Vals gehaakte vis,vangst of geen vangst ???


Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

15-11-2006 16:26

Hoi allemaal.

Om de vangst op datum topic te verlichten kunnen jullie hier verder kletsen :lol:

Zelf vind ik dat je de dril en alles hebt gedaan,en dat je er niets aan kan doen dat het op deze manier is gegaan.

Dus vangst :lol:

Als de vissen verkeerd gehaakt zitten,schrijf je ze toch ook bij vangst ?

Als je met zwaar lood en meerdere haken/dreggen gaat vissen.

Dan ben je gewoon verkeerd bezig :lol: maar vang je wat,is het toch een vangst :cry:

Klets gerust verder :wink:

Franca.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

15-11-2006 16:33

yeahhhh

mensen! Definieer de term "vangst"!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

15-11-2006 16:37

Officieel

van·gen (ov.ww.)
1 (een levend wezen) bemachtigen, te pakken krijgen
2 opvangen, in loop, vlucht of vaart onderscheppen
3 (begrippen) onder één noemer brengen
4 [scheepv.] beleggen, vastmaken
5 [inf.] verdienen => innen

Bron: http://www.vandale.nl
diëgo truijen
Berichten: 399
Lid geworden op: 19-08-2006 22:38
Locatie: someren

15-11-2006 17:19

hier een vraag voor jullie : dit jaar in de zomervakantie ging n maat van mij een nachtvissen hij was een visaan het drillen
en kreeg een run op zijn andere hengel. dus sloeg ik die aan en drilde de vis tot 2 meter uit de kant toen naam hij m over. wie heeft hem gevangen? ik tel hem zelf wel omdat het de topvis van het water was.

wat vinden jullie er van?

met vangende groet

Diëgo truijen
Als ze me missen.
Dan ben ik vissen.

http://www.carpproducts.nl neem een kijkje vele artikelen online voor mooie prijzen.
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

15-11-2006 17:26

Dat kunnen wij togg ook niet zeggen, dat moet je maar met je vriend overleggen...
Het is puur hoe jij je erbij voelt, en hij! :-?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

15-11-2006 17:37

Ik vind als je een vis haakt, je de vis officieel niet gevangen hebt. Het is gewoon een verspeelde kans.

De ene drilt hem een half uur en de andere 5 min dan vind ik de vangst meer voor diegene die er moeite in heeft gestoken. Voeren, rigs,aas enz. Niet dat de andere alleen de vis binnen draait.

Het vissen gaat niet alleen om het vangen, het gaat om meerdere facetten.
~~Dreams can be true.~~
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

15-11-2006 17:53

gisteren nog 2 snoeken vals gehaakt (Ik was ook aan het snoeken)
Dit was puur omdat de snoek mis hapte. Ik tel ze natuurlijk wel.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-11-2006 17:55

Het doel van ons vissen is toch ervoor te zorgen dat de karper zo gek is om het haakaas in de bek te nemen en dat de vis zich prikt..... in zn bek?
Nou een vis die langszwemt ergens prikken in zn reet of vin heeft naar mijn mening niet zoveel met vissen te maken. Meer dom geluk/pech, tis maar hoe je het bekijkt. Enige positieve wat je ervan kunt zeggen is dat de vis op je voerplek zwom. :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-11-2006 18:08

Je zou eens op een van de bekende engelse wateren als Coningbrook, Horton met een spinner een karper haken en vervolgens doen alsof het normaal is dat die vis zou tellen. 8)

Succes!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Davey vd liefvoort
Berichten: 278
Lid geworden op: 02-08-2006 18:29

15-11-2006 18:52

Herman Esveld schreef:gisteren nog 2 snoeken vals gehaakt (Ik was ook aan het snoeken)
Dit was puur omdat de snoek mis hapte. Ik tel ze natuurlijk wel.


Ik zou die dus zeker niet tellen, als ik hem zelf op de kant heb gehaald zou ik hem pas tellen.
Als de snoek mis hapte, moest jij langer wachten tot hij hem helemaal inslikte of in ieder geval beter beet had.

Ik tel een karper ook pas als ik hem heb geland.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2006 19:02

Dan tel je toch alleen de gelande vissen ben je direct van je probleem af.
Bij een PB is het wel zonde, ik zou hem dan niet als PB opschrijven.
Zo is een PB ook niet geldig als je de vis niet zelf hebt gedrild. bv je slaat zelf aan en je maat drilt de vis om de een of andere reden uit.

Ach wat maakt het ook uit agge maar leut het.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

15-11-2006 19:32

Tja een valsgehaakte vis meetellen ?

Ik schrijf mijn vangsten nooit op, dus waar moet ik ze meetellen???
In het sterke :lol: verhaal dat ik heb over de vangst ???
Dan vertel ik er ook bij dat ie vals gehaakt was.
En als het een pb is, dan is het gewoon mijn pb vals gehaakte vis.

Diego.

Ik heb soortgelijke situatie's ook wel eens meegemaakt.
De mensen waarmee dat was, zijn net als ik niet zo moeilijk,
als het op een vangst aankomt.
Dus laten we elkaar gewoon de vis uitdrillen, als je zelf om wat
voor een rede dan ook,niet aan de dril begonnen bent.
Persoonlijk vraag ik wel netjes of hij de hengel terug wil.

Samen vissen Samen vangen.
De vis telt voor degene die de vis op de kant haalt.

Met.vr.gr.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

15-11-2006 21:02

Eigenlijks een vrij nutteloze discussie..

Ik vind dat iedereen gewoon zelf moet weten.. of je een vis ''vangt'' door middel van valshaking..

Als je een vis bijv in de staart haakt en het blijkt een mooie grote vis te wezen. Dan zet je hem toch gewoon op de foto? ( als je het anders ook zou doen)

Jelle
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-11-2006 21:26

Een vis vangen op een hengel die een ander heeft beaasd en ingegooid op een door hem gekozen stek, dat vind ik pas niks. Een halve vangst zogezegd, je hebt er alletwee moeite voor gedaan. Maar ieder z'n meug met tellen, meten, wegen, snoeven, troeven, showen enz.

Als je maar niet vergeet te genieten, van de dril, de vis, de natuur om je heen, je spulletjes, je vismaat enz. Da's namelijk veel belangrijker!
Ahhh wat een weertje en vrijdag mag ik weer!

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-11-2006 22:11

Al een hele ochtend laat de vis zich zien. Hevig wervelend zuigend en happend in oppervlakte en prutbodem. Ik denk dat het een spiegel is, ik hoop het misschien wel te veel. De wind in mijn gezicht houdt de vis buitenbereik van mijn te lichte pennetje. Hij weet het gewoon, misschien dat hij me ondanks de tegenwind ruikt, want hij blijft buiten bereik. Kom op nou visje, zo ga je goed. Nog een paar meter naar de tarwe toe, ja goed zo. Nou doe is lief! Een prachtig U bochtje en de vis dartelt vrolijk aan de overkant van het water schuimend tegen de lelie rand.

Dan opeens, ik was wellicht aan het dromen, schuift er een waas over de tarwe heen. De pen is verdwenen, slaan! Dan gebeurt er niets, een log gewicht trek ik naar de kant toe, tot vlak voor de kant waar de spetters me om de oren vliegen. Een lange haal richting het wijd, onstuitbaar, ik glimlach, ik tril, ik hoop dat niemand me ziet. Het moet haast wel een kanjer zijn, hij gaat maar door, en ik geniet, oke, ik ben bang omdat het te lang duurt. Ik krijg er maar geen vat op. Alles gaat in een roes, ik transpireer en riek, mijn pols begint zich aan te stellen.

Kom visje, nog een klein stukje mijn kant op. Nou potverdikkie! Ik trek de vis over de rand van het net waarbij de staart als eerst het net in verdwijnt. Een kleine spiegel gehaakt in het vel vlak boven zijn anus. Wat een sport, een schone vis, de kick.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

15-11-2006 22:12

Davey vd liefvoort schreef:
Herman Esveld schreef:gisteren nog 2 snoeken vals gehaakt (Ik was ook aan het snoeken)
Dit was puur omdat de snoek mis hapte. Ik tel ze natuurlijk wel.


Ik zou die dus zeker niet tellen, als ik hem zelf op de kant heb gehaald zou ik hem pas tellen.
Als de snoek mis hapte, moest jij langer wachten tot hij hem helemaal inslikte of in ieder geval beter beet had.

Ik tel een karper ook pas als ik hem heb geland.


Ik had ze ook wel geland natuurlijk, alhoewel, ik had er 1 in het water onthaakt.
Losschieters tellen natuurlijk niet!
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

16-11-2006 17:48

Ik heb eens een vis van 12kg in z'n oog gehaakt, bij het penvissen. Ik vond het niet bepaald grappig toen ie bovenkwam :-? Heb em dus ook niet geteld (even bijvertellen dat die vis gehaakt zat net in het vliesje waar z'n oog aan vasthangt, waardoor tijdens de dril het oog als het ware helemaal uit de oogkas getrokken werd, geen prettig zicht, ik moest bijna overgeven. Volgens mij is het oog zelf niet beschadigd en kan hij nog altijd zien.)

2 dagen erna haak ik diezelfde vis weer, toen in z'n flank :-? . Wat een dril was me dat toen zeg!! niet normaal. Deze keer heb ik 'm ook niet "meegeteld".
2 maanden later heb ik 'm nog 2 keer met de korst gevangen :D En toen telde hij dus wel mee hehe.

Ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij als ik een valsgehaakte vis vang!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-11-2006 17:49

Hulde Koen, mooi verhaal en de essentie van een vals gehaakte vis raak verwoord. Hij telt dus als je er zelf plezier van hebt gehad. Een goed gehaakte big die als een natte krant mee komt? Telt ook, maar dan anders.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-11-2006 18:48

Kees:

Laat je ff helpen aan die zeurzak :P :P :P :P

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-11-2006 00:51

Vals gehaakte vissen vechten zooo veel harder! en langer.... nooit van
te voren zo bedoeld natuurlijk, maar mocht het ooit perongeluk zo ver
komen dan kun je je plezier wel ff op met je 1,25lb penstokje!

Of ie wel of niet telt telt dan eigenlijk al niet meer...

Grs seb!


owww ik lees nu Koen zijn verhaal pas, maakt mijn post een beetje
overbodig haha... Leuk geschreven joh!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-11-2006 12:08

menno laarmans schreef:Kees:

Laat je ff helpen aan die zeurzak :P :P :P :P

Gr :wink:


Ik probeerde nog wel positief te klinken 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-11-2006 18:18

hangt er vanaf waar ze vals gehaakt zijn. als ze gehaakt zijn aan de buitenkant van hun lip wil ik ze nog wel als vangst opschrijven (ze hebben dan toch gespeeld met het aas), anders echt niet.


John Dobbe schreef:Hoi allemaal.

Om de vangst op datum topic te verlichten kunnen jullie hier verder kletsen :lol:

Zelf vind ik dat je de dril en alles hebt gedaan,en dat je er niets aan kan doen dat het op deze manier is gegaan.

Dus vangst :lol:

Als de vissen verkeerd gehaakt zitten,schrijf je ze toch ook bij vangst ?

Als je met zwaar lood en meerdere haken/dreggen gaat vissen.

Dan ben je gewoon verkeerd bezig :lol: maar vang je wat,is het toch een vangst :cry:

Klets gerust verder :wink:

Franca.
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

17-11-2006 18:40

Vangen is vangen maar of het nou leuk is om een karper te vangen als ze valsgehaakt zijn?
wes van de wall
Berichten: 1
Lid geworden op: 18-11-2006 21:34
Locatie: nootdorp

18-11-2006 21:54

diego je heb gelijk dat je de vis wil af drillen maar wees is eerlijk wat is er nou leuk aan om een vis te vangen op de hengel van je vis maat? :-?
ik zie de topvis liever in me eigen net dan geeft het veel meer een goed gevoel :wink:
veel succes groeten wes
werken word beloont!!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-11-2006 22:43

Ik vind dit off topic, maar ik lul mee:

Vis op de hengel van mijn vismaat? Sommige koppels hebben afpraken van om beurten drillen. Die komen thuis met WIJ hebben tien vissen gevangen. Vind ik een goeie manier van werken.

En als je samen aan de stek hebt gewerkt en alle beten komen op de hengels van je maat en hij zegt: 'neem deze maar'. Waarom zou je van die dril dan niet genieten?

On topic: vals gehaakt en wel veilig geland vind ik een prestatie op zich.

Ik zou ze niet tellen als PR (als dat het geval was), maar wel als vangst.
Zou er ook weer niet mee te koop gaan lopen. Of weer wel op de manier van die man door wiens posting - in Vangsten November - deze topic oorspronkelijk getriggerd is. Dat was in mijn ogen nog wel redelijk stijlvol.

Bert.
ff v==