knelpunten met overheid omtrent WOR en kader richtlijn water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-11-2006 19:42

In eerste instantie wilde ik een knelpunt vraag prive stellen aan een betrokkenen.
Echter ik realiseerde me dat er w.s wel meer clubs, HSV's etc etc met dezelfde vragen kunnen zitten
Vandaar deze topic..., met als doel elkander te helpen en/of oplossingen te vinden en van elkaars ervaringen te leren :wink:
Dus...
Stel hier uw vragen waar U tegen aan loopt omtrent de WOR (Wet openlucht recreatie) en de KWR (kader richtlijn water)

Graag deze topic serieus houden ..dus onzinnige opmerkingen zijn dit keer niet gewenst.

mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-11-2006 19:54

Om af te trappen...

Met Carp Club Zoetermeer zijn we in overleg getreden met de gemeente Zoetermeer die alle viswateren binnen Zoetermeer in beheer heeft.

Om goed voor de dag te komen met CCZ en om aan te geven hoe serieus wij de problemen willen aanpakken hebben we diverse voorstellen van de hand gedaan.
Zoals regelgeving zoals het in Busslo gaat, nachtvispasjes.

Tot onze grote verbazing lopen we tegen een practisch probleem op... :(
Namelijk:
De overheid heeft onlangs juist besloten om op het gebied van regelgeving veel af te schaffen.
Met andere woorden vele regeltjes en of aanvragen voor vergunningen en pasjes worden juist afgeschaft !
Als voorbeeld kun je hierbij denken aan het niet nodig hebben van een vergunning voor het plaatsen van een dakkapel op je huis.
Maar dus ook die extra door ons gewenste regeltjes omtrent het karpervissen, zoals nachtvispasje, meeneemverbod karper , 3 e hengelvergunning etc etc

Kortom...

Wie heeft hier reeds ervaring mee gehad en welke oplossing kunnen jullie ons aanbieden.
Bedankt voor het meedenken!


Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-11-2006 03:09

Tja Hans, met het afschaffen van heel veel onzinnige regels is natuurlijk niets mis mee.
Het gaat er dus om de Gemeente ervan te overtuigen dat wat jullie voorstellen gewoon zinnige regels zijn omdat zonder een aantal strakke regels er wel excessen zullen plaatsvinden waartegen dan ook niet opgetreden kan worden wegens gebrek aan zinnige en duidelijke regelgeving op het gebied van de karpervisserij.
Meeneemverbod karper: wettelijk gezien is het al zo dat een sportvisser niet meer dan 5 kg zoetwatervis mee mag nemen. Met karper, kleiner dan 5 kg, zal toch ook wel niet gesleept worden naar ik aanneem.
Als er nu in de Gemeentelijke Vergunning staat dat er met ten hoogste 2 hengels mag worden gevist dan zullen ze dat er wel in laten staan. Is er echter niets omtrent het aantal hengels vermeld en wordt dat in de Vergunning voor 2007 ook niet vermeld dan mag iedereen die zo'n vergunning heeft met net zoveel hengels vissen in 2007 als hij zelf maar wil (omdat het aantal hengels niet meer in de gewijzigde Visserijwet staat vermeld...).
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-11-2006 16:54

Knelpunt = veel onduidelijkheid :wink:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-11-2006 18:59

Aart,
Dat word nog lastig om ze te overtuigen..maar ik weet zeker dat Martijn van Zwanenburg (onze vice voorzitter) vreselijk zijn best hiervoor gaat doen.
Meeneemverbod was enkel als voorbeeld gesteld :wink:
Het bestuur komt vanavond wederom bijeen en we zullen het bespreken.

Frank...vertel eens
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

07-11-2006 19:22

Hans,

Sommige gemeente. s zitten ook nog met probleem habitats.

De Europese vogelrichtlijnen en Europese habitats richtlijnen.

En er zijn nog stukken die vallen onder, de Wetlandsconfentie (RAMSAR)

Dus er valt nog beetje meer te behapstukken, maar er is al vaker naar gevraagd, dus als je het niet erg vindt houd ik er een beetje mee op.

Veel succes.

paul
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-11-2006 19:29

Ja lekker zeg..moet je het ook niet in de groep gooien joh :-? :o :P
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

07-11-2006 19:53

Hans,

Ik gaf je al een antwoord, waar je nog meer tegen aan kunt lopen.
Europese waterrichtlijnen moeten in 2015 op orde zijn.

Om je voorbeeld te geven het westlandgebied, voldoet op dit moment op ongeveer 6% aan die eisen.
In dit geval gaat economisch belang nog even boven ecologisch belang.
Wat ik bedoelde is, dat ik dit onderwerp al eens eerder heb aangekaart.

Ik begrijp best je goede bedoelingen, maar heb toen al aangegeven dat het 5 voor 12 was, sommige dingen kun je niet regelen op het laatste moment.

Om het zo maar te zeggen wij zijn er 3 jr mee bezig geweest, en nog steeds moeten we allert blijven omdat sommige karpervissers, het nog steeds niet willen en/of kunnen begrijpen met soms alle gevolgen van dien.

Nogmaals veel succes,

Gr Paul
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-11-2006 12:53

Zijn er in jullie regio's al wel concrete plannen hoe men de KRW gaat oppakken?
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

08-11-2006 15:18

Frank onze regio (Delfland) is hier al sinds medio september mee bezig.

Zie de info die op deze site staat: http://www.svbdelfland.nl/nieuws.asp

En hier staat ook wat uitleg er over: http://www.svbdelfland.nl/nieuws_detail.asp?Id=103

http://www.hhdelfland.nl/kaderrichtlijn

En als er vissers zijn die willen meewerken: http://www.svbdelfland.nl/nieuws_detail.asp?Id=114

Zoals je kan lezen is het eerste projekt half oktober afgerond en is het nu even wachten op de uitslag.

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-11-2006 23:34

FRank, een aantal VBC's in onze regio's hebben dat allang opgepakt. Ik heb de indruk dat jouw werkgever wat traag is geweest op dit gebied...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-11-2006 14:08

Aart, misschien ken je de situatie nog niet helemaal in mijn gebied. Mijn voorganger is ziek geworden waardoor er een jaar niks is gebeurd op dat gebied. Er staat veel te gebeuren maar we lopen een beetje achter omdat er de mankracht niet voor was, de fusie van de 3 federaties nam erg veel tijd in beslag van de bestuurders.

Via de VBC's kun je wel een vinger aan de pols houden, echter zijn in mijn regio de VBC's nog niet vlakdekkend wat soms nadelen geeft.
De komende periode neem ik zelf plaats in de klankbordgroepen bij waterschap rijn & ijssel en rivierenland.
Later moeten we in de visplannen van de VBC's een hoop zien te verankeren.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-11-2006 22:07

Frank, ik ken de situatie en ook Wim (jouw voorganger)...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-11-2006 16:33

OK Aart,

Dat is dus de hoofdreden waarom er in het gebied de laatste tijd weinig initiatieven zijn geweest. Ik ga proberen deze langzaam weer op te pakken, maar eerst moet ik nog een hoop leren!
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-11-2006 18:26

Tja Frank, helaas is er in totaal gezien veel te veel werk voor 1 beroepskracht (en er komt nog meer werk aan, maar dat zul je a.s. dinsdag wel zien/horen...).
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-11-2006 18:49

Dat werd mij ook al snel duidelijk dat er erg veel werk ligt. Als ik dingen niet meer aan kan dan ben ik ook gedwongen me op de hoofdlijnen te blijven bewegen, is helaas niet anders. Dinsdag een heel morgendeel beleid zegt al wel genoeg wat er allemaal speelt!
beetje bij beetje
Plaats reactie