Toekomst: Bekeuring voor onthaakmat!


Plaats reactie

Moeten onthaakmatten verplicht worden?

JA, JA en nog eens JA, geef mij maar een bekeuring als ik geen mat bij me heb.
163
47%
Ja, maar een bekeuring vind ik overdreven.
132
38%
Nee, ik ben vergeetachtig...
7
2%
Nee, waarom?
44
13%
 
Totaal aantal stemmen: 346
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-08-2008 17:33

zou mooi zijn alleen praktisch onmogelijk.
Je moet dan definieren wat een onthaak mat is, welke afmetingen hij heeft en hoe dik ie is. ander kan iedereen een vuilniszak neerleggen en zeggen dat dat zijn/haar onthaak mat is
Gebruikersavatar
tim slagter
Berichten: 219
Lid geworden op: 05-08-2007 22:05
Locatie: Zoetermeer

03-08-2008 21:02

ik heb zo mijn onthaakmatten, me korst/pen onthakertje (makkelijk meeneembaar) en mijn lange sessie onthaakmat een enorme gevulde onthaakmat.
Onthaakmatten blijven een must, als ik soms zie hoe mensen met hun karper omgaan... wat is er nou zo moeilijk aan een onthaakmatje kopen?

groeten
Tight Lines.
Kaj de Jager

20-08-2008 19:13

Ik vind dat het verplicht moet zijn tegenwoordig kost een onthaakmat maar een tientje dan heb wel niet zo'n grote maar het is altijd beter dan het gras of kiezelpad.

In Frankrijk is het verplicht en het is zelfs verplicht er een te hebben van een bepaalde lengte en breedte.
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

20-08-2008 20:12

voor de mensen die tijdelijk geen onthaakmat hebben :D
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=34&t=41424
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

20-08-2008 21:19

Heerlijk dit soort discussies.
Alles wat we in Nederland niet behoren te doen willen we direct bekeuren. Regels, regels regels. BIJ WIJZE VAN SPREKEN ;We pleuren onze troep aan de waterkant of in de plomp, maar we hebben wel een onthaak mat bij ons. We slopen rietkragen, snoeien (hakken) bomen kaal maar gebruiken wel een desinfecterende spray na het onthaken. We pleuren kilo's voer in het water maar hebben wel een vispas. We slopen gewoon alles en trekken met 3 ponds hengels papegaaien bekken bij knolletjes. Kortom laten we gewoon alles bekeuren dan zijn we overal van verlost. Nee ik dacht het niet. Bekeuren is geen OPLOSSING maar een GEVOLG. Wat is dan een oplossing ? Tja makkelijke vraag maar moeilijk antwoord. Allemaal het goede voorbeeld geven zou een begin kunnen zijn, echter ik denk dat we helaas te maken hebben met een maatschappelijk probleem. Want kijk eens in je eigen buurt en je ziet bij velen hetzelfde soort gedrag wat wij aan de waterkant verfoeien alleen in een andere vorm. Graffitie, hondenstront voor je deur, teringzooi op straat, blauwe envelope op je deurmat, buren welke hun muziek graag aan de hele buurt willen laten horen, auto's welke jou straat zien als een circuit, auto's waar men de olie van staat te vervessen op straat zonder (onthaak) mat er onder. Neen ik zou echt niet weten wat de oplossing is maar bekeuringen uitschrijven voor alles wat wij in elkaars ogen fout doen is het in ieder geval niet. Wel vind ik het prijzenswaardig dat de topic starter in ieder geval de MOEITE neemt om dit onderwerp weer eens onder de aandacht te brengen. Respect hiervoor want het toont wel aan dat er toch nog zat mensen zijn welke hun mening durven te ventileren en het is op zich geen onzinnig atribuut. Alleen het bekeuren vind ik minder.

Hoe ik zelf tegen een onthaakmat aankijk ? Ik gebruik zelf in die gevallen dat het nodig is mijn visjack of trui waarover ik even een plastic zak doe. Daar het net nat is bij het scheppen is de plastic zak ook direct vochtig.
Hoge bomen geven lange planken
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

20-08-2008 22:14

ik vind het niet slecht, maar boette moet ik ff overna denke kan beter 1 waarschuwing en dan pas boette of visverbod voor een tijdje
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Anonymous

20-08-2008 23:48

van mij mogen ze een bekeuring geven voor geen onthaak mat
maar dan zit je weer met alle vissers dus niet alleen karper visser en dat word dan natuurlijk moeilijk
zie niet iemand die alleen op voorntjes vist met een onhaakmat :)
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

21-08-2008 01:44

Ben al op leeftijd.
Viste al toen het woord en begrip "onthaakmat" nog
uitgevonden moest worden.

Had altijd voor dat doel een tentgrondzeiltje bij me.

Wat was ik toen goed!!! :D
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

21-08-2008 07:46

8) echt wel Jan.

Toen de onthaakmat nog moest worden uitgevonden lag ik mijn vissen altijd in het gras liet ze wel in het net shit wat ben ik slecht krijg ik nu een bekeuring.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-08-2008 08:39

Landelijk verplichten is geen haalbare kaart. Je kunt beter adviseren en stimuleren. Bij veel HSV's is het inderdaad al verplicht zoals gezegd. En als je het wettelijk verplicht zou maken, dan voor alle vissers? Ook voor palingvissers of wedstrijd/witvissers? Als het alleen voor karpervissers verplicht is zijn er een hoop opeens specimen brasemvisser of zeeltvisser :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2008 08:41

Opsluiten. Gij zult de karper nooit in het gras leggen. Staat in de 10 geboden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-08-2008 09:15

Onthaakmat is een kleine kost in het hele karperaanbod.
Waarom niet ?
Kan begrijpen dat voor een struinende visser dit wat te groot uitvalt om mee te sleuren ( minder mobiel ), maatje kleiner nemen dan.
Het zou wel mooi zijn, moest iedereen er ééntje bijhebben.

Zo staat het er bij mij steeds stand-by bij 8)

Afbeelding
Afbeelding
Greets Gino
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-08-2008 19:44

Kay, het is gewoon onzin dat (in het algemeen) het in Frankrijk verplicht is om een onthaakmat bij je te hebben, laat staan van bepaalde afmetingen...
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

21-08-2008 19:51

Je zou maar per ongeluk een karper vangen, en er dus niet op gerekend hebben; dus geen onthaakmat . . .
Wat dan . . . draad doorknippen ?
Anonymous

22-08-2008 13:36

vroeger wist men niet beter

maar het is nu wel mogelijk om een mat te kopen
dus waarom niet ?

en zoals eerder gezecht een onthaakmat valt in het niets bij de prijs van een hele karper uit rusting

wees gewoon verstandig en gebruik een matje
ik zie het probleem niet hoor
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

23-08-2008 18:17

boete is gewoon onzin, slaat nergens op klaar. verplichten ook beetje overbodig. met een onthaakmat kan het ook misgaan als je lomp en niet nadenkend met je vis omgaat. onthaakmat zorgt ervoor dat je minder scherp hoeft te zijn bij het onhaken.

vis kun je ook goed in het hoge gras liggen met een beetje water erbij ofzo.
als je voor karper een onthaakmat wil verplichten, moet dat voor alle vissoorten doen. inclusief voorntjes 3 doornige stekelbaarsjes enz. want als ik aan het (karpervissen) ben kan ik net zo goed zeggen dat ik op brasem vis.

vis goed uitdrillen ook zeer belangrijk zodat die rustiger is op de kant. begint die te klappen zet je hem recht op zodat die geen klappen op de harde ondergrond krijgt. onthaakmat is gewoon je eigen verantwoordelijkheid, en als je verstandig bent koop je er ook 1. maar onthaken in het gras is en blijft gewoon ook goed, zolang je er maar met zorg mee omgaat.

denk eerder dat ze draagzakken moeten verplichten dan onthaakmatten. heb zelf wel x gezien dat kerel een karper van een halve meter op de grond liet vallen omdat die uit zijn onthaakmat gleed. dat is minder gezond voor een karper als in het gras liggen dat weet ik wel.

kijk naar mooie oude targetvissen die vroeger ook vaak gevangen zijn. deze vissen zijn vaak ook nog helemaal gaaf, en daar is vroeger ook geen onthaakmat onder gelegd.

we moeten niet te ver doordraaien in het karpervissen. laten we eerst eens zorgen dat alle rotzooi aan de waterkant weg is en dat er beter gecontroleerd word. ben dit jaar nog geen 1x gecontroleerd. vind je het gek dat die (bbq, rotzooi, pleziers, zuip)vissers vrij spel hebben. en dan komen er op een gegeven moment zoveel klachten, en dan zijn wij(karpervissers) weer degene die het gedaan hebben.

dit is mijn mening;) hoor graag reacties.
is en blijft discussiehoek :lol:

gr. sies
Jesse Metselaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-07-2008 19:52
Locatie: Gouderak

29-08-2008 18:45

nou nou, ik vind het toch echt wel nodig hoor een onthaakmat.
waarschijnlijk wil je de vis toch weer helemaal gaaf terugzetten om hem misschien later weer helemaal gaaf terug te vangen of niet soms??
op die manier vind ik een bekeuring wel op zijn plaats voor mensen zonder onthaakmat, maar laten we het bedrag dan niet al te hoog opvoeren voor de boete.

groete Jesse.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

30-08-2008 17:04

wie zegt dat je zonder onthaakmat de vissen niet gaaf terugzet :wink: ?
vissen zonder leadcore verwijderd ook makkelijk schubben van een karper doordat de lijn er achter blijft haken.(vooral bij spiegels).
en er zijn vissers die een vis zonder onthaakmat beter behandelen en terugzetten dan sommiger karpers met onthaakmat. het gaat er gewoon om hoe je de vis behandelt en je moet gewoon scherp zijn met wat je doet als je een vis op de kant heb.
onthaakmat is gewoon beter en makkelijker, maar een verplichting vind ik overbodig.
geld dat ook voor karpertjes van 20 cm?

gr. sies
Jesse Metselaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-07-2008 19:52
Locatie: Gouderak

31-08-2008 12:57

ja, dat is ook wel weer zo.
Plaats reactie