3e hengel


michiel bolweg
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-01-2006 22:11

13-10-2007 21:41

hallo

ik heb een bekeuring gekregen voor een hengel die op de kant stond waar géén aas en lood aan zat. deze hengel diende voor reserve hengel.
deze agenten komt vaker controleren maar over de reserve hengel gehoort. en nu 160e :o voor de reserven hengel!!! :evil:

BELACHLIJK VIND IK HET!

hoop dat iemand me kan vertellen hoe het precies zit?

mvg.

michiel
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

13-10-2007 21:45

Hallo,

Het is erg vervelend voor je, maar zo'n agent heeft dus vaak geen verstand van vissen en ziet daar een volledig opgetuigde hengel liggen en schrijft dus in zijn ogen terecht een bekeuring uit.
Het feit dat er geen lood en/of aas aan zit doet hier niet terzake.

De hengel was gebruiksklaar incl. haak etc. dus het was zeker denkbaar dat jij de hengel ff snel hebt binnengedraaid.

Volgende keer dus de hengel netjes in het foudraal laten zitten, dat is denk ik de beste oplossing.

Verder heb ik zelfs verhalen gehoord over mensen die met 2 hengels visten, maar ook gebruik maakten van een marker- en/of spod-hengel en deze werd door de controleur ook als derde hengel gezien.

Dat is helemaal triest vind ik.

Blijft natuurlijk erg zuur, en 160 euro is ook nog eens een heleboel geld.

Sterkte ermee.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-10-2007 21:58

Hier zijn al diverse discussies over geweest.

Als de hengel voorzien is van draad en haak, dan wordt dit aangezien als vistuig. Als dit het geval is, dan rest niets anders dan de bekeuring te betalen.

Zonder haak dus niet. Bij de markerhengel is de bekeuring onterecht en kun je bezwaar maken. Nu gaan er wel meer verhalen de ronde. Ik ben ook wel eens gewezen op mijn markerhengel die altijd klaar staat. Maar een uitleg van de functie (zonder haak) is altijd voldoende geweest. Niks triest dus. Wordt je wel bekeurd, dan gewoon bezwaar maken. Hoe dat moet staat op de bekeuring.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-10-2007 22:18

[jongens ik heb al een tijdje geen bekeuring meer gekregen ik dacht dat het 110 euro was de bekeuring voor de derde hengel oja een vraag is de bekeuring hoger als je met 4 hengels word gepakt als met 3 hengels de ene zegt nee en de ander weer ja ben wel benieuwd gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Danny Mieremet

13-10-2007 23:22

Beleidsregels OM, Bijgewerkt tot: 1 juli 2007
Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen voor misdrijven, overtredingen en gedragingen als bedoeld in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
Bijlage

- meer dan twee hengels 110

Hier staat "duidelijk" dat dat 110,- euro is.
Je zou zeggen dat als je 4 hengels voor handen hebt die beaasd zijn het boetebedrag nog steeds 110,- euro zou moeten zijn.
Als ik jouw was zou ik bezwaar indienen.
Zoals Kees al aangeeft, als er ook nog eens geen haak aan het draad bevestigd is, je zowieso sterker staat.

Succes in ieder geval.

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-10-2007 23:33

Danny,

is toch echt 160 euro hoor.

Gegevens op die website van het OM zijn hopeloos verouderd en dringend aan een update toe. Ze hebben het er zelfs nog over de sportvisakte !


12 mei 2007

Kees Verheij schreef:Beste medeboarders,

Eindelijk is er wat duidelijkheid over de nieuwe boetebedragen zoals die landelijk door het OM gehanteerd worden. Een aantal boetes (hoe kan het ook anders) zijn flink verhoogd. Hierbij merk ik wel op dat de sportvisakte en (v.w.b. de drie-hengelvisserij) grote visakte niet meer aangeschaft hoeven te worden, wat deels is verrekend in de boete's voor het vissen zonder schriftelijke toestemming (voorheen vergunning) en het ongeoorloofd vissen met drie hengels. Hieronder een paar bedragen:

-vissen zonder schriftelijke toestemming met 1 of 2 hengels: 75 euro
-idem maar dan met meer dan 2 hengels: 160 euro
-wel schriftelijke toestemming, maar vergeten meer te nemen: 50 euro
-illegaal nachtvissen: 50 euro
-vissen in gesloten tijd voor een water: 50 euro
-vissen binnen 75 meter stroomafwaarts van stuw of vispassage, of 25 meter stroomopwaarts van vispassage:75 euro
-vissen met in die tijd verboden aas: 50 euro

Onder de 16 jaar trouwens het gehalveerde bedrag met afronding naar boven op hele bedragen.

Dit was het wel zo'n beetje. zoals de meesten van jullie wel weten is illegaal kamperen namelijk niet opgenomen in de Visserijwet maar (dit jaar nog) in de WOR. Blijft dus onveranderd 75 euro.

Men is dus wederom gewaarschuwd, want de controles nemen de komende jaren alleen maar toe met allerlei nieuwe BOA's e.d.

Met vriendelijke groet,

Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-10-2007 23:57

Bezwaar maken en in dit geval heb je een heel grote kans, de bekeuring voor een hengel voorhanden is € 75,00 en geen € 160,00 die is voor vissen met drie > hengels.

Er is dus een verkeert feitnummer ingevoegd, geef het nummer maar eens.

Formeel zit jij fout, maar het bedrag klopt niet en als er ook nog eens een verkeert feitnummer is aangegeven is de bekeuring ongeldig.
Vissen is een hobby, geen religie!
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

14-10-2007 02:20

Douwe Bijlsma schreef:Bezwaar maken en in dit geval heb je een heel grote kans, de bekeuring voor een hengel voorhanden is € 75,00 en geen € 160,00 die is voor vissen met drie > hengels.

Er is dus een verkeert feitnummer ingevoegd, geef het nummer maar eens.

Formeel zit jij fout, maar het bedrag klopt niet en als er ook nog eens een verkeert feitnummer is aangegeven is de bekeuring ongeldig.


Paar "tjes verkeerd, Verder O.k. Ouwe Douwe!!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-10-2007 10:34

De nieuwe boetebedragen zijn voor bepaalde zaken verhoogd, waaronder het vissen met meer dan 2 hengels, dit is echt 160 euro geworden dit jaar!

Zoals Kees Ouwehand al aangeeft je bent in overtreding als je derde hengel voorzien is van een haak, zonder haak is dit geen vistuig en geld deze niet als derde hengel.

Deze discussie loopt ook regelmatig bij grote viswedstrijden, de topsets mogen dan officieel ook niet voorzien zijn van een haak.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

14-10-2007 10:48

Douwe Bijlsma schreef:Er is dus een verkeert feitnummer ingevoegd, geef het nummer maar eens.


Ohoh ........... een dergelijke vraag komt me bekend voor.
Danny Mieremet

14-10-2007 11:17

[quote="Michel Hollaar"]Danny,

is toch echt 160 euro hoor.

Gegevens op die website van het OM zijn hopeloos verouderd en dringend aan een update toe. Ze hebben het er zelfs nog over de sportvisakte !


12 mei 2007



Zoals je kunt zien staat er duidelijk bij dat deze beleidsregels zijn bijgewerkt tot 1 juli 2007. Dus jij hebt een foutieve informatie bron geraadpleegd. Zoals je hierboven kunt zien staat er bij jou 12 mei 2007.

Gr Mieremet
michiel bolweg
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-01-2006 22:11

14-10-2007 13:25

het feit nr. is. H645C.

ik ga hem voor laten komen want 160e voor een 3e hengel vind ik zoiezo absurt.

bedankt voor jullie reactie en zal laten weten hoe het afloopt.

mvg. michiel
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

14-10-2007 14:32

Danny Mieremet schreef:Beleidsregels OM, Bijgewerkt tot: 1 juli 2007
Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen voor misdrijven, overtredingen en gedragingen als bedoeld in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
Bijlage

- meer dan twee hengels 110

Hier staat "duidelijk" dat dat 110,- euro is.
Je zou zeggen dat als je 4 hengels voor handen hebt die beaasd zijn het boetebedrag nog steeds 110,- euro zou moeten zijn.
Als ik jouw was zou ik bezwaar indienen.
Zoals Kees al aangeeft, als er ook nog eens geen haak aan het draad bevestigd is, je zowieso sterker staat.

Succes in ieder geval.

Gr Mieremet



4 hengels is weer een ander verhaal...ten minste vissen met 4 hengels valt weer onder stroperij...Is wel een voorbeeld van...
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

14-10-2007 15:58

3 hengels valt ook onder stroperij... :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-10-2007 16:48

Dacht ik al, dat feitnummer is voor het vissen met drie > hengels.
Jij had een derde hengel voorhanden dat is een ander feitnummer.
Of jij het bedrag te hoog vindt of niet doet niets ter zake het enige wat je kunt doen is het feit aan de orde stellen.
Jij bent bekeurt op een verkeert feit, je viste niet met die hengel maar hij lag volgens jou zeggen als reserve voorhanden.

Danny ook al denk jij anders het bedrag is toch echt € 160,00.

Frank die discussie met meerdere topsets is heel simpel te voorkomen, iedere visrechthebbende mag en zal dat bij een aanvraag ook doen, een ontheffing geven voor wedstrijden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

14-10-2007 18:16

Even een vraagje tussendoor.

Waarom zou je met 3 hengels gaan vissen.

Op groot water kan ik me er nog wat bij voorstellen maar als ik soms mensen bezig zie......


M.v.G,

Gerard
KSN
Ricardo van Malestijn
Berichten: 74
Lid geworden op: 27-10-2006 17:49
Locatie: Barneveld

14-10-2007 18:40

heb op een nachtviswater de toesteming van een verenigings controleur om met driehengels te vissen als ik het overdags maar niet doe. en politie komt er niet want het is eigen water van de vereniging. dus wat wil je nog meer

Gr ricardo
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-10-2007 22:02

Dan is die controleur heel erg dom bezig.
Als een controleur al met de regels gaat rotzooien kan hij beter ophouden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-10-2007 22:09

Ricardo van Malestijn schreef:heb op een nachtviswater de toesteming van een verenigings controleur om met driehengels te vissen als ik het overdags maar niet doe. en politie komt er niet want het is eigen water van de vereniging. dus wat wil je nog meer

Gr ricardo


Wat als de politie toch gaat controleren op de vispas? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-10-2007 09:38

Dan krijgt ie ook 160 euro boete :wink:

De politie mag overal controleren op de visserijwet, vissen met meer dan 2 hengels valt onder de visserijwet. Dus als er politie komt ga je nat.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

15-10-2007 14:49

Douwe,

Het feitnummer voor het voorhanden hebben van 1 of 2 hengels (H662b) bestaat volgens mij niet meer. Er wordt dus gewoon geschreven voor feitnummer H645c (vissen met meer dan 2 hengels zonder schriftelijke toestemming van de visrechthebbende).

N.B. De hoogte van de transactie is ter beoordeling van de Officier van Justitie en het bedrag kan derhalve heel wat hoger uitvallen dan € 160,00, denk hierbij bijvoorbeeld aan recidive.

Groet, Omar.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-10-2007 15:17

Omar dan heeft de wetgever een groot probleem bij een verweer, bij de hengel voorhanden past namelijk niet de definitie van "vissen".

Namelijk:
Het te water brengen, te water hebben, lichten of ophalen van vistuigen, alsmede het op enigerlei andere wijze pogen om vis uit het water te bemachtigen; dus ook het met de hand uit het water halen van vis is vissen.

Bij het opmaken ven een PV moet de handeling waaruit blijkt dat er gevist wordt nauwkeurig omschreven worden.

Een hengel voorhanden valt in die omschrijving NIET onder vissen, dus is dan onterecht zo omschreven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-10-2007 10:07

Omar ik heb het nog eens nagekeken, in de errata van dit jaar staat niets dat de feitcodes voor het voorhanden hebben zijn vervallen.

Verweer op een verkeerde feitcode is dus aan te raden.
Vissen is een hobby, geen religie!
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

16-10-2007 16:51

Gerard Brondijk schreef:Even een vraagje tussendoor.

Waarom zou je met 3 hengels gaan vissen.

Op groot water kan ik me er nog wat bij voorstellen maar als ik soms mensen bezig zie......


M.v.G,

Gerard


deze persoon viste ook niet met 3 hengels :wink:

en jah je hebt net weer iets meer kans he :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

17-10-2007 08:32

Maat van mij heeft hem ook gehad maar dat was wel even 175 e ipv 160.
Belachelijk hoog! Wij zijn naast de auto de 2e melkkoe van de overheid aan het worden heb ik wel eens het idee. Door rood rijden is goedkoper en daar kunnen veel ergere dingen mee gebeuren.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl