Wat is de invloed van ijs op karpers?


Plaats reactie
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

19-12-2007 16:26

Wat is de invloed van ijs op karpers?

In de situatie dat een groot deel van een water bevroren is. Zal de karper dan naar het open gedeelte toetrekken omdat hier mee zuurstof is of zullen ze zich er niks van aantrekken en rustig onder het ijs blijven liggen. Wie heeft hier ervaring mee of wie kan er conclusie's trekken?

En wat heeft het voor invloed op het aasgedrag? Natuurlijk zal een karper veel minder azen in de koude winterperiode. Maar zal een ijslaag op het water het azen nog meer verminderen door de kleine hoeveelheid zuurstof?

Er staan vele verhalen over weersinvloeden maar over ijs lees ik eigenlijk nergens iets. Ook op het board heb ik weinig kunnen vinden hierover.

Ik ben erg benieuwt naar jullie ervaringen...

Robin Nieuwhof
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-12-2007 16:39

Om je wat antwoorden te geven zou ik een stukje van mijn ervaring geven.

Karper gaat rustig onder het ijs liggen soms zelfs vlak er onder wat hellaas niet altijd goed afloopt.
ik zelf heb namelijk ook karper vast gevroren gezien in een ondiepe sloot die hebben het dus ook niet overleeft. terwijl ze makelijk weg konden door een diepere gedeelte op te zoeken waarom ze toch zijn blijven liggen is dus een raadsel (mischien overdondert)

Maar heb ze daar in tegen ook duidelijk zien aasen stofwolken onder het ijs en staarten die heen en weer gingen.
Water temp zal vrijwel gelijk blijven met of zonder ijs, geloof zelfs dat ijs isoleert sowieso met sneeuw erop.
Dus mochten de omstandigheden zo zijn dat je "veilig" kunt door vissen, kun je prima karper vangen.

Zelf heb ik altijd graag in een wak gevist op allerlij soorten vis en ook zeker gevangen laaste jaren doe ik het niet meer dit om dat de winters ook zachter zijn geworden dus minder geschikte plekken heb en dat ik zelf minder zin heb om nog in de winter met temperaturen van +/- 2 graden nog te gaan vissen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

19-12-2007 20:48

Een winter met een flinke ijsperiode? Dat zou wel wat zijn. Misschien wel goed voor onze visserij?
Voor zover ik het weet zijn de watertemperaturen dan minimaal, zo vlak onder of rond het vriespunt. Wel zal waterdiepte een rol spelen. Daar waar er een spronglaag kan ontstaan zullen de onderste (diepste)waterlagen, kwa temperatuur, misschien iets hoger kunnen uitvallen. Maar bij ondiepe wateren zal de watertemperatuur natuurlijk laag zijn. Zeker bij langerdurende vorstperioden,( wat te denken van een mogelijke elfstedentocht?)
Ik denk dat karpers een lethargische toestand aannemen, Ze liggen op een rustige plek. De lichaamspemperatuur van de karper neemt de omgevingstemperatuur aan ,want ze zijn koudbloedig , en de lichaamsfuncties dalen tot een laag nivo. De hartslag daalt, het aantal kieuwbewegingen neemt af(zuurstofopname) en het metabolisme (spijsvertering) ook.
De vis verbruikt een minimum aan energie en zal moeten teren op het vetweefsel wat in de warmere perioden is opgebouwd.
Dat vetverteren zou namelijk wel eens in ons voordeel kunnen uitpakken.
Na een langere winterperiode zullen de karpers in de voorjaarsperiode het wintervet hebben verteerd en instinctief willen aanvullen. Dus zullen ze voedsel moeten opnemen om hun oude conditie te herstellen.
Let wel: dit is een veronderstelling.( Ik ben geen wetenschapper of bioloog. Kan dus niets staven met bewijzen of harde feiten.)
Wel kan ik iets zeggen over goede voorjaarsvangsten na flinke winters welke daadwerkelijk werden bekroond met elfstedentochten!
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

19-12-2007 20:59

ze hebben koppijn als ze willen springen :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-12-2007 20:59

Zal van de omstandigheden afhangen. Ik heb onder het ijs actieve karpers gezien, maar ook groepjes die duidelijk aan hun winterslaap waren begonnen. Dat ze een wak opzoeken, daar heb ik geen aanwijzingen voor. Als het flink doorvriest is de kans groot dat het stil valt. Wat er in het vroege voorjaar gebeurt hangt weer af van het weertype in het voorjaar. Na een flinke winter zou je even wat voordeel kunnen hebben van de mindere conditionering. Honger? Tja, het onderwaterleven herstelt zich pas laat, nadat de watertemperatuur 15 graden bereikt. Of dat positief of negatief is....

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2007 22:37

Zodra het ijs nog enigzins dun is (Je kunt er nog niet op lopen), lijkt het wel of ze het prettig vinden om er vlak onder te hangen.
Zeker nog als de zon dan ook nog eens schijnt...(zelf vindt je het ook lekker toch om vanachter het warme raam van de winterzon te genieten).
Heb dan ook diverse keren normaal actieve karpers kunnen waarnemen als er ijs lag...
Maar evengoed eens dat er 100 meter verderop dan een paar karpers zo'n beetje dood lagen te wezen tussen het afgestorven riet op nog geen meter water, deze kon ik er gewoon uitscheppen met mijn schepnet
en toch waren ze niet dood
Kan me tevens een verhaal herinneren omtrent redmire pool waar ze ook de vissen zo van de bodem af konden plukken mbv een schepnet.

De boel valt wel compleet stil naarmate het langer doorvriest, je gaat ze dan ook steeds moeilijker vinden door de dikke ijslag.

Wakken...
Op stadswateren waar veel eenden gevoerd worden heb ik een enkele keer wel een karper kunnen spotten die de broodkruimels van de bodem opat. Naarmate de wak kleiner wordt gedurende vorstperiode, en er meer eenden zich in die enkele wak verzameld en tevens hongeriger worden zodat zij zelf de kruimels van de bodem opduiken, laten die karpers zich hier ook niet meer zien...wellicht wel gedurende de nacht?

Vissen in zo'n wak is iig niet te doen met al die eenden, en zou je ook niet moeten willen

Een te lange vorstperiode met sneeuw op het ijs is op den duur funest voor de gehele visstand. (De snoeken gaan dan als eersten lijkt het wel)
Maar allee...dat is dan weer de natuur he .

Al heb ik zo'n 10 jaar terug eens in een wak waar allemaal zeelten naar boven kwamen door zuurstofgebrek deze er simpel met een schepnet uitgehaald en deze overgezet naar de lokale grote diepere plas
Het waren flinke grote zeelten...heb me toen enorm verbaasd over de hoeveelheid
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

20-12-2007 11:12

Ik bedoelde niet direct wakvissen. Er liggen hier wat wateren half dicht. Dit zullen dan voornamelijk de ondiepe stukken zijn waar het water eerder afkoelt. Deze ondiepe stukken liggen dicht. De rest van het water ongeveer 2 ha ligt dan nog open.

Mij leek dat de meeste vis dan naar het stuk waar het open is zou gaan. En dat je dan dus leuke resultaten zou kunnen halen als alle vis bij elkaar trekt. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om het te proberen. Dit zal volgende week gebeuren ;). In dit stuk van 2 ha liggen misschien 10 eenden en daar heb ik normaal gesproke geen last van.

Bedankt voor jullie reactie's.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-12-2007 13:36

Robin,
Waarom zou de karpers zich verzamelen in de open stukken (wakken)?, welke gedachtes heb je hierbij?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-12-2007 14:20

Hans Brinkel schreef:Kan me tevens een verhaal herinneren omtrent redmire pool waar ze ook de vissen zo van de bodem af konden plukken mbv een schepnet.


Klinkt me bekend in de oren als je de naam van het water veranderd in "Ashlea Pool" en de persoon in kwestie ook nog eens "Jack Hilton" was.
Hij wist zo in een winter meerdere vissen uit het water te scheppen om ze zo eens te kunnen bekijken en te wegen. Hij was namelijk erg geinterreseerd naar de gewichten van enkele vissen.
Toevallig kan ik me ook nog vaag herinneren dat er een grote vis helemaal door het lint ging toen hij of zij in het net zat en op die manier Jack te water hielp.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

20-12-2007 18:52

Een karper zoekt graag de warmte op. Als er ijs op het water ligt zal het op die plek dus een lagere temperatuur hebben dan op de open stukken. Hiernaast is onder het ijs een stuk minder zuurstof dan in of bij een wak.

Vandaar dat ik de vis in de open gedeelte verwacht.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-12-2007 19:18

Dus jij denkt dat de vis in de winter de wakken op gaat zoeken omdat het daar warmer is?

Er is een bepaalde eigenschap van water: water van 4 graden C is het zwaarst en zal dus naar de bodem zinken.
Waar denk jij dan dat de vis het "warme" water zal vinden?
Vissen is een hobby, geen religie!
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

20-12-2007 19:40

Douwe,

Ik snap je uitleg hierbij niet helemaal. Water van 4 graden is het zwaarst en zakt dus naar de bodem. De bovenlaag van het water is dus het koudst. De karper zal dan dus het diepste punt van het water opzoeken.

Maar een wak ligt er niet voor niets. Of het vriest niet dicht door de temperatuur van het water, of de wind staat er op of er staat bv stroming door een pomp of iets dergelijks.

Stilstaand water ( dus onder het ijs ) lijkt me voor een karper een stuk minder aantrekkelijk dan bewegend water ( waar de wind dus op staat of bij de plek van een wak) Of denken jullie hier anders over?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2007 21:51

Windwak warmer?

Overigens heeft de karper een hekel aan wervelingen die stilstaande warme waterlagen afkoelen. Afgezien dan van warme zomerdagen als het zuurstofverrijking geeft.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

21-12-2007 05:41

was wel leuk om te zien bij een hotel in amsterdam...die hebben een vijver met koikarpers en 1 gewone en die lagen gegroepeerd op het midden van de vijver op de bodem onder het ijs.Er zat weinig beweging in.....
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2007 10:05

karper zoekt een plek waar de temperatuur vrijwel constant is dus in die 4 graden zone.
Hij zoekt zeker niet een wak op waar de temperatuur lager en ook nog wisselend is.
Wakken liggen vaak op plaatsen waar de wind/stroming op staat en/of waar de eenden het water vrij houden van ijs.
Al met al in de nogal "drukke" delen van een water.

Zoek je karper? zoek ze dan bij bv onder bruggen, vreemd genoeg zijn dat ook nog eens de wakplekken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

21-12-2007 14:41

Precies Douwe,

Bruggen en vooral duikers doen het meestal wel goed in de winter, vooral als je af en toe wat voer neerlegt kan het soms blijven lopen, zelfs als er op de rest van het water ijs ligt. :D

Afbeelding

In de vakantie maar weer eens proberen een ijskouwe te vangen... :lol:

De groeten...
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-01-2008 19:40

robin de ronde schreef:Precies Douwe,

Bruggen en vooral duikers doen het meestal wel goed in de winter, vooral als je af en toe wat voer neerlegt kan het soms blijven lopen, zelfs als er op de rest van het water ijs ligt. :D

http://pic16.picturetrail.com/VOL652/42 ... 722871.jpg

In de vakantie maar weer eens proberen een ijskouwe te vangen... :lol:

De groeten...


Ben benieuwd hoe jij aanslaat.. :D
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 03-01-2008 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2008 20:16

Vroeger was het verhaal dat als er ijs op het water had gelegen de karper daarna niet meer 'gedresseerd' was t.o.v. aas en lijnen. Of dit zin of onzin was heeft niemand ooit aan kunnen tonen...
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

03-01-2008 20:52

Mijn evaring bij witvis is dat als er ijs ligt je er strak tegen of gewoon midden in moet vissen, en je in het gedeelte waar geen ijs ligt gewoon geen beet krijgt. Dit verschijnsel merkte ik al jaar of 2 geleden op en werd vorige week maar weer eens bevestigd. Zelf heb ik als er ijs ligt nog nooit een karper(tje) kunnen haken. Toen het vorige week gevroren had ik en gewoon zin had om wat aantalllen te vangen ben ik maar gaan voorn vissen in de haven. Deze bleek voor een groot deel open maar in dat gedeelte was niks te vangen en toen dacht ik laat ik het eens tegen het ijs proberen. Hoe verder ik er onder ging vissen hoe beter het werd. Over het algemeen tref ik in de winter hier in de buurt van grote scholen witvis ook karper aan, ik dnek dat de karper gewoon tussen de andere witvis gaat liggen onder het ijs. Waarom zou ik het niet weten maar denk dat het ijs als glas werkt en de zonnestralen verstrekt.
groet`n ramon
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

04-01-2008 00:13

Mourad Aviara schreef:
robin de ronde schreef:Precies Douwe,

Bruggen en vooral duikers doen het meestal wel goed in de winter, vooral als je af en toe wat voer neerlegt kan het soms blijven lopen, zelfs als er op de rest van het water ijs ligt. :D

http://pic16.picturetrail.com/VOL652/42 ... 722871.jpg

In de vakantie maar weer eens proberen een ijskouwe te vangen... :lol:

De groeten...


Ben benieuwd hoe jij aanslaat.. :D


Een klein tikje Mourad, hehe :)

Soms, heeeel soms ben ik te enthousiast en ram ik de stok tegen het plafond, risico van het vak zullen we maar zeggen... Maar zo`n winter "beer" maakt dan wel wat goed.

gr. Robin
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-01-2008 11:59

En de invloed van licht (=warmte) op een half dichtgevroren water? ijs waar sneeuw op ligt laat nauwelijks zonlicht door. Een wak wel. Zou dat invloed hebben op karper? Ook als er geen sneeuw licht laat ijs volgens mij wat minder licht door dan open water, dus wellicht dat ze (op zonnige dagen) wel de open stukken opzoeken. Misschien...
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

04-01-2008 22:11

Het lijkt mij niet dat het ijs het zonlicht kan versterken of verzwakken . Het ijs zou dan een holle of een bolle vorm moeten hebben ( waar natuurkundeles al niet goed voor is )... Dus dit lijkt mij geen reden. Ik denk dat je karpers over al kunt aantreffen... de een zegt dit de ander dat. Iedere karper is anders... De een treft ze onder een brug, de ander onder het ijs.. de ander weer op een openstuk waar de wind goed op staat. Ik denk dat er geen theorie bestaat waar de karper zich zou moeten ophouden ieder water is anders. Ik denk dat proberen weer iets belangerijks is. :wink:
You got to lose to know how to win
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

04-01-2008 23:51

Goed, De eerste 'onderwatervoerboot' is al onderweg! 'Speciaal voor het uitvaren onder het ijs!'

8) 8) 8)
peter andrae

05-01-2008 07:38

Kees met de karper is het precies hetzelfde ik gooide altijd mijn lood op het ijs en trok hem dan zachtje,s terug net over het randje en ook altijd s6 ik heb zo hele mooie dagen mogen meemaken,maar zodra het ijs van het water was dan was het met het vangen van de vissen ook over.


Aart dat zou zomaar kunnen hoor maar dan zou er voor een langere periode ijs moeten liggen ik vond het altijd maar gek dat als de dooi inviel je op bepaalde wateren de vissen altijd wat makkelijker ving ondanks dat het voor 70 a 80% nog dicht lag met ijs.

Misschien voelen die vissen zich wel op hun gemak met zo een ijsvloertje boven hun hoofd anders zou ik het ook niet weten.


zomers op hetzelfde water gevist terwijl het aan de oppervlakte groen was van de kroost en de vissen bleven komen terwijl je anders uren moet draaien om een vis te kunnen vangen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2008 10:59

De karper heeft graag een dak boven het hoofd. Met dat in je achterhoofd kun je heel wat hotspots vinden. Maar veel hotspots worden hotspots voor karpervissers. :(

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie