Betaalwater vs Overbezet Water


Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

30-10-2006 16:42

Heren

Al een flink aantal jaren worden betaalwateren in binnen- en buitenland zwaar ter discussie gesteld.
Er zijn meerdere redenen om daar niet te gaan vissen, maar visstand-wanbeheer schijnt wel de grootste boosdoener te zijn.

Hier in Nederland zijn er echter ook genoeg wateren waar men wanbeheer toepast op de visstand.
Over dit item hoort men een stuk minder en zijn de discussie's hier omtrent niet te vergelijken met BTW-discussie's.
Een vaak gehoord antwoord is: ga er gewoon niet vissen.
Dat gebeurdt echter in veel gevallen wel, vaak behoren ze ook nog toe aan een HSV.

Is het nu echt zo dat men dit liever niet wil weten ??
Mij lijkt het, dat geen enkele karper het lot verdiend, om te dienen als circus-attractie, welke keer op keer zijn zelfde kunstje mag vertonen, net zolang tot dat de bek eraf ligt.....

met vragende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

30-10-2006 16:57

ik zou zelf ook niet zo snle naar een betaal water gaan en ben het geheel met je eens.
eigenlijk heb je in het punt dat je dat kan vergelijken ook gewoon gelijk je hoeft er dan wel niet voor te betalen maar het is er overvol en iedere vis zijn bek kapot dus ik geef je totaal gelijk.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-10-2006 17:16

Betaalwater wint makkelijk van een overbezette put.Vrijwel elke overbezette put word kapot gevist en is de gezondheid van de vis lang niet altijd even best.Te klein,te mager....

Tussen de betaalwateren zitten natuurlijk een aantal rotte appels,maar er zijn er genoeg die alles perfect voor elkaar hebben,vissen uit eigen kweek of via een kweker.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

30-10-2006 17:26

vind ook dat wel een aantal btw's het prima voor elkaar hebben er zijn ook betaalwateren waar wel overbezetting is en ook hsv wateren met een te grote overbezetting op dat soort water wordt de karper kapot gevist door bijvoorbeeld te grote haken geen onthaakmat en zware henegls en grote molens maar uit ervaring van twee wateren die ik ken en zelf ook op gevist heb dan zijn de karpers op het hsv water er slechter aan toe dan de karpers van het betreffende btw.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-10-2006 17:35

Rick zou jij mij een paar BTW kunnen noemen die het wel voor mekaar hebben?
En wat is dan voor mekaar hebben?

Niet dat ik ooit op een BTW zal vissen of heb gevist ik ben er wel benieuwd naar.

Grote molens, zware hengels, grote haken, onthaakmatten enz hebben niet zoveel te maken met de kapotte bekken.
Het is de visser die er aan trekt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

30-10-2006 17:38

nou bijvoorbeeld de blauwe hoef en het plashuis hebben het aardig voor elkaar dacht ik. en ja het klopt dat het altijd nog door de visser komt. maar toch de visser met die grote molend zware henegls geen onthaakmat en grote haken zijn meestal niet de beste vissers en meestal die vissers die net beginnen en zo'n beginners setje kopen.
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

30-10-2006 17:40

Hans.

Goed dat je dit onderdeel van een andere goeie discussie
hier voort wil zetten.
Mijn mening hier over hoef ik je niet te vertellen die weet je
al, en is de zelfde als die van jouw.
Maar ik ben zeker wel benieuwd hoe de rest van de menigte
over dit onderwerp denkt.

Met aandachtig meelezende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Willem Barnas

30-10-2006 17:40

ik vind het allebei een zooitje.

Ik ben nog nooit echt in Frankrijk wezen vissen, maar als ik dat ga doen, doe ik het op kanalen, rivieren of ander echt water.

En ik heb een week terug een water voorgoed de rug toegekeerd nadat ik er drie vissen ving waar ik vreselijke medelijden mee had. Ze pasten zo in het rijtje van vissen zoals Dennis v/d B. die weleens liet zien.
Ik viste er incidenteel en ving dan relatief veel vissen die nog heel waren (in meerdere opzichten), maar dit was echt om te janken en ik was er gelijk echt helemaal klaar mee, net als Robert, die al na de eerste vis zich stilletjes terugtrok onder zijn pluutje......

nr. 1

* Allebei de mondhoeken ruim 3 cm. ingescherd.
* Beide borstvinnen gebroken
* buikvin eraf
* Staart kapot
* Twee plekken op z'n kop
* Rugvin op twee plekken kapot
* Zooitje schubben eraf

nr. 2

* Zelfde verhaal, alleen deze had 'slechts' 1 borstvin kapot en had geen plekken op z'n kop en maar één stukje rugvin kapot.

nr. 3

* Was de 'mooiste' met slechts een kapotte staart, verrot getrokken mondhoeken en een gebroken eerste straal van de rugvin. EN van allende had het beest nog ergens de kracht gevonden om zijn kapotte monhoeken weer naar elkaar toe te kunne laten groeien wat resulteerde in een bek van een 3-ponder, maar dan bij een vis van bijna 24 pond.

om te janken.

En ik ben ook wel he-le-maal klaar met watertjes waar de HSV zijn leden tevreden mee houdt.

Bedankt,
WB 8)
Laatst gewijzigd door Willem Barnas op 30-10-2006 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

30-10-2006 17:43

maar ik vis wel op een btw putje met een overbezetting en een hsv putje. ook met een overbezetting nu zullen jullie allemaal wel zeggen doe dat nou niet. ik vis er niet vaak op allebij zo twee keer per jaar omdat ik het dan gewoon leuk vind om eff lekker veel te vangen. maar ik denk dat er ook genoeg karpervisser zijn die het wel doen maar het niet durven te vertellen.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

30-10-2006 18:49

100 % een goed btw,

Persoonlijk heb ik daar niks op tegen mits de verhoudingen etc goed zijn.

Douwe hier een paar antwoorden,

Les etangs de l'Abbaye

Villedon

Hier ben ik een paar jaar geleden naar toe geweest :oops: :oops:
Niet te veel commentaar a.u.b.
Bij deze 2 hadden ze de zaakjes wel inorde.(naar mijn mening)

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2006 19:06

Hans-Peter,

Een karper is geen circusattractie.

Als je daarom met richtlijnen komt voor een verantwoord beheer van het visbestand. Een bestand afgestemd op het water met een diversificatie van voorkomende vissoorten welke in balans is met het water type. Wie zal dan eerder met gezonde argumenten te overreden zijn. Een HSV of een beheerder van een betaalwater?

Groet, Kees
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

30-10-2006 19:07

100% betaalwater.

ik ga volgend jaar ook naar een BTW.

beter dan dat ik in bleiswijk ga vissen, dat erom bekend staat vanwege de papegaaienbekken. :o
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

30-10-2006 19:49

100% HSV

Een beheerder van een BTW kiepert er eerder wat visjes bij in om zo een tikkeltje voedselconcurrentie te creeeren zodat de stevige hengeldruk niet zo snel de vangsten en de klandizie nadelig beinvloed.

Een HSV heeft die bedoelingen uiteraard niet.

Al komt krom getrokken bekkies volgens mij niet alleen door een overbezetting. Er zijn ook afgesloten putten met geen overbezetting waar ook pappegaaiesnoetjes voorkomen.

De mate van hengeldruk en de manier waarop men bezig is is daar ook grotendeels debet aan.
Vissie kump zo!
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

30-10-2006 20:09

als je echt om de vissen zou geven moet je volgens mij gewoon stoppen met vissen!dan weet je zeker dat je de vis geen schade toebrengt.Een goed btw heb ik persoonlijk niks op tegen,maar helaas zijn er meer slechte dan goeie,overbezet hsv water,tja denk dat het ook een hoop aan de vissers ligt die slepen met vissen naar hun thuiswatertje.ken ook hsven met een goed visstand beleid.
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-10-2006 21:04

HPE,

Wanneer is een water "overbezet" volgens jou?
Waar trek je de grens?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

30-10-2006 21:12

Eus

Wanneer de karpers op het betreffende water geen vrijheid van voedselkeuze hebben.

met vet-verwerkende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-10-2006 21:23

Bij een HSV hebben ze jaarlijks een ledenvergadering waar iedereen die lid is zijn zegje kan doen, vind je het beheer dat ze voeren niet deugen kun je dit aangeven. Vervolgens kan er door leden gestemd worden of het beheer wel of niet moet veranderen en in welke richting.
Dit is een betere oplossing dan HSV's boycotten, dit is uiteraard geen oplossing voor het probleem dat er ligt!

Er zijn nog steeds HSV's die niet genoeg kennis in huis hebben over visstandbeheer en maken daarom nog wel eens onnodige foutjes. Vaak komen deze foutjes voort uit de wensen van bepaalde leden...
beetje bij beetje
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

30-10-2006 21:42

HPE,

Vindt dit wel een intressante vraag, die ikzelf beantwoord met!!!... liever een goed beheerd 'BTW' dan een slecht beheerd 'HSV' water.

Maar hier zijn de meningen zoals gewoonlijk aardig verdeeld over.

Heb hier al eens een discussie gehad over zo'n type water, blijft een "TEER" onderwerp van discussie.

Met medelijdende groet
Paul
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

30-10-2006 21:49

BTW in Frankrijk : er zullen best goede en slechte tussen zitten. Het blijft mesjokke dat je 300 euries neer moet tellen voor een week vissen op 1 bepaalde plek. Als ze dat in nederland gaan doen met jouw thuiswater ben je minder blij toch!!!.

Maar als we het over de gezondheid van de karpers gaan hebben, kijk eens naar je eigen land. De BOSBAAN is bijvoorbeeld een drama en menige karperput is platgevist. Vissen die verminkt zijn door verkeerd gebruikt matriaal ( veel te zware hengels en gevlochte lijnen ). Nee een goede gedegen opleiding voor jeugdige vissers en niet alleen die gelikte verhalen zoals vissen bij obstakels. Strak tegen de takken vissen, met een 100% dyneema lijn zonder rek, hengel vastgebonden en slip dicht en dan blokken. Drie keer raden als je dit verkeerd doet hoe die vis er uit gaat zien. Daar irriteer ik me mateloos aan, goede informatie over dingen die jewel kunt doen maar ook zeker niet. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt dan komen we er wel in ons eigen landje, zonder toename van betaalwater.

Tjuus
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

30-10-2006 22:14

Hans-Peter van Ee schreef:Mij lijkt het, dat geen enkele karper het lot verdiend, om te dienen als circus-attractie, welke keer op keer zijn zelfde kunstje mag vertonen, net zolang tot dat de bek eraf ligt.....


Hans-Peter, ik ben het helemaal met je eens. Ik kots op btw ( ja ook op de zogenaamd goedbeheerde ), maar eigenlijk op alles wat dieren op een commerciele manier uitbuit. Het circus is ook zo iets, maar goed dat is niet de discussie.

Naast die verachtelijke btw's heb je dan inderdaad die volgestorte watertjes om een ieder de kans te geven zijn of haar visje te kunnen vangen. Schrijnend voorbeeld is nog altijd de Bosbaan, alhoewel massale uitzettingen hier gelukkig verleden tijd zijn. Uiteraard zijn er nog ontelbaar veel meer van dit soort wateren waar enig visstandbeheer volledig ontbreekt.

De vraag is alleen wat je hier tegen kunt doen. Ik denk vooral veel voorlichting geven en blijven aankaarten bij de betreffende HSV en. Maar net als bij de btw geldt hier, zolang er een markt voor is zal dit fenomeen blijven bestaan :cry:
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

30-10-2006 22:50

Overbezette wateren zijn vaak nog de erfenis van de masale uitzettingen in de jaren 60 en 70. Toen had men blijkbaar nog niet zo veel kaas gegeten van vistandbeheer zoals deze tegenwoordig "onderwezen" wordt. Het is nogal makkelijk om de HSV de schuld te geven, De HSV zijn de leden, maar het beleid wordt bepaald door de leden die op vergaderingen komen en leden die nog meer doen in een vereniging. Dit zijn er meestal niet zoveel, dus heeft het meer zin om dit soort discussies op de ledenvergadering te houden dan hier op een board.
Je sta er versteld van hoeveel vissers er zijn die het prachtig vinden om te vissen op overbezette wateren, een veel van deze vissers zijn op de ledenvergadering is staat om de overbezetting in stand te houden.

Papegaaiebekken onstaan doordat vissen in de bek gehaakt worden, er wordt aan die bek getrokken, er onstaat een wond, dit wordt een litteken, dit gebeurd nog een paar keer en de papaegaaiebek wordt een feit.
Ga nu niet beweren dat door jou materiaal, techniek en superrig dit niet gebeurt, vissen vangen met een hengel laat nu eenmaal schade na in de bek van de vis.



Jos
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

31-10-2006 07:33

hi
waarom alles afschuiven op btw of hsv er zijn genoeg vissers die zonder te weten wat ze doen vissen uit andere wateren meenemen om in hun thuiswater te zetten met alle gevolgen van dien.
dit is eigenlijk nog veel gevaarlijker als overbezetting.
en de papgaaienbekken dat komt echt door onkunde van de visser zoals al eerder in dit topic is aangegeven.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-10-2006 12:43

Hoezo is dat gevaarlijker....? Vaak worden alleen de karpers getroffen door overzetten. Overbezetting heeft schade voor het gehele watersysteem. Het gehele watersysteem is onderdeel van visstandbeheer, die paar karpers zijn bijzaak in het geheel.

Vergelijk eens een HSV die haar water niet wil inbrengen bij een HSF, ze willen zoveel mogelijk leden om hun kas te spekken...
Dit lijkt ook op een betaalwater alleen word er niet direct 1 persoon beter van, maar de kas van de vereniging! Dit kan ook een motivatie zijn om grote karpers aan te trekken in een water, moeten we deze verenigingen dan ook allemaal maar gaan boycotten....???
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-10-2006 12:51

@Frank,
dat is een lastige, er is 1 verschil die het voor velen goed maakt.
Een vereniniging is niet vanuit een winstoogmerk bezig dus kun je niet onder de noemer commercieel scharen :wink: Verder kan ik me wel vinden in je relaas.

@HPE ik zit alleen met overbezetting versus papagaaibekjes. Hebben we dan een overbezetting van karper of van karpervissers ?

Ken namelijk voldoende wateren die druk worden bezocht en waar geen overbezetting heerst, toch kom je hier geregeld vissen tegen die voorzien van diverse littekens. Roomser dan de paus zijn we wel een beetje geloof ik, ooit erbij nagedacht wat er gebeurt als je een vis lost ?

En dan is het geen circusattractie meer?

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

31-10-2006 14:04

frank
ben je een beetje thuis in visziektes???
overbevolking is niet goed dat hoor je mijn niet zeggen,maar als er een vis van een ander water word bijgezet kunnen de gevolgen velemalen groter zijn dan overbevolking.
stel voorbeeld de karper die word overgezet is drager van het khv virus die ene karper zal vrolijk blijven zwemmen terwijl 80 tot 90% van de aanwezige populatie zal sterven aan dit virus.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD