bewaarzak gebruik


wat vinden jullie van een bewaarzak

1: ja het kan gewoon de vis lijd er niet onder.
31
20%
2: voor sommige vissen maak ik een uitzondering.
86
54%
3: ik vind het niet kunnen
41
26%
 
Totaal aantal stemmen: 158
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-07-2007 19:11

Je hebt het gevonden, Michel. Nog maar een paar weken terug. :D

Had nog niet gestemd. Mijn persoonlijke mening. Ik heb niks op met leefnetten en bewaarzakken. Hoort wat mij betreft in het rijtje jachttrofeeën thuis en die zijn aan mij niet besteedt. Sportvissen onderscheidt zich in een aantal zaken positief van de jacht. Gelukkig maar, anders was het al afgelopen geweest. Catch-and-release is een niet onbelangrijke motivatie voor het behoud van de sportvisserij. Bij catch-and-release is het tamelijk onpraktisch en ook niet zonder risico de vis voor enige tijd te willen bewaren. Waarom zou je? Dit is een mening en dus niet de dagelijkse praktijk. Soms moet je accepteren dat de praktijk anders is en je met jouw mening de wereld niet ineens zult veranderen. Ikzelf blijf echter bij mijn eigen praktijk. En dat is geen bewaarzak.

Bij deze gestemd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

31-07-2007 20:29

Karpervissers.

Toen ik klein was deed ik voorntjes in een emmer.
Dat liep een keer minder fortuinlijk af.
Daarna heb ik nooit geen wit-vis meer 'bewaard'.

Nadat ik mijn insteek-stok en telescoop-bijleg-werphengeltje aan de wilgen had gehangen, besloot ik te gaan karperen.
Vanaf het begin heb ik karpers gezakt, zelfs nog in een Jutte-zak.
Sinds een aantal jaartjes terug, zak ik geen enkele vis meer.
Bewaar nu mijn foto-albums in de bewaarzakken.

Het is voor mijn gevoel geen goede zaak om een karper op te sluiten in een bewaarzak.
Geen enkel dier of levend wezen, kan het waarderen om opgesloten te zitten.

Helaas is het zo dat binnen de huidige karpervisserij men alles maar 'dood' relativeert.
Onder het mom van educatie en promotie schijnen een aantal zaken wel geoorloofd te zijn.
Heilig Huisje Dhr. Ed Stoop deelt zelfs opdrachten uit aan 'karper-vis-leerlingen'.

Ook is en blijft het een feit, dat men makkelijk twee karpers in een bewaar-zak kan stoppen.
Ze hebben immers toch al een stuk staal door hun bek gehad.

Helaas, maar waar, en daarom niet minder raar.
Het haken van een vis, is niet hetzelfde als het zakken van een karper.
De meeste karpers die rondzwemmen op deze aardbol, zijn een groot gedeelte van de dag bezig met hun bek.
Een karperbek moet dus wel vrij ongevoelig zijn, want anders zou het 'beestje' het echt wel laten.

Sommige karpers krijgen wel zes tot zeven maal per jaar, een stuk staal door de bek heen 'gejast'.
En toch blijven ze van ons 'snoepgoed' eten.

Ook dat ze daarna eventueel aan een 'lijntje' komen vast-te-zitten, schijnt sommige vissen absoluut niet te deren.
Dat karpers gestresst raken van onze dadendrang, dat staat als een duk-dalf boven water.

En het is aan ons, de karpervisser.
Wij zijn mede-bepalend, in de hoeveeldheid stress, die een karper oploopt na een vangst.
Dat het bewaren/opsluiten van/voor een karper, in een bewaarzak zeer stressend is, lijkt mij wel helder.

Het is trouwens opvallend dat -er met enige regelmaat- bepaalde zware vissen sterven binnen vier weken na de vangst.
Maar goed, dan is het vaak ouderdom...

met on-regelmatige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
K. van den Herik

31-07-2007 20:57

Nog steeds maar een enkel halfslachtig argumment om niet te zakken. Veelal gevoel en meer niet. Als ik heel eerlijk ben heb ik maar zeer zelden dat zelfde gevoel gehad dat een vis in de zak nu echt gestresst was. Eerder andersom.

Argumenten en (zelf) onderzoek. Hoest daar mee? Zonder te schelden en dergelijke nu eens educate, zonder direkt condemnate.

De discussie is trouwens niet nieuw. Ik herinner me een artikel in 1 van De Karper 's door ( ik meen) de Regio Utrecht.

Onderzoek gedaan naar de vangsten op een bepaald water. Sommige vissen werden wel gezakt en sommige niet. De niet gezakte vissen werden eerder en/of vakker teruggevangen.

Toch een argument?

Nog een idee al eerder geopperd. Zolang het zakken niet verboden is, moet op elke verpakking een soort van handleiding. Wie zet zich in?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-07-2007 21:33

Is karpervissen niet de belevenis Klaas?

Er zijn namelijk genoeg manieren om een karper te vangen. Toch heb ik een voorkeur die niet de makkelijkste is.

Argumenten kun je altijd wel ergens bij verzinnen, maar voel me niet geroepen. Is ook een dooddoener. Karpervissen en het zakken van karper is met elkaar verbonden en dat verander je niet.

Persoonlijk heb ik daar een zekere weerzin tegen. Maar die heb ik bijvoorbeeld ook tegen lijnen uitvaren. Past niet binnen mijn beleving.

Over die regels op de verpakking. Pak de KSN gedragscode en plak die overal op. Wordt het dan veel beter? Er wordt matig gelezen. De reden dat ze beknopt blijven. Overigens is één en ander al in vergunningen overgenomen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

31-07-2007 22:53

ik vond voerboten klote, maar dat kwam door onwetendheid en is een andere discussie. Sorry.

ergens was er een bewaarzak code. dit in de vorm van plaatjes.


mvg

klaas
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

31-07-2007 23:29

Ik zak mijn vissen nooit....Niet nodig, goede digitale camera met fatsoenlijke flits en zelfontspanner. Na de vangst onthaken,eventueel wegen, en gelijk op de foto. Of het een bak van een vis is of niet!
In sommige situatie's met gezond verstand een karper zakken, en dat schiet bij sommigen tekort(niet dat ik geen fouten maak :roll: ) door ontwetendheid...Tja... :-?

Gezondheid van de karper gaat vóór die mooi foto van die grote, mooie karper.

Afbeelding

Afbeelding


Nachtfoto's met zelfontspanner.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

01-08-2007 12:13

Klaas

Respect voor de karper houdt in, dat men de vis niet hoort op te sluiten in een bewaarzak.
Heeft het zakken van een karper daarom niet te maken met het eigen belang ?

met vragende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

01-08-2007 12:49

Nooit. Het heeft geen enkele noodzaak.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

01-08-2007 13:20

vissen is ook geen noodzaak
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

01-08-2007 13:26

jouw zinloze reacties op alles en iedereen ook niet.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-08-2007 14:20

Rene Schouten schreef:jouw zinloze reacties op alles en iedereen ook niet.


Maar hij heeft wel gelijk.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2007 14:24

Rick Boerboom schreef:
Rene Schouten schreef:jouw zinloze reacties op alles en iedereen ook niet.


Maar hij heeft wel gelijk.


en Rene ook :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-08-2007 14:25

"Alles en iedereen" ?

Beetje heel erg kort door de bocht?

geen gelijk dus. :wink:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2007 14:32

okey,

bijna alles en veel dan!

gelukkig snap ik er nooit zoveel van (kan aan mij liggen hoor :wink: )

hehehe
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

01-08-2007 14:35

De topicstarter vraagt of je je stem wil toelichten. Zoals Professor Dr. van den Herik reeds aangaf is dat haakje wel noodzaak. De zak niet.
De zak dient ervoor dat Prof.Dr.van den Herik z'n troffee kan showen aan z'n fans. De noodzaak ligt in dat geval bij 't ego dat nodig gestreeld moet worden blijkbaar.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

01-08-2007 14:55

Rene Schouten schreef:Nooit. Het heeft geen enkele noodzaak.


Een foto maken van je vangst is ook geen noodzaak, het gaat toch immers om de vangst? Toch zet bijna elke visser zijn karpers op de foto, met alle risico's van dien. Ik vraag me af hoeveel karpers zich bezeren of gewond raken tijdens de foto sessies. Ik denk veel meer dan dat er de pijp uit gaan door onverantwoord gebruik van bewaarzakken.

Wat ik zelf van het zakken vind? Ik gebruik ze eigenlijk niet en ik vind het niet nodig. Maar bij VERANTWOORD gebruik heb ik er zeker geen bezwaar tegen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-08-2007 15:39

Ik ben er uit. Flitsfoto's strelen het ego blijkbaar niet en foto's van een karper bij daglicht kennelijk wel. Heb je daarentegen geen foto's ben je weer een leugenaar of op zijn minst verdacht. Heb je wel foto's dan ben je een egotripper.

Ik ben het met Klaas eens, heb nog geen echt argument gehoord tegen het op verantwoorde wijze zakken van een karper. Zie nu die voorbeeldfoto's bij nacht eens. Bleke vissen, schubben deels weggeflitst, donkere achtergrond. Ik vind het helemaal niks, 13 in een dozijn foto's, maar dat is weer een kwestie van smaak en daarover valt tenslotte niet te twisten.

Ik denk trouwens dat een karper in de zak meer stress bij mezelf veroorzaakt (hangt hij nog wel goed, gaat het goed met de vis?) dan bij de vis.

Ik respecteer ieders gevoel bij dit onderwerp en heb er begrip voor als mensen er zelf moeite mee hebben om te zakken en het dus niet doen. Maar veroordeel dan niet zo snel iemand die daar een ander gevoel bij heeft. De topicstarter vist bijvoorbeeld (volgens mij dan) nooit 's nachts, dus da's ook makkelijk lullen...

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

01-08-2007 17:12

Ach als het mij lukt om iemand een keer een heel klein beetje te laten nadenken.

Klopt Kees.

Tja niet terzake doende maar ik heb minimaal 4 redenen gegeven om niet te zakken. Waarschijnlijk verspreid over diverse topics over zakken, maar toch.

Maar wees gerust: op het moment dat ik denk dat ik voor mijzelf een vis wil zakken zal ik dat doen. Wat een ander vindt of doet moet een ander lekker zelf weten.

O Even uit het hoofd. 3 in de laatste 4 jaar. En foto's maak ik sowieso zelden, ik vind dat fotograferen totaal onnodig. Echter ivm een skp maak ik een uitzondering. Daarnaast nog wat foto's verzameld voor een lezing.

Moet ik toch lekker weten?


@René

Als jij kort kan, kan ik toch korter. En wat jij vind boeit mij nix. Zie je ergens Klaas, K. van den Herik oid?: doorscrollen. makkelijk toch?

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

01-08-2007 20:13

K. v/d Herik en Kees V.

Geen enkel dier vindt het leuk om opgesloten te worden.
Ook de karper niet.
Als ze jullie opsluiten vinden jullie dat vast ook niet fijn.

Een ieder mag in dit land van alles doen en laten met dieren.
Steek iemand haar/zijn hond dood, dan zal de boete maximaal duizend euro bedragen.
Kortom dieren hebben geen waarde.

En juist in de karpervisserij wordt dit feit benadrukt.
Een karper is een cijfer.
De bek kapot, dat is dan jammer voor dat beest.
Vinnen gebroken, ach dat heeft alleen maar voordeel, is makkelijker binnen-takelen bij de volgende dril.
Maar wel ruim 20 kg hé, dat karper-beest...

De Partij van de Dieren heeft nog steeds geen enkele macht inzake wetgeving t.a.v. dieren.
Dat krijgen ze ook niet, want zij zijn politiek.

De laatste tijd is mij een hoop duidelijk geworden.
Gigantisch veel mensen die tegenwoordig vissen, boeit het welzijn van natuur en inwoners niet.
Feiten zijn en blijven feiten.

Educatie en promotie staan boven het welzijn.
Een stuk staal door een karperbek, is de vrijbrief tot het sollen en mollen van vissen.

Een vis in het water scheppen, onthaken en dan weer laten zwemmen is op de meeste wateren mogelijk.
Nee, bij twijfel moet toch even gewogen worden, een negentien-ponder zou misschien wel een twintiger kunnen zijn.
En dat zijn cijfertjes.
Net als de karpers.

met Vis-slopende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
jeroen patrick
Berichten: 10
Lid geworden op: 29-07-2007 19:32
Locatie: hengelo (ov)

01-08-2007 21:12

Hallo allemaal,

Ik vind dat je een vis voor max 4 uur in de zak mag laten.
mits de vis op goede plek word gezakt. Ook dit laat nog wel eens te wensen over.

Maar heb voor een aantal jaren geleden een kerel van een jaar of 35 moeten vertellen dat twee vissen in een zak toch echt niet kan en mag.
Ik kreeg vervolgens een grote mond van die vent en het liep uit op een grote ruzie. omdat mede karpervissers zich ermee gingen bemoeien (in mijn voordeel gelukkig).

De man is toen afgedropen. En heb hem nooit meer bij deze kleigaten aangetroffen.

Dit vind ik dus echt niet kunnen! In mijn ogen gaat het dan niet meer om het welzijn van de vis.

groeten, jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

01-08-2007 22:13

Ik heb gekozen voor optie 3.

Ik heb er zelf geen een, vind het geen meerwaarde hebben voor het karpervissen (als je s'nachts geen foto's wil nemen ga dan niet s'nachts vissen) en zal er dus ook nooit een kopen.
Wat een ander doet moet ie zelf weten, ik verbeter de wereld en begin bij mezelf.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
K. van den Herik

02-08-2007 00:03

stop met vissen
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

02-08-2007 00:16

Daar wordt mijn wereld niet beter van
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
K. van den Herik

02-08-2007 07:36

:lol: :lol: 10 punten voor Jeroen.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

02-08-2007 08:32

Als je maar genoeg woorden gebruikt zit de waarheid er vanzelf tussenin (Freek de Jonge)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.