Graskarper


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2007 14:46

Henk

Ik vang er af en toe graskarper, vaak heel grote tot over de meter maar ok " kleintjes" van 60cm. Ook heb ik vernomen dat wedstrijdvissers in de regio wel degelijk kleine graskarpers vangen. Ik vind eeen graskarper op zijn tijd wel leuk om te vangen zeker als het een duikboot betreft. Maar er is 1 stek daar waar ik aan de lopende band grassie haak en de " gewone" karper bijna niet te vangen is!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-12-2007 14:50

Ik denk dat met de opwarming van het klimaat de paai steeds effectiever wordt. Zo ving ik afgelopen winter erg veel kleine schubkarpers (+- 15cm) in een haven bij de randmeren.

Dat is nog nooit zo geweest. Het zal voor de graskarper ook steeds beter worden maar of het genoeg is voor voortplanting vraag ik me af.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2007 14:50

Van hun ‘weidegronden’ in de benedenlopen trekken ze in de paaitijd stroomopwaarts naar snelstromende rivierdelen met grindbodem.
De afgezette eieren zwellen sterk op, gaan drijven en worden met de stroom meegevoerd; ze komen al na 1-2 dagen uit.
De jongen leven eerst nog van dierlijk plankton, maar als ze 3cm lang zijn beginnen ze ook plantenkost te eten, en bij een lengte van 10 cm zijn ze volledig vegetarisch.
Gepaaid wordt bij temperaturen boven 20°C (bij voorkeur 22-29 °C).


gezien op: http://www.de-natuur.be/pages/graskarper.html

met een beetje zoekwerk zijn dit soort plaatsen wel te vinden...darnaast hebben ook andere vissoorten last van predatie
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-12-2007 15:54

Alleen plekken met schone grindbodem zijn niet zo talrijk. Door normalisatie zijn veel grindbanken op bodems van waterlopen dichtgeslibd. Bovendien worden graskarpers niet vaak op dergelijke wateren uitgezet. Meer op stilstaande of langzaamstromende wateren met veel plantengroei. Maar theoretisch zou het dus kunnen bij die watertemperaturen.

Leuke lezing trouwens vrijdagavond, Martijn! 8)
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

03-12-2007 16:18

Peter Ponsteen schreef:Ik denk dat met de opwarming van het klimaat de paai steeds effectiever wordt. Zo ving ik afgelopen winter erg veel kleine schubkarpers (+- 15cm) in een haven bij de randmeren.

Dat is nog nooit zo geweest. Het zal voor de graskarper ook steeds beter worden maar of het genoeg is voor voortplanting vraag ik me af.


dit verschijnsel heb ik ook mee gemaakt in de haven van het ijselmeer met zo`n 4 meter diepte ving ik af en toe schubjes van +- 15 cm. Wat ik erg appart vond voor open water.
groet`n ramon
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2007 19:34

Dank je rick, was ook gezellige avond!

Juist in open water zijn de omstandigheden voor karper gunstiger voor de voortplanting dan vele afgesloten putten.
Dat graskarper niet in open water word uitgezet klopt. Officieel dan. Zoals eerder aangegeven zwemmen ze er wel doordat ze onstnapt zijn of door particulieren zijn uitgezet.
In 99% van de gevallen gebeurt er niks. Maar als je die beesten kan kweken bij een warmwater uitlaat, dan kunne ze zich daar toch ook zelf voortplanten in een uitzonderlijke situatie of sla ik de plank nu volkomen mis? (in dat geval mep ik op mijn duim! auww)
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

03-12-2007 19:39

Zo Martijn? Aan de lopende band grassies trekken? Nou dan trek ik het anker op hoor! :o
Maar dat er inderdaad kleine (wat is klein?) worden gevangen is wel verrassend.
Dat ze vanaf een lengte van 10 cm. volledig vegetarisch zouden zijn durf ik te betwijfelen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd waar die wedstrijdjongens ze mee vangen.
Ramon, op het IJsselmeer worden vaker (dwerg) karpertjes gevangen. Ik heb geen gegevens over schublezingen van deze pukjes, waardoor niet aangetoond kan worden wat de leeftijd is.
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2007 19:55

Henk

Ik heb dat inderdaad gedaan, heb die plek eenaantal kansen gegeven en mijn maat ook, maar had er soms wel 5 of 6 in een nacht, gek werd ik ervan! Een maand rust en nog een keer proberen maar wederom alleen grassies. Tevens op robin red fish bollen met leverpoeder en aminol.
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

03-12-2007 20:09

:lol: :lol: :lol:
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2007 20:12

Tot nu toe meldt alleen Sven dat hij een keer 'hordes kleine ukkies grassies' heeft gevangen.
Onweerspreekbaar worden in sommige jaren in verschillende wateren een heleboel schubjes en ook soms spiegeltjes van een cm of 15 of daaromtrent gevangen, maar meldingen van een aantal kleine gevangen grassies (zeg ook 15 a 20 cm) ken ik niet naast de melding van Sven.
Als er inderdaad van voortplanting van graskarper sprake zou zijn dan zouden er m.i. ook veel meer vangstmeldingen van een aantal kleine grassies in één water gedaan moeten zijn of worden.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-12-2007 07:33

Aart Lokhorst schreef:Als er inderdaad van voortplanting van graskarper sprake zou zijn dan zouden er m.i. ook veel meer vangstmeldingen van een aantal kleine grassies in één water gedaan moeten zijn of worden.


Vangstmeldingen? Zeg nou eerlijk, hoeveel vissers maken nu eigenlijk melding van hun vangsten en waar zou dat moeten gebeuren (behalve op dat nieuwe registratiegebeuren van Sportvisserij Nederland?

Ik zal vandaag eens in de hengelsportzaak kijken of we niet eens iets kunnen ophangen om erachter te komen of er nu meer mensen zijn die ze al eens gevangen hebben (of regelmatiger). Ben toch wel benieuwd, aangezien er toch zomers door aardig wat recreanten gehengeld wordt op de witvis.

Nu nog steeds mijn vraag: wat is dit nu precies voor een vis:

Afbeelding

Dat er in het verleden hier uitzettingen gedaan zijn heb ik geen twijfels over, we leven in een duingebied, met waterreservoirs, en overal zijn die dingen dan ook uitgezet op de plantengroei in de primaire en secundaire watergangen tegen te gaan. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden eigenlijk naar eventuele uitzettingen en waar die plaats hebben gevonden in de loop der tijd..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-12-2007 12:26

Sven, is heel simpel. Je hoort toch heel vaak (althans in onze omgeving) dat vissers een aantal kleine schubjes of spiegeltjes hebben gevangen tijdens een sessie of een wedstrijd, maar nooit dat iemand een aantal kleine grassies heeft gevangen tijdens een sessie.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-12-2007 12:48

Aart Lokhorst schreef:Sven, is heel simpel. Je hoort toch heel vaak (althans in onze omgeving) dat vissers een aantal kleine schubjes of spiegeltjes hebben gevangen tijdens een sessie of een wedstrijd, maar nooit dat iemand een aantal kleine grassies heeft gevangen tijdens een sessie.


Ik was vandaag in de lokale hengelsportzaak (zoals wel vaker elke week) en wat blijkt: niet tijdens wedstrijden op het grote kanaal of de toegangsvaart, maar meer de sloten in naar de betreffende put toe worden door witvissers (en met maden, wormen o.i.d.) wel vaker echt kleine grassies gevangen (20-25 cm). Geen hopen tegelijk, maar het gebeurt wel.

Ik hoop ooit nog eens foto's te bemachtigen, ik begin het nu toch wel heel interessant te vinden. toch eens proberen of er niet gericht wat mee gedaan kan worden. Uitzettingen van die beestjes zijn er hier in geen jaren meer geweest (naar wat ik me door de 2 insluitende HSV's heb laten vertellen) dus vraag me dan toch af hoe ze er terecht komen. Een enkeling zal ze heus wel uit de tuinvuiver gooien, of dat soort praktijken, maar zoveel?? Dit moet je wel relatief zien, maar goed..

Meest worden die dingen toch in een parkwater, siervijver of stadwater gedumpt, lijkt me. Evengoed, tot het werkelijk bewijs geleverd is moeten we het doen met een klein beetje giswerk, maar het zal me echt niks verbazen als het uiteindelijk wel zo is. Komen we weer terug bij de aanpassing en het al veel vaker bewezen feit dat "de natuur zich vaak zelf een oplossing aanmeet"..

Uitzettingen vinden plaats vanaf 1973, valt te lezen. Kan er in 34 jaar niet zoveel veranderd zijn aan het klimaat (geen strenge winters meer, hogere gemiddelde temperaturen, verbeterde waterkwaliteit) dat er toch een oplossing gevonden is?

Van hun ‘weidegronden’ in de benedenlopen trekken ze in de paaitijd stroomopwaarts naar snelstromende rivierdelen met grindbodem.
De afgezette eieren zwellen sterk op, gaan drijven en worden met de stroom meegevoerd; ze komen al na 1-2 dagen uit.
De jongen leven eerst nog van dierlijk plankton, maar als ze 3cm lang zijn beginnen ze ook plantenkost te eten, en bij een lengte van 10 cm zijn ze volledig vegetarisch.
Gepaaid wordt bij temperaturen boven 20°C (bij voorkeur 22-29 °C).


De temperaturen worden gehaald, en soms ook nog lang genoeg ook. Bij het ontbreken van snelstromende stukken en grindbodems zullen ze het toch op een andere manier kwijt moeten, lijkt mij?? Ik ben geen wetenschapper, misschien dat iemand daar meer over weet?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

04-12-2007 14:22

Helaas, bij de afvissing in Almere hebben we geen graskarper kunnen vangen. Sowieso nooit iemand gehoord over de vangst van een kleintje, dus voortplanting hier lijkt me uitgesloten. Maar goed, ook dat afvissen is een soort momentopname.

Ohja, Peter, de groeten terug :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-12-2007 14:48

Sven,

Ze "moeten" het niet ergens kwijt. Wanneer omstandigheden niet geschikt zijn paaien ze niet.. maken volgens mij ook niet eens kuit en hom aan.. al weet ik dat niet zeker. Maar bijvoorbeeld kijkend naar vissen uit zuid amerika, gehouden in een tropisch aquarium... voor sommige soorten zijn de condities zo na te bootsen (verlagen waterspiegel, watertemperatuur verhogen, ander voedsel, zuurgraad water veranderen) dat ze gaan paaien. Veel soorten paaien zelden tot nooit in gevangenschap. Puur omdat de omstandigheden zich niet voordoen die ze tot paai aanzetten. De natuur kan zich sterk aanpassen.. maar ik vraag me af op graskarpers zich op zo'n korte termijn kunnen aanpassen, "evolueren" dat ze zich hier voortplanten. Maar goed, als de omstandigheden ernaar zijn op bepaalde wateren is het natuurlijk geen rare gedachtengang.
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

04-12-2007 19:41

henktjassing schreef:Zo Martijn? Aan de lopende band grassies trekken? Nou dan trek ik het anker op hoor! :o
Maar dat er inderdaad kleine (wat is klein?) worden gevangen is wel verrassend.
Dat ze vanaf een lengte van 10 cm. volledig vegetarisch zouden zijn durf ik te betwijfelen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd waar die wedstrijdjongens ze mee vangen.
Ramon, op het IJsselmeer worden vaker (dwerg) karpertjes gevangen. Ik heb geen gegevens over schublezingen van deze pukjes, waardoor niet aangetoond kan worden wat de leeftijd is.


Ok wat me wel op viel is dat enkele van die visjes opvallend lange baarddraden hadden. Ga daar van het voorjaar weer heen als ik ze vang maak ik wel even een foto.

Er worden hier in mijn omgeving ontzettend veel graskarpers gevangen vooral op de kanalen, deze vissen zijn 70 a 80 cm en zo`n 110 de grooste die ik gezien heb op foto was 124. met een gewicht van 15 tot begin 30 pond. maar ik heb noch van karperviseers noch van witvissers gehoord over de vangst van mini grasjes.
groet`n ramon
Gebruikersavatar
henktjassing
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2007 17:06
Locatie: oosterwolde fr

04-12-2007 20:01

Ramon, ik ben benieuwd of je rond dezelfde tijd, met ongeveer dezelfde weersomstandigheden (wind en zon) dezelfde soort visjes vangt. Het liefst ook nog in de buurt van dezelfde stek.
Mocht dit het geval zijn mag je mij een PB-tje doen.
Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden.
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

04-12-2007 20:16

je hebt een pb
groet`n ramon
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-12-2007 11:40

Sven van Anrooy schreef:
Aart Lokhorst schreef:
Afbeelding

Dat er in het verleden hier uitzettingen gedaan zijn heb ik geen twijfels over, we leven in een duingebied, met waterreservoirs, en overal zijn die dingen dan ook uitgezet op de plantengroei in de primaire en secundaire watergangen tegen te gaan. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden eigenlijk naar eventuele uitzettingen en waar die plaats hebben gevonden in de loop der tijd..


= een black carp :wink:
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2007 20:59

Conclusie is dus dat we er niet uitkomen...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-12-2007 08:49

Te weinig concrete praktijkvoorbeelden om de hypothese hard te maken. Het is dus niet uitgesloten, maar ook niet genoeg bewijs momenteel.

Die vis van Sven is wel een rare. Volgens mij geen 100% graskarper zo te zien. Of het is gezichtsbegrog, maar die kop lijkt anders. Kleurverschil is geen garantie, maar ook de kleur van de vis is apart. Een gras-barbeel? :D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-12-2007 11:24

3 posts eerder: black carp... met dank aan Thomas.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-12-2007 12:01

Ooh, ik dacht dat dat een geintje was, maar die beesten heten echt zo. :lol: