BTW versus Verenigingswater


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2007 11:28

Veel wordt er geschreven en kritiek gegeven op BTW. Ook worden dan vergelijkingen gemaakt met verenigingswater waar het visstandbeheer zeer twijfelachtig is.
Mis enkel voorbeelden van water waar dit speelt. Hier ken ik een water waardoor giga uitzetting elk jaar vele honderden kg brasem dood verwijderd moet worden en daardoor ook grotendeels het karperbestand.

Mijn vraag is wie kent ook een dergelijk water. Namen noemen hoeft voor mij niet omdat niet altijd de oorzaak van het probleem vaststaat. Gaat dus om water waar het structureel voorkomt. Problemen ontstaan door karperuitzettingen waarbij het oude bestand verdwenen is, die waters zijn over het algemeen wel bekend.

Peter
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

11-11-2007 13:23

Hier gaan elk jaar jaar weer enkele karpers dood omdat ze menen dan er elk voorjaar 400kilo brasem moet worden uitgezet op n vijvertje van 1 hectare :(
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

11-11-2007 15:00

bosbaan?
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

11-11-2007 15:04

Ik zit liever op een goed betaalwater dan huidje kluitje op een houtrakpolder................
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2007 15:22

Beste Simon,

Heb begrepen dat sinds er een nieuw bestuur bij het AHV is aangetreden waar ook karpervissers in zitten dit beleid van uitzettingen drastisch is veranderd. Weet niet of het in overweging is genomen er een afvissing te doen. Om te komen tot een meer evenwichtig bestand. Mogelijk kan Bert Vooijs je hier meer over vertellen.

Is een goede zaak dat steeds meer karpervissers zich actief en positief opstellen als het om bestuurszaken gaat.

Thomas, gewoon je ding blijven doen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

11-11-2007 15:30

Ha Peter,

Ik had ook al begrepen dat er (eindelijk) verbetering is opgetreden. Blijft natuurlijk een mooi voorbeeld hoe het niet moet...

Simon
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2007 16:41

Weet niet waar je heen wilt Peter, maar de Bosbaan is een uitzondering in Noord Holland waar de AHV doelbewust in het verleden vaak heeft uitgezet om ook niet cracks een karpertje te laten vangen. Wellicht een goed voorbeeld hoe zoiets gaat, maar niet representatief voor het viswater in Noord Holland. Inmiddels ook achterhaald omdat een aantal karpervissers, waaronder Joris, zich de afgelopen tijd inzetten om dit beleid te veranderen. Er zijn nog enkele putjes waar dit voorkomt, maar die zijn op één of hooguit twee handen te tellen. Ik schroom een beetje om deze wateren te benoemen Peter omdat ik geen idee heb wat je er mee wilt. Zie ook geen enkele relatie met betaalwater, waar het doel volstrekt anders is. Daar wil men vooral groot. Op die HSV putjes vind je amper grote karper. Zo gaat dat in de natuur normaal gesproken. In zekere zin beantwoorden deze putjes dan ook min of meer aan een soort van natuurlijke situatie. Er zit alleen te veel karper op en de groei blijft achter. Op betaalwater zit te veel grote karper. Dit is volstrekt onnatuurlijk en klopt van geen kanten.
Ik kan mij voorstellen dat dit in Brabant, waar belangrijk minder water is en er HSV'en zijn die slechts een enkele put beheren, een ander beeld geeft en er relatief meer van die putjes zijn. Maar zwemmen daar dan beren? Ik ken geen HSV putjes van een paar hectare waar te veel op zit en dan met een gemiddeld gewicht van 30 pond inclusief een aantal 50 ponders! Dit zijn altijd betaalwateren. Die vergelijking wordt alleen maar gemaakt om betaalwateren goed te praten.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-11-2007 17:20, 7 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2007 16:44

Beste Born,

500 kg Brasem op een putje van 1ha waar al een naar ik neem redelijk bestand op zit is vragen om problemen. Hoe hier mee om te gaan om te komen tot een oplossing, Het snelst om als karpervissers de koppen bij elkaar te steken. Maar dat is je ongetwijfeld bekend.

Een andere mogelijkheid waar steeds meer HSV temaken krijgen is de kaderrichtlijn water. Vormt het putje een verbinding met het oppervlakte water dan is het nu al zo dat het waterschap wat er actief is er regelmatig watermonsters neemt. Eigenaren/visrechthebbende van dergelijke viswateren zullen straks duidelijke afspraken met waterschappen moeten maken, wat hun beleid is voor de komende jaren. Visuitzettingen is hier een essentieel onderdeel van. In de VBC waar ik zitting in heb wat die problematiek aangaat al mee te maken. Dit zal in een overeenkomst vast gelegd worden. De rede hier van is dat zij straks grote claims aan hun broek krijgen vanuit Brussel. 2015 is een datum die cruciaal is voor hun. Nu worden er al stappen ondernomen die datum waarin alles gerealiseerd is te verplaatsen naar 2021.

Is er spraken van een verbinding dan is hier dus duidelijke kans. Anders zal je dit samen met andere karpervissers hard moeten maken bij je bestuur.

Iets anders is dat de hoeveelheid witvis mede in verband met de verbeterde waterkwaliteit in volume afneemt. Staat vast dat de kostprijs van witvis zal zeker sterk stijgen al met al zijn er zeker kansen. We zullen van de kansen wel gebruik moeten maken.

Groet,
Peter
K. van den Herik

11-11-2007 18:32

van de week had ik er 8. Ik had maar 4 aanbeten, ik.. ach de helft van de nl wateren zit sowieso teveel karper.

Maar volgens wie?

OK 1 dan:

Slingeland. De helft van het aanwezige bestand is bijelkaar gestolen.

Sliedrecht, vol met karper, nooit wat uit gezet.

Devel, nooit karper uitgezet door visrecht hebbende. De leren jas, eerlijk uit a dam. andere a damse topper in spe is via devel verhuisd naar ...

Ik zal vandaag wel op de dodelijst komerm. Maar een bepaald bos bij een klein riviertje in het midden des lands :he doe es ff grote karper.

Ik wil de weddenschap aan:

Ik koop voor het eind van de volgende week op strikt legale wijze 2 vissen 20 kilo plus. Ik bied die bij 300 hsv en aan. Wedden dat ik 0,000 afwijzingen krijg?


Ach

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-11-2007 19:43

Daar wil ik wel om wedden Klaas !!!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-11-2007 20:21

Kees,
Ik qoute:
"Die vergelijking wordt alleen maar gemaakt om betaalwateren goed te praten."

wat dient er goed gepraat te worden dan? Als ik op een btw vis of op een openbaar water hoef ik als persoon geen verantwoording af te leggen.

Dat het een discussiepunt is die wordt meegewogen en aangekaart door b.v. Klaas in de karper is mijn inziens een logische en ondersteun hem hier ook in.

Binnen de nederlandse wateren laat ik die discussie in het midden, de wateren zijn er voldoende alleen voel me niet geroepen dit in de wereld te slingeren. In frankrijk wat ik meer betrek in hget onderwerp, is dit in mijn optiek even anders. En ja heb hierover gesproken met mensen van clubs in frankrijk.

succes,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2007 20:23

Kees,

Misschien heb je hem nog niet maar in De karper staat een interessant stuk van Klaas. Waarin hij die betreffende problematiek aanhaalt. Ook hier op KWO kom ik opmerkingen tegen dat je beter op een goed beheerd BTW kan vissen dan op een slecht beheerd verenigingswater. Probeer aan de hand van voorbeelden die aangedragen worden een klein beetje inzichtelijk temaken hoe het gesteld is in ons land.

In de voorbeelden van Klaas met alle respect kan ik niet zo veel. We zullen toch een aantal criteria aan moeten houden lijkt mij. Het beleid van een bestuur wat uitzetting tegenhoud en kwalijke lieden die karper overzetten kan ik op voorhand een bestuur niet kwalijk nemen. Is er spraken van handel waarin legaal karper wordt aangeboden is het niet aan te raden dat de visrechthebbende ze koopt. Maar officieel is er niets tegen in te brengen.

Overbezetting waarbij de groei achterblijft, regelmatige vissterfte van zowel witvis en karper. Massale uitzetting van karper waarbij niets bekend is van het aanwezige bestand. Een slecht of geen roofvis bestand zijn even uit mijn holle duim een paar voorbeelden die kunnen gelden als criteria.

Dat hier in het zuiden de meeste HSV een eigen putje of zo iets dergelijks hebben klopt. Toch zal ook ik grote karper die aangeboden wordt weigeren op ons clubwater en zullen leden die karper overzetten een schorsing te gemoed zien.
Dat Sportvisserij Nederland wat deze problematiek aangaat helaas een halfslachtige houding in neemt betreur ik. Hoef niet aan te geven waar ik op doel.

Meen dat deze discussie nog nooit gevoerd is. Lijkt het me raadzaam een poging te wagen om meer inzicht te krijgen. Of op zijn minst een discussie over te voeren.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2007 20:27

Klaas,

Zegt mij helemaal niks, Slingeland.

Maar op polderwater rond het Noord Hollands kanaal is het schubkarperbestand aanzienlijk en blijven de karpers klein. Het één staat niet los van het ander. De conclusie dat er meer karpers zijn dan er voedselaanbod is ligt voor de hand. Deze karpers zijn niet recent in grote getalen uitgezet, maar voor een groot deel afkomstig van succesvolle natuurlijke voortplanting in de talrijke ondiepe delen van de achterliggende polders. Moet ik deze situatie nu ineens gaan vergelijken met betaalwater? Dat is appels met peren vergelijken. Maar waarom zou ik überhaupt deze vergelijking willen maken?

Dat grote Sloterplas spiegels pootjes kunnen krijgen weet ik. Maar dat is toch is toch geen motivatie voor de handel in grote karpers.

Niettemin zie ik ook wel dat de Franse betaalwateren een bepaalde functie hebben. Maar daar heb ik geen motivatie voor nodig door een vergelijk met Nederlands verenigingswater te maken. Is ook van een geheel andere orde.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2007 20:37

Klaas,

Rond 1975 werd er een aantal jaren 80.000 kg karper uitgezet. Nu, men moet mij maar verbeteren als het anders is een 5 a 6000 kg per jaar. Oké natuurlijke aanwas komt een keer in de zoveel jaar succes voor. Toch meen ik te mogen stellen dat één van de oorzaken dat we veel meer grotere karper vangen is dat het uitzetbeleid gelukkig sterk verbeterd is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2007 20:40

Peter,

Ik heb het gelezen. Maar zoals hierboven vermeldt heb ik nog wat moeite met de vergelijkingen die gemaakt worden. Ik kan ze niet zo goed plaatsen bij de wateren die ik ken. Sommige wateren zoals de Sloterplas zouden wellicht in aanmerking kunnen komen? Ik zet er een vraagteken bij omdat ook hier de afgelopen jaren behoorlijk tegengas gegeven is. De groei is hier inderdaad veroorzaakt doordat de uitzettingen lang geleden gestopt zijn en het bestand langzamerhand is afgenomen. Mogelijk in combinatie met het karperaas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2007 20:50

peter postema schreef:Kees,
Ik qoute:
"Die vergelijking wordt alleen maar gemaakt om betaalwateren goed te praten."

wat dient er goed gepraat te worden dan? Als ik op een btw vis of op een openbaar water hoef ik als persoon geen verantwoording af te leggen.

Dat het een discussiepunt is die wordt meegewogen en aangekaart door b.v. Klaas in de karper is mijn inziens een logische en ondersteun hem hier ook in.

Binnen de nederlandse wateren laat ik die discussie in het midden, de wateren zijn er voldoende alleen voel me niet geroepen dit in de wereld te slingeren. In frankrijk wat ik meer betrek in hget onderwerp, is dit in mijn optiek even anders. En ja heb hierover gesproken met mensen van clubs in frankrijk.

succes,
Peter


Peter,

Mijn inziens hoeft er ook helemaal niks goed gepraat te worden. De vergelijking wordt echter wel met dat doel gemaakt.

Dat er een sfeer onstaat waarbij de ene groep karpervissers de andere een beschuldigend vingertje toesteekt vind ik persoonlijk jammer. Maar op die manier gaat dat al jaren. Van twee kanten overigens.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-11-2007 21:35

Kees,
mee eens, heb geprobeerd hier eens verandering in te brengen en niet alleen op dit forum.
Zal wel utopia blijven als men elkaars standpunten niet wenst te respecteren.

Verder ondersteun ik je mening betreffende de noodzaak, in frankrijk gelden andere regels en criteria. De noodzaak om dit in nederland boven tafel te krijgen ontgaat mij in relatie tot de btw discussie en het begin van dit topic geeft mij ook geen reden om dit te herzien.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

11-11-2007 21:58

pj otte schreef:Heb begrepen dat sinds er een nieuw bestuur bij het AHV is aangetreden waar ook karpervissers in zitten dit beleid van uitzettingen drastisch is veranderd. Weet niet of het in overweging is genomen er een afvissing te doen. Om te komen tot een meer evenwichtig bestand. Mogelijk kan Bert Vooijs je hier meer over vertellen.


Dank je, Peter.

In de lente van 2007 hebben we - om voor iedere forumbezoeker begrijpelijke redenen - een afvissing uitgevoerd op de Bosbaan, in nauwe samenwerking met Sportvisserij Nederland. 1 van de doelen was een beeld te krijgen van de conditie van de karpers aldaar (ook bekken). Die was minder slecht dan we verwachtten, waarmee nog niet gezegd is dat iedere karper er florissant uitzag. De tot dan toe minder gelukkige exemplaren - ik denk dat we ongeveer de helft van de vissen van de baan hebben gezien - genieten inmiddels elders van een welverdiend pensioen.

Simon, als je nog meer vragen hebt: PB-en staat vrij.

Groeten van Bert.
ff v==
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

11-11-2007 22:47

Persoonlijk vind ik het meest stekende van een betaalwater dat het gaat om een type water waar je, als je er wilt vissen, een smak geld neer moet tellen om op een onnatuurlijk bestand aan karpers te vissen.
Belangrijkste verschil met een overbezet verenigingswater is m.i. dan ook het formaat van de vis, en de prijs die men moet betalen om op 1 (vaste) stek te mogen vissen.
Je kunt bij mij met een hoop argumenten aan komen, maar ik zal het nooit never niet in m'n hoofd halen op een betaalwater aan de slag te gaan. De excuses van "Veilig een weekje vissen met toilet voor m'n vrouw" etc. verwijs ik ook naar de prullenbak. Er zijn meer dan genoeg artikelen verschenen waarin beschreven staat hoe een gezinsvakantie prima gecombineerd kan worden met een effectieve visserij op openbaar water. Als uitvalsbasis een camping is hierin een heel goed voorbeeld.
Ik kan er simpelweg nog steeds niet bij dat er zo veel mensen zijn die bereid zijn om zich scheel te dokken voor zulk 'simpel' vermaak.
Het lijkt wel alsof men koste wat koste grote karper wil blijven vangen..
Als je je charmes verliest kun je altijd nog een smak geld neertellen en langs de hoeren.
Ieder z'n meug, maar ik kotsen en walg van het idee dat visserij op dit type water bijdraagt aan de jatterij van vissen die hun leven hebben geleefd in openbaar, groot water waar iedereen er op mocht vissen.
Terug naar de link met verenigingswater: Deze wateren bevatten vaak een (te groot) bestand aan kleine, uitgezette karper. Zoals Kees al aangaf, zorgt deze overbezetting ook weer voor een groeibelemmering. Dit is nu eenmaal zo, en zonder zulke wateren zouden de 'peppies' helemaal nergens kunnen 'leren vissen'. Persoonlijk ook niet mijn ding, maar in elk geval beter dan een onnatuurlijk bestand aan (grote) karpers creeeren op een prive domein en mensen hun zak leeg kloppen om hierop te mogen vissen..

Groeten,

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
K. van den Herik

12-11-2007 07:36

Peter O.,

Een verbetering zeker. Maar doe gerust het dubbele alleen aan spiegels.

Geeft niet, ik vind het de hele sop en de kool niet waard.

Laat iedereen lekker.

Zolang niemand overlast bezorgt aan iets of iemand, prima.

En als er dan iets gebeurt, maakt mij het niet uit of het nu een btw of een open water is, aanpakken.

Maar al de markt voor btw en onderzocht? Valt nog tegen (of mee dan
:lol: )


Een van de grootste zo niet het grootste boekingskantoor voor karpervisvakanties in o.a. Frankrijk spreekt over iets minder dan 1000 karpervissers die via zijn organisatie boeken om in Frankrijk een karper trachten te vangen.

Laten we dat nou voor het gemak eens met 5 vermenigvuldigen en afronden naar boven = 5000 karpervissers op jaarbasis

Dat is slechts 2,5 % van de Nederlandse karpervissers.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

12-11-2007 08:18

Daniel Takken schreef:Persoonlijk vind ik het meest stekende van een betaalwater dat het gaat om een type water waar je, als je er wilt vissen, een smak geld neer moet tellen om op een onnatuurlijk bestand aan karpers te vissen.
Belangrijkste verschil met een overbezet verenigingswater is m.i. dan ook het formaat van de vis, en de prijs die men moet betalen om op 1 (vaste) stek te mogen vissen.
De excuses van "Veilig een weekje vissen met toilet voor m'n vrouw" etc. verwijs ik ook naar de prullenbak. Er zijn meer dan genoeg artikelen verschenen waarin beschreven staat hoe een gezinsvakantie prima gecombineerd kan worden met een effectieve visserij op openbaar water. Als uitvalsbasis een camping is hierin een heel goed voorbeeld.
Ik kan er simpelweg nog steeds niet bij dat er zo veel mensen zijn die bereid zijn om zich scheel te dokken voor zulk 'simpel' vermaak.
Het lijkt wel alsof men koste wat koste grote karper wil blijven vangen..
Als je je charmes verliest kun je altijd nog een smak geld neertellen en langs de hoeren.
Terug naar de link met verenigingswater: Deze wateren bevatten vaak een (te groot) bestand aan kleine, uitgezette karper. Zoals Kees al aangaf, zorgt deze overbezetting ook weer voor een groeibelemmering. Dit is nu eenmaal zo, en zonder zulke wateren zouden de 'peppies' helemaal nergens kunnen 'leren vissen'. Persoonlijk ook niet mijn ding, maar in elk geval beter dan een onnatuurlijk bestand aan (grote) karpers creeeren op een prive domein en mensen hun zak leeg kloppen om hierop te mogen vissen..

Groeten,

Daniel


even een paar vraagjes hoor!

Wat is jou perspectief van een 'natuurlijk bestand' in amerika bijvoorbeeld heb je plekken waar karpers als paddestoelen uit het water schieten die is allemaal gevolg van natuurlijke voortplanting. Je kan het ook zo zien doordat de beestjes zich in Nederland niet goed kunnen voortplanten zit je mischien wel op een onnatuurlijk bestand te vissen en Franse btw is mischien gewoon een nabootsing van amerika :D verder kunnen door de gunstigeren temperatuuren karpers zit ook een stuk beter voorplanten in Frankrijk en wat je dat ook ziet is als een meer enkelen decenia vis bevat er het grost kleine vis waar je vaak een heleboel van vangt gewoon in dat water geboren is!

Het geld wat je moet betalen is niet goedkoop nee maar ook niet echt duur, de vaciliteiten zijn meestal ook wel wat mee dan op de gemiddelde camping en dat is voor vrouwen meestal toch wel een plusje. Daarnaast zijn er ook zat wateren waar je geen vaste stek hoeft te reserveren en als je, je er een beetje in gaat verdiepen krijg je snel al wateren te zien die goed zijn en die niet goed zijn. er zijn zelfs betaalwateren waar je met meer zekerheid dat er geen gestolen vis zit kan vissen dat bepaalde Nederlandse wateren.
long as i got lungs and a rod you can't stop me
K. van den Herik

12-11-2007 08:19

BTW: als het zo doorgaat, ben je straks afhankelijk van btw-en.

Als iedere anti btw er zich nu eens minimaal zo druk maakte om het vissen in nl te behouden en of te verbeteren, was er helemaal al geen discussie nodig.

Vorige week leerde, dat Arend en Robert straks weer lekker alleen en voor lul staan bij Groot Rdam, net als Ferry en Cees al voor hun.

O ja http://www.sportvisserijbelangen.nl/ had om wat mensen gezocht uit de karpervisserij. Wat dingetjes doen. Neuh, veul te druk met vispas verbranden...

( noot: hulde aan een paar leden van de KSN regio Brabant, die een goede poging gesmoord zag worden in een poel van fusie ellende)

Kut btw ook. Nachtmerry zou je er van krijgen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

12-11-2007 08:19

Daniel Takken schreef:Persoonlijk vind ik het meest stekende van een betaalwater dat het gaat om een type water waar je, als je er wilt vissen, een smak geld neer moet tellen om op een onnatuurlijk bestand aan karpers te vissen.
Belangrijkste verschil met een overbezet verenigingswater is m.i. dan ook het formaat van de vis, en de prijs die men moet betalen om op 1 (vaste) stek te mogen vissen.
De excuses van "Veilig een weekje vissen met toilet voor m'n vrouw" etc. verwijs ik ook naar de prullenbak. Er zijn meer dan genoeg artikelen verschenen waarin beschreven staat hoe een gezinsvakantie prima gecombineerd kan worden met een effectieve visserij op openbaar water. Als uitvalsbasis een camping is hierin een heel goed voorbeeld.
Ik kan er simpelweg nog steeds niet bij dat er zo veel mensen zijn die bereid zijn om zich scheel te dokken voor zulk 'simpel' vermaak.
Het lijkt wel alsof men koste wat koste grote karper wil blijven vangen..
Als je je charmes verliest kun je altijd nog een smak geld neertellen en langs de hoeren.
Terug naar de link met verenigingswater: Deze wateren bevatten vaak een (te groot) bestand aan kleine, uitgezette karper. Zoals Kees al aangaf, zorgt deze overbezetting ook weer voor een groeibelemmering. Dit is nu eenmaal zo, en zonder zulke wateren zouden de 'peppies' helemaal nergens kunnen 'leren vissen'. Persoonlijk ook niet mijn ding, maar in elk geval beter dan een onnatuurlijk bestand aan (grote) karpers creeeren op een prive domein en mensen hun zak leeg kloppen om hierop te mogen vissen..

Groeten,

Daniel


even een paar vraagjes hoor!

Wat is jou perspectief van een 'natuurlijk bestand' in amerika bijvoorbeeld heb je plekken waar karpers als paddestoelen uit het water schieten die is allemaal gevolg van natuurlijke voortplanting. Je kan het ook zo zien doordat de beestjes zich in Nederland niet goed kunnen voortplanten zit je mischien wel op een onnatuurlijk bestand te vissen en Franse btw is mischien gewoon een nabootsing van amerika :D verder kunnen door de gunstigeren temperatuuren karpers zit ook een stuk beter voorplanten in Frankrijk en wat je dat ook ziet is als een meer enkelen decenia vis bevat er het grost kleine vis waar je vaak een heleboel van vangt gewoon in dat water geboren is!

Het geld wat je moet betalen is niet goedkoop nee maar ook niet echt duur, de vaciliteiten zijn meestal ook wel wat meer dan op de gemiddelde camping en dat is voor vrouwen meestal toch wel een plusje. Daarnaast zijn er ook zat wateren waar je geen vaste stek hoeft te reserveren en als je, je er een beetje in gaat verdiepen krijg je snel al wateren te zien die goed zijn en die niet goed zijn. er zijn zelfs betaalwateren waar je met meer zekerheid dat er geen gestolen vis zit kan vissen dat bepaalde Nederlandse wateren......................
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

12-11-2007 10:22

Wat een kulder hier allemaal, hoezo je kunt 'beter op een goed betaalwater dan op een slecht HSV water''..
Hoezo moet je kiezen, en wie wil erop een HSV vol met kapotte bekken, en als je ook geen zin in BTW hebt. Blijft naar mijn mening nog genoeg water over..
Ik vind dit appels met peren vergelijken en een vergelijking van JAN....

MVG Sander..
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

12-11-2007 10:31

Thomas,

Wat jij zegt, dat karpers in Frankrijk vaak voor natuurlijke voortplanting zorgen gaat inderdaad voor sommige wateren op. Echter, welke btw-klant gaat er 300 euro per week neertellen om op knollen te vissen?
Feit blijft dat de hoeveelheid vis die gejat is uit openbaar water om voor commercieel gewin uitgezet te worden in een prive-putje niet te overzien is, en dat steekt mij het meest. Ik ben het ook absoluut niet eens met het gesleep van vissen in Nederland, maar dit is een andere discussie die gaat om persoonlijk gewin. Niet om commercieel gewin.
Een 'onnatuurlijk bestand' is misschien een wat onduidelijk begrip. Beter begrip is 'bestand gecreeerd om klanten tevreden te houden, en hierdoor geld te kunnen verdienen'. Op veel overbezette verenigingswateren is bewust veel karper uitgezet. De beweegreden is in deze anders, dat een vereniging zo veel mogelijk leden tevreden wil houden ipv. zo veel mogelijk geld wil verdienen.
Big carp = big business en dat is de trieste waarheid van deze dagen. Je zult mij er in elk geval nooit aan mee zien werken..

Klaas, ik neem aan dat je weet dat ik ook m'n best doe voor de toekomst van de visserij in Nederland. Alles afbranden zal ook niet helpen en motiveert m.i. ook geen andere mensen om zich op een positieve manier in te zetten..
Ik denk dat er nog een hoop te behouden is, en misschien nog wel wat terug te winnen..

Groeten,

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!