Toekomst: Bekeuring voor onthaakmat!


Plaats reactie

Moeten onthaakmatten verplicht worden?

JA, JA en nog eens JA, geef mij maar een bekeuring als ik geen mat bij me heb.
163
47%
Ja, maar een bekeuring vind ik overdreven.
132
38%
Nee, ik ben vergeetachtig...
7
2%
Nee, waarom?
44
13%
 
Totaal aantal stemmen: 346
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

09-06-2007 15:54

Beste mede boarders,

Soms sta je raar te kijken hoe de wet in Nederland geregeld is.....
Zo kreeg ik onlangs een bekeuring omdat ik mijn vispasje per ongeluk thuis op mn bureau had laten liggen. De lijst had ik wel bij me.

Natuurlijk mijn fout, bekeuring betaald, geen gezeur, MAAR:

Waarom krijgt men dan geen bekeuring voor het vergeten van een onthaakmat??? (of zelfs helemaal niet in bezit hebben)
In mijn ogen is deze overtreding vele malen zwaarder dan dat stomme pasje!

Ik kan het niet meer aanzien hoe weinig onthaakmatten ik langs het water tegenkom... :cry:
Karpers in stadsvijvers zie je zo op het kiezelpad onthaakt worden... MAAR DAT MAG TOCH??? :-? :evil: :evil:

Mijn mening is dat onthaakmatten verplicht moeten worden binnen de karpervisserij! Geen onthaakmat?? => bekeuring!

Graskanten: Eco mat van een tientje volstaat al!
Ruwe oevers: de beste bescherming, prijs bepaal je zelf.

Hoe denken jullie hierover?


Groeten, Martijn de Boer
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
martijn van der worp
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-05-2007 08:57
Locatie: haarlem
Contacteer:

09-06-2007 16:05

ik persoonlijk gebruik geen onthaakmat,maar ik vis ook eigenlijk altijd op grasoevers en let echt wel op waar ik de karper neer leg,mijn persoonlijke mening is dat ik meer karpers gezien heb met een kapotte mond als met een kapot lijf. als je er zo ver op in zou gaan dat een onthaakmat verplicht zou moeten worden gesteld zou ik mij ook eens gaan verdiepen in vissen zonder haakje,maar met een vang zak of zo.

groetjes martijn
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

09-06-2007 16:19

He naamgenoot,

Het moet wel realistisch blijven he....

Doel is zoveel mogelijk schade te beperken....
Onthaakmatten zijn allang uitgevonden, "vangzakken of zo" niet.

(m.u.v. de vangzak "Visnet", en met netten karpers vangen is verboden...)

Ook al eens aan gedacht?


Groeten, Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-06-2007 16:51

Nee, moet niet gekker worden zeg. Ik zou eerst eens nadenken voordat je zo een topic begint.

Een bekeuring krijg je alleen voor wetsovertredingen. Op dit soort zaken is helemaal geen wetgeving en die gaat er niet komen ook.

Ten tweede zijn er federatie en verenigingsregeltjes genoeg en is het streven eerder naar minder dan meer. Wat wou je er trouwens meedoen. Iemand als lid royeren omdat hij geen onthaakmat heeft gebruikt?

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 09-06-2007 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gerrit Hees

09-06-2007 16:53

We kunnen ons beter druk maken om de klere zooi langs de waterkanten.
Het kan wel als vereningen het verplicht maken
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-06-2007 17:03

Ja, dat zeg ik. Maar op verenigingsregeltjes krijg je geen bekeuring. Kan wel geschrapt worden als lid voor bepaalde of onbepaalde tijd.

Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

09-06-2007 17:27

Onthaakmattopic nummer 134597. Pure onzin natuurlijk, een bekeuring voor het ontbreken van een mat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om een mat te gebruiken, of in sommige situaties misschien ook niet te gebruiken.
Gerrit Hees

09-06-2007 17:37

Kees Ouwehand schreef:Ja, dat zeg ik. Maar op verenigingsregeltjes krijg je geen bekeuring. Kan wel geschrapt worden als lid voor bepaalde of onbepaalde tijd.

Kees


het zou handiger zijn als je je misdraagt op verenigswater dat je het jaar daarna geen lid kan worden voor een bepaalde tijd een soort van stadions verbod
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-06-2007 18:22

Onzin om er een wet omheen te bouwen, kan niet eens omdat je dan alle vissen die bescherming moet bieden.
Je kunt op verenigingswater het als voorwaarde stellen om bv een nachtvispas te krijgen of een ontheffing op nachtvissen.

Je kunt er dan verder niets mee hooguit de nachtvispas intrekken, je moet dan nog maar zien of je dat op een ALV die de schorsing definitief maakt wel rond krijgt.

Er zijn zoveel dingen die veel meer schade aanrichten aan het imago van het karpervissen dan de onthaakmat.
Onthaakmat verplichten op verenigingswater kun je over nadenken, neem dan direct het niet meer mogen opzakken van vissen mee, stel een drank- drugsgebruikverbod in omdat het plaatsvindt in de openbare ruimte.

Zo zijn er nog veel meer dingen te verzinnen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Kooij
Berichten: 138
Lid geworden op: 17-05-2006 20:59
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

09-06-2007 19:06

Misschien een goed idee om het te verplichten bij hengelsportverengingen, maar een boete gaat tever, het is je eigenverantwoordelijkheid zoals Pieter al zei.

Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

09-06-2007 20:16

Jullie hebben inderdaad allemaal wel een beetje gelijk, Ik ben natuurlijk mezelf en heb zo mijn gedachtegangen....
Nu heb ik ook een aantal gedachtegangen van een aantal medevissers. Door deze poll kan ik dan ook een beetje zien hoe de meningen verdeeld zijn, en waarom dat zo is.

En Douwe, het gaat me niet om het imago van een karpervisser. Het gaat me om het welzijn van de karpers!

Waar ik raar van opkijk is dit: Toen ik mn vispasje vergeten was kreeg ik direct een bekeuring, terwijl voor die mat niet!

Vispasje vergeten, daar lijdt niemand onder.... = niet belangrijk
Aan een grindgat vissen, 30er vangen en dan geen mat hebben......
Jullie kunnen het je wel al bedenken....

Waarom zit het Nederlandse systeem dan zo stom in elkaar?


Ik ga maar eens met de voorzitter van de vereniging praten....


gr. Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-06-2007 22:28

Wat heeft het welzijn van de karper te maken met het verplichten van de onthaakmat?
De serieuze visser heeft dat ding heus wel bij zich.
Vispas vergeten lijdt wel degelijk iemand onder, zeker als hij controle heeft gehad.
Je vraagt je af waarom het rechtssysteem van Nederland zo stom in elkaar steekt, en je voegt er vervolgens een stomme maatregel aan toe. :roll: :roll: :roll:
Zijn er door al de maatregeltjes in Nederland geen overtredingen meer?
Wat is de pakkans bij een dergelijke maatregel?
Vrijwel nihil, net als bij de vispas.
Zet eerst maar eens een goed werkend controleapparaat op.

Oja voor ik het vergeet, als je toch met de voorzitter praat vraag hem dan om een voorlichtingscampagne in plaats van een kansloze maatregel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

10-06-2007 01:00

Ik gebruik lang niet altijd een onthaakmat. Waarom niet? Ik vis vaak op een gat met langzaam aflopende oevers. Meestal onthaak ik de vis in het water. Nog beter dacht ik zo. Zou ik daar dan een boete voor moeten krijgen? Lijkt me niet logisch. Zoals al eerder werd aangedragen. We hebben andere dringender zorgen. Het wordt steeds lastiger om nog ergens te mogen nachtvissen, de klere rotzooi die vaak langs de waterkanten ligt om maar eens een paar te noemen. Ik denk dat we ons daar eerst zorgen over moeten gaan maken en de meeste verstandige vissers hebben er wel eens als ze er een nodig hebben

Tibor
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

10-06-2007 02:02

Ik heb voor d gekozen. als iets niet bij regelgeving verplicht is, kan je nooit in gebreken zijn, en dus ook geen boete krijgen.

Ik vind een onthaakmat sowieso onzin. Ja het kan wel eens handig zijn, maar evenvaak net zo nutteloos. Ik heb een zelfgemaakte bij, puur en alleen om geen gezeik te krijgen.
Net of dat je met een onthaakmat per definite beter voor je gevangen vis kan/zou zorgen dan zonder.

Laat mijn opa, en ferfent karpervisser in ruste, het maar niet horen. Toen hij er nog was, bestonden die dingen niet eens.


echt zo'n mode artikel.

Ik vang een karper, ik onthaak hem in mijn net, ik maak een foto, en ik zet hem terug.

Met bewaarzakken hoef je bij mij helemaal niet aan te komen, juist die nutteloze dingen zouden ze eens moeten verbieden.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 10-06-2007 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

10-06-2007 02:04

Ik ben het met je eens martijn. . Iedereen kan eens een pas vergeten. En het is net wat douwe zegt over een degelijk controle apparaat als je dan toch je pas eens vegeten bent en ze typen dat in op een pocket pc of wat dan ook gewoon even de naam checken en je kan zien of iemand een vispas heeft. boete overbodig. gezeur overbodig!!. de karper visserij is al duur genoeg een die bekeuringen voor pasje cq boekje en is gewoon totaal overbodig. En heb je je pasje bij je met boekje krijg je gewoon een bekeuring omdat je geen id bewijs bij je hebt is mij ook al eens gebeurt. Dus ja waar ligt de grens. Bij het papier werk of bij het belang van de vis. Dus ja geef maar een bekeurig voor geen onthaakmak dan geef je tenminste ergens een bekeuring voor.

:evil: :evil:
vr gr peter
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

10-06-2007 03:20

Ik stam uit de periode dat een onthaakmat nog een volledig onbekend
begrip was.

Conformeer me nu aan het nut hiervan.

Heb 3 van die dingen.!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-06-2007 09:40

Peter kuipers schreef:----- als je dan toch je pas eens vegeten bent en ze typen dat in op een pocket pc of wat dan ook gewoon even de naam checken en je kan zien of iemand een vispas heeft. boete overbodig. gezeur overbodig!!. de karper visserij is al duur genoeg een die bekeuringen voor pasje cq boekje en is gewoon totaal overbodig. En heb je je pasje bij je met boekje krijg je gewoon een bekeuring omdat je geen id bewijs bij je hebt is mij ook al eens gebeurt. Dus ja waar ligt de grens. Bij het papier werk of bij het belang van de vis. Dus ja geef maar een bekeurig voor geen onthaakmak dan geef je tenminste ergens een bekeuring voor.

:evil: :evil:

Peter naam opzoeken op een pocket PC of hoe dan ook is verboden in de wet persoonsbescherming.
Bovendien zijn nog lang niet alle gegevens gekoppeld aan Sportvisserij Nederland dus de kans dat een naam. postcode, geboortedatum, adres enz. niet gevonden wordt is heel groot omdat veel gegevens (nog) niet kloppen.
Namen van overtreders worden wel ingevoerd in hun eigen systeem daar hebben wij dan weer geen inzage in.
Iemand die opgevraagd wordt en het blijkt dat hij vaker dezelfde overtreding heeft gemaakt, teveel hengels, levend aas enz. kan het in Friesland voorkomen dat het hengelmateriaal in beslag wordt genomen.
Met de nadruk op KAN.

Het is je eigen verantwoording of je de pas plus verplichte boekje en ID bij je hebt.
Wat jij dus totaal overbodig vindt is een eigen verantwoording, daar ligt de grens.
Ik vind het bijzonder vreemd dat een visser zoveel dingen bij zich heeft en het boekje een last vind om mee te nemen.

Totaal nutteloos is het verplichten via een wet om een onthaakmat te gebruiken of bij je te hebben.
Ik heb een mat(je) bij mij, ook als ik in de boot op roofvis vis.

En juist daar ligt de kronkel bij een verplichting, wat is een karper meer dan een snoek of een snoekbaars om maar een paar andere grote dames/heren te noemen.
Verplichten op uitsluitend afgesloten verenigingswater oke maar dan ook voor de roofvisser.
Maar een verenigingsmaatregel kan niet op bekeurt worden, de ALV kan wel royeren en een bestuur kan wel (tijdelijk) schorsen meer niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jovani Giljam
Berichten: 162
Lid geworden op: 20-08-2006 21:34
Locatie: Rotterdam

10-06-2007 10:34

Geen onthaakmat bij , gelijk bekeuren !

Heb zo'n 3 jaar geleden ook zonder onthaakmat gevist. Nou ik heb het geweten.
Ving een gigantisch mooie spiegel in de polder. Ondanks het hoge gras heeft de vis flink wat van zijn grote schubben toen verloren, en de vis begon hevig te bloeden uit zijn kieuwen.

Nee dat nooit meer !
Het is misschien onhandig om zo'n logge onthaakmat mee te nemen. Maar het betaalt zich terug, mooiere foto's van je vissen zonder hier en daar verloren,bebloede schubben en ook houd het vuil dus zand, modder en blaadjes weg.

Ik begrijp gewoon niet dat ik nog steeds mensen op de waterkant tegenkom die geen onthaakmat bij hebben.

Een onthaakmat moeten ze i.m.o. gewoon verplichten :wink:
Afbeelding
http://www.kgb-baits.nl

groot, groter, grootst...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-06-2007 10:40

Een APV die je te verplicht een onthaakmat bij je te hebben zal er terecht nooit komen.

Aan het onthaken in het gras kleven wel degelijk nadelen aan. Schijnt de zon op het drogen gras kan dat tot gevolg hebben dat de huid uitdroogt en daardoor beschadigd. Dit gaat ook op voor een mat die in de zon ligt en niet nat gemaakt wordt voor de karper er opgelegd wordt. Onthaken in het water in een landingnet gaat in het algemeen wel mits men zonder weerhaak vist. In een aantal gevallen wil men alsnog een foto maken en de vis in kwestie wegen. Dan is het risico aanwezig dat de vis uit je handen valt en is een mat echt een noodzaak. Of dit tot meer sterfte onder de karper leid kan ik niet beoordelen. Wel zal de bewustwording toenemen dat we niet alleen zuinig met ons materiaal omgaan maar ook met onze hobby vriend. Berichtgeving in kranten, radio,TV en internet geven al dan niet terecht immers aanleiding op maatregelen waar we met zijn alle niet op zitten te wachten.

Het achterlaten van verpakkingsmateriaal is een maatschappelijk probleem. Overal in steden en in mindere maten in dorpen kom ik het tegen. De opvoeding door ouders kinderen hier op te wijzen schiet ernstig tekort. Verantwoording en normbesef ten opzichten van ons alle wordt door vele vandaag de dag niet meer bij gebracht.

Een goed controle apparaat. Ziens de invoering dit jaar van de vispas zijn er al meer pv uitgeschreven dan andere jaren in de eerste zes maanden van het jaar. De controle op visdocumenten die eerst grotendeels bij de overheid lag is nu verplaatst naar federaties en door Sportvisserij Nederland opgeleiden controleurs.
Een ieder die zich met controles bezighoud uitrusten met een elektronice landelijke lijst van vispashouders is geen haalbare kaart. Die investering laat dit niet toe. Vandaag een vispas aangevraagd wil niet zeggen dat je morgen in het systeem zit. Ook is het de vraag of het wettelijk wel kan. Kan je geen vispas overleggen zal je wel verplichte legitimatie moeten kunnen laten zien aan de opsporingsambtenaar.

Peter
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

10-06-2007 11:44

nee nee nee nee nee wat een onzin

idd beter druk maken om het achtergelaten vuil.
daar word je doodziek van .

maar een bekeuring voor geen onthaakmat bij hebben lijkt me te gek worden
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

10-06-2007 16:12

Beste Martijn van der Worp,

Met alle respect hoor, maar een beetje mat heb je al voor 20€. Het gras waar jij je vis oplegt is niet genoeg, ik vind dit een zwak excuus. Ik denk trouwens niet dat ik de enigste ben die er zo over denkt.

Misschien reageer ik een beetje fel, dat komt omdat van dit soort praktijken me broek afzakt.

Back ontopic:

Als je hier ook al boetes voor gaat opleggen is het einde zoek en krijgen we helemaal van die vissers razia's. Ik zie het alweer op teletekst staan, weer zoveel honderden vissers gepakt. Ik vind controles erg goed en zeker nodig, maar we moeten er niet in doorslaan.

Een onthaakmat is simpelweg een must voor de karpervisserij, het hoort erbij.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

10-06-2007 17:24

Ik zeg dat als je gaat vissen op karper dat je eerste aanschaf een goede onthaak(groot en dik)mat moet zijn.
Deze vissen zijn erg sterk dus gewoon op de grond of op gras is niet genoeg, want als ze goed gaan spartelen dan heb je schade die ik nooit wil zien bij een karper.

ALS MEN HET GELD HEEFDT OM DE SPULLEN TE KOPEN DAN IS DIE GOEDE ONTHAAKMAT MAAR EEN KLEINE MOEITE OM ER BIJ TE HALEN.

Ik vind mensen die er geen gebruiken de naam karpervisser niet waardig!!!!!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-06-2007 17:31

En ik vind dat er veel nu aan het doorslaan zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2007 17:34

KSN gedragscode in Landelijk Lijst van Viswateren op pagina 5.

- Vis alleen met visveilige systemen
- Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat
- Houd de vis nat bij het onthaken en fotograferen
- Ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak
- Zet de karper terug in het water waarin deze is gevangen

Verdere gedragscode 2006 op de KSN site:

- Toon respect voor een ieder en ieders eigendom.
- Veroorzaak geen overlast
- Toon respect voor de natuur
- Meld calamiteiten en onregelmatigheden bij de gemeente, politie of hengelsportvereniging
- Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen
- Ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak, landingsnet, weegnet en onthaakmat. Vermijd het overbrengen van visziekten

Iedere karpervisser kan dit teruglezen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
martijn van der worp
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-05-2007 08:57
Locatie: haarlem
Contacteer:

10-06-2007 17:42

Jeroen Hof op't schreef:Beste Martijn van der Worp,

Met alle respect hoor, maar een beetje mat heb je al voor 20€. Het gras waar jij je vis oplegt is niet genoeg, ik vind dit een zwak excuus. Ik denk trouwens niet dat ik de enigste ben die er zo over denkt.

Misschien reageer ik een beetje fel, dat komt omdat van dit soort praktijken me broek afzakt.

Back ontopic:

Als je hier ook al boetes voor gaat opleggen is het einde zoek en krijgen we helemaal van die vissers razia's. Ik zie het alweer op teletekst staan, weer zoveel honderden vissers gepakt. Ik vind controles erg goed en zeker nodig, maar we moeten er niet in doorslaan.

Een onthaakmat is simpelweg een must voor de karpervisserij, het hoort erbij.


ja maar goed als je een andere vis vangt gaat ie ook niet je mat op,ik heb nog nooit een karpervisser een brasem op zijn mat zien onthaken,dus voor die vis gelden weer andere regels?als je een onthaakmat verplicht vind moet dat voor elke tak van de vissport gelden.

gr martijn
Plaats reactie