Je vis al dan niet nat houden tijdens een fotosessie.


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-08-2007 13:04

Hoort een emmer of ander voorwerp om water in op te slaan wel of niet bij je standaard uitrusting. Bij de meeste karpervissers ontbreekt dit. Zie er wel die als ze met zijn twee zijn dat een de mat nat maken als men een karpergevangen heeft. De vraag hoe het moet als de zon schijnt en foto’s maken langer duurt dan eigenlijk verantwoord is. De schade die een vis dan op kan lopen wordt naar mijn mening erg onderschat. Graag jullie mening hier over. En is dit ook een onderwerp wat aan de orde komt aan de waterkant.

Peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2007 13:14

Een grote emmer, al dan niet met realtree motief vol met water is naar mijn mening net zo onmisbaar als een onthaakmat.

Zomers tijdens het fotograveren in de zon overgiet ik de vis elke keer als ik 'm even neerleg met water, vooral in de kieuwen, maar de rest van het jaar heb ik ook altijd een emmer water erbij staan.

Wat mij betreft een absolute must die we onze vangst net zo verschuldigd zijn als een onthaakmat.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-08-2007 13:18

Persoonlijk denk ik dat we het ook niet moeten overdrijven.

Hoelang duurt een fotosessie nu helemaal, zeker als je met zijn tweetjes bent.

Vis op de zeiknatte onthaak mat, mannetje 1 onthaken en mannetje 2 heeft inmiddels het fototoestel gereed. Even de vis "schoonmaken" oftwel ontdoen van eventueel gras en optillen maar.

Daarna zeg een fotootje of 3 en huppekee de vis terug in zijn element.

Zoals ik het beschrijf ben je per foto 3 seconden kwijt en zou de vis in het slechtste geval 1 minuut na het onthaken weer veilig en wel terug in het water kunnen zijn.

Er ontstaat pas een probleem als men niet goed voorbereid is, maar dan zou een emmer ook niet helpen aangezien die dan ook vergeten wordt.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-08-2007 13:20

vooral in de kieuwen


Eus?

Hoe doe jij dat in de kiewen? Van voor naar achter hoop ik dan toch? Of kan het geen kwaad om het van achter naar voor te doen?

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
piron stoop
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-07-2006 12:21
Locatie: Nijmegen

25-08-2007 13:25

Hee Peter,

Ik vind dat een emmer ofzo zeker bij je standaart uitrusting hoort.
Bij het KSN kamp heb ik gemerkt dat zelfs een 1,5 literfles niet genoeg was om de vis voldoende nat te houden. Met 2 flessen lukte het bij mij wel.
Met een fles de hele mat nat maken, vervolgens de vis erop leggen, en dan de vis met de 2e fles nathouden. Dus zorg dat je voldoende flessen met water bij je hebt.
De methode van de flessen gebruik ik sinds kort niet meer, nu gaat er in mijn vistas een 5 liter waterfles, zo een waarin water in de supermarkt in het buitenland zit, mee. Het voordeel van zo'n fles is dat er veel water in kan en dat hij klein te vervoeren is. Als de fles leeg is kan je hem namenlijk in elkaar drukken zodat alle lucht eruit is.

Dit onderwerp komt bij mij en mijn vismaat iig wel aan de orde aan de waterkant, zo zorgen wij dat er zeker met warm weer er extra veel water klaarstaat.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-08-2007 13:32

Hoi Piron, alles kits. Goed dat je het op gepakt heb.

Peter
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 13:44

Gewoon een emmer.
Kun je ook mooi gebruike om spulletjes in te vervoere.
Heb ik altijd.

Mense, nu we het toch weer over onthaakmatte én zon hebbe...

Denk eraan dat in de tropische hitte een mat ook een bakplaat is!!!

Ik heb het gvd meegemaakt dat sukkels hun vis op zo'n polystyreen matje woue legge, zonder 'm eerst goed nat te maken (en af te koelen!).
Dit is goed gegaan. Maar hoeveel van die goochemerds zitten met een springende vis op hun mat en zegge tege mekaar:
Goh!!! wat een wilde zeg!!!

Moete ze gewoon met hun eige blote reet eens voele wat de temperatuur is...

Tijdens het fotogravere met name met zéér warm weer, moet de fotogaaf de vis kunne nathouwe. Maar ook hier geldt: schiet een paar plaatjes en kap ermee. Ga niet 10 minute met zo'n vis lope ouwehoere!!!

Groetjes
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2007 14:09

Sinds dat realtree gedoe ben ik mijn emmer kwijt. :D

Water genoeg zou ik zeggen. Flikker die onthaakmat en weegzak eerst in het water. Schep een pannetje water en spoel daarmee de karper af. Meer water nodig, schep nog een pannetje.

Verder voel ik wel mee met Mark. De hele oefening duurt hooguit 5 minuten. Al dat getrut dat het langer laat duren is funest voor het beest en volstrekt overbodig.

Als ik een schub van een pondje of 15 vang is dat de zoveelste op rij. Die onthaak ik in het water of kan direct weer terug.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2007 14:13

Marc Schrikkema schreef:
vooral in de kieuwen


Eus?

Hoe doe jij dat in de kiewen? Van voor naar achter hoop ik dan toch? Of kan het geen kwaad om het van achter naar voor te doen?

M.


Gewoon in de kieuwen gieten Marc.

Het gaat erom dat de kieuwbogen nat blijven en niet uitdrogen, niet omdat de vis zou moeten kunnen ademen, dat gaat je toch nooit lukken.

Maar niet alleen dat, de slijmlaag moet ook nat blijven.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 14:24

Jacob van Wensveen schreef:Afbeelding
In het net onthaakt en meteen weer laten zwemmen...


Deze vis heeft ook geen vaste grond onder z'n vinnen gehad...
Waarom ook niet?...
een schub = een schub

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2007 15:08

Jacob van Wensveen schreef:een schub = een schub


Dat zeg jij ook niet als er een schub van 20 kilo in je net ligt...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
dennis hooiveld
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-01-2007 16:17
Locatie: Emmen

25-08-2007 15:27

maar als je een vis schept met je schepnet dan leg je hem toch op de onthaak mat ?? en dan zit de vis nog in een nat net en zo wordt de mat ook nat . of is dat niet nat genoeg???
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 16:06

Is niet genoeg, Dennis!

Het werd al gezegd: "zeiknat" ... en zo is het!!!

Als je een emmertje water bij de hand hebt, dan
kun je het net op de mat leggen, alles meteen flink
nat maken en dan pas de vis uit het net halen...
Tenminste als je alleen bent...

Met z'n 2e is altijd makkelijk: tijdens de dril zorgt de ander
dat alles klaar ligt, helpt scheppen en dan volgt de rest.

Gaat altijd goed...

Ennehhh... Eus??? In principe niet. Nee. Maar ik moet bekennen dat ik al wel meerdere dertigers heb laten zwemmen simpel omdat ik geen zin had ze te zakken, maar dan praat je weer over een ander topic, terwijl ik geen tegenstander van het zakken ben, mits ... bla bla bla ...
Het ligt er bij mij ook nog eens aan hoe ik me voel... Ik heb geen zin om met een chagrijnige kop op de foto te gaan... Of wat ik laatst had, dat de vis zo enorm "sport" heeft getoond, dat ik hem uit eerbied ... maar ja, dan begeef je je in allerlei discutabele posities...
Ik ben idd zo'n sentimentele zak die met een vis meevoelt, terwijl iedereen weet dat een vis geen gevoel hééft...
Laat maar! :D
Als ik ooit een 40-er laat zwemmen zonder foto's en zonder dat ie op het land is geweest, meld ik het hier zeker ergens!!! :D :D :D

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

25-08-2007 16:16

ik pak altijd de onthaakmat en die gaat volledig ff onderwater.
en dan nog een fles(je) of emmertje met water erbij voor de vis
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 16:35

Helemaal goed!!!

Ik wil ook nog wel regelmatig, onderweg naar de hengel, eerst de emmer over de mat leeggooien, om daarna pas aan de dril te beginnen...

Maar dat roep ik liever niet te hard. Krijg je daar weer discussie over, over z.s.m. aanslaan etc. Geloof me maar dat ik net zoveel of zo weinig vis verspeel als ieder ander... 8)

Maar een emmer water werkt het snelst. 10 liter emmer kun je zelfs de mat goed natmaken, én heb je genoeg over voor het geval dat je de vis zelf ook nog eens nat moet maken.

Trouwens. Nu we het hier toch over hebben. Ik heb het nog nooit meegemaakt omdat ze het niet durven, maar heeft iemand van jullie wel es een emmer water over zich heen gehad tijdens het fotograveren???

Zie je ook wel es op videos... :D :D :D :D :D

Groet,
Jacob

(Anne wanneer gingen wij ook weer visse??? Hahahahaha...)
Wonderful Days
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-08-2007 17:51

De opmerking dat het allemaal wel meevalt vraagt om een reactie.

Ging hier om een vrij grote vis die (natuurlijk) op de foto moest bij een vrij bekende visser uit de karper scène wat ik als voorbeeld wil nemen. De weger was zoek, lastig voor de vis in kwestie die paar min oponthoud. Daarna moest het waadpak nog aan, en paar foto’s in het water is toch wel erg leuk. Na wat foto’s op het droge bleek dat het rolletje vol geschoten was. Met de vis in het water en wat geschreeuw heen en weer lukte het de reportage te maken. Oké de vis in het water ging best goed. Toch de vraag of het allemaal zo belangrijk was om al die toeren uit te halen waar alles bij elkaar een veelfout van 5 min voor nodig was. Is een voorbeeld zo kan ik er nog vele. Niet allemaal over me heen rollen met commentaren waarom …………..van. Dit staat niet op zich zelf. Juist bij grote vissen die terecht de nodige spanning teweeg brengt bij de vanger gaan zaken als bovenstaande op de mat nog wel eens mis.

Peter
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 18:01

Juist de grootste vissen hebben het meest te lijden!!!

Ik ben het er volledig mee eens!!!

Ik heb verleden jaar ook m'n emmer als de wiedeweerga uit de auto moeten halen omdat er een paar vissers waren die een 20kg+ vis in de vroege ochtenduren hadden gevangen en gezakt tot het thuisfront op kwam draven. 8 uurtjes later of zo.

Tegen die tijd was de zon toch aan het branden!!!

Dus ik snel m'n emmer maar opgehaald. Was helemaal niet over nagedacht zelfs... En ook dat fotograveren... Veel te lang... Het is dat gewone karpers incasseringsvermogen hebben maar je moet niet de grens willen opzoeken...

Gezond verstand gebruiken. Van te voren weten wat je doet en alles klaarleggen zelfs voordat je een run krijgt.
Vooral Veel Vissen Vangen (VVVV).
Routinewerk.
Gaat op een gegeven moment automatisch en snel...

Groetjes,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-08-2007 18:58

Uiteraard goed nathouden !

Zeker met warmte kun je het al helemaal niet maken, om een vis op de kant te houden zonder koeling/water.

Op veel foto's zie je vaak schuimvorming op de vis, wat wijst op te weinig water.

Wij gebruiken een opvouwbaar emmertje( van Spro, geloof ik), gekocht bij De Goudvis in Den Haag.
Gaat makkelijk in een zijvak van je tas, dus geen excuus als, "ik sleep al te veel mee naar de waterkant".
Zit overigens ook nog een lang touw bij, zodat je zelfs op de hoogste kademuur probleemloos water kunt pakken.
Kostte geloof ik 9 euro.

Gr,
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 25-08-2007 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-08-2007 19:05

Dat lijkt me een handig atribuut Dennis
Gaan we de volgende keer aanschaffen als we bij de goudvis zijn :wink:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-08-2007 19:45

Al zijn er natuurlijk situaties, waarbij ook ik hem gewoon ongebruikt achter me laat liggen....

:lol: :lol:


Afbeelding
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-08-2007 22:14

Stel dat je het vouw-emmertje nu vol gooit met water en op je onthaakmat neerzet.
Je hebt de vis in het net zitten en loopt naar de onthaakmat. Je tikt met je voet het emmertje omver en het water loopt eruit. Met diezelfde voet doe je even het emmertje opzij en laat je de vis op de onthaakmat zakken.


Neeneenee....

Vis in het net... vis met het net in het water laten liggen en dan alles nat maken en klaar zetten. Is dat nou zo moeilijk?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

25-08-2007 22:31

De oplosing is altijd simpel.

deze metode werkt aleen als er water in de buurt is !
KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-08-2007 22:38

Ja Gerard,
hier is het wel heel moeilijk......om er 1 te vangen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taklamakan
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2007 22:47

Zonde ook van het water.

Hmm, moet toch niet zo lastig zijn om een karper nat te houden? :-?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-08-2007 23:45

Tot nu toe gebruikte ik daar gewoon de weegzak voor...gaat heel wat water in hoor :D