schokkend, weerzinwekkend filmpje?


Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

02-01-2007 13:44

De visser uit het filmpje heeft zelf wel begrepen wat hij fout heeft gedaan en biedt hiervoor zijn excuses aan. Dat er dan hier nog op gereageerd wordt dat er helemaal niets mis is met het filmpje, begrijp ik niet. Juist de visser zelf maakt zijn excuses en wijt zijn gedrag aan het feit dat hij als beginnende visser niet beter wist en dat hij niet over het materiaal beschikt waar wij wél over (kunnen) beschikken...

Elke karpervisser maakt in het begin fouten. Ik heb ook karpers staand vastgehouden voor de foto. Toen een karper flink begon te klapperen in mijn handen en ik hem gelukkig desondanks nog vast wist te houden, begon ik echter wel na te denken dat het weinig had gescheeld of hij was een meter of anderhalf naar beneden gedonderd!!!

Ik ben er dus zelf achter gekomen (gelukkig zonder schande) dat je een karper het best zo dicht mogelijk bij de grond kan houden. Maar hoeveel karpers zijn er niet daadwerkelijk op de grond geflikkerd? En van dit aantal hadden er misschien weer een groot aantal dit niet hoeven ondergaan als iemand ze er vantevoren op had gewezen dat de karper een onnodig risico loopt door ze op deze manier te behandelen?

Ik ga niet uitleggen wat de voordelen van een onthaakmat zijn. Mochten mensen twijfelen aan het nut ervan, vraag eens in de hengelsportzaak aan iemand waarom hij deze dingen verkoopt. Bij de hengelsportvereniging waar ik lid van ben, hebben ze de mat al jaar en dag verplicht gesteld. Vandaar dat ik dit hierboven ergens geschreven heb. Ik ging ervan uit dat dit massaal navolging had gekregen, maar dat schijnt dus niet zo te zijn.

Tot slot las ik nog iets over schijnheiligheid. Zit de schijnheiligheid er misschien in dat er mensen zijn die geen geld hebben voor zo'n mat? Of te weinig ruimte op de fiets of in de auto? Of geen zin om zoveel extra overbodige spullen mee naar de waterkant te slepen?

Ook las ik iets over een kieuwgreep. Dit heeft niets met dit topic te maken. Sterker nog: niets met dit forum. Mochten er mensen tegen de kieuwgreep zijn, ga naar het forum van de roofvissers en ga ze daar eens vragen of ze soms van de pot gerukt zijn. Wie weet heb je succes, ze hebben daar ook massaal afstand gedaan van het vissen met levend aas!

Tenslotte, beginnende karpervissers die dit lezen en wel begrijpen wat er mis kan gaan en met deze kennis in de praktijk wat gaan doen, wil ik alvast bedanken namens de door hen nog te vangen karpers en karpervissers die op hetzelfde water vissen en ik weet zeker dat zij de meeste kans maken goede karpervissers te worden. Ze hebben namelijk het belangrijkste van deze sport begrepen: respect voor de karper.

Groet,
Jacob