemende troebelheid. Per definitie en in principe onafhankelijk van diepte. In de nacht zie je weinig kleur al zwem je op 10 cm.

Moet je toch uitleggen hoe je dit ziet, Bein.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

29-12-2007 12:12

[quote="Bein Westerlaan"]Er is kleuronderzoek gedaan (voor vissen)enwel door Maarten Kamermans, neurofysioloog van het Interuniverstair Oogheelkundig
Instituut op het AMC-terrein in Amsterdam.

En de uitkomsten zijn voor mij zeer verrassend.[/quote]

Kees het is niet zo belangrijk hoe ik het zie maar meer wat de uitkomsten van het onderzoek zijn.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

29-12-2007 12:17

[quote="Kees Ouwehand"]Simpel gezegd kun je pas kleuren zien als er licht is. Bij afnemende sterkte van het licht vervagen kleuren. Ook voor karper. Onderscheid tussen kleuren neemt dus altijd af bij toenemende troebelheid. Per definitie en in principe onafhankelijk van diepte. In de nacht zie je weinig kleur al zwem je op 10 cm.

Moet je toch uitleggen hoe je dit ziet, Bein.

Groet, Kees[/quote

Kees jij veronderstelt dat vissen hetzelfde zien als jij in het donker en dat is fout. Jij ziet in de nacht op 10 cm weinig kleur om dat bij jouw maar 1 type kegeltje werkt.
Daarom is jouw veronderstelling dan ook onjuist.

Groet Bein
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2007 12:32

Het is gewoon natuurkunde hoor, Bein. Karper ziet een breder spectrum, maar heeft ook licht nodig om te kunnen zien. Ik heb het rapport niet van Kamermans, maar verwacht dat hij dat zal nuanceren. Jij lijkt het rapport te hebben gezien, derhalve de vraag daaruit te citeren. Maar geen probleem, ik zoek het wel op (Journal of Physiology (2001), 534.2, pp. 489-500?)

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

29-12-2007 12:58

Kees waar schrijf ik onduidelijk ?

Ik schrijf alleen maar dat er uit een bepaald onderzoek andere uitkomsten zijn dan wat jij veronderstelt.

Ik geef hier ook de bron, bij een vis werken nog 3 type kegeltjes(kort door de bocht omdaat ik het onderzoek niet naast me heb liggen)waardoor ze ook in troebel water op 10 meter diepte nog kleur kunnen zien.

Dat deze uitkomsten voor mij verassend zijn en ik denk voor velen met mij geeft aan dat we nog niet alles weten.

Groet Bein.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2007 14:15

Bein,

Kegeltjes hebben licht nodig om te functioneren. Ik begrijp dat uit het onderzoek komt dat een karper in plaats van 3 (wij), 4 soorten (pigmenten) kegeltjes heeft. Hiermee kan hij dus een breder spectrum aan kleuren waarnemen. Dat wist ik trouwens al.

Sommige kleuren blijven langer zichtbaar met afnemende lichtintensiteit. Neemt niet weg, als er geen licht is, dan is er geen kleur. Licht is namelijk de bron voor kleur. Er is dus een grens aan het waarnemen van kleuren. Ook voor karper geldt dat wat ze nog zien van de lichtintensiteit afhangt (Douwe).

Waarin ben ik onduidelijk?

Kunnen we nu verder met dressuur, in de wetenschap dat karper meer ziet dan wij, maar dat dit niet oneindig is?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

30-12-2007 07:46

Michel Hollaar schreef:
Gerrit Pook2 schreef:Nou ja ik dacht die moderne KSN doet vandaag de dag toch veel meer dingen waar heel vissend Nederland van mee eet.
gr Gerrit


Precies Gerrit, maar dat heeft met belangenbehartiging te maken, de rest is door de leden voor de leden.


K. van den Herik schreef:Misschien worden ze wel opnieuw uitgeven. Dat zou wel leuk zijn in 2009 of zo?

MVG

Klaas


" de Karper " is en blijft door de leden voor de leden, daar doet een eventuele heruitgave niks aan af.

m.vr.gr.

Ok dan ,maar misschien met een apart inlogsysteem voor leden waar de "kennisbank" en eventueel oude uitverkochte nummers van de karper
terug te vinden zijn.Zelf ben ik al een poosje lid op een jaartje hier en daar na maar de eerste 20 nummers van de karper heb ik ook niet. Zou toch leuk zijn om het op die manier na te kunnen lezen.Misschien iets voor de toekomst?

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-12-2007 10:53

Gerrit,

ventileer je idee in email aan

website@karperstudiegroep.nl

of op de ALV, daar is die voor tenslotte.

Neem wel meteen een of twee paar structureel hepende handen mee, die e.e.a. instaleren en beheren.

Hier blijft het bij een idee. Meer niet.
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

30-12-2007 14:31

Inderdaad Michel, maar een ideetje hoor, ben niet zo computeraal onderlegd en structurele handen werden nog wel eens afgehakt.

gr Gerrit
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

30-12-2007 14:42

Stekdressuur, kleurdressuur, onderlijndressuur, aasdressuur en it-visserdressuur.
Aju
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

01-01-2008 23:16

Negatieve conditionering bestaat wel in zekere mate maar je kunt ook te ver gaan inderdaad.

Ik vraag me ook af hoe vaak dit gebeurd:

Een water wordt bevist met boilies. Er wordt gigantisch goed gevangen. Er wordt extra veel gevoerd met die boilies en meerdere mensen vangen er goed op. Er komen meer mensen bij en er wordt steeds meer gevoerd en op eens gaan de vangsten teruglopen. Alles valt dood, er wordt slecht gevangen.
Reken maar dat het vaak genoeg komt doordat de visser op een boiliebed zit te vissen.

Komt er iemand met een dressuurdoorbrekende boilie die net wat harder stinkt, smaakt en opvalt: de vis gaat op dat aas azen en hij vangt ze wel.

Zo maar een gedachte hoor maar sprak een duiker die wel eens dook op meren waar hij de bodem bezaait zag met (beschimmelde) boilies.

Ook de fluo pop-ups zijn op die manier ook wel 'dressuurdoorbrekend'(niet) geloof ik. Als er op een kilo boilies 1 rose bewegend extra stinkend balletje ligt vang je de vis daar sneller mee dan wanneer je er een groundbait van hetzelfde aas tussenlegt.
Dit wordt aangetoond op de dvd's waar de snowman vaak als eerst gepakt wordt uit het kilo voerbed.

Dat de karper na verloop van tijd echter die fluo pop-ups gaat mijden toont weer die negatieve conditionering aan; elk van die balletjes die ze eten brengt onheil en ze zijn niet eetbaar (logisch als er een haak onderhangt)

Maar dat er stek'dressuur' bestaat geloof ik zeker wel. Op andere stekken ving ik ook ineens weer vissen terug die ik op een andere stek niet wist te dubbelen. Ook ander aas heeft bij mij de vangsten wel eens opgeschroefd! Ik ving ineens veel beter dan die weken ervoor op dezelfde stek. Het bestaat wel die conditionering maar toon het dan wel aan ipv na 1 blank te zeggen dat je stek gedresseerd is.

op 8 kilo boilies vissen levert namelijk makkelijk een blank op....
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

06-01-2008 19:25

We moeten dus eigenlijk op zoek naar iets wat de dressuur wegneemt bij onze vriend karper. Naast andere tactieken (voer, rigs, stekken etc.) zal er straks wel een flesje op de markt komen met een anti-dressuur-oplossing.
Breng van dit megaspul 10 % in je boiliemix en vangen maar.
Het middel haalt alle negatieve ervaringen uit de erwt van onze vriend de karper. De volgende commerciele redding is geboren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2008 20:58

Beter van niet Merlin, dan wordt een groot aantal nog vaker teruggevangen dus ook meer beschadigingen.