Vispas federatie oost-nederland.


Plaats reactie
tom donker
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-01-2004 18:22

20-12-2006 18:20

Hallo mensen,

Ik ben daarnet aan het lezen in het boekje van de vispas. Er is me iets niet helemaal duidelijk, maar mischien dat ik het ook een beetje verkeerd lees.

Het volgende:

Nachtvissen is onder bepaalde voorwaarden in een aantal voorwaarden* toegestaan, als men in bezit is van een speciale nachtvispas en vist volgens de daarop vermelde voorwaarde.

*) Het nachtvissen is het hele jaar toegestaan, uitsluitend in water gelegen buiten de bebouwde kom.

Hier uit kan ik concluderen dat ik een nachtvispas nodig heb, wanneer ik in de wateren van deze federatie wil vissen. Of heb ik dit mis?

Nu valt Hoogeveen bijvoorbeeld onder rayon 3 van de federatie oost nederland.
Maar hoogeveen valt ook onder Drenthe en daar heb je weer heen nachtvispas voor nodig.

Hoe zit dit nu? Ik vraag me dus af hoe jullie hier tegen aan kijken.
Misschien lees ik het ook wel op de verkeerde manier.

Alvast bedankt.

Groeten Tom.
Carpfishing is a way of living.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-12-2006 19:27

Tom om tegenstrijdige berichten te voorkomen is het veel beter dat je contact opneemt met de federatie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

20-12-2006 19:33

Tom,

de hsv het Vette Baarsje is in Hoogeveen aangesloten bij Oost Nederland.

gr. henk
wiebrand dragt

20-12-2006 19:36

maar heeft het water ook onder gebracht bij de fed gron fries drenthe
wiebrand dragt

20-12-2006 19:53

Beste mijnheer Dragt,



Het vette baarsje huurt het visrecht van de gemeente en heeft de federatie
Groningen Drenthe gemachtigd het water in de landelijke lijst in te brengen.

Dus in principe maakt het niet uit van welke vereniging u lid gaat worden.



Met vriendelijke groet,

Henk Mensinga
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

20-12-2006 19:54

Neen, wiebrand dat klopt niet.

het Vette baarsje heeft zich als ver. aangesloten bij Oost nederland, dan breng je evt. het water ook in. drenthe- groningen is verladen tijd.

gr. henk
wiebrand dragt

20-12-2006 19:55

niet mijn tekst maar van de fedratie
wiebrand dragt

20-12-2006 20:02

dus contact op nemen met de federatie help ook al niks hahahahahha
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-12-2006 20:29

Wie geeft mij even door waar hij straks wil nachtvissen met een onderkomen mbt de wateren van Oost Nederland.Wij zitten in rayon 3.
Aaart Lokhorst moet dit gaan aandragen bij de Federatie.
Gaarne zsm reakties via een pb-tje naar mij of via mijn emailadres.

Ik citeer Aart:

Zoals jullie waarschijnlijk wel bekend is gaat de Federatie Oost-Nederland in overleg met de plaatselijke HSV-en in 2007 alle 39 gemeenten in haar gebied benaderen om in alle APV's een vistentje gelegaliseerd te krijgen.
Het is al jaren zo dat er in vrijwel alle wateren van deze Federatie het hele jaar door 's nachts gevist mag worden, behalve in de bebouwde kom gebieden en in enkele kwetsbare natuurgebieden.
Om bij alle gemeenten voor alle totale waterlopen / wateren van de Federatie (en daarnaast van een aantal HSV wateren) overal (dus op iedere plek langs al die waterlopen / wateren, behalve de bewuste bebouwde kommen en enige natuurgebieden) een vistentje gelegaliseerd te krijgen moet op voorhand als niet reël haalbaar worden beschouwd. Op zich niet het ergste want in de praktijk wordt nu ook niet op iedere plek 's nachts gevist, met name op plekken die niet met een auto bereikbaar zijn en waar men 2 tot 4 km zou moeten sjouwen met de uitrusting wordt nu ook nooit 's nachts gevist, dit geldt ook voor de plekken waar geen looprecht geldt.

Als regio Zwolle hebben we destijds aan de Federatie gevraagd de 39 gemeenten in haar gebied te willen benaderen inzake het gelegaliseerd krijgen van een vistentje per 1-1-2008 via de gemeentelijke APV's. Zoals bovenstaand omschreven heeft het Federatiebestuur dit dus op zich genomen.

Inmiddels krijgen we de 'hete aardappel' wel een beetje terug, met dien verstande dat het Federatiebestuur ons nu gevraagd heeft om in het hele Federatiegebied van alle Federatiewateren alle zones / gebieden / plekken ingetekend op een kaart aan te willen geven waar volgens ons 's nachts met een tentje gevist zou moeten kunnen worden. Dit moeten we uiterlijk 1 maart 2007 aanleveren bij de Federatie.
Daarna zal de Federatie alle gemeenten gaan benaderen en voor de bewuste zones / gebieden / plekken het gebruik van een vistentje in de gemeentelijke APV's proberen gelegaliseerd te krijgen.

Het zal duidelijk zijn dat de Federatie haar 76 leden HSV-en niet 'zomaar' kan passeren in deze kwestie, dus wordt ook aan alle 76 leden HSV-en hetzelfde gevraagd als aan de KSN regio Zwolle.

Gezien de postcode gebieden waarop de KSN regio's zijn gebaseerd hoort een deel van het Federatie Oost-Nederland gebied officieel bij de regio IJsselstreek en een klein deel bij de regio Groningen-Drenthe. Aangezien deze beide regio's geen (buitengewoon) lid zijn van de Federatie worden zij er ook niet bij betrokken.

Waarom schrijf ik dit allemaal? Omdat niemand het in deze kwestie het iedereen naar de zin zal kunnen maken, zal er achteraf altijd commentaar komen en dat commentaar zal in dit geval wel gericht worden aan de KSN regio Zwolle c.q. aan de KSN. En allemaal weten we ook dat degenen die nooit iets willen doen vaak wel het meeste commentaar leveren...

Het beste zou natuurlijk zijn dat we, als KSN regio Zwolle, vóór 1 maart a.s. met alle 76 leden HSV-en overeenstemming zouden kunnen bereiken omtrent alle aan te wijzen zones / gebieden / plekken zodat de Federatie eensluidende adviezen zou krijgen, maar dat is een enorme klus die waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn.
Gelukkig zijn die 76 HSV-en verdeeld over 4 rayons, met ieder een rayon bestuur.
Daarom zullen wij eerst, samen met een heleboel karpervissers, een voorstel op papier zetten, dit uiterlijk vóór 31 januari en daarna in februari direct met de 4 rayon besturen hierover gaan overleggen.
Duidelijk moet zijn dat wij er alles aan zullen doen om hierover tot consencus met de 4 rayonbesturen te komen daar de sportvisserij uit nogal wat diciplines bestaat die zoveel mogelijk allemaal tot hun recht moeten kunnen komen.


heren, de Gemeente heeft met het nachtvissen op zich niets te maken in principe, dat is aan de Visrechthebbende voorbehouden.

Maar...de Gemeente heeft per 1-1-2008 wel alles te zeggen over het eventueel mogen gebruiken van een 'onderkomen' tijdens het nachtvissen en kan ook eisen óf voorschriften stellen aan zo'n 'onderkomen'


gr Harnold
laurens holtrigter
Berichten: 86
Lid geworden op: 10-04-2005 16:21
Locatie: klarenbeek

20-12-2006 21:50

ik heb de nachtvispas ook en je hebt hem hoe dan ook nodig bij het nachtvissen,,
het kost een tientje en daar kunje geen gezeur voor hebben toch :D
take me down to the paradise city,
where the grass is green and the girls are pretty
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2006 22:21

Tom, dat nachtvispasje van de Federatie Oost-Nederland geldt alleen voor de wateren van de Federatie Oost-Nederland waar het toegestaan is om 's nachts te vissen. Dus uitdrukkelijk niet voor viswateren van welke andere Federatie dan ook.
Eventuele verdere vragen hierover kun je mailen naar: SonjaON@planet.nl
wiebrand dragt

20-12-2006 22:35

harold vinkenbuurt bij balkbrug mooi water om als nachtwater te houden
tom donker
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-01-2004 18:22

21-12-2006 07:56

Hallo mensen,

Dank je wel voor het snel geven van een antwoord op mijn vraag.
Ik ben er eruit dat ik ook in het bezit moet zijn van zo'n nachtvis pas als ik in de door mij beviste wateren graag wil nachtvissen.

Dank jullie wel.

Groeten Tom.
Carpfishing is a way of living.
Plaats reactie