De 'zwaarste' drils


Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 16:25

Het kan natuurlijk aan de wateren liggen waar ik vis: meestal ondiep.

Maar mijn ervaring is de volgende: karpers rond de achttien pond geven de zwaarste drils. Groter is niet altijd weerbaarder.

Op 1 uitzondering na dan, een dertiger die ik vorig jaar van Piet cadeau kreeg op een diepe plas. Ander water, dus.

Meer mensen met vergelijkbare of juist andere ervaringen?


Groeten van Bert.
ff v==
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-04-2007 16:28

Mijn ervaring is dat kleinere karpers vaak behoorlijk snel zijn en hard trekken, maar dat ze het snel opgeven. Grote gaan niet zo hard, maar blijven maar door die slip heen beuken. Bij kleinere karpers kan je hun lichaam omdraaien als je er wat kracht opzet, maar die grotere houden hun kop van je af een blijven maar slaan met die staart.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 16:31

Voorbeeld:
Gisteravond 25 pond. Prachtige vis, maar hij gedroeg zich als een brasem.

Vanochtend 17 pond, bijna een kwartier voor moeten werken.

Groeten van Bert.
ff v==
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-04-2007 16:35

Deze leverde mijn zwaarste dril op Bert, niet gewogen maar inderdaad ook zo rond de achttien pond, schat ik.

Afbeelding

dus dat klopt wel. 8)
8)
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

07-04-2007 16:37

Hey! Zwemt die niet op de Sloterplas?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-04-2007 16:41

Nee in de vijver hier bij het tuincentrum links daar weetjewel onder die brug bij de weg en de sloot daar naast dat paaltje wat er vroeger stond, weetjewel, nou daar dus links naast,dan dat paadje aflopen langs die kassen en dan rechts.

Daar zittie ruud.

Hoelaat gaan we morgen vissen?

8)
8)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 16:44

Op mijn thuiswater weeg ik ELKE vis.

Jammer dat je die paling niet gewogen hebt, Robert.
Volgens mij haalt hij de twintig wel.
ff v==
Robert Lamboo

07-04-2007 16:53

Voor mij zijn het vissen op het kanaal die onder de brug duiken waar ik vis. Meteen na de aanslag een kritiek moment, de hengel als een hoepel en zelfs nog hoepeler. Voorzichtig trekken en het beste er van hopen..zodra ze bij de brug weg zijn valt het wel mee maar het begin van de dril is op deze stek net biggame-vissen
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 17:00

... en dan maakt het voor de rest van dril niet uit of de vis groot of klein of (waar ik het over heb) juist daar tussenin is?
ff v==
Robert Lamboo

07-04-2007 17:40

Elke vis is lastig bij die brug Bert, ze komen van 3,5 meter diep. Ongekende kracht, ongeacht welke vis. De echte dikkers komen er zelden uit maar zijn er wel berucht. Ze doen niks tot ze aan de oppervlakte komen en stampen direct naar de dukdalfen..niet te stoppen.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

07-04-2007 17:44

Kleine karpers geven vaak flink weerstand, alleen is al zeer snel uitgeput...

Maar bij 25/30+ die geven heerlijke drils meestal, als ze niet zo rond als een kogel zijn. Met die lange krachtige slagen prachtig! :wink:


BTW, bij diep water gaat de vis langer door. Maar bij ondiepe sloten, geweldig als die vis een sprint maakt...
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-04-2007 18:09

Valt eigenlijk geen algemeen antwoord op te geven :wink:
Alles hangt samen van soort hengel, lijndikte, waterdiepte, soort water (een 20 ponds riviervis zal meer knokken dan een 20 ponds vis uit een prutsloot) en tijdsperiode in het visseizoen
En dan nog is de ene 20 ponder de andere niet... :D
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 18:12

Toch haal ik wel iets uit jouw antwoord, Hans.

De ondiepte (rond een meter) zou op mijn meest beviste wateren verantwoordelijk kunnen zijn voor de ervaring die ik beschrijf (?).
ff v==
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

07-04-2007 18:45

Moet je maar eens met de feederhengel achter de karper aan, lijken het allemaal 30ponders :lol:
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 18:54

:cry: :cry: :cry:

Ik voel me een beetje onbegrepen. Is de vraagstelling niet duidelijk?

Nog een keer dan:

Hoe komt het dat bij mij de vissen rond achttien pond zich (aan 1.5 tot 3.0 Lbs hengels) beter weren dan zwaardere exemplaren?

- beperkte diepte van het meestal beviste water?
- twintigers etc zijn ouwe, uitgebluste vissen?
- uw mening...
ff v==
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-04-2007 19:12

Bert Vooijs schreef::cry: :cry: :cry:

Ik voel me een beetje onbegrepen. Is de vraagstelling niet duidelijk?

Nog een keer dan:

Hoe komt het dat bij mij de vissen rond achttien pond zich (aan 1.5 tot 3.0 Lbs hengels) beter weren dan zwaardere exemplaren?

- beperkte diepte van het meestal beviste water?
- twintigers etc zijn ouwe, uitgebluste vissen?
- uw mening...


Beste Bert,

Amsterdam.

Lijken mij druk beviste wateren waar dus ook veel gevoerd word.

Over het algemeen zullen de grotere vissen ook degenen zijn die meer boillies eten. Dan worden ze dus inderdaad dikker.

Maar dikke mensen zijn meestal niet de sterkste. Of je moet zo'n spierbundel van 120kg hebben. Spreek uit mijn rugby-ervaring. Nooit opgeven is daar het motto.

Ik vis soms op een water waar nooit gevist word, met zuiver op mosselen en kreeftjes groot geworden vissen. Dat zijn dus allemaal torpedoschubs groot geworden op echte eiwitten, puur krachtvoedsel. Geen een heeft er daar een buikje, de grote vissen zijn gewoon massief. Een meterschub van 29pond die je 3ponder 20minuten hoepelrond houd. Daar is groter toch echt sterker.

Mijn conclusie is dus dat het voor 90% met het voedsel tye maken heeft. Groot worden op natuurlijk voedsel geeft gewoon krachtpatsers, onze boillies blijven hoe dan ook extra (junk) food.

C'est Bon??
:wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-04-2007 19:26

Bon.

In zoverre, dat het meest beviste water vooral door mij overbevist wordt. En dat de vis daar vooral dik wordt op natuurlijk voedsel. Dus echt veel schiet ik er niet mee op. Je hebt een punt, maar niet voor mijn watertje.

Bert.
ff v==
Tom Engelen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-01-2007 20:38

07-04-2007 19:32

ik heb weleens een vis gedubbeld en de 1ste x vond ik hem niet sterk
maar de 2de x ongeveer maand later was heel veel sterker dus.....
VISSEN KOST JE VRIENDEN.
VRIENDEN KOST JE VISSEN.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-04-2007 19:42

Min of meer zelfde ervaring Bert,
vissen rond de twintig pond geven bij mij over het algemeen méér strijd dan hun (iets) grotere broers en zussen.
Ook vanaf dezelfde diepte/stek geplukt, op het moment dat je denkt ; nu gaat m'n PB eraan, blijkt het tegendeel waar....

Mijn grootste karper gaf ook bijna geen strijd, m'n grootste snoek leek ook wel een theedoek.

Leuk hé dat vissen, altijd een verassing wat er boven komt :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-04-2007 19:49

Vergeet de watertemperatuur niet, diepe wateren hebben momenteel een nog lagere temperatuur dan wateren van 1.5 meter max.

En natuurlijk de hoeveelheid zuurstof in het water, in de zomer na een x aantal zeer warme dagen zal de vis ook minder sterk zijn dan na een flinke regen en windbui.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-04-2007 20:01

Bert Vooijs schreef:Toch haal ik wel iets uit jouw antwoord, Hans.

De ondiepte (rond een meter) zou op mijn meest beviste wateren verantwoordelijk kunnen zijn voor de ervaring die ik beschrijf (?).


Hoi Bert,

Ik weet niet waarom je dit uit mijn antwoord haalt...ik vermoed naar aanleiding van het verschil wat ik aangeef van die 20 ponder riviervis en die 20 ponder uit een prutsloot?
Maar het klopt niet (mijn inziens dan)...die riviervis is gewoon sterker en heeft w.s meer spierweefsels opgebouwd en wellicht een beter conditie.

Ik voel me een beetje onbegrepen. Is de vraagstelling niet duidelijk?

Nog een keer dan:

Hoe komt het dat bij mij de vissen rond achttien pond zich (aan 1.5 tot 3.0 Lbs hengels) beter weren dan zwaardere exemplaren?

- beperkte diepte van het meestal beviste water?
- twintigers etc zijn ouwe, uitgebluste vissen?
- uw mening...


Mij komt het over dat je "aanstuurt" op een anwtoord dat je bevredigt :wink:
Maar zal nog een poging wagen 8)
Kleinere vissen zijn sneller / explosiever en wendbaarder en geven vaak meer strijd.
Is het water dan ook nog eens ondiep...dat weet je soms helemaal niet wat je meemaakt en komen ze soms zelfs het water uit als een dolfijn.
De grotere en zwaardere vissen gaan meestal langzamer maar vaak wel met meer kracht, soms houden ze het bij mij langer vol dan kleinere soortgenoten..soms niet (zoals ik al aangaf...de ene 20 ponder is de andere niet)
De grotere vissen op cultuurwateren kunnen soms last hebben van leververvetting en mede hierdoor weinig strijd leveren , Willem Barnas heeft het e.e.a. beschreven over dit fenomeen in "operatie overstort".
Maar je geeft al aan dat dit voor jouw water niet opgaat. :wink:

Ter aanvulling op jouw topic....wat ik wel bemerkt heb in de loop der tijden is het volgende. :D

Grotere en de zwaardere vissen kan ik soms beter en sneller afdrillen met een 1 3/4 lbs glashengel dan met een 2 1/2 lbs glashengel (met gelijke lijndiktes).
De vis moet mijn inziens veel meer en harder werken om die lichtere hengel krom te trekken wat hem meer kracht en energie kost dan een dril met die 2 1/2 lbs glasstok
In het laatste geval dril je blijkbaar ook meer met de rek in de vislijn wat de vis blijkbaar minder energie kost dan het volledig kromtrekken van een lichtere hengel.
kortom...een lichtere hengel doet het soms beter dan een zwaardere hengel
Hoe denken jullie hierover?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-04-2007 20:10

ik zit dit jaar op een water met heel weinig hengeldruk. en wat ik merk aan deze vissen is dat ondanks de lage watertemperatuur etc de vissen echt knokkers zijn.. drils van 20-30 minuten zijn geen uitzondering.. (bij vissen van +/- 15 tot 20 pond..

heb 1 vis in de 30 pond gevangen en daar was ik ook ruim 30 minuten mee bezig.

of het er nu aan ligt dat deze vissen onbekend zijn met vangen en daardoor zich blijven verzetten in de hoop los te komen? want ik merkte op overbeviste wateren dat de eerste 5 minuten even hard ging en daarna was die vaak al bijna schepklaar..

of zal het aan de waterkwaliteit liggen?? dat dit de sterkte van de vis kan beinvloeden??

wat ik zelf ook merk is dat zodra ik merk dat ik er een dikke of een mooie karper aan heb dat de dril een stuk rustiger gaat. ik zet minder druk op de vis en laat hem rustig moe worden ipv onder de top te vechten met allerlei rare rolbewegingen die de vis dan kan maken..
hierdoor kan de dril ook wel iets uitlopen..

maar een echte verklaring kan ik er niet voor geven.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-04-2007 20:26

Remko Oude Elferink schreef: drils van 20-30 minuten zijn geen uitzondering.. (bij vissen van +/- 15 tot 20 pond..
Gr. Remko


Remco, met alle respect, maar dit klinkt me nogal absurd :o
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

07-04-2007 20:40

Mijn mooiste dril ooit was een schub van 34 pond
Die liet me werkelijk alle hoeken zien,mijn armen deden pijn.
Ik weet niet hoe lag ik er mee bezig ben geweest,maar het leek een eeuw te duren :lol:

Eerst liet ie zich op de bodem zakken en zwom naar links,geen houden aan en door de slip
Toen het wijd op,wat een power

Voor de kant werd het nog absurde,ik kon niet anders dan steeds de slip iets losser zetten als meneer schub bij de kant kwam,anders had ik hem zeker verspeeld of was de haak uitgescheurd.

Mijn grootste snoek van 118 cm was ook al zn leip.(van hetzelfde water als die schub)

Ik had de hele dag al gezeten met dood aas,het was vlak voor de kerst dagen en het bgon inmiddels al te schemeren.
Ik haal de eerste hengel binnen en stop die netjes in de foudraal.
Ik wil de tweede hengel binnenhalen en ineens vast!
Ik dacht gvd een tak of zo.
Ineens begint mijn hengel door te buigen en de slip te tikken,ik schrok me verrot.Want met de slip dicht en aan de hengel trekken was er geen beweging in te krijgen.
Aan de kant steeds weer die spurt het diepe in,wat prachtig zn gevecht met een dikke jager.en dik was ie.
Zelden zn vette snoek gezien.

Zo,mijn meest mooie drils er ff opgepent.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-04-2007 20:49

Mijn zwaarste dertiger (In NEd.) ving ik op mijn meest lichte hengelcombinatie die ik bezit , en deze vocht als een.....drol :-?