Op de kop!


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

26-06-2007 14:06

Ik vang (helaas) alleen maar graskarper, en zoals jullie al weten zijn ze behoorlijk druk op de kant, nu hoorde ik van een vismaat van mij, dat als je de graskarper op de kop vasthoud (niet op de grond dus) dat hij dan rustig blijft, ook als je hem weer terugdraait..... Nu lijkt mij dit niet erg goed voor de karper, maar als dit geen kwaad kan is dit natuurlijk fantastisch om te weten? Wie weet hier een antwoord op?

Mvg Janieck Spithoff
Laatst gewijzigd door janieck spithoff op 26-06-2007 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

26-06-2007 14:10

op ze zij is denk al genoeg, dan zijn ze volgens mij hun evenwicht kwijt.

of het goed is voor de karper weet ik niet.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

26-06-2007 14:13

Niet doen, is zeer slecht voor de ingewanden van de vis. En of ze er rustiger van worden is nog maar de vraag.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

26-06-2007 14:27

Ik zou het niet weten.
Voor mij helpt rustig afdrillen en afdekken op je mat.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

26-06-2007 14:29

ik dril ze rustig af en leg hem op de onthaakmat, en dan nog helpt het geen !@#$%^&&* , ze blijven klappen, en dit is geen pretje!!! Dus ik zoek naar een oplossing, als die er uberhaubt is........
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

26-06-2007 14:45

Er is geen oplossing. Lang afdrillen krijg je spijt van bij het terugzetten, zoals dat niet meer naar beneden willen. (volgens mij schreef je daar al eerder iets over). Afdekken op de mat helpt het best. Niet boeiende grassers (... inkoppertje, vul maar in ;)) kun je het beste in je net te water onthaken. Wel eerst je net om de vis doen, want ze nemen nog wel eens een run. Hou je net dus ook maar goed vast!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2007 15:22

natte doek over de ogen leggen, doe dat AUB niet in de winter!!!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

26-06-2007 15:23

okej, blijft hij dan zoizo rustig?? En idd niet in de winter, dan vriest hij geheid vast :P Niet dat ik ooit een graskarper in de winter gevangen heb...
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

26-06-2007 15:42

dat van die doek werkt wel goed. die gras die ik vandaag gevangen had daar heb ik mijn weegzak over gelegd. in eerste in stantie om hem nat te houden. hij bleef erg rustig toen haalde ik de zak er weer af om nat te maken, ik had me nog niet om gedraaid of klapperde als de ...... toen de zak maar snel nat gemaakt en er opgelgd. en toen kwam mij fotograaf al, dus kon ie snel terug.
groet`n ramon
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

26-06-2007 17:02

onthaken op de mat in het water,de vis niet op het drooge haalen,beter voor hun stressopbouw,en geen geklapper meer op de kant,dit is wat ik doe
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

26-06-2007 17:08

maarjah, ik wil ze wel graag op de foto, aangezien ik geen andere karpers vang wil ik toch met ze op de foto, waarschijnlijk binnenkort niet meer, want dan ga ik ander water pakken, wel heel moeilijk water :wink: als ik ze dan eenmaal heb gevangen, wil ik die grazers zoizo niet meer op de foto :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

26-06-2007 17:11

gezondheid van de vis,moet voor een foto gaan
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-06-2007 17:14

Niels Schouten schreef:Niet doen, is zeer slecht voor de ingewanden van de vis. En of ze er rustiger van worden is nog maar de vraag.


Ik zet daar mijn vraagtekens bij; wat is je bron? Trouwens, de vis optillen voor de foto zorgt ook voor flinke druk op ingewanden en ruggegraat.

Graskarpers kunnen inderdaad behoorlijk irritant zijn, al verschil het heel erg per vis. Ik kiep ze in ieder geval zo snel mogelijk weer terug als ik voel dat ze gaan klappen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-06-2007 17:22

Ik moet opeens denken aan Synodontis, dat is een familie rugzwemmende meervallen. Een aantal soorten gehouden in aquaria. Deze zwemmen dus grotendeels ondersteboven. Ik vraag me dan af of die vissen daar speciale inwendige aanpassingen voor hebben...

Je praat natuurlijk wel over een ander kaliber vis bij een graskarper van pak em beet 10 kilo of meer! Dus ik kan je niet zeggen of het slecht is. Zolang je geen zekerheid hebt dus niet doen.

Graskarpers zijn nogal eens een probleem. Rare vissen wat dat betreft. Kunnen beresterk zijn, maar oh zo kwetsbaar! En toch.. hoe vaak heb je niet dat je ze zo naar de kant trekt waar ze onder de hengeltop pas beginnen te vechten, of helaas dus pas op de kant :-? Als een grasser bij mij begint te klapperen gaat hij gelijk terug. Geen doek, geen foto's, niet wegen. Snel weer terug. Bewaarzakken is ook foute boel!
Gebruikersavatar
Peterjan Oosting
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-03-2007 16:33
Locatie: Beilen of aan 't water!!

26-06-2007 19:09

Laatst had een kameraad van mij een graskarper gevangen van 32 pond!
Hij was heel rustig op de kant etc. Maar toen wij hem weer terug wilden zetten kwam het probleem dat hij niet weer normaal wou gaan zwemmen.


Dus mijn kameraad het water in gegaan en proberen hem te helpen. Maar nee! Na een half uurtje maar het water uit gegaan, omdat het te koud werd. Na nog een kwartiertje maar de vis laten gaan.(inmiddels nog steeds niet weer normaal) Maar uiteindelijk kwartier later was hij opeens weg :D


Ander verhaal!!

Graskarper van 18 pond. Nadat we hem in de bewaarzak hadden gedaan(half uurtje), hadden we hem op de foto gezet. Weer terug gezet, komt hij 10 meter verder weer boven :-?. Zelfde verhaal weer met in het water gaan. Na kwartier ofzo zwom hij eindelijk weg :)


En om de gras met een doek op zijn ogen rustig te houden werkt bij mij ook :wink: . Maar ik vang de laatste tijd niet meer veel graskarper 8) . Gewoon weg omdat ik niet meer op watertjes vis met een veel graskarpers :D
Groet'n uut Beil'n
Vissen doe ik om te genieten van de rustige, prachtige natuur!!

En natuurlijk om karper te vangen, ghehe
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

26-06-2007 19:35

peterjan je moet nooit een graskarper in een bewaarzak doen!!!!!!!!!

als ik graskarper vang spartelen ze ook wel op de kant maar gewoon egt je armen erop leggen en dan kunnen ze geen kant op en dan je maat de haak laten verwijderen en meestal als je ze vast hebt voor een foto blijven ze heel rustig
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

26-06-2007 21:39

Martijn Julien schreef:Ik zet daar mijn vraagtekens bij; wat is je bron? Trouwens, de vis optillen voor de foto zorgt ook voor flinke druk op ingewanden en ruggegraat.


Een bevriende koikweker is mijn bron in deze. Maar met een beetje gezond verstand kun je dat zelf ook wel verzinnen natuulijk. In het water is de druk mooi gelijkmatig over het lichaam ( en dus de ingewanden ) verdeeld. Eenmaal op de kant moeten we het karper lichaam zo min mogelijk belasten. Omdraaien is dus absoluut uit den boze, evenals het ''rechtop'' op de mat zetten wat je ook regelmatig ziet.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

26-06-2007 21:42

Rick Boerboom schreef:Ik moet opeens denken aan Synodontis, dat is een familie rugzwemmende meervallen. Een aantal soorten gehouden in aquaria. Deze zwemmen dus grotendeels ondersteboven. Ik vraag me dan af of die vissen daar speciale inwendige aanpassingen voor hebben...


Zal ongetwijfeld een andere anatomie dan de karper hebben. Maar druk en de werking van zwaartekracht zijn natuurlijk onder water en op de kant totaal verschillend en onvergelijkbaar.
Gebruikersavatar
Peterjan Oosting
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-03-2007 16:33
Locatie: Beilen of aan 't water!!

26-06-2007 22:02

Rick,

Daarom heb ik mij dus ook voorgenomen om een graskarper nooit meer in een bewaarzak te doen. En een andere karper evenmin, alleen als het echt even moet :wink:
Groet'n uut Beil'n
Vissen doe ik om te genieten van de rustige, prachtige natuur!!

En natuurlijk om karper te vangen, ghehe
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-06-2007 22:34

Niels Schouten schreef:
Martijn Julien schreef:In het water is de druk mooi gelijkmatig over het lichaam ( en dus de ingewanden ) verdeeld. Eenmaal op de kant moeten we het karper lichaam zo min mogelijk belasten. Omdraaien is dus absoluut uit den boze, evenals het ''rechtop'' op de mat zetten wat je ook regelmatig ziet.


Ik zie niet zoveel verschil tussen de vis ondersteboven houden en er op de traditionele manier mee op de foto gaan? Ik weet niet hoe jij poseert, maar bij mij rust het gehele gewicht van de karper slechts op mijn 2 handen. 1 hand bij de borstvinnen, de andere zo rond de anaalvin. Dan druk je de ingewanden ook wel een beetje in denk ik zo. En dan hebben we het nog niet over de belasting van de ruggegraat.
Als je dus echt goed voor de karper wil zorgen, moet je er dus ook niet mee op de foto gaan. Anders ben je in mijn ogen gewoon hypocriet :-?
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

26-06-2007 22:38

Ik weet niet hoe het zit met karpers die je op de kop vast houd, doe dit zelf ook niet voordat ik zekerheid heb, maar het lijkt me sterk dat het slecht is voor de karper dat je hem beet houd, okej, goed zal het ook niet zijn, maar ''slecht''? Dan zou je denk ik ook niet een karper vaak terugvangen, er zijn gevallen die 5 x per week worden gevangen, dan moesten die aan het eind wel haast uit elkaar vallen als het echt zo slecht was :wink:
Mvg, Janieck
Frans Bax
Berichten: 87
Lid geworden op: 27-09-2006 15:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

27-06-2007 00:08

ik heb op discovery wel ooit gezien dat ze een tonijn ondersteboven vasthielden. ze deden dat ook om het spartelen tegen te gaan.
Maar ik weet dus niet of dit nadelige gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de vis.
ik onthaak ze altijd in het water op de mat, en er verder niet te veel mee gaan kloten maar meteen terugzetten.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

27-06-2007 09:35

Martijn Julien schreef:[Als je dus echt goed voor de karper wil zorgen, moet je er dus ook niet mee op de foto gaan. Anders ben je in mijn ogen gewoon hypocriet :-?


Als je echt goed voor de karper wil zorgen, moet je er niet op vissen !!!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

27-06-2007 10:26

ik vermoed dat het met de zwemblaas te maken heeft.
waarschijnlijk door het drukverschil boven water.
eenmaal terug in het water hebben ze dan wat tijd nodig om te herstellen.

koos.
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

27-06-2007 10:41

Gewoon goed lang uitdrillen, zeker niet de eerste keer als ze voor de kant komen scheppen!!! Als je genoeg tijd neemt om de vis goed moe te maken zal hij of zij aan de kant zich gewoon rustig gedragen...Je moet echter wel wat extra aandacht besteden aan het terugzetten...
Zelf heb ik namelijk nog nooit echt last gehad van extreem spartelende grassies..Spartelt hij echter wel, dan moet je de ogen afdekken en hij zal weer rustig worden...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...