Toekomst: Bekeuring voor onthaakmat!


Plaats reactie

Moeten onthaakmatten verplicht worden?

JA, JA en nog eens JA, geef mij maar een bekeuring als ik geen mat bij me heb.
163
47%
Ja, maar een bekeuring vind ik overdreven.
132
38%
Nee, ik ben vergeetachtig...
7
2%
Nee, waarom?
44
13%
 
Totaal aantal stemmen: 346
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2007 19:49

Jacob heb je het hier nu over de VISpas of over een vergunning van een vereniging, dat is niet duidelijk.
Verenigingscontroleurs mogen NIET bekeuren, bovendien zou een dergelijke bekeuring ook direct door een rechter nietig verklaart worden er is geen wet waaraan getoetst kan worden.

Er kan dan ook alleen een schorsing op het eigen water van de vereniging op volgen.

In Friesland is het verboden om snoek en karper in het bezit te hebben, kan op bekeurt worden want het is een federatieve beslissing.

Levend aas vissen is geen overtreding op de visserijwet maar op dieren welzijn, wordt op bekeurt.

Rode maden is een landelijke maatregel kan NIET op bekeurt worden maar bij wedstrijden volgt wel diskwalificatie.

Rode maden is net als de onthaakmat geen reden voor een bekeuring en de VISpas mag daarom niet ingenomen worden.
Wel kan de visser een schorsing van het lidmaatschap krijgen maar dat bepaald de ALV.
De visser moet wel het eigen terrein verlaten omdat hij geacht wordt in strijd te handelen met de verenigingsvoorwaarden, zou hij op water vissen die in de landelijke lijst staat hoeft hij niet weg te gaan.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 03-07-2007 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

03-07-2007 20:00

Douwe,

Ik heb het over de vergunningsvoorwaarden.
Die vispas (lijkt mij) een algemeen geldend document.

De controleur (wie het dan ook mag zijn) moet controleren op het in het bezit hebben van deze vispas plus de verenigingspapieren. Letterlijk staat er:

"Het bewijs van lidmaatschap (waarin de vergunningsvoorwaarden zijn opgenomen) is alleen geldig mits samen met een VISpas en aanvullende vergunningen van de Vereniging".

Ik heb inmiddels begrepen dat er opleidingen zijn tot controleur. Ik heb ook begrepen dat controleurs een BOA-certificaat kunnen behalen. In theorie zouden ze dus kunnen schrijven als zij een overtreding constateren, die de vergunning om te vissen nietig verklaart.

Nogmaals, ik weet het niet zeker of een controlerende instantie als politie/BOA mag schrijven voor het naleven van de vergunningsvoorwaarden, waarbij bij overtreding, niet wordt geschreven voor bijvoorbeeld het niet hebben van een onthaakmat of het vissen met rode maden, maar het niet hebben van een vergunning.

Ik begin het nu zelf niet meer te snappen, maar begrijp je waar ik naartoe wil?

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2007 20:05

Oke mij is het nu duidelijk, iemand die een cursus BOA heeft gevolgd mag ook geen bekeuringen schrijven TENZIJ hij beëdigd is.
Dan maakt het niet uit of hij in dienst van een HSV is of vrijwillig controleerd.
Maar in dienst mag hij GEEN VISpas of verenigingsvergunning innemen, wel als aangewezen vernigingscontroleur maar dat kan iedere verenigingscontroleur.

Het gaat hier dus puur om een verenigingswater, dat verklaart een heleboel, maar dat had ik ook al aangegeven, toch kunnen er alleen bekeuringen gegeven worden op een wet niet op verenigingsvoorwaarden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

03-07-2007 20:07

Resumé

Mag er bekeurd worden voor het niet hebben van een verenigingsvergunning omdat iemand doordat hij-zij zich niet aan de voorwaarden van diezelfde vergunning houdt, geacht wordt zonder vergunning te vissen?

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

03-07-2007 20:09

Laat maar zitten, Douwe

Ik wordt er nu gek van.
Ik hou me wel, zoals altijd, gewoon aan de regels.

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2007 20:11

Nee, geen reden voor een bekeuring hij mag er niet vissen en moet verdwijnen.

Weigert hij pleegt hij een overtreding op een andere wet art. 461 looprecht. of art. 460 die aangeeft dat een persoonlijke kennisgeving ook voldoende is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2007 20:14

ze zijn verplicht om jou 24 uur de tijd te geven om je pispas te kunnen tonen. daarna mogen ze pas het proces verbaal geven, omdat je een geldig bewijs hebt met datum.


Erwin VERGEET dat maar een toonbekeuring is goodwill van de verbalisant, niks meer en niks minder, je MOET de VISpas DIRECT kunnen tonen bij controle.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2007 22:24

Klopt ligt aan jou.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

12-07-2007 13:32

ik denk niet dat er ooit een bekeuring zal komen voor het gebruik van een onthaakmat. Overdreven vindt ik het niet. Vooral de jeugd die net begint met vissen kopen alleen een veel te klein witvisnetje om vervolgens na een lange tijd eindelijk een karper te hebben en die dan (bijna)niet kunnen scheppen. En als het hun dan lukt gooien ze de vis op een harde ondergrond. Ze geven allemaal veel geld uit aan duur materiaal. Delekims, shimano's enz. Maar een mooie onthaakmat vergeten ze.
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

12-07-2007 13:32

ik denk niet dat er ooit een bekeuring zal komen voor het gebruik van een onthaakmat. Overdreven vindt ik het niet. Vooral de jeugd die net begint met vissen kopen alleen een veel te klein witvisnetje om vervolgens na een lange tijd eindelijk een karper te hebben en die dan (bijna)niet kunnen scheppen. En als het hun dan lukt gooien ze de vis op een harde ondergrond. Ze geven allemaal veel geld uit aan duur materiaal. Delekims, shimano's enz. Maar een mooie onthaakmat vergeten ze.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-07-2007 12:53

Heren

Een brasem op de mat leggen is niet nodig.
Ik als ex-witvisser onthaak elke brasem aan de kant van het water.
Optillen met één hand uit het water, en met de ander onthaken.
Scheelt toch wel dat witvissen als basis.

met onthakende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

03-08-2007 19:49

Ja zou verplicht moeten worden en zoals al eerder werd aangegeven zou je als Karpervisser het beste voor de vissen over moeten hebben. Op die manier kunnen wij met zijn alle langer plezier hebben van de vissen.

vaak zie ik ook dat mensen hun vis te snel scheppen en is de vis nog hardstikke wild wanneer die op land ligt, in zo een siutatie RAAD ik dus ECHT wel een mat aan ! En meestal zie dat op vaak bekende stekken waarbij het gras ver te zoeken is...

een Boete gaat misschien wat ver, in onze toenmalige gemeente vergunning stond wel dat een mat verplicht was. Weet alleen niet of het nu nog van toepassing is.

Maar ik heb tegenwoordig 2 matten bij 1 voor de bezoekers en 1 voor de karpers:)

ik zelf heb ook geen dure matten maar gewoon zo een x2 met tempex bollen kostte 25 euro ofzo.. naja als die na een seizoen kapot is koop ik weer een nieuwe.

Dus wie respect heeft voor de vissen en voor zijn collega karpervissers gebruikt gewoon een MAT en ruimt zijn SHIT na afloop op..
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

17-07-2008 19:10

iedereen zou gewoon een standaard onthaakmat moeten krijgen bij je Vispas!
Zo, probleem opgelost, geen gezeur te duur!
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
dre ven
Berichten: 16
Lid geworden op: 04-01-2008 13:38
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

17-07-2008 19:31

Gerardo Heezen schreef:We kunnen ons beter druk maken om de klere zooi langs de waterkanten.

helemaal mee eens..
Denk niet in onmogelijkheden maar geloof in mogelijkheden
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

18-07-2008 01:11

Gerardo Heezen schreef:We kunnen ons beter druk maken om de klere zooi langs de waterkanten.
Het kan wel als vereningen het verplicht maken


Een goed punt wat voor veel mensen toch onlogisch schijnt te zijn!
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

18-07-2008 07:31

1. Een controleur is inderdaad niet bevoegd om te bekeuren.
2. Een BOA is pas bevoegd om te bekeuren zodra hij (door de korpschef van de politie) beëdigd is als buitengewoon opsporingsambtenaar en hij hierdoor in het bezit is van het BOA-legitimatiebewijs.
3. Vissen in strijd met de plaatselijke vergunningvoorwaarden levert gewoon een prent op voor het vissen zonder schriftelijke toestemming (feitcode H645a) ad € 90,00.
4. Een visser die aan het water niet op vordering zijn vispas kan tonen (of zijn lijst van viswater) kan onmiddelijk worden verbaliseerd en krijgt dus niet standaard 24 uur respijt om deze later alsnog te tonen. Wel kan een opsporingsambtenaar op grond van zijn discretionaire bevoegdheid besluiten om de verdachte in de gelegenheid te stellen om binnen een bepaalde termijn alsnog op het politiebureau zijn vispas te tonen.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-07-2008 10:41

Beste Yan Boo, ik weet je leeftijd niet maar een suggesties als een gratis onthaakmat bij iedere vispas slaat nergens op.
Er worden in totaal ruim 500.000 Vispassen verkocht en om die allemaal een onthaakmat gratis te geven kan natuurlijk nooit.
Je snapt hopelijk toch wel dat zoiets een vermogen kost ( 'gratis' mat + verzendkosten) dus onuitvoerbaar is...
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

18-07-2008 10:50

jan van kranenburg schreef:Ik stam uit de periode dat een onthaakmat nog een volledig onbekend begrip was.


Ik ook. Ze vinden hun oorsprong dan ook in de visserij op Franse stuwmeren met rotsachtige oevers. Daar zijn ze echt noodzakelijk. Hier veelal niet omdat onze oevers vaak uit gras bestaan. Het is geen probleem als een vis daar even op ligt (in het net). Vrijwel altijd gebruik ik een mat. Maar bijvoorbeeld bij het penvissen struinend door de polder; dan kun je gewoon niet óók nog een onthaakmat meeslepen. En dat is ook geen enkel probleem voor de vis: die gaat onbeschadigd weer terug. En dat is waar het om gaat.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

18-07-2008 11:05

Inderdaad. Met struinen is het erg onhandig. Zelfde geld voor snoeken. Maar moet er bij zeggen dat als het nodig is ik altijd een onthaakmat bij me heb. En voor karpervissen altijd wel.

Maar verplichten vind ik onzin.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-07-2008 13:06

Liever een karper op vochtig gras dan op een droge onthaakmat!

Met alleen een mat ben je er niet...
mvg

Bart van den Hurk
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

18-07-2008 13:17

regelmatig vis ik zonder onthaakmat, als ik ver moet lopen of mijn boot vol is, dit doe ik echter alleen wanneer ik weet dat op de visplek het een zachte ondergrond is, gelijk foto en direct terug is er niks aan de hand. Beter dan met de allerdikste onthaakmat en de vis er verkeerd op leggen of iets anders.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-07-2008 14:29

Heren,

Lijkt me wel lastig daar je van te voren niet in kan schatten of het gras op het moment van je vangst nat is. Dat een emmer water of iets dergelijks ook bij je standaard uitrusting hoort spreekt vanzelf,voor sommige. Vergeten wordt verder dat men de vis ook weer veilig terug moet zetten. Ja, ja ik zet hem terug met mijn landingsnet hoor ik ze al zeggen. Niet erbij verteld wordt dat de vis met zijn rugvin toen in het net vast bleef zitten.

Onderstaande vis kan er over mee praten hoe het niet moet. Ving hem afgelopen week zal jullie het verhaal wat er met die vis ervoor gebeurt is besparen. Dat het een drama was kan je van me aannemen.

Groet,
Peter
_______
Bezin voor je begin.


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

19-07-2008 07:54

Vanaf de boot zet ik een karper altijd terug vanuit het net. Dit is het veiligste te doen voor mij. Beetje kort door de bocht om te zeggen dat dit door het schepnet komt. Ik weet niet hoe jij je karpers uit het water haal maar dit doen de meeste ook met een schepnet.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

19-07-2008 08:53

ik vind dat een onthakingsmat gewoon verplicht moet worden en elke karper visser er gewoon 1 moet gebruiken en al die lul verhalen dat het niet nodig is vind in mijn ogen bullschitt het is altijd beter om een goede onthaakmat te gebruiken dan niet te gebruiken laten we dat voorop stellen ps ik hoop dat er boetes op komen in de toekomst lijkt me de perfeckte oplossing :wink: op wat voor manier je ook op karper vist :gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

19-07-2008 09:52

Ik vind dat een doorgeschoten standpunt. Op rotsige oevers okee. Maar het uitgangspunt moet tellen is of een vis op een bepaalde plek goed kan worden onthaakt of niet. Als dat kan zonder mat, bijvoorbeeld omdat er gras is, dan is er geen probleem voor de vis. Als je werkelijk zo met de vissen begaan bent, pleit dan maar voor het verlagen voor de hengeldruk op bepaalde putjes ofzo want daardoor wordt onherstelbare schade opgelopen aan bekken. Daar hebben vissen veel meer last van dan van even niet op een zacht kussentje liggen...