Belevenis van de karpervisserrij


Plaats reactie
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

27-11-2002 19:57

Om in te gaan op de topic "wat is jullie pb" zouw ik wel eens willen weten hoe verschillend karpervissers hun visserrij beleven, en hoe intensief er wordt gevsit door jullie.

mijn belevenis(en) zal ik hieronder neerzetten:

7 jaar oud was ik, toen ik mij eerste karper wist te vangen. Nieuwschierig als ik was naar wat er zich onder die waterspiegel afspeelde. Verlangend naar meer van die bruute kracht waarmee de hengel krom werd getrokken. Ik bleef doorvissen en uiteraard was ik verslaafd, hoe kan het ook anders. Nieuwe technieken kwamen er ook kijken naar verloop van tijd.

Toen ik een jaar of 12 was ging ik mijn eerste nachtje vissen, geen oog werd er dichtgedaan en geluisterd naar de stilte van de nacht, ook naar het geluid van het water, en zijn inwoners. Ik was inmiddels al verder van huisgegaan dan die poldersloot van "vroeger" de vissen die daar zwommen waren niet meer intressant, ik wist wat er zwom en ze waren niet groot. Ik wilde meer en groter. Ik kwam in België terecht en hier werden de eerste 20ers verschalkt. Maar er was nog geen einde aan de "spekrace" want in de hengelsportbladen las ik over 40ers en zelfs 50ers. Al snel viste ik op het grotere water zoals het hollandsch diep, en enkele kanalen.

Ik bleef een tijdje doorgaan op die manier, maar na verloop van tijd was ik het beu, ik wilde niet meer, ik kon niet meer.

Ik ging vanaf nu pas echt gewoon genieten van alles, de natuur, iedere vis die ik ving werd met liefde behandeld. zelfs die 14 ponder werd weer tegen het maanlicht gehouden en bewonder om zijn fraaie vormgeving. Pas na 11 jaar vissen werd er genoten op een manier die onbeschrijfelijk is. Begrijp mij niet verkeerd, daarvoor genoot ik ook maar met de achter liggende gedachte dat ik toch die grote vis moest vangen, Nu hoefd het allemaal niet meer zo, en die vis kom vanzelf wel voorbij.

Dit is mijn visie en beleving in het karpervissen,

groeten edwin
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

28-11-2002 15:08

Bij de koffietafel staat ergens een topic genaamd "hoe ben jij begonnen als karpervisser" of zoiets. Daar staat ook een reply van mij bij.
mvg Rob van Os
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-11-2002 16:09

Hoe ik karpervissen beleef?

Als ik een visdag/nacht gepland heb, kan ik vooraf nog steeds niet slapen. Weekje naar Frankrijk? 3 dagen met de kriebels. Nu ik er over denk, op het moment dat ik deze kriebels niet meer heb, ga ik tennissen of zo, maar niet meer vissen.

Eenmaal werkelijk aan het vissen, is het wel vissen eigenlijk? Meer vallen zetten maar ala, bekruipt me een soort rust. Vangen? Graag maar of het nu zo nodig is?

De laatste jaren wil ik voor me zelf alleen het gevoel hebben dat ik alle mogelijkheden die op dat moment tot mijn beschikking staan, benut heb. Midden in de nacht verkassen omdat je daar zo'n gevoel over heb? Toch maar een hengeltje op een halve meter water? Doen. Soms kan ik vooraf voeren soms niet. Roeien met de riemen die er zijn.

Vang ik dan niets, jammer. Vang ik wel, gaaf.

Hoe minder ik vang hoe meer ik wil vissen, hoe meer ik vang hoe meer ik wil vissen, daar ligt het dus niet aan.

Zelfde als met neuken, als ik het later niet meer kan, blijf ik er wel over praten.

MVG

Klaas
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

28-11-2002 16:20

Ik ben een penvisser dus de nachten doorvissen zit er niet echt in. Meestal s'morgens vroeg uit de veren en dan vissen op plekken waar ik de avond te voor het gevoerd.

Opstaan als zo goed als niemand nog wakker is naar de stek stil zijn en hopen dat er activiteit is te bespeuren. En dan vissen als het op die stek niet wil heb je nog een aantal andere. Vissen hoeven niet groot het maakt me niks uit ben net zo blij met een knolletje als met een bak van in de 90cm ze geven toch wel sport aan de lichte uitrusting. Toch is er wel altijd de spanning van is het een grote op de stek of een kleintje meestal is dat aan het water wel te zien aangezien ik 9 van de 10 keer op water vis van geen meter diep. En dan opperste concentratie en het juiste moment afwachten..... totdat je kan juichen of wel janken omdat je misslaat en een grote boeggolf van de stek weg ziet rollen.

Kortom voor mij is het een spel van emotie en instinct het sluipen, zoeken, ontdekken en bevissen. En daarbij vooral de rust alleen ergens in de polder of in een cultuur watertje onder een boom. Rust en ontspanning en als alles tegenzit ben je zo weer vertrokken om op een andere plek je geluk te zoeken.

Dat is vissen voor mij
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

28-11-2002 16:21

Klaas,

hoe komt het dat, na bijvoorbeeld 11 jaar van keihard vissen en nix anders doen dan dat, alles veranderd en dat de zin erin ineens van de een op de andere dag vervaagd totdat ie weg is?

Bij mij was dit namelijk het geval een maand of wat geleden. Nu heb ik er weer wat zin in gekregen maar ik was bang dat die zin er nooit meer kwam!!

Hebben meer mensen wel eens een tijdelijke dip of helemaal niet?

groeten edwin
HansPeter van Ee

28-11-2002 16:40

Edwin

Wanneer ik vertoef in de maatschappij van alledag zie ik mensen alleen maar haast hebben.
Hun gesprekken gaan alleen maar over materiële zaken en alles wat zij nog niet hebben.
De eenvoudige zaken des levens daar hebben ze allang geen oog meer voor.
Voor hen draait het leven heel ergens anders om.
Zelf kan ik met dat soort zaken maar moeilijk omgaan.
Alles, maar dan ook alles zal op termijn moeten wijken voor de mens.
Niets zal aan onze verwoestende hand ontkomen en komende jaren zullen er weer een hoop planten- en dierensoorten uitsterven.
Vaak als ik dit soort zaken overdenk dan wil ik alleen maar vissen.
En dat is wat ik straks na het warme eten ga doen.
Vissen op een plek waar zelden een mens komt en ik weg ben van al die onzinnige en onbelangrijke dingen die voor anderen schijnbaar van levensbelang zijn.

Leven en laten leven is een gezegde wat anno 2002 nergens meer opslaat.

met belangeloze groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-11-2002 16:04

Edwin,

Er is een verschil tussen moeten en mogen.

Idereen moet vreten en sterven. Daarnaast legt een werkgever ook nogal eens verplichtingen op. Du moment je ook nog een moet gaan vissen, is het geen hobby meer.

Waar er veel aan stuk gaan is doelen stellen. Zoveel 10, 20, 30 kilo vissen. Of op een bepaald water perse suc6 hebben.Lukt het dan nog ewen niet dan schiet men al aardig op om er de brui aan te geven.

Wordt je ook nog eens overspoeld met foto's van supervissen, of kleine vissen gefotografeerd met groothoek of allebei. Vaak gevangen op wateren waar jij of ik geen kans hebben om te kunnen/mogen vissen. Gaz jij je spiegelen aan deze vangsten, tja. Best lullig als op jouw thuiswater de grootste vis nog niet in kilo's is wat in de blaadjes in ponden wordt gevangen.

Zal ik je nog verder de put in helpen:

Heb je eindelijke en water gevonden waar... ach laat maar, gewoon vissen.

Het moet leuk blijven. Lees trouwens het artikel van Kraal nog maar eens goed. Over 2 maanden volgt er meer.

Wat is trouwens hard vissen? Ik las straks ook: 3 nachten op een zeer moeilijk water en maar 1 gevangen. Is volgens mij geen hard vissen. Geeft niet.

Ik las dat jij na 11 jaar hard vissen er bijna de brui aan gaf? Even vanuit gaand dat je leeftijd klopt, toen ik 8 of 9 was had ik heeel andere beslommeringen. Bijv. doktertje spelen met het buurmeisje :smile:

HPE,

Soepie?

MVG

Klaas
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

30-11-2002 14:08

ik denk dat de zin die ineens weg was niet te wijten was aan de vangsten van anderen, ik ving overigens heel goed. Ik snap er ook niets van en heb dit (gelukkig) in heel die 11 jaar nog nooit gehad, vandaar ook de vraag of andren dit ook wel eens hebben gehad, zoiets als een tijdelijke dip....

groeten edwin
Gebruikersavatar
dano amato
Berichten: 68
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00

20-12-2002 14:18

alles dat erbij komt kijken is mooi naar mijn mening,het beginnen van de nacht,het aanbreken van de ochtend(lekker mistige sfeer),de runs,het schuin wegtrekken van de pendobbers enzzz... de magie is nog niet weg dus....
met magische groet amato
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-12-2002 17:08

Mijn belevenis van het karpervissen.

Kort maar krachtig, lekker tot rust komen en de drukke wereld even kunnen vergeten.
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

22-12-2002 19:18

mijn belevenis is elke vis is voor mij een record van klein tot groot van lelijk tot klein!! Ik kom er tot ontspannig en geniet er verschrikkelijk van het geeft ook een echte kick!!! Ik geniet er met volle teugen van!!! het is gewoon de grootdte magie die er voor mij is op aarde!!

vriendelijke karpergroeten nick
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

22-12-2002 19:21

Goedemiddag,

Belevenis in het karpervissen.....

Afgelopen jaar weinig wezen vissen,dit te meer om het vele gezeik en geouwehoer aan het water.Het vele geheim houden voor elkaar,terwijl je op het zelfde water vist.Mensen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen....

Komend jaar ben ik van plan om wat meer aan het water te gaan zitten.Heb een paar "nieuwe" wateren waar ik het weer eens wil gaan proberen.Opzich moeilijke wateren maar wel met een schitterende natuur.Heb op twee van deze wateren zelfs al diverse malen ijsvogels van zéér dichtbij mogen waarnemen....

Wat is hard vissen.....

Wat dacht u van drie seizoenen op een put vissen en dan elf vissen vangen....

Elke dag na het werk door rijden naar het water om er weer een nachtje te draaien,dit vijf dagen in de week en dan s'weekends ook nog eens 48 uur te draaien,das +/- 80 uur in de week !!! En dat week in week uit....

Heb zelf ook een tijdje de prestatie drang (te) hoog in vaandel gehad,op gegeven moment raakte ik het plezier kwijt in mijn visserij en daar kun je flink op af knappen...

Komend jaar meer plezier terug zien te vinden in mijn visserij,waaronder meer met de pen op stap.

MVG "GRUM"
Plaats reactie