VERANTWOORD KARPERVISSEN


Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

05-12-2007 20:45

Na plantentrekkers,dukdalfrukkers,uitvaartverzekeraars, fotovissers en meer vissers die het niet zo nauw nemen met het welzijn van onze geliefde karper is er weer een ander achterlijke visserij bij gekomen !!!!
Namelijk het bij een karperbeet het expres lozen van het lood.
Op de ksn landelijke was ik ook weer de enige die hier een vraag over stelde aan Ronnie de Grote ? Gisteren op de regio Roterdam gebeurde dit weer. De eerste keer was op de Korda dvd 6 ik verbaasde mij hier over en daarna dat niemand het hier over had. Grote mannen in de vissrij die dit doen weten ze niet dat er vele karpervissers zijn die dit zo nadoen?
Het is ook toevallig dat die mensen allemaal gesponserd worden, dan mag je schijnbaar bewust vervuilen !!
Je zal denken wat maakt die Kees zich weer druk, wacht maar als er in jou water duizenden stukken lood onnodig gedumpt worden.
Nu ik dit overlees lijkt het net of ik gisteren de enige was die het er over had. Er ontstond een flinke discussie waarbij iemand tegen mij zei dat als ik niet wilde dat er lood in het water kwam ik beter kon stoppen met vissen. Die begreep er dus niets van! Ik ben niet tegen het gebruik van lood maar wel tegen het bewust vervuilen van viswater en je moet het proberen te voorkomen dat er lood in het water komt.
Wat ik met dit onderwerp wil zeggen: volg niet zo maar wat Ome Frank, Ronnie of Kees doet: Denk na over je visserij !!!!!!
Doe niet alles voor de foto.
Kees(blankie boy)Ouwendijk.
Danny Mieremet

05-12-2007 20:51

Ik moet je hier zeker gelijk in geven.
Lood is een zware vervuiler en al helemaal als het in het water achterblijft.
Als jij goed opgelet hebt weet je dat lood uiteindelijk zal verdwijnen uit de sportvisserij. Er zijn al hele topics over dat alternatieve spul volgeschreven, maar dat terzijde.

Wil jij hier iets aan doen dan zul je toch echt met een goed en betaalbaar alternatief moeten komen voor lood. Dat zal geen makkelijke opgave zijn.

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

05-12-2007 20:57

Zink.. redelijk hoog soorterlijk gewicht, minder milieubelastend. Alleen stukken moeilijker te verwerken. (Denk aan gietmallen)
¤¤¤PROOST¤¤¤
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2007 21:06

Dit is natuurlijk niet voor niks:

http://www.vispas.nl/nieuws_en_media/De ... taal=nl-NL

Straks kan het dus niet meer.

Alternatieven zullen er komen. Gewoon RVS is al een alternatief (dichtheid 7,8 vs. 11,3). Maar het volume is toch nog 45% meer. Er is een probleem met zink (dichtheid 7,1) verontreinigd slib. Dus dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. Er wordt wel met wolfraam gewerkt vanwege de grote dichtheid (dichtheid 19,3).

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

05-12-2007 21:45

In de jacht is het gebruik van lood al lang verboden en gezien de huidige "milieu-hype", ligt het voor de hand dat een loodverbod op korte termijn er aan zit te komen.
Kees, natuurlijk heb je een punt wanneer het gaat om moedwillige verontreiniging!
Persoonlijk ben ik geen voorstander van lossende lood-systemen. Ik gebruik wel safety-clips maar probeer ze verstandig te gebruiken. (ik ben zeker geen hard-core obstakelvisser) Bovendien wil ik geen emmer lood per jaar betalen!
Wel denk ik dat het Stonze-systeem (stenen met een wartel) een bruikbaar alternatief is. Volume/gewichtverhouding is wat grof, de aerodynamische eigenschappen zijn belabbert, maar toch wil het wel prikken! Als je mee wilt "hypen"op de camouflagetour zit je helemaal gebeiteld. Qua milieubelasting zou ik niets beters kunnen bedenken!
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-12-2007 22:50

Helemaal mee eens Kees! Dit is een slechte ontwikkeling en ik begrijp ook niet dat men dit klakkeloos overneemt.
Een loodje verspelen hoort erbij, maar opzettelijk en bij elke aanbeet?
Of worden ze nou allemaal gesponsored door Korda en Fox?

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-12-2007 07:07

Kees, je hebt gelijk dat lood en de belasting er van voor de natuur een onderwerp is wat moeilijk ligt bij karper/vissers in het algemeen.

Voor de handel is het niet meer dan een koste baten analyse waarbij er een goed alternatief moet zijn wil men komen tot een verandering. Na jaren het safety-clips systeem links te hebben laten liggen omdat ze niet voldeden ben ik er dit jaar weer aan begonnen. Samen men een dikkere lijn een trend die je steeds meer tegenkomt vindt ik de kwaliteit stukken beter. Waardoor verspelen in mijn geval vis nu op open water praktisch niet meer voorkomt. In een ander geval het vissen op opstakel rijk water zoals ik vroeger mee maakte op een water als Duder maakte karpervissers van de nood een deugt. We viste er met stukken baksteen met daaraan een breeklijntje. Iets wat in onze ogen een goed alternatief was.

Blijft allemaal een moeilijk verhaal zeker als ik over het milieu discussieer en te horen krijg dat het wel erg gek is om 1500 km te gaan rijden om een week te gaan vissen. Een algemeen verbod op het gebruik er van zal in Brussel genomen moeten worden willen firma’s gaan zoeken naar een goed alternatief. Bij wijze van spreken mag dat liever morgen dan overmorgen gebeuren. Zijn de kosten van dat alternatief zo hoog (moet dan maar) dan gaat men ook nog met dikke lijnen vissen waardoor verspelen er van en lijn breuk tot een minimum wordt beperkt. Waardoor de vergelijking met een hond vast gebonden aan een boom ook niet meer opgaat om het maar even duidelijk te stellen.

Het expres lozen van een stuk lood na een aanbeet zou elke weldenkende karpervisser niet moeten willen de zin er van ontgaat me volkomen. Als het een verplichting zou zijn van het betreffende water ter bescherming van de vis klink wel erg vreemd als dit zo mag zijn. Wat gesponsorde karpervissers aangaat meen ik te mogen stellen dat zover mij bekent het zeker geen trend is. Het benoemen van bepaalde firma namen in deze discussie lijkt me dan ook geen bijdrage leveren tot oplossingen van dit probleem.

Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 06-12-2007 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

06-12-2007 07:16

Hier had ik dus laatst nog een discussie over met iemand. Diegene vond dat het verantwoord voor de vis was om het lood expres kwijt te raken en ik had dezelfde standpunt als jij, Kees.

Het was een hopeloze discussie waar eigenlijk geen einde aan kwam, leek het wel.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

06-12-2007 07:25

Beste Kees,

Volgens mij heb je echt pepernoten in je oren! Ook tijdens de presentatie heb ik tot in den treuren verteld dat het systeem dat ik liet zien(en ik spreek niet over diverse systemen van anderen) als eerste en belangrijkste eigenschap een geweldige haking heeft. Het systeem heeft zeker niet als gevolg dat er meer lood wordt gelost.
Nu begin je alweer het tegenovergestelde te beweren.... een beetje jammer en eigenwijs.
Je hebt zeker een punt bij systemen die bewust het lood lossen bij iedere aanbeet.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-12-2007 11:05

Dit punt(gevolgen van het massaal dumpen van lood in kleine putjes), heb ik al eens aangekaart bij de Heer Fairbrass, die er nogal uitgebreid "reklame" voor maakt op zijn dvd's/

Hij haalde zijn schouders op en maakte een opmerking die neerkwam op, "dat zien we over 50 jaar dan wel weer".......
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
K. van den Herik

06-12-2007 12:28

Vind wel dat Dennis hier niets mee van doen had. Na uitleg bleek zijn lood niet meer of minder verspeelbaar te zijn dan andere systemen.

Vind ook dat het eens tijd wordt, dat "namen" zich echt bewust worden van hun verantwoording.

Gelukkig zijn er een paar rare ollanders die HUN verantwoording al nemen en hopelijk anderen laten nadenken.

Enne: mea culpa, et tu?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-12-2007 13:06

Klaas, zou goed zijn als die “namen” zo als jij het netjes omschrijft is bij elkaar gaan zitten om zaken als deze is te bespreken.

Zal wel een natte droom blijven zeker als ik nu naar buiten kijk. Of is er toch mogelijk een rol weggelegd voor de KSN en Sportvisserij Nederland??

Groet,
Peter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-12-2007 14:27

Stel; Als iemand op een water vist waar je maar enkele aanbeten per seizoen mag verwachten en de vissen nogal op hun hoede zijn, kan ik me voorstellen dat wanneer iemand met bijvoorbeeld 280 gram lood gaat vissen, je dat lood liever niet aan je lijn hebt bungelen tijdens de dril, zeker niet als er ook nog planten in het water staan. Of je die 280 gram ook nodig hebt is een ander verhaal, maar kan me toch voorstellen dat er wel situaties zijn waarin je op een dergelijke manier vist.

Ik vis ook wel eens (niet vaak) zo dat mijn lood kwijt is na de aanbeet…

Als je per gevangen vis altijd en overal je lood kwijt bent is het een ander verhaal, maar af en toe een loodje ( bewust ) kwijtraken zou je m.i. geen probleem van moeten maken. Zie je dit wel als probleem stel ik voor om voortaan op zijn minst op de fiets te gaan voeren en vissen om een beetje consequent te blijven :P

Het lijkt mij dat degenen over wie dit gaat een reden hebben om dat lood te verliezen? Het was vast geen 'verlies zinloos uw lood' methode ofwel?

Wat is die reden dan?

Mvg. Robert de plantentrekkende dukdalfrukker die een foto ook wel leuk vind wat is daar nou precies mis mee eigenlijk?

:wink:
8)
K. van den Herik

06-12-2007 14:44

Niet zinloos, al; was het waar dat de sponsor die handel verkoopt.

Probleem is dat de " hedendaagse moderne karpervisser" geneigd is om maar een beetje aan te japanneren. Helaas vaak zonder gehinderd te worden door een beetje kennis of norm besef.

Ik zou mijn eigen gravel bar creëren Robert.

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-12-2007 14:57

Ja dat begrijp ik wel, maar die mannen zullen er toch wel een reden voor hebben om hun lood te lozen bij de aanbeet? Dat het minder verstandig is om dit aan het grote publiek aan te prijzen is misschien ook zo, maar dan is het nog de vraag of het ooit handig is geweest het karpervissen in het algemeen bij het grote publiek aan te prijzen… :lol:

Maar ik vraag me dus af of die personen tijdens zo’n lezing niets hebben verteld over het hoe en waarom van je lood verliezen. Mochten zij echt gewoon hebben aanbevolen om zonder reden je lood te verliezen zijn het m.i. ook waardeloze zakhooi’s :wink: voor wat dat betreft, maar dat kan ik me niet voorstellen…

Ps. Heb zowel de dvd als de lezingen niet gezien.

Mvg. Robert 8)
8)
K. van den Herik

06-12-2007 15:03

De enige reden is de foto van de vis.

Op zich is het voor de vis zelfs veiliger. Alleen weet elke debiel dat zoiets schadelijk is voor het milieu.

Gekker is dat het eigenlijk niet eens nodig is. Keien lukt ook wel.

MVG

klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-12-2007 15:25

Het is voor de foto van de vis zeg je, maar dat is met alles in het vissen indirect altijd zo toch?
Alles is in functie van het vangen van vissen, daarom heet het ook vissen :D

Maar wat was de directe aanleiding om het lood te verliezen?

Kon het vast blijven zitten met de aanbeet op de bodem? Was het gewicht te hoog om fatsoenlijk mee te drillen? Stond het water vol met wierbedden of obstakels waar het lood in vast zou kunnen komen met de dril? In dat soort situaties is het mi. namelijk toch wel wenselijk om het lood te verliezen, het is dan toch de keuze tussen een verminkte karper of een lood in het water?

Ik kies dan toch voor dat lood verliezen… jij dan?

Stenen zijn trouwens maar een beperkt alternatief, precies werpen ermee wil niet, je lijnen uitvaren kan maar dan kun je niet strak draaien en met zijwind in je lijnen gaat die kei als een blaadje over de bodem heen. Je aasaanbieding word ontzettend lomp zeker met korte onderlijnen.

Of je moet een baksteen pakken, maar die keitjes uit de winkel zijn mi. absoluut in de verste verte geen vervanger voor lood, behalve in zeer beperkte omstandigheden.

Hoi hè :wink:
8)
K. van den Herik

06-12-2007 16:34

Je kan ook kiezen voor een andere stek.

Nachie vissen, 12 loden te water. Tja.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

06-12-2007 16:50

woeoe robert viert zijn 3 jarig board jubileum :lol:

Maar Klaas, ik zie van jou alleen vage "antwoorden" op de vragen van
Robert, graag iets duidelijker.... :-?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-12-2007 16:52

Als je regelmatig ( dus niet bij die ene absolute uitzondering in een paar seizoenen) 12 loden op een nacht gebruikt gaat het wel wat ver ja, dan zou je je moeten afvragen waar je mee bezig bent.

Maar WAAROM deden ze het nou?

Ik kan wel meer dingen verzinnen die ingezet worden, die als gevaarlijk voor de vissen/ slecht voor het milieu of de water kwaliteit, uitgelegd kunnen worden als je niet de volledige informatie erbij verstrekt…

Maar twaalf in een nacht is wel erg bar, das waar.
8)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

06-12-2007 17:09

Dennis gaf jou nog het voordeel van de twijfel anders dan mijn kennissen die vonden laat ik het netjes zeggen een niet geloofwaardig verhaal over je bevestiging van het lood. Ik zou zeggen zet een foto op karperwereld als dit mogelijk is ? Wat betreft de betere inhaking als je lood de vorm van een dobbelsteen heeft is er dan een kant die meer weerstand opleverd ?????? Trouwens ik vond je lezing goed,daar veranderd de laatste foto niets aan. Na dvd 6 denk ik wel veel minder van de mensen die dit soort loodbevestigingen toepassen . Als ik Del was had je al een waarschuwing te pakken.
K. van den Herik

06-12-2007 20:44

Herman,

Wat jij vaag vind: het zal.

Na reenbow was ik naar de bar Robert. Dus het waarom ben ik niet tegen gekomen. Echter elke rig waar ik 100% zeker weet dat ik mijn lood kwijt ben zal ik nooit gebruiken. Dan probeer ik iets anders.

Lood is gewoon giftig.

Ik weet zat redenen om mijn gewicht kwijt te zijn bij een aanbeet. Dit worden dan orinaire keitjes met een wartel erop gelijmd. Zelfs met elastiek kom je een eind.

MVG

Klaas
K. van den Herik

06-12-2007 20:45

ow zoals ik zei, mea culpa, et tu?
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

06-12-2007 20:47

Als ik wist hoe ik de foto's hier kon plaatsten zou ik het doen(iemand kan helpen?) maar je hebt gezien dat ik niet zo handig met die dingen ben...
De betere inhaking van een dobbelsteen is dat het een veel compactere vorm heeft en dus directer haakt.
En Del vindt dit systeem veilig genoeg om te gebruiken :lol:
Ik ben het zeker met je eens dat we geen systemen moeten propageren waar per definitie het lood gelost wordt. "Mijn" systeem zorgt er gewoon voor dat, wanneer nodig, het lood lost en de vis veilig geland kan worden. Het grote voordeel is dus dat ik weinig systemen weet die zo direct haken, het ligt toevalligerwijs een beetje in de lijn van de systemen van Piet en John.