Het afschrikken van karper


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-01-2002 10:07

Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen bijvoorbeeld met het vissen met of zonder toplood.
Het is volgens mij vrij algemeen bekend dat strakke lijnen een negatieve invloed kunnen hebben op het aasgedrag van de karpers. Maar in hoeverre speelt bijvoorbeeld de dikte van de lijn een rol en de zichtbaarheid van de lijn in het water. Er zijn volgens mij nog maar weinig mensen die hier echt op letten bij de aankoop van een bepaalde lijn. Ja oke ze kopen geen vel geel of zoiets.
Bij onderlijnen gaat men er vaak in 1 keer veel meer op letten vooral op helder water.
Wat zijn jullie ideeen/ ervaringen hierover?

M.v.g. Ulco
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

31-01-2002 11:06

hee bosma,effe een aanvulling op je vraag.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het verstoren van karpers tijdens het uitvaren met een boot. Denk hierbij eens aan het slaan met roeispannen op het water

mvg martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2002 11:14

Martin.

Sla jij tijdens het roeien dan met de spanen?
De karper schrikt toch ook niet van landende eenden?
Waar ze wel schuw van kunnen zijn is de schaduw die plotseling boven de kop komt op plekken waar normaal gesproken geen schaduw is.
Maar zodra jij weer weg bent keert het beestje gewoon terug hoor.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

31-01-2002 11:17

he douwe.
Ik bedoel eigenlijk niet het slaan op het water maar het wegzetten van het water met de roeispannen.

mvgr martin
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

31-01-2002 11:22

Beste Ulco,
Karpers schrikken het meest van strakke lijnen, zeker wanneer er al veel gevist is op een water. Wanneer de omstandigheden het toelaten moet je gewoon eens met een slappe lijn vissen en en licht wakertje (alu-folie)om zakkers te melden. Dit werkt om korte afstanden en onder de kant gewoon goed. Zet je hengels in lijn. Ik denk niet dat karpers echt lijnen zien, hetschijnt dat hun gezichtsvermogen niet sterk ontwikkeld is. Onder water is er allerlei troep waar ze mee in aanraking komen bv. wierbedden. Het gedoe over materialen van onderlijnen is vaak overdreven. Het gat om de presentatie, tenslotte worden er vissen gevangen met onderlijnen als kabeltouwen (denk maar aan de stiffrigs van Amnesia). Karpers orienteren zich meer op geur en hoe ons aas gepresenteerd wordt. Na meerdere vangstervaringen zal de vis geconditioneerd raken. Het is dan de inventiviteit van de visser die daarna de doorslag geeft. Voeren(je hebt bewust voeren en dumpen, dus denk na wat je aan het doen bent) is volgens mij dan de enige manier om de vissen weer vertrouwen te geven(positief conditioneren).
Bij het kopen van vislijnen let ik wel op de kleur, alhoewel ik wel gevist heb met witte Shimanolijnen. De vangsten waren er niet minder om. Ik denk dat er onder water niet zoveel te zien is in de meeste troebele wateren van Nederland.Dit geldt natuurlijk ook voor het avond- en nachtvissen. Hoe gevoelig karpers voor onze lijnen zijn merk je bv. bij het penvissen, wanneer je opeens een boeggolf bij je pen ziet weggaan.
Succes ermee
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2002 11:26

Heeft een karper totaal geen moeite mee.

Maar het is wel zo dat je bij het vissen vanuit een boot op een onbeschutte plek, dus waar geen schaduw van struiken is je verder van de boot moet vissen.
Want zolang dat vreemde ding daar ligt blijven ze echt weg.
Vis je vanuit een boot onder struiken kun je gewoon dicht bij vissen.
Wel rustig blijven natuurlijk.

Heel vaak heb ik gezien met het pennen kort onder de kant dat een karper zichzelf even laat zakken bij een onverwachte beweging.
Eenden die landen, ooievaar die overvliegt enz.

Maar kort daarna komt het dier gewoon weer naar boven, hij vlucht dus meestal niet weg.
Tenzij je natuurlijk als een dwaas tekeer gaat, maar dan verdien je ook niet anders.

Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

31-01-2002 11:29

hee bosma,nog eentje dan. Lees de rotory 5.7 eens. Staat ook een leuk stukje over die lijnen. mvr groet martin

Aanvulling redactie:
http://www.karperwereld.nl/rotary/deel57.php

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bertil Wielink op 31-01-2002 11:40 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2002 12:02

Ulco.

Op zwaar negatief geconditioneerd water zal de karper kunnen schrikken van strakke lijnen zeker als er een meerderen vlak naast elkaar liggen.
Eenvoudig op te lossen door met slappe, ontvette lijnen te gaan vissen.
En je lijn niet te dicht bij de andere lijn te presenteren.

Daarbij wil ik wel opmerken dat daar de gevlochten lijnen niet voor in aanmerking komen want die zinken niet.
Onderzoeken hebben bewezen dat een karper vanaf 0.25 lijnen kan onderscheiden.
Hij zal dan niet weten; he daar zitten vissers dus wegwezen, maar dan is het voor hem wel zichtbaar.

Vissen met toplood heb ik geen ervaring mee, ik vind het ondingen.
Maar wanneer je vist met een gevlochten lijn zal bij het gebruik van toplood de lijn verderop toch gaan drijven, dus je voorkomt hiermee lijnzwemmers niet.

Bij het uitroeien kun je uiteraard wel op enige afstand van je montage een loodje aan de lijn hangen zodat het laatste stuk wel uit de weg ligt.
Ook zijn er flying backleads te koop, ja verdomd die ouwe wordt ook nog eens modern.

:smile:

Arend.

Even een paar vraagjes, jij stelt dat een karper niet goed kan zien, terwijl wetenschappelijke onderzoeken toch hebben bewezen dat ze het wel kunnen.
Alleen is de vraag wat kunnen/doen ze ermee.
Niet veel dus, maar daar is al eens eerder een discussie over geweest op de site van Evert Aalten.
Ik heb begrepen dat jij de EA methode aanhangt, dus heb je die discussies toen vast wel gevolgt.

Over de gevoeligheid van karper tav lijnen, ik vis erg veel met de pen en dus per definitie kort onder de kant.
Ik vraag mij af hoe een karper door het riet en de begroeing langs de kanten een lijn kan onderscheiden van die begroeing.

Ik denk dus niet dat een lijn daar schuldig is aan die door jou genoemde boeggolf, hij is het immers gewend om door riet enz. te zwemmen.

Ontwijkend gedrag tav aas en heel misschien de de lijn die daar recht naar boven loopt heb ik wel kunnen constateren.
Maar wanneer je dan van aas en/of presentatie wisselt vang je ze evengoed weer.

Echt vluchten heeft een andere oorzaak volgens mij.

Moet er wel bij zeggen dat ik dan vrijwel altijd met een 1 lbs hengel en 0.22 lijn vis.

Dat karpers zich oriënteren op geur daar wil ik het al niet eens meer over hebben, mocht je hiermee smaak bedoelen zou ik willen voorstellen om het dan ook zo te noemen.

Met een vriendelijk karpergroet,
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Remko de Boer
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Lichtenvoorde

01-02-2002 18:30

Hoi, ok ff een paar dingen :smile:.

Ik ben er heilig van overtuigt, dat karpers zich ddor het een en ander laten afschrikken en speel daar naar vermogen op in.

Een paar voorbeelden wat wel en wat niet:

Aan het begin van m'n karpervisserij viste ik in een ondiep halfhelder water. Ik deed dit met een fluorcerende lijn van 30/00 en maxima (bruin) van de zelfde dikte.
Geen enkel verschil in aanbeten mensen, wel in landen, aangezien die fluorcerende lijn (Tecton van Berkly) vele malen beter was. (vervangen van de lijn ging toen nog niet zo vaak als tegenwoordig).

Nu vis ik met 45/00 en wederom kan ik niet zeggen, dat ik minder beet krijg. Nee, ik gebruik niet de volle kracht en heb er wel m'n redenen voor, ok? (...zucht :wink: )

Ook maak ik stevast gebruik van toplood, aangezien dit m'n lijn dichter aan de bodem legt (het wil namelijk niet zeggen, dat'ie over dat stuk geheel op de bodem ligt -denk aan kuilen/ bulten, die de loop kunnen beïnvloeden-).
Dit geeft mij dus een (min of meer beperkt) voordeel.
Alleen als de praktijk heeft bewezen, dat toploodgebruik niet kan/ onverstandig is, laat ik het achterwege.

Er is nog een manier en dat is gewoon je lijn een beetje slap(per) gooien.
Vis je op grotere afstanden, heb je al gouw de eerste paar meter aan de grond liggen (hier draait het toch tenslotten om, de vis op de stek niet te verschrikken?).
of als je met je lijn tegen de stroom in ligt, wordt'ie ook mooi tegen de bodem gedrukt... Etc, etc, etc...

Ook het gebruik van bijvoorbeel lichter lood, kan vis opleveren, omdat het veel minder zwaar te water gaat.


Beetje je verstand gebruiken, da's al...

Ok mensen, de groeten, Remko
Tom Boer

04-02-2002 09:53

Remko en anderen,

Hebben jullie ook soms niet het gevoel dat als je vooral op kleinere wateren met iets te veel mensen aan het water zit en er teveel lijnen door het water lopen het wel lijkt of de karper totaal niet aast? Of heeeel voorzichting..

Ik denk dat elke lijn die door het water loopt de vissen afschrikt, zeker op klein water.
Dat van die botendressuur wist ik nog niet, maar het klinkt heel logisch.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2002 10:21

Willem.

Voerboten; volgens mijn bescheiden mening heeft de karper geen last van het bootje.
Veel herkenbaarder voor de karper is steeds dezelfde hoeveelheid en steeds dezelfde hoop voer wat er ligt.
Negatieve conditionering op het voer en wat ook belangrijk is op veiligheid ( stek ).

Hierover heb ik eens een boom opgezet met Tonie Schrijvers juist ja die de voerbootjes maakt.

Het is zeer herkenbaar; dit is te verhelpen door vaker uit te varen met minder voer en een bredere voerstek te maken.

Iedere karper kan/zal reageren zodra 1 van de drie V tjes positief of negatief beïnvloed wordt, nergens anders op.

Om op Cruyffiaanse manier af te sluiten:
Ieder voordeel hep ze nadeel.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 04-02-2002 10:22 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 14:58

Van uitvaarbootjes schrikt een karper meestal niet.

Ik heb een paar keer gehad dat de karpers met de rubberboot meezwommen.......ook heb ik wel eens een aanbeet gehad direct nadat ik uitgevaren had(was wel in de lelie's trouwens)

Toplood gebruik ik eigenlijk alleen tegen plezierjachten op kanalen.....ik gebruik wel eens een schuifloodje op de hoofdlijn van 20/30 gram......bij het ingooien schuift ie een stuk op & ligt er, als je draad niet te strak aantrekt, een mooi aantal meters dichter bij de bodem dan met normale systemen.
Je kan ook met slappe lijnen gaan vissen & 450gram lood..........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2002 15:12

450 gram lood???????????????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

04-02-2002 17:15

Goh Henrie,

Ook Alijns nieuwe boek thuisliggen zeker?

M@zzel,

Michiel
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 17:53

lol,

ja maar die techniek gebruiken wij in 99 al op Madine met stenen......het artikel zal binnenkort wel weer op Carpweb staan.

Er zijn meestal meerdere mensen die zonder het van elkaar te weten op dezelfde ideeen komen.........

& ik kende dat verhaal van de Nookie eind 2000 al van een lezing.........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 17:58

Ohja, 450 gram lood?

Douwe het geeft ook niet mijn voorkeur, maar er zijn mensen die het doen.......& soms kan het "nodig" zijn.

Geen lood of een klein loodje met groot oog is ook een optie met een slappe lijn, maar dan moet je goed opletten & niet 's nachts gaan maffen......jij Freelined ook veel toch Douwe?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2002 18:15

Ik was even bang dat het een typfout was maar idd ik ken het verhaal.

Dit is de grootste kolder die er ooit verteld is door een corifee op karpergebied.
Het werkt en er wordt op gevangen, maar op de vraag waar blijft dan het lood werd door Alijn schouderophalend gereageerd.

Ok, stenen kunnen geen kwaad maar om met deze methode, met 450 gram lood dus, aan de slag te gaan is de volgende stap op weg naar een onomkeerbaar verbod op lood, vergeet dat niet.

Voor diegenen die niet weten waar het hier om gaat; er worden heel zware ( Lood ) gewichten gebruikt om een karper te haken.
Is de karper gehaakt, schiet het ( Lood ) gewicht los of er is een breeklijntje gemonteerd.
Het ( lood ) gewicht blijft achter in het water.
Lekker milieuvriendelijk.

Groetjes Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

04-02-2002 18:18

Ik vis nu met ee donkerbruine lijn en ik heb niet het idee dat het vissen af zou schrikken.
Probeer maar eens op een doorsnee water op drie meter diepte te kijken hoeveel kleur je waarneemt, dit valt hard tegen.

Oke, stel dat het water erg helder is. Ik denk dat de kleur van de lijn een iets grotere rol speelt, maar dan moet de bodem bijvoorbeeld wel helemaal van geel zand zijn. Kijk maar eens naar de bodemkleur, meestal is die ook op heldere wateren enigzins bruin.

Conclusie, ik denk niet dat het veel uitmaakt wat de kleur van je lijn is. Hooguit op ondiep, glashelder water.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 18:29

Douwe,

niet iedereen vist met breeklijntjes......maar de vissen hadden geen blauwe ogen dus zal wel meevallen.......

Dat van lood met breeklijntjes slaat nergens op nee!!! Dat is vragen om problemen met tegenstanders van onze vishobby.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2002 11:33

Willem, het maakt mij niet uit maar is het niet zo dat ervaringen delen een mening meer gestalte geeft?

Ik ben overigens blij dat ik niet op water hoef te vissen waar dat soort dingen het gedrag van de karper beïnvloeden.
Dan zou voor mij de aardigheid er snel vanaf zijn.

Maar gelukkig ben ik allround genoeg om ook dan nog jaren vooruit te kunnen: penvissen, kunstaas, feeder/winkle picker, match, vaste stok, vlieghengel enz.

De enige beperking die veel vissers hebben ligt niet aan het voerbootje, welke grote of aandrijving dan ook, maar in het eigen kunnen en kennen.

Met een vriendelijke visgroet.

Douwe.


_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 05-02-2002 11:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2002 12:21

Klopt Willem, ieder zijn visserij.
Gelukkig is het niet mijn drive om te vissen waar de karper respectabele afmetingen en/of gewichten heeft bereikt en waar het dan ook nog eens erg druk is.
Niet dat ik niet groot wil vangen, integendeel zou ik zeggen.
Maar ik voel mij niet lekker als het er links en rechts ook nog eens druk met andere vissers is.

Er is overigens nog water te vinden waar de vis dat ook bereikt het is maar wat je respectabel vind.

Negatieve conditionering op de aanwezigheid en gebruik van boten zal dan bij jou voorkomen.
Neem mij mijn twijfel niet kwalijk.
Maar op iedere negatieve beïnvloeding kun je toch inspelen lijkt mij.
De vis moet toch ergens naar toe, hij verdwijnt niet op afgesloten of omsloten water lijkt mij.

Groeten Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-02-2002 19:40

Ik vis vanuit een kajuitboot(je) en vaar mijn lijnen altijd uit met een kleiner bootje. Meerdere keren is het mij al overkomen dat ik al een run had terwijl ik nog niet terug bij mijn boot was, ook op ondiep water...
Hoezo botendressuur??!
groet MB
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-02-2002 21:16

Ik heb in mijn beginperiode eens van die lichtgevende groene "Berkley"-nylon op mijn molens gehad, er draaiden echter heel vaak karpers vluchtgolfjes. Wel 4 a 5 keer die middag & ik ving die dag ook niks.De volgende dag was ik terug met bruin nylon op mijn spoelen & die middag ving ik er 3! Lijkt mij geen toeval.......
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-02-2002 01:21

Beste Peter, probeer het nog maar een keer, ben wel benieuwd.
carpy@hotmail.com
Michael.bouman@wanadoo.nl
bouman dus wel zonder W :smile:
Willem, lezen doe ik al vrij lang en ben er best wel goed in. Ik begrijp jouw opmerking ook wel dat er een verschil bestaat tussen, grotere wateren waar pleziervaart voorkomt, en de kleinere plassen. In mijn optiek maakt het weinig uit daar er altijd "storende" invloeden zijn zoals zwemende honden/mensen, verkeer, surfers enz.
Ik heb het meegemaakt op een plas(je) waar ze aan het verbouwen waren en waar bijna continu stenen en puin het water invielen, ik alleen maar runs kreeg op deze plek en andere vissers rondom de plas geen aanbeet kregen.
Ik durf zelfs te beweren dat het uitvaren van je haakaas dresuurdoorbrekend/bepaalend(positieve dressuur) werkt op sommige wateren. Een karper is ook maar een dier wat reageerd op zijn instinkten. Als het bootje nou overvaart en dan voedsel achterlaat......ik denk dat je weet waar ik naar toe wil.
Uiteraard verschild dit van water tot water maar over de hele linie gezien, zou ik me geen zorgen maken over "bootdressuur", zowel rubber- als voerboot.
groet MB