VERANTWOORD KARPERVISSEN


Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

06-12-2007 21:23

Afbeelding
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

06-12-2007 21:25

Afbeelding
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

06-12-2007 21:28

Hey jou lukt wel wel!?!?!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-12-2007 21:40

Jij ook hoor :wink:

Vinkje UIT bij BB Code uitschakelen in dit bericht.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

06-12-2007 22:15

Prima Dennis Nu moet je ook uitleggen hoe hij werkt waarom betere inhaking en ook dat er geen lijn in het lood loopt en dat het enige wat het lood vast houd de sleeve is en en de connector.Ik moet ook toegeven dat het een ander systeem is als dat van Ronnie zijn systeem is dat het niet slechter kan.100 procent lood verlies. Maar ik zie het zo maar gebeuren dat iedereen er mee gaat vissen .Papagaaien zwemmen niet enkelt in Horton.En als het om de inhaking gaat dan moet er toch een manier te bedenken zijn om het lood niet te verliezen behalve bij lijnbreuk?
K. van den Herik

07-12-2007 11:24

Al jaren geleden gebruikte ik het volgende systeem

Een rubbertje van 2 cm met een diameter die precies over een wartel past. Een stukje elektriciteits buitenkabel van ik meen 4 mm. Binnenkern eruit. Ik gebruikte een cm of 4.

Het stukje slang werd door de wartel van een flinke bal kogellood, toen wel 60 gram, gevoerd. Op het eind werd het rubbertje gelijmd. Rubbertje over de wartel et voila een semi vast lood montage.

Met de hedendaagse middelen is dit best te verfijnen, zodanig dat het lood niet extra kans op verspelen biedt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

09-12-2007 20:51

Dennis ik zelf heb ook problemen met zulke systemen en ben het volledig met Kees eens. Zowel over het in mijn ogen onnodige loodverlies, en nog meer met het feit dat het tegenwoordig een modeverschijnsel begint te worden. Kees heeft gelijk als hij zegt dat het hem verbaasd dat niemand daarover zeikt, ik snap dat dus ook niet.
En voor robert en anderen die er geen problemen mee hebben om iets te verspelen een tip. Bind er een goede steen aan met een breeklijntje en kieper die overboord. Ziet er wat lomp uit maar werkt erg goed.
Trouwens dat deed Dave Lane toch ook op wraysburry als ik me niet vergis. Volgens mij om dezelfde reden als die Kees aanhaald.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

10-12-2007 06:58

Hey Jeroen, het verbaast me dat je hierover begint. Je hebt de lezing ook gezien en mijn motivatie voor dit systeem gehoord. Je hebt helemaal gelijk als je, net als Kees aangeeft, dat we niet voor systemen moeten gaan die in alle situaties altijd het lood lossen. MAAAAR dat is niet de opzet van DIT systeem!! Dit systeem haakt gigasnel en direct en is ook nog eens veilig genoeg om in te zetten. Zoals ik tijdens de presentaties aangaf, verspeel ik niet meer lood dan met een goed opgezet clipsysteem.
Als mensen aangeven dat ze nooit een stuk lood verspelen met een clipsysteem gebruiken ze dit niet goed!!
Nogmaals, Jeroen het verbaast me dat je bij dit systeem begint over andere sytemen die met opzet het lood lossen(als dit zo is, ik heb de lezing van bijv. Ronny niet gezien).
Laatst gewijzigd door Dennis de Wilde op 10-12-2007 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

10-12-2007 07:30

Dennis,

Hoe kan ik dit systeem in elkaar zetten?

Beste is altijd nog het zelf proberen.

MVG

Klaas
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

10-12-2007 15:58

Daar haal je ook wat aan Dennis vooral die goedkope ROTZOOI zorgd voor veel onnodig loodverlies ( gebruik liever inline lood),Dit systeem van jou is ook inline.
Met een normale bevestiging en met een strak elastiekje over het lood, je trekt het onderlijntje tussen het lood en stiekie en je hebt nagenoeg het zelfde resultaat en goeiekoper ??
Nog iets je zegt dat je niet meer lood kwijt raakt dan met een ander systeem, Ik heb de spulletjes niet om het na te maken dat zou het beste zijn? Klaas zei dit al. Maar stel dat dit systeem niet snel loodverlies geeft? Het zijn je eigen woorden , hoe raakt de vis het dan kwijt bij lijnbreuk ???????????????????
Ik zie geen enkel voordeel in jou systeem, de winkelier denkt daar ongetwijfeld heel anders over.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

10-12-2007 17:00

Klaas:
Je kunt deze bevestiging maken door een Korda Chod leader te gebruiken, de helicoptersleeve te verwijderen en een wartel of ringclip tussen de twee kralen te bevestigen. Hieraan komt de rig. Vervolgens gebruik je een kwiklink als wartel aan het uiteinde van de leader en stop deze in de kont ;) van het lood. Vervolgens bevestig je een rubber(moet niet gekker worden, als een leek dit leest denk men aan iets heeeel anders......) op de leader en schuif je deze over de insert. Trek de boel stevig aan en voila! Het grappige is dat de rubber en de kwiklink elkaar aanspannen en het boeltje dus niet snel lost.

Kees:
De vis raakt het lood op dezelfde manier kwijt als met een loodclip, mits goed gemonteerd. Dus bijvoorbeeld bij vastzitten komt het lood los en kan dit je dus een extra vis opleveren. Het rubber zal lossen en de link zal uit het lood lossen.
Trouwens je gaf vandeweek tijdens de presentatie aan dat jij met een clip nooit je lood lost, hoe veilg is jouw systeem dan bij lijnbreuk?
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

10-12-2007 20:42

Ik heb ook wel eens Franse karpervissers bezig gezien die juist expres hun lood verliezen bij het vangen van een karper (du Der) dit om zo snel mogelijk de karper van de bodem los te krijgen.

Ik heb met waanzin zitten kijken. Ze gebruikte een breeklijntje op zelf gemaakte brokken lood.

Maar gelukkig bestaan er nog "duikende" karpervissers :lol: en als ik of me pa eens weer Cassien leegplunder ben ik de komende jaren weer voorzien van vislood!! Je zal versteld staan hoeveel lood, lijn en haken naar boven komen... een ware wirwar aan lijnen!

Lood verspelen doen we allemaal, maar expres gaat mij ook iets te ver!

Groet
Alex Poot
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

10-12-2007 20:58

Dennis wat we met deze discussie in ieder geval winnen is dat er over na word gedacht. Ik heb ook met slechte loodclips gevist(vooral het rubber) maar de rest is ook niet echt goed te noemen. met deze heb ik een paar stukken lood verloren en daar heb ik echt de pest aan ,ik heb ook met een paar goede gevist ook daar verspeel je als je niet oppast onnodig lood mee ben er al vlug mee gestopt maar op het laatst zette ik zelfs het lood vast met een druppeltje sec lijm. Ik heb het laatste jaar alleen met inline lood gevist, zie ook weinig voordelen in andere systemen, alle lood wat schuift pas ik toe. Ik moet er ook bijvertellen dat ik vis op plekken waar ik minimaal 80 procent kans heb om de vis te vangen, telkens weer waar ik ook ga zitten. dus ik kan normaal drillen, de vis kan slip lopen kort gezegt je hebt plezierige drils. als het te obstakelrijk word haak ik vrij vlug af. Vissers zeggen het lood moet er af kunnen, dit vind ik ook maar van tientalle meters lijn achter de vis aan knapt het ook niet op.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

11-12-2007 13:54

Kees Ouwendijk schreef: Ik heb ook met slechte loodclips gevist(vooral het rubber) maar de rest is ook niet echt goed te noemen. met deze heb ik een paar stukken lood verloren en daar heb ik echt de pest aan ,ik heb ook met een paar goede gevist ook daar verspeel je als je niet oppast onnodig lood mee ben er al vlug mee gestopt maar op het laatst zette ik zelfs het lood vast met een druppeltje sec lijm.


Nou moet ik toch zeggen dat ik liever een plantentrekkende dukdalfrukkende uitvaarverzekerde loodjeslossende fotovisser zie dan iemand die zijn lood vast lijmt :o :-?
8)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

11-12-2007 16:52

Hee Dennis verbaasd dat jou joh, dan weet je zeker niet hoeveel bier ik achter m'n kiezen had. Maar Klaas heeft gelijk, als ik kritiek zou willen hebben moet ik het zelf eens proberen.
Jij zegt dat je je lood niet eens zo snel verliest, eigenlijk hetzelfde als met een clip. En als ik daar nu nog meer kritiek over zou plaasten zou ik dat moeten doen na het zelf geprobeerd te hebben.
Maar qua inhaking zal het wel werken ja, zag er best sexy uit.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

11-12-2007 16:54

En om er even op terug te komen, ik heb genoten van je lezing.
Zeer interessant.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

11-12-2007 17:39

Hey Jeroen, ik weet de Regio Brabant is gezellig! Bedankt voor het compliment en knoop er eens eentje. Hoor wel je reactie!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-12-2007 19:03

Hoi,
Ik volg deze discussie al een tijdje, maar op één vraag heb ik niet echt een sluitend antwoord kunnen vinden...Dennis.

De vraag is simpel, waarom kies je voor deze montage, en niet voor -zoals Kees al aanhaalde- een normale inline-lood montage met een elastiekkie? (of weet ik wat, heb er zelfs al speciale loden voor voorbij zien komen)...Een inline lood raakt ie net zo gemakkelijk kwijt na een lijnbreuk in ieder geval (Als je de wartel niet met een bankschroef in de veel te kleine harde rubber zet, dan toch) dus dat zal het niet zijn?

Ik kan er maar twee antwoorden op bedenken:
-Je vist met een voorslag
-Je wil stiekem toch snell(ER) het lood kwijt bij een dril.

Verder zie ik alleen maar voordelen in een normale inline-lood-elastiek-montage, dus zou ik écht willen weten, waarom zo?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

11-12-2007 19:24

Chris, reden van een montage met een stiekie is dat dit bij de inworp en iig bij de inslag op het water zal losraken. Er waren vroeger wel loden te verkrijgen, te weten een Mahinlood van Sensas als ik me niet vergis(al jaren niet meer verkrijgbaar zover ik weet)
Ik vis in normale situaties niet met een voorslag en ik hoef zeker niet stiekem het lood kwijt.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat de zeer directe inhaking de reden van het systeem is?!?!?!
Wellicht dat onderstaande foto meehelpt voor het beeld?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-12-2007 20:27

Dennis,

"Hoe vaak moet ik nog zeggen dat de zeer directe inhaking de reden van het systeem is?!?!?!"

Even voor de goede orde, ik ben geen klein kind meer, en een andere toonzetting is dan ook wenselijk. Mijn suggestie over 'het stiekem toch kwijtraken van het lood' was slechts één van de twee redenen die ik kan bedenken om dit systeem op die manier te vissen, ik heb niet gezegd dat jij om die reden ermee vist.

Ik denk niet dat je mijn vraag goed gelezen hebt, daar vraag ik namelijk NIET waarom je dit systeem gebruikt, maar WEL waarom je deze verkiest boven een inline-lood met elastiekje. Dat het je om de zeer directe inhaking te doen is, had ik ook al begrepen, het inline lood met elastiekje doet hetzelfde namelijk.

Toch bedankt voor je antwoord over het losraken van het stiekie.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

11-12-2007 20:47

Robert een man met zelfkennis. met een heel klein beetje sec lijm verlies je geen lood als dit niet nodig is, maar als het moet wel.
ik zeg een beetje niet vast kitten.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

11-12-2007 21:08

heren, wat mij betreft is er genoeg gezegd en getoond over dit systeem, ben er klaar mee. Iedere zijn mening, maar we vervallen in herhaling dus ik haak af.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

11-12-2007 21:28

Heb je gelijk in Dennis we komen er niet uit dit was ook niet de bedoeling, maar ik vind het persoonlijk tegen vallen wat er gereageerd word.
Weinig mensen die een mening geven en oplossingen.
Ben sinds kort op carpboard en ik heb het alweer gezien.
Heb heel wat onderwerpen gelezen en zie veel onzin en herhaling.
Iedereen die wat van deze discussie probeerde te maken de groeten .
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2007 22:17

Zo kort op KWO en dan al de pijp aan Maarten geven, jammer.
De vastberadenheid waarmee je tewerk ging was voor mij een van de rede voor een zeer beperkte input .Vond het wat lastig om met een uitgebreide mening te komen zou zaken als deze eerst eens goed uit moeten testen. Zelf ben ik een voorstander zaken als deze simpel te houden. Daarbij komt dat ik liever een vis zonder haak en lood de vrijheid geeft zonder hem gezien te hebben dan tegen allerlei problemen aan te lopen. Mijn ervaring is dat er nog veel aangerommeld wordt zowel aan de linker als rechterzijde. Over of in een wierbed vissen zonder boot is vragen om problemen die het mij niet waard zijn om toe te passen. Zolang geile blikken nog nodig zijn om karpervissers te bevredigen zullen problemen als deze blijven bestaan. Heb de lezing van Dennis zeker niet als negatief ervaren, deze discussie heeft hopelijk wel weer wat karpervissers aan het denken gezet (hoewel)

Groet,
Peter

Ps, KWO is en blijft een van de weinige karperforums om inhoudelijk wat grootschalig op zaken in te gaan. Door je bijdrage verrijkt het niet alleen je eigen beleving maar ook die van anderen.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-12-2007 22:58

Dennis, voor je halsoverkop vertrekt, even een golflengte-check:

-Iedereen hier weet nu dat het je te doen is om de inhaking.
-Niemand valt je aan op het gebruik van het systeem.
-Sommige mensen hebben vragen (waaronder ik) die NIET kritisch zijn bedoeld.
-Niemand valt in deze discussie in herhaling, behalve jijzelf: Je blijft je maar verdedigen terwijl dat niet nodig is.
-Omdat je er nét na mijn postings 'mee klaar' bent, denk ik dat mijn postings daarmee te maken hebben en dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik wilde alleen weten waarom je dit kiest en niet dezelfde variant met inline / elastiek of iets dergelijks. Als je mijn posting écht verkeerd begrepen hebt, excuses daarvoor, ik neem volgende keer wat meer tijd.

Jammer dat de discussie word gestopt door topicstarter en rig-gebruiker, zeker omdat ik nog wel met wat vragen zit.
Echter niet méér dan jammer. Als je op hoger niveau wil discussieren dan doe je dat per mail ofzo, dan kunnen de carpboard-nitwits je niet steeds lastig te vallen met vragen en meningen. Toch? Intussen discussieren wij hier gewoon door.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!