VERANTWOORD KARPERVISSEN


robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-12-2007 11:31

Martin,

Aangezien ik volgens jou niet goed begrijpend kan lezen en kortzichtig ben heb ik geen zin meer om er op in te gaan. Geloof wat je wilt geloven, met je ruime inzichten, wie weet vind jij ook een keer een dode vis met een rig die ‘na een paar uur echt wel het lood lost’…

Ik heb het geprobeerd, als je lood niet loskomt na de eerste paar klappen, komt ie ook bijna nooit ( om precies te zijn gebeurde dat 2 keer van de tientallen pogingen) los na een kwartier klappen geven op je rig, dat is geen vermoeden van hoe het zou gaan (zoals bij jou aannames voortvloeiend uit wens denken van hoe de vis het lood verliest), maar dat is gewoon een feit. Probeer het zelf eens uit,(onderwater natuurlijk) en vertel mij dan weer hoe kortzichtig ik ben. Als die clip goed zit verlies ik bij ongeveer 1 op de 8 vissen het lood tijdens de dril.

Veel succes met je wensdenksafetyordeadclipmontage,

Ik ben er klaar mee,

Gr. Robbert

Ps. Niet passende wartels zijn te vervangen voor wel passende (ja echt!), de niet passende wartels kan je verdikken door een stukje stijf nylon mee te nemen in de clip, leadclip armpjes zijn in te korten, waardoor het wel werkt, inline lood kent montages vanaf dodelijk tot het lood verliezen bij de beet of zelfs na een lijn breuk zowel hoofd lijn als het lood verliezen. Beetje zelf nadenken kom je een heel eind. Ik niet natuurlijk niet met mijn uitermate kortzichtige denkwijze gecombineerd met de onkunde m.b.t. begrijpend lezen, maar jullie zeker wel!

Verlies vooral geen lood, maar vermoord er niet te veel,

Doei.
8)
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

13-12-2007 12:42

Wat ik hier schrijf is niet goed maar ik ben wel benieuwt :wink:

Stel je verspeelt een vis door dat je lijn breekt.
en de lijn komt vast te zitten aan een opstakel onderwater.

dan is een karper toch wel in staat om die haak er uit te trekken door weg te zwemmen.

die hele bek is wel kapot.
maar dat beest gaat tog niet ligge wachten tot hij dood gaat?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2007 12:47

Nee daartoe is hij niet in staat, de haken van tegenwoordig roesten ook niet meer en als ze het wel doen roesten ze zo langzaam dat het dier al dood is voor hij los komt.
Als hij niet helemaal goed gehaakt is dan is er een mogelijkheid dat de vis loskomt ga er echter niet vanuit dat het zal gebeuren.
Hij kan niet voldoende kracht zetten en een goed gezette haak los te trekken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

13-12-2007 13:32

robert de jong heeft hier wel gelijk. de enige manier waarop het lood enigszins makkelijker uit de clip komt is door het leadcliparmpje in te korten. dit doe ik ook en natuurlijk heeft mij dat ook wel eens een lood gekost maar zo ben je er wel iets meer van verzekerd dat het systeem wel werkt zoals het bedoeld is. al met al vergt het slechts een kleine aanpassing van de fabrikanten om een leadclip veiliger te maken.
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

13-12-2007 13:42

Douwe Bijlsma schreef:Nee daartoe is hij niet in staat, de haken van tegenwoordig roesten ook niet meer en als ze het wel doen roesten ze zo langzaam dat het dier al dood is voor hij los komt.
Als hij niet helemaal goed gehaakt is dan is er een mogelijkheid dat de vis loskomt ga er echter niet vanuit dat het zal gebeuren.
Hij kan niet voldoende kracht zetten en een goed gezette haak los te trekken.


dus als ik het goed begrijp pleit jij een beetje voor haken die snel roesten?
waarom brengen ze dan tegenwoordig alleen maar haken uit van roestvrijstaal?
wat is het voordeel daar achter dan?

gr. matthijs
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-12-2007 13:57

Kees Ouwendijk schreef: Hartstikke goed daniel, maar mijn inline lood is geen 4/5 mm,het is de zelfde als de meeste vissers met clipss gebruiken dus.


Een verantwoorde vissende visser als jij zou dan toch op zijn minst dat wel gaan kopen vanaf nu lijkt mij, en al die oude systemen direct gaan aanpassen of wegpleuren, als je weet dat het bestaat, en dat weet je nu, ben je het verplicht aan de karpers. Toch?

Kees Ouwendijk schreef: Mijn loodclips zijn niet met het doel gemaakt te blijven zitten op de wartel


Bij mijn weten zijn alle reguliere loodclips gemaakt om te blijven zitten op de wartel, niet dat alle fabriekanten de goede maat wartel leveren, of leverden, maar dat is weer dat zelf denken, dan verdik je de wartel of pak je een andere wartel. Omdat de wartel niet blijft zitten is ie DUS niet daarvoor gemaakt is gelul, dan is de wartel of de clip nog niet helemaal goed, nu is dat opgelost, in tussen tijd is het aan de visser, om zelf te DENKEN wat hij eraan kan doen.


Kees Ouwendijk schreef:
Weet je wat het is met deze discussies , het is iedereen die op het board zit zijn hobby. Dit wil zeggen dat karpervissers vlug beledigd zijn als ze geen gelijk krijgen, met slechte voorbeelden komen of denken te weten hoe iemand vist. En dit alles van nog geen tien antwoorden in een discussie (in mijn geval ).


Jij kunt mij niet beledigen, ik wil geen gelijk krijgen, ik probeer slechts iets uit te leggen, slechte voorbeelden geef jij zelf, en ik wíl niet eens weten hoe jij vist. Toch geven antwoorden zoals deze;

Kees Ouwendijk schreef:Kan het toch niet laten, mijn clips zijn jaren oud, mijn wartel kan je ook niet muurvast zetten en met de vissen die ik ving was het onderlijntje met wartel al uit de clip en is het een soort inlinelood ( stukje tube met clip en lood glijd als schuiflood over de lijn. daar ik in het begin veel lood verloor ben ik gaan lijmen en met een klein druppeltje ben je nog zelden je lood kwijt en de keren dat het wel zo is heeft het misschien vastgezeten en heeft het je misschien een karper opgeleverd die je anders niet zou vangen ???? en bij lijnbreuk glijd het van de lijn af !!!!


mij een aardig inzicht hoe jij vist, en een aardig inzicht in jou inzicht, (ik gebruik clips die jaren oud zijn terwijl ik weet dat er nieuwe (verbeterde) zijn, mijn wartel past niet en ik kom er niet op om dan een grotere wartel te pakken mijn inline lood heeft geen4/5 mm gat, dus is het onzin) en sorry dat ik het zeg, maar dit is echt een grandioze KUT montage, wat je zelf ook wel zou kunnen inzien, als je erover na zou denken.

Maar ik geef het op, zoals gezegd, en ik geef het dus niet op in de zin van het gelijk krijgen op het zo ontzettend belangrijke carpboard, waarvan ik soms nachten niet kan slapen omdat ik geen gelijk heb gekregen, maar ik geef het op jou wat aan je verstand te peuteren.

Mvg. robert
8)
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

13-12-2007 14:27

Met veel interesse volg ik dit iedereen aangaande topic op het board. Toch wordt er maar door een klein aantal boarders gereageerd. Ik hoop daarentegen wel dat ze ook meelezen. Waarom? Omdat eindelijk hier wordt geprobeerd een echte safety rig aan andere karpervissers uit te leggen. Een safety systeem die een verspeelde vis de kans geeft het lood te verliezen. Een rig die niet BEWUST het lood verliest tijdens een dril van de vis (de hype die dit hele topic heeft veroorzaakt). En een rig die er dus voor zorgt dat wij en de mensen die na ons dezelfde vis belagen dat nog steeds kunnen doen.
Ik ben er zelf dan ook van overtuigd dat de safety rigs heden ten dage niet visvriendelijk zijn sterker nog er bestaan safety clips met gaatjes waar je nog eens extra een lijntje kunt vast maken zodat de vis helemaal geen kans heeft het lood kwijt te raken nadat hij zichzelf heeft verspeeld.
Na wat aanpassingen zoals Robert hierboven voorsteld is het wel mogelijk de safety rigs visvriendelijk te maken.

Wees gegroet,
Josse de Bruin
K. van den Herik

13-12-2007 14:57

Die gaatjes zijn om de clip aan de wartel te bevestigen.

Ik ga wel een stuk met Cees mee: moest ik lijn breuk krijgen moet het mogelijk zijn, dat de clip van de lijn af kan.


Enne

Er hoeven geen winaars te zijn, buiten de karper.

Daarom Robert is het belangrijk, dat jij jou mening ventileert en Cees
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-12-2007 15:11

K. van den Herik schreef:Die gaatjes zijn om de clip aan de wartel te bevestigen.

Ik ga wel een stuk met Cees mee: moest ik lijn breuk krijgen moet het mogelijk zijn, dat de clip van de lijn af kan.


Enne

Er hoeven geen winaars te zijn, buiten de karper.

Daarom Robert is het belangrijk, dat jij jou mening ventileert en Cees


1; Bij alle clips waar bij het lood lost door de druk die het geeft op de verbinding tussen clip en rubber, kan je die leadclip mi. niet kwijtraken na lijnbreuk, of inderdaad inclusief lood. Heel logisch, die clip zit vast aan de wartel voor de inhaking, als de clip nu loskomt van de wartel vóór dat het lood lost, (erna lijkt mij onmogelijk, welke druk moet er dan nog voor zorgen dat de clip loskomt van de wartel?)komt er ook geen druk meer te staan op de verbinding tussen clip en rubber, dit omdat het lood kan glijden over de lijn, de druk zal dan pas voldoende toenemen op het moment dat of het lood ergens vast blijft zitten, of waneer het lood in het eventuele knoopje, stukje tak, wier, vastgelopen slider/toplood etc, zal vast lopen, en dan nog is het de vraag of het dan allemaal goed komt, doordat afhankelijk van het stuk lijn tussen vis en clip de directe kracht van de vis op het lood vermindert door de rek in de lijn… En ja inderdaad het zou eventueel misschien best wel mogelijk zijn dat het lood geen vuiltje, knoopje, stukje tak, wier, vastgelopen slider/toplood tegen komt (maar nu eerst weer even nadenken, lijnbreuk heb je meestal niet in open water maar bij...)en er gewoon af glijd… maar neem je daar genoegen mee…

De clip kan gewoon niet van de lijn als je hem goed vist, kan dit wel, laat je de mogenlijkheid open dat de vis kan eindigen met het lood aan een lang stuk lijn achter zich aan. Keuze is, bij de meeste clips, beperkt tot het verliezen van je lood en het behouden van de clip na een lijnbreuk.

Heb gehoord van clips waarbij de clip ook kwijt bent na een lijn breuk, en van clips waar je de gehele clip kwijt bent als je het lood verliest (rigmarole), maar die heb ik nog nooit gezien.

Met de meest gebruikte clips is het echter een feit dat je bij juist gebruik de wartel muurvast in de clip zet.

2;Winnen boeit mij niet, zie ook geen winnaars in een hobby als de onze en al helemaal niet op een forum over die hobby,maar het gaat hier over de SPELREGELS van het vissen, en dat systeem zoals door Kees beschreven van een over de lijn glijdende clip+lood inclusief eventuele tube, is nu mi. absoluut niet uit te leggen als een 'nette' spelregel.

Maar Klaas,

Mag ik hieruit concluderen dat jij óf nooit met een leadclip vist, óf een manier of product gebruikt waarbij de vis zowel clip als lood zeker zal verliezen bij een lijn breuk?

En daarna, wat is het belang in jou ogen van de clip verliezen?


mvg. Robert
8)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-12-2007 16:07

Robert ik snap niet dat je je zo druk maakt, als je een clip met tube het zelfde vist als inline lood : of er zijn er 2 goed of er zijn er 2 slecht, de een goed en de ander slecht is toch gek ?? Mijn clips heb ik ? aangeschaft ze zitten in de doos maar kan ze net zo goed weggooien.
Vis er nooit meer mee het enige voordeel vond ik dat het lood in de bodem wegzakt en de rest misschien wat minder.
Trouwens hoeveel mensen vissen er met tubes aan het lood bevestigd???

Over het kwijtraken van de haak als deze verspeeld is ben ik ook somber, denk net als Klaas dat hij dat met spierbeweging of in en uitblazen nooit kwijtraakt .als de lijn kort is word het erg moeilijk. als de lijn lang is en om een tak vast komt te zitten kan de Karper het denk ik wel breken, het is ook beter voor het breken van lijn onderlijn dat het obstakel niet mee geeft. Ook trekt hij vaak zijn bek kapot .
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-12-2007 16:23

Robert ik hoop dat je me vergeeft maar kan in diverse catalogussen geen dikkere tube vinden dan 2 mm wel shrinktube van 2,4 maar die vind ik niet lang genoeg ??
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-12-2007 16:31

Nee kees, op jou manier vis je het ongeveer net zo slecht als het meest basic inline lood systeem, wat dus enkel gaat werken als de gebroken hoofdlijn geheel schoon en knooploos blijft na een lijnbreuk.

Op die manier is de vis de lul als er een vuiltje, takje, pluk wier, slider, toploodje, knoopje vast loopt in het rest stuk van de lijn.

Dit was jaren geleden een redelijk acceptabel systeem, (omdat er niet beter was) dat klopt.

Maar nu zijn er gewoon véél betere opties, die veiliger of minder onveilig zijn voor de vis.

(goed functionerende leadclips/ shockleader sleeves/ leadcore of leader buiten je lood om laten lopen/ het systeem wat piet vogel in spiegel heeft beschreven etc. enz.)

Je verliest dan bij enkele van die systemen wel wat vaker je lood, dat is waar, maar de essentie van dat je tegen loodverlies bent is neem ik aan toch gewoon de gezondheid van de karper in je water? Als het je puur om het milieu gaat is er wel wat zinniger te bedenken dan lood verlies door vissers…Weet jij dat er vissen komen boven drijven door het lood op een water? Dat toch terwijl er echt zat water is waar al 30 jaar of langer lood in verdwijnt. Ik wil de schadelijkheid van lood natuurlijk niet ontkennen, maar wel graag die van onveilige systemen benadrukken. Vissen die dood gaan door onveilige systemen zijn allang niet meer te tellen.

Nogmaals, ik ben er in de meeste situaties ook op tegen dat je bewust na elke aanbeet je lood verliest, maar zodra de visveiligheid in het geding komt, zou ik zeggen, verlies dan maar het lood wat vaker.

Mvg. Robert
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-12-2007 16:34

Kees Ouwendijk schreef:Robert ik hoop dat je me vergeeft maar kan in diverse catalogussen geen dikkere tube vinden dan 2 mm wel shrinktube van 2,4 maar die vind ik niet lang genoeg ??


Dit snap ik niet, waarvoor heb je die dan nodig?

O ik denk dat ik hem wel snap, jij wil zeggen dat inline lood met de tube van de lijn af moet en dat die 2 mm niet groter is dan jou clip?

Zo ja, zie eerdere postings in dit topic, of google, kernwoord; shockleadersleeve :wink:
Laatst gewijzigd door robert de jong op 13-12-2007 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
8)
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

13-12-2007 17:46

kan iemand mij ook uitleggen wat precies het nut is van de gehele clip inclusief lood te verliezen? gezien de geringe diameter van de bovenkant van een tailrubber en de diameter van tubing bestaat er op deze manier nog velen malen meer de kans dat het gehele schuivende gedeelte op die manier aan een vuiltje, knoop of wat dan ook vastloopt. hoofdzaak zou toch moeten zijn hoe snel ishet lood kwijt te raken als de situatie zich voordoet dat dit nodig is?
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
K. van den Herik

13-12-2007 18:12

Nogmaals, ik ben er in de meeste situaties ook op tegen dat je bewust na elke aanbeet je lood verliest, maar zodra de visveiligheid in het geding komt, zou ik zeggen, verlies dan maar het lood wat vaker.


Voila.

Ik krijg het niet voor elkaar het is of vast is vast dat lood of er is niets nodig en het lood is weg.



Zelf ben ik wel gelukkig met die inliners en die zachte inserts dingen.

inclusief lood te verliezen?


Bij mij kwam het nog al eens voor dat de wartel eerder loste dan het lood zeg maar. Als dan de hele handel over je lijn schuift, kan het er maar af bij eventuele lijnbreuk.

zowel clip als lood zeker zal verliezen


Zal wijzigen in kan. Dus geen fratsen op de line, bijv voorslag of leadcore of...


MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-12-2007 18:20

K. van den Herik schreef:

Zelf ben ik wel gelukkig met die inliners en die zachte inserts dingen.

zowel clip als lood zeker zal verliezen


Zal wijzigen in kan. Dus geen fratsen op de line, bijv voorslag of leadcore of...


MVG

Klaas


1;zachte inserts dingen (=shockleadersleeve) zou verplicht moeten zijn voor alle inline montage's waarbij de hoofdlijn/leader/leadcore/voorslag door het lood loopt, zodat die tube niet hoeft te glijden, of gewoon vanwege de grotere diameter die het gat in lood hierdoor krijgt, wat de kans op falen van het systeem mi. al belangrijk verkleind. Zowel tube als de harde inserts hebben maar weinig nodig om niet meer van de lijn af te kunnen. Shockleadersleeve heeft geen nadeel tov. harde insert, enkel voordeel.

2; zal wijzigen in kan = welke leadclip? Als dat veiliger is dan een leadclip die vast blijft zitten aan je lood, zal die clip inclusief lood waarschijnlijk op de hoofdlijn te monteren en te demonteren zijn zonder dat je hoeft te knippen? Als ie gewoon moet glijden over het restant van de lijn gebruik je hem naar mijn idee niet goed, dan heb je in het beste geval (zonder tube), de opening van de tailrubber om het zaakje eraf te krijgen, bij een lijnbreuk op een kleine afstand van de vis op open water zal het misschien allemaal wel werken, maar zodra de afstand tussen de vis en het punt van de lijnbreuk toeneemt zal daarmee mi. het risico op falen van het systeem toenemen, zeker bij gebruik van tube,op water met wier, obstakels, bij gebruik van slider of toplood etc.

Mvg Robert
8)
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

13-12-2007 19:28

naar mijn bescheiden mening is het systeem juist ontworpen om je lood te lossen als die vastloopt juist om lijnbreuk te voorkomen. dit kan zijn in wier, obstakels etc. een hoop van de redeneringen die ik hier lees gaan uit van lijnbreuk. ter voorkoming van is het dus de bedoeling dat het lood lost.. laten wij ons vooral daar op focussen.
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
K. van den Herik

13-12-2007 20:40

Kan dus, zeg maar een back up en geen doel op zich Robert.

MVG

Klaas
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-12-2007 20:54

Nogmaals de vraag wees eerlijk wie gebruikt er tubes ????
Ik zie niet anders in de korda films en niemand ????
Waarom zou je nog clips gebruiken alle nadelen zijn mij om de oren gevlogen ???
Niemand heeft het meer over het systeem waar het mee begon, is daar geen tube gebruikt??
Oja het lood kan er van af dan mag het ????
Of mag de een het wel maar de ander niet ???
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

13-12-2007 21:01

uuuuhh.. ik gebruik tubes. vaak zat...de kleur aangepast aan de bodem waar ik op vis. en ik denk met mij 10.000en nederlanders.. zo vreemd is het gebruik van tubes dus nog niet. scheelt trouwens ook met het snijden van de lijn in de vis tijdens de dril. vele voordelen dus.
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

13-12-2007 21:42

Iedereen heeft het hier over het verliezen van lood.

is dat wel het belangrijkste?

is het niet veel belangrijker dat je je lijn, leadcore, voorslag verliest??

Een vis zonder lood maar met 10 meter lijn kan zich alsnog vastzwemmen.

Ik wacht met smart op het loodsysteem van Piet&Koen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-12-2007 22:00

Robert S hoe zit het dan met jou tube (omdat ik daar opaangevallen word) diameter: vuitje ,knoopje ???
Ik had ook een van de inderdaad duizende andere vissers kunnen nemen, ik hoop dat je mij dit niet kwalijk neemt Robert S.

Alles wat je verspeeld in de bek van een karper is schadelijk, ook onze laatste schrijver maakt zich zorgen om lijn achter de vis en terecht .
het maakt niet uit wat hij meesleept uiteindelijk loopt het vast.
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

13-12-2007 22:40

ik val niemand aan kees. ik vraag mij alleen ook dingen af. vis fireline met voorslag van zo'n 8 meter en tube met een mm van 0.75. als het lood in dit geval niet makkelijk zou lossen zou bij lijnbreuk op afstand vissend achter de voorslagknoop betekenen dat de gehele handel(onderlijn-leadclip-tailrubber-tube) door zou glijden tot op de voorslagknoop en daar op vastlopen. dus vroeg ik mij af wat het nut van het verliezen van de leadclip is ipv alleen het lood. ook bij het verliezen van de totale leadclip zou hij namelijk met zo'n 10 meter lijn achter zich aan zwemmen...
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

13-12-2007 23:18

Negen van de tien keer gebruik ik een schuivend wartellood en een haak met platgeknepen weerhaak. Daar kan weinig mee fout gaan, lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?

En - maar dat is eigenlijk een ander topic - ik heb sterk de indruk dat ook argwanende karpers zich behoorlijk goed in de luren laten leggen door dat schuifsysteem tussen al die bonken vast lood.
Gebruikersavatar
Bart Voeten
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-12-2005 22:09
Locatie: rijkevorsel
Contacteer:

13-12-2007 23:58

Peter Ponsteen schreef:Iedereen heeft het hier over het verliezen van lood.

is dat wel het belangrijkste?

is het niet veel belangrijker dat je je lijn, leadcore, voorslag verliest??

Een vis zonder lood maar met 10 meter lijn kan zich alsnog vastzwemmen.

Ik wacht met smart op het loodsysteem van Piet&Koen

Als ik me niet vergis heeft carp´r´us deze leadclips op de markt gebracht. http://www.carprus.com/safe.pdf
Verder ga ik me niet bemoeien met deze discussie, ik laat het wel aan robert la jeunne over. Ik kan me helemaal vinden in zijn antwoorden enkel hij kan het zo mooi verwoorden. aloe alijn
dance
carpanglers soak their balls in love juice