Kalender Karper


Plaats reactie
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

26-10-2006 22:18

In de loop van de jaren dat ik achter de grootse karpers van een water aan zit,is mij één ding opgevallen dat vaak de grootste(of meschien valt het bij deze meer op) er wat eigenaardigheden op naar houden. Wat het meeste opviel is dat ze een kalender schijnen te hebben.

Wat voorbeelden die me te binnen schieten.

Jaren geleden,ving ik ooit Splitstaart op KK 7-8 op 1 april(geen grap).
Het was de eerste keer dat jaar dat deze vis gevangen werdt. Presies een jaar later,weer op 1 april komt ie er weer uit,bij mijn weet was hij in die tussen tijd slecht één maal kort na mij gevangen.

Een 3 jaar geleden ving ik Moby(r.i.p) op Bussloo halverwege mei.
Het was de eerste keer dat ze dat jaar gevangen werdt. Exakt een jaar later (zelfs rekening houdend met het verloop op de kalender)op een een andere stek kwam ze er weer uit. Weer voor het eerst dat jaar,365 dagen later. Het scheelde geloof ik vier uur met mijn vangst.

De leder op het Kempisch,drie jaar achter elkaar er op de zelfde stek uit,op de zelfde dag (weer 1 april). En ik geloof in al die drie gevallen de eerste keer dat jaar.

Dit waren vangste vrijwel op de dag af,maar er zijn legio voorbeelden dat grote vissen er ieder jaar er in de zelfde week uit komen.

Een veertiger die ik ving in mei 1996 op de Zuid Willems vaart in werdt na mij niet meer gevangen,todat ie er een jaar later in de zelfde week uit kwam. Deze vis werdt toen bekent als de 'stofkei' en stond op de cover van de Karperwereld.

Ik ving Moby ook omdat ik wist in welke week en waar ie er uit zou komen.

De Grootte op het Kempisch Kanaal,Ronny wist welke week hij daar moets zijn en ving hem.

Ik kan zo nog wel even doorgaan,maar het is vaak frapant om te zien dat somige karpers dat kunstje jaren achter elkaar kunnen. En dit is één van de belangrijkste dingen om te weten,als je een targetvisser bent als ik om het maar zo uit te drukken.

Het feit is wel,dat ik het hier over de zwaarste vissen van een water heb,en meschien gebeurt het ook wel bij de mindere goden,maar valt het niet op. Immers,dat zijn niet de vissen waar ik achter aan zit en wordt zodoende meschien over het hoofd gezien.

En ik weet ook dat ik hier niks nieuws vertel,maar gewoon iets dat me steeds meer opvalt,en ik kan me zo toch indenken dat ik niet de enige ben die zulks opvalt.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

26-10-2006 22:26

interesant andre,ik heb zelf een logboek van al de jaren dat ik op karper vis,maar ik kan hier geen vast patroon ontdekken.Dat komt mischien ook omdat we hier niet echt groot water hebben.
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

26-10-2006 22:32

Met de grootte van het water heeft het niet veel te maken,het gebeurt ook op de kleinere wateren. Vissen die zwaar onder druk staan,weinig gevangen worden,maar waarvan ik vrij nauwkerig kan zeggen wanneer de grootste er uit komt. Maar toegegeven,het gebeurt vaker op wat groter water.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

26-10-2006 22:45

beste anton,

hier in alkmaar gebeurd het ook op een wat kleiner water.
het betreft een spiegel die elk jaar op dezelfde stek eruit komt, en het betreft nog een sloten complex ook.
afgelopen voorjaar zat een maatje van me op die bewuste stek en aangezien het mijn thuiswater betreft, kon ik hem vertellen dat hij vannacht die spiegel zou vangen(klein beetje bluf natuurlijk). en de volgende ochtend om 8 uur ging de telefoon! deze vis presteert het om elk jaar er op precies dezelfde stek en datum eruit te komen!

maar "de leder" maakt het soms wel erg bond! die komt er vaak rond 2 bewuste weken in het jaar boven water. en als hij eenmaal gevangen is komt hij er vaak binnen 2 weken weer uit. hopelijk is deze vis nog niet op zijn retour.

wat ik me weleens af vraag is,
waarvoor komt zo vis elke keer weer terug op die bepaalde stek, terwijl hij er toch weer gevangen word? zal dat iets met instinct te maken hebben. je zou juist zeggen dat zo'n vis juist een hele andere kant op gaat van het water. maarja wie het weet mag het zeggen!

mvg
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

26-10-2006 22:51

De meeste veertigponders die ik in Nederland heb gevangen kwamen in Mei op de kant. Vaak zijn ze dan op bepaalde stekken te vinden in afwachting van de paai. Ieder jaar het zelfde.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-10-2006 11:02

Ik kan er hier soms geen peil op trekken hoe het loopt,wel weet ik dat ze er vaak op vaste tijden uitkomen,ene stuk vooral snachts en het andere stuk overdag en sochtends.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

27-10-2006 11:20

heb ook wel een logboek aleen van dit jaar en vorig jaar maar heb vast wel een keer de zelfde gevangen maar maak niet overal foto's van en vis niet steeds opeen water en een patroon is me nog niet opgevallen.
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

27-10-2006 16:49

Jongens,ik wil niet lullig doen,maar de karpers waar ik het over heb,zijn vissen zo vanaf 20kg die vaak zulks gedrag vertonen. met de kleinere is het me nooit opgevallen,meschien simpelweg omdat ik er geen notie aangegeven heb.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

27-10-2006 17:26

Klopt als een bus.
Hier in België werden/worden vaak sessie gepland naargelang het target zich de jaren ervoor heeft laten vangen. Dit was vroeger jaren zeker het geval met bijvoorbeeld "Das boot" en "Big Scale" op de Nekker nabij mechelen, ook allen veertigponders. Jammer genoeg hebben ook zij het onheil niet overleefd net zoals zovelen van die bakken. "De Leder" van het kk is daar idd een goed levend voorbeeld van, maar er zijn er zovelen. Een fatsoenlijke reden voor dit gedrag kan ik mij echter niet bedenken.

Even offtopic vind ik het ergens wel jammer dat de gewichten zo hoog liggen, want mensen die hun zinnen (bijvoorbeeld) op "De Leder" gezet hebben moeten er snel bijzijn, want ik denk niet dat deze biggen nog 10 jaar zullen leven :( Dat denk ik maar he, als er iemand anders een andere mening over heeft spuug het op mij uit :D

adios
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

27-10-2006 17:46

Ik vis al meer dan 12 jaar op het KK,heb er in die tijd al heel wat grote vis zien sneuvelen,al dan niet door toedoen van vissers. Iederkeer als te topvis van een bepaald stuk het loodje legte dacht ik dat het wel even kon duren voor er weer een nieuwe zou herrijzen,maar het gebeurde gauw genoeg. De leder is een sterke vis,en houd het erg lang vol moet ik zeggen. Paait gelukkig ook telkens af. Wat me wel opgevallen is op het KK is dat zodra sommige vissen de 25kg in zeer korte tijd berijkt hadden,dat ze kort daar naar heel snel achter elkaar gevangen werden,om vevolgens korte tijd later dood door het kanaal te drijven..

Maar even terug koment op een paar van die vissen die ik gevangen heb,en heb zien vangen op de dag af. Heb er nog eens over nagedacht,ze komen er sowieso in een bepaalde week uit. En waneer worden ze in die weken dan bevist? Meestal in het weekend dan. Kan een verklaring zijn waarom ik karper op de kant heb gezien exakt een jaar naar dato.

Maar dan nog frapant dat ze zich nog jaren in de zelfde week laten vangen. Op de dag af kan dan puur toeval zijn natuurlijk,en die dingen blijven hangen in de loop van de jaren.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

27-10-2006 19:10

Hej Andre,

erg interessant onderwerp. Bij mij in de buurt zit ook zo'n vis die er opvallend vaak in een bepaalde periode op een bepaalde stek uitkomt. deze vis heeft een uitgesproken voorkeur voor begin oktober, en dat al een heel aantal jaren.
Op een ander water krijg ik ook het vermoeden dat een bepaalde vis deze nijging heeft. inmiddels heb ik deze vis van rond de 30 pond 2 keer kunnen vangen, telkens in de eerste dagen van mei. tussen beide vangsten zaten 362 dagen. voor zover mij bekend is deze vis in de tussentijd niet boven geweest, terwijl het water behoorlijk zwaar bevist wordt.
Ik heb om eerlijk te zijn niet echt een idee waar dit aan kan liggen, misschien dat het met lichtinvloeden te maken heeft o.i.d.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

27-10-2006 20:19

Inderdaad veel voorbeelden van bekend Andre! Mighty Moby Dick die je al noemt was zo'n karper. Drie jaar achtereen in de nacht van 13 op 14 juli rondom het gebied Kop van Kikkergat. Toeval? Absoluut niet.

Wel een feit dat er meer op gelet wordt bij grotere karpers, die kleintjes kunnen net zo goed een kalender hebben alleen valt het dan minder op. Maar een mooi fenomeen blijft het zeker. Het ritme van de biologische klok is een zeer interessant item, komt in het hele dierenrijk terug op allerlei gebied. Licht lijkt een belangrijke factor.

Hieronder een leuk stukje hierover. Jammer genoeg niet over karper :o

Een artikel over rendieren in het kerstnummer van Nature, dat kan bijna geen toeval zijn. "Vast niet, nee", reageert de Groningse chronobioloog Menno Gerkema. "De redactie heeft ons al een flinke tijd geleden laten weten dat het geplaatst zou worden, maar niet wanneer. Een Amerikaanse collega wilde wedden dat ze het zouden opzouten tot de kerstdagen. Die heeft dus gelijkgekregen." Op de drukproef die de Noorderlichtredactie in handen kreeg, staat inderdaad: 'Nature, Vol. 43X, XX May 2005'. Het stuk lag dus al meer dan een half jaar klaar.

Het artikel gaat over de 'biologische klok', het mechanisme waardoor activiteiten van planten, dieren en zelfs eencelligen in de pas blijft lopen met het dagelijkse ritme van de zon. Al in 1729 ontdekte de Franse astronoom dat de plant Mimosa pudica, beter bekend als kruidje-roer-me-niet, zijn bladeren 's avonds sloot en 's morgens weer opende, ook als hij de hele tijd in het licht of juist in het donker stond. De plant reageerde dus niet zomaar op het licht, maar bezat een soort eigen klok, concludeerde hij. "Later bleek dat bijna alle levende wezens zo'n ingebouwde klok hebben", vertelt Gerkema. "Dieren, planten en zelfs sommige bacterien hebben van nature een ritme in de activiteiten van ongeveer, maar niet precies 24 uur. Met licht wordt die klok dagelijks gelijkgezet."

Hoe zit de biologische klok in elkaar? Daarover is de afgelopen decennia veel bekend geworden. Chronobiologen vonden de eiwitten die de klok laten tikken en de genen die daarbij horen. Ook weten ze hoe het kan dat licht de wijzers kan verzetten. Toch zorgen de rendieren nu voor een verrassing. Bij deze beesten blijkt er namelijk helemaal geen 24-uursritme in de activiteit te zitten wanneer ze ver genoeg boven de poolcirkel vertoeven. In de zomer is het daar constant licht, 's winters blijft het maandenlang vrijwel donker.

Gerkema: "We hebben twee groepen van zes in het wild levende rendieren uitgerust met loggers, apparaatjes die registreerden wanneer ze actief waren - nou ja, ik zeg wel 'we', maar daaraan heb ik zelf niet meegedaan. Het meeste werk is verzet door Bob van Oort, die hier in Groningen gestudeerd heeft maar nu in Noorwegen werkt. De ene groep rendieren leefde op Spitsbergen, ruim boven de poolcirkel, en de andere op de noordelijkste punt van het Noorse vasteland."

De activiteit van de dieren werd voor een heel jaar vastgelegd en vervolgens geanalyseerd. In de zomer bleek van een 24-uursritme geen sprake, in beide groepen. De vastelandbewoners hadden de rest van het jaar wel zo'n ritme, maar bij hun noordelijker wonende soortgenoten was er ook in de donkere winter geen enkele invloed van de biologische klok op de activiteit te bespeuren. "Ze vertonen wel ritmisch gedrag, maar dat past op geen enkele manier in blokken van 24 uur", zegt Gerkema. "En dat gaat in tegen de heersende gedachte dat de klok altijd blijft doortikken. Voor sommige vakgenoten zal het een schok zijn om te horen dat rendieren hun klok blijkbaar kunnen uitzetten."

Vanuit evolutionair perspectief is het begrijpelijk dat pooldieren niet bij de klok leven, vindt hij: "Ze hebben er grote delen van het jaar niets aan. Zo'n ritme blijven handhaven in een constante omgeving is alleen maar hinderlijk, en het kost nog energie ook. Waarschijnlijk hebben soorten die in poolgebieden leven zich daaraan aangepast. Er zit een extra schakelaar op hun klok. Bij dieren met een winterslaap wordt de klok ook tijdelijk uitgezet, dus helemaal uniek is dat niet. Maar wij waren er zelf toch wel verrast over." En hoe zit het op moleculair niveau? "Dat weten we nog niet, maar ik neem aan dat dit artikel het onderzoek daarnaar wel zal stimuleren."

Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-10-2006 00:27

Maaaaaaaaaan, het lijkt wel kerst met die rendieren

Afbeelding
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

28-10-2006 09:33

Ik heb bij mijn water dat er af en toe een groepje karpers langs komt zwemmen.
Het is een beek.
Ik ga de tijden van de vangsten maar eens een beetje beter in de gaten houden.
Ik had laatst mijn hengel uitgelopen op mijn plek.
Ik had mijn hengel echt serieus nog niet op mijn pod of ik had er al een aan.
Ik heb echt het gevoel dat ze mijn aas aan het opwachten waren.

Toch zit ik er soms gewoon te blanken.
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

28-10-2006 09:35

Ai.

Andre kip.
Werd die karper telkens op de zelfde plek gevangen?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-10-2006 10:07

Veel karpervissers komen met verhalen waar een geheimzinnig randje aan zit. Verklaringen kunnen er niet voor worden gegeven. Nu een nuchter feit, een karper (varken) zal in periode dat zijn lichaamtemperatuur het toelaat altijd eten. Mij is verteld door biologen dat dit eten op kan lopen tot 3% van zijn lichaamsgewicht per dag. Wat me erg veel lijkt maar wie ben ik daar een andere mening over te hebben wat ik niet met feiten kan onderbouwen. Van dressuur het zelfde verhaal, kom daarin ook nuchtere karpervissers tegen die heel het dressuur verhaal maar larie vinden. Geheimzinnigheid doet het immers erg goed. Lees ook verhalen van karpervissers die binnen een bepaalde periode het grootste gedeelte van een bestand aan zware vissen vangen. Prachtig maar hoe zit dat met die ene vis dan die met een Seiko omloopt??

Ik kan niets met die verhalen binnen mijn karpervisserij. Vindt het aan de andere kant wel erg leuk dat het zo goed voer is voor veel karpervissers. Of ze er ook de grote vissen mee vangen is een andere vraag. Voor de jongens uit het noorden zal het een goede 1 april grap opleveren. Zie het al voor me op en bepaalt water komt er op 1 april om 10 uur s’morgens altijd een 35 kg vis uit. Een foto er bij moet lukken het water vol met vissers te krijgen. Wel een paar latex handschoenen erbij aantrekken natuurlijk anders lukt het zeker niet.

Wel valt me op dat als ik toevallig een vis vang andere op dat betreffende water ook altijd vangen. Anders om ook, weer een stukje geheimzinnigheid wat voer is voor karpervissers. Of zijn er meer die dezelfde ervaring hebben???

Een lachende groet,
Peter
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

28-10-2006 11:29

Peter

Ik het hier niet over een 1 april grap,gewoon iets dat me in de loop van de jaren opgevallen is.

Moby ving ik door dat ik wist dat deze vis zich in een bepaalde week van het jaar met zeer grote kans zou ophouden op een bepaalde stek op bussloo. Ik heb het water nooit serieus bevist,wel jaren lang het doen en laten van deze vis gevolgd. Bussloo is 90 hektare, zij kon overal zijn.
Zaols ik zij nooit serieus bevist,maar ik wist er genoeg over.
Half mei,de week waar ik haar op een bepaalde plaats verwachte,was ik er. Die eerste nacht ving ik mijn eerste vis(ooit) op bussloo,een schub van in de 20 pond. In het ochtend schemer had ik de op één na grootste spiegel van het water,een uurtje later Moby.

Natuurlijk werd deze vis ook op andere momenten gevangen,maar als je je huiswerk doet,dan vallen bepaalde dingen wel op. Zoals ik zei werdt ze een jaar later op de dag af weer voor het eerst gevangen dat jaar.

Ik ving splitstaart 1 april 1995. Na kort na mij nog één keer gevangen naar mijn weet,om daarna weer op 1 april 1996 op de kant te komen.

De grote schub,die ik ooit ving bijna bij jou in de achtertuin op het kanaal werd pas één jaar later terug gevangen,in de zelfde week,ik weet niet zeker,maar was geloof ik ook het zelfde weekend.

De leder kwam er uit op 1 april,en iedereen dacht inderdaad dat het een grap was. Een jaar later,zelfde stek,weer eruit. En weer een jaar later nog een keer. Dan krap je je zelf wel even achter het oor,bij de tweede keer denk je dan van hé da's toevallig,maar ik had beter moeten weten.
toen hij zich voor de derde keer liet vangen. Natuurlijk wordt ze veel vaker gevangen,en is er geen pijl op te trekken. Maar ik ben me er vrijwel zeker van dat het in al de drie gevallen de eerste keer was dat jaar. In alle gevallen die ik hier beschreef trouwens.

En een ieder mag het onzin vinden of er weinig waarde aan hechten,maar als je al jaren bepaalde dingen over een bepaalde vis ziet dan komt er vaak wel een partoon boven. en in zo'n geval als Moby en andere die ik gevangen heb,heb ik ze lang gevolgt,totdat ik verwachte dat ze hun absolute top in gewicht berijkt hadden. Dit gaat overigens niet altijd goed,want heb ook al gehad dat vissen stierven,door dat ik al 10 jaar de vis zwaarder en zwaarder zag worden,en toen het loodje legden,maar dit ter zijde

Als je 'gewoon' een visser bent die regematig zijn weekenden draait,en niet achter een speciale vis aan zit,valt je het meschien nooit op. Maar ik heb te veel gevallen gezien waar je bij denkt dat het geen toeval meer kan zijn. En meschien wil je het ook helemaal niet weten,ook goed.
Ik vis ook het grootste deel van de tijd blind,maar heb al weer wat water op het oog met zware vis die ik probeer te volgen,en wie weet wat je er van hoort.
En dan is het gewoon weer juiste tijd juiste plaats,en wat geluk meschien.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-10-2006 12:42

Momenteel ben ik een water aan het bevissen, maar in de seizoenen dat ik meerdere wateren beviste deed ik mijn voordeel met het logboek. Het bijhouden van vangsttijden, dagen, niet alleen van jezelf maar van alle vissers op het water (daarvoor dient er wel "vrijheid" van gegevens te zijn en geen "bedorven" onderlinge sfeer) levert zoveel extra informatie op.

Er is voor de grote vissen (waarvan alle gegevens bekend zijn) oh zo vaak een patroon te ontdekken waar en wanneer ze gevangen gaan worden. De biologische klok speelt hier vaak in mee, maar voor die grote jongens is er ook heel vaak een patroon te vinden in het weer/maanstanden. In deze voorspellingen heb ik het al te vaak bij het rechte eind gehad om het weg te wuiven als dom toeval. Durf komend voorjaar best de dag te voorspellen wanneer de Leder bijv. gevangen gaat worden op het KK, dit hoeft niet precies 1 april te zijn zoals Andre aangeeft, maar het zit alvast wel in die week. Gecombineerd met de weergegevens en voorspellingen voor die week durf ik wel met grote zekerheid een dag te geven dat hij gevangen/of verspeeld gaat worden. Maar dan moet je wel op de goede stek kunnen zitten (zal lastig zijn door de drukte) en weten hoe deze stek bevist dient te worden...

Natuurlijk is niet alles te voorspellen en zijn er jaren dat die grote jongens ineens besluiten om wat voor reden dan ook ineens het gedrag te veranderen, maar dat is daarmee ook meteen de charme van het vissen.

Het probleem is alleen dat je nog moet kunnen gaan vissen op het moment dat je verwacht dat het goed zal zijn, dit is vaak een groter probleem...

Ik zit iig vannacht en ma nacht weer aan het water, op de goede stekken en in de goede periode met het goede weerbeeld. Nu hopen dat die grote spiegel daar ook zo over denkt :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-10-2006 11:32

Andre, Bart, heb veel respect voor jullie manier van vissen. Aan mij is het op dit moment niet besteed die manier van vissen zal ongetwijfeld wel weer komen.

Wil nog wel dit kwijt, op een van de vele karpermeetings trof ik een persoon die uitgebreid zijn verhaal kwijt moest over de bekende leder op het KK. Hij wist precies te vertellen hoeveel keer hij dat jaar gevangen was en door wie. Na dit gehoord te hebben heb ik hem er opatent gemaakt dat er naast me ook nog iemand staat die hem gevangen had in dat zelfde jaar. Ook wist ik nog een ander persoon die niet in zijn rijtje voor kwam die hem gevangen had. Wat ik er mee wil zeggen dat de vele erg interessante verhalen rond gaan maar het vaak maar het halve verhaal is. Van personen die veelvuldig karper bladen halen en mooie verhalen op meetings verkondigen, daar van kan ik er die in mijn ogen aardig kunnen vissen. Maar zeker niet meer (een goed verstaander heeft maar een half woord nodig) wat niet op jullie slaat overigens.

Wat ik ook erg sterk vindt is dat ook zijn die exact de plaats kunnen bepalen waar hij dan gevangen wordt. Van een vis waar ook dit verhaal van rond ging vernam ik naderhand dat in de bewaarzak boilie resten van een andere karpervisser waren aangetroffen die ongeveer 200 meter verder op zat te vissen Ik bedoel maar of dat die vis daar niet het grootste gedeelte van het jaar huisde.

In mijn gedachte gang is karpervissen helemaal niet moeilijk.

A. Ga vissen op een water waar van je weet dat er grote karper huist.
B. Probeer er achter te komen waar hij of zij in een bepaalde periode gevangen wordt.
C. Stop er veeeeeeeeeeel tijd in. Hoeveel uren maak jullie tegenwoordig Andre, Bart??
D. Maak een goede planning.
E. Zorg dat je materiaal van hengel tot onderlijn in orde is.
F. Het slapen als het er op aankomt tot een minimum beperkt wordt.
G. De kwaliteit van aas zorgt voor de rest.

Volg je die lijn dan wordt het allemaal een stuk makkelijker voor een aantal onder ons.
Of ik een goede visser ben zeker niet, wil het op mijn manier naar mijn zin hebben aan de waterkant.
Wel met de kanttekening dat op momenten dat ik er voorga o.a. bovenstaande regels van toepassing zijn. Behalve c dan.

Wil hier mee niemand kleinere, meer het karpervissen aan zich relativeren.

Alle met vriendelijke groet,
Peter
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

29-10-2006 11:52

Nou peter kan je zeggen,mijn meest fanatieke jaren liggen allang achter mij,ben zoals velen afhankelijk van de weekenden,helaas.

Inderdaad,zoals je zei de leder wordt vaak gevangen. Maar dat had ik ook al vemeld. Ik probeer hier ook niet mijn gelijk te halen,het was slechts een voorbeeld. Wat gewoon opviel bij die vis(en in bijna al die ik noemde) is waneer hij of zo zij zich voor het eerst lieten vangen dat jaar. Voor de keren daarna durf ik er niet zo gauw een datum aan te plakken,maar ik volg het ook niet zo meer(het KK).

Zaols je zei,meschien zijn het wel halve waarheden,dan nog is het een stukje van de puzzel waar ik wat mee kan.

Ps: Ik slaap altijd bijzonder goed tijdens het vissen,vang nooit geen éne reet.

Groet Andre.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-10-2006 12:14

Andre,

Puzzelen is en blijft in het karpervissen zeker een leuke bezigheid. Denk je dat een van de stukjes klopt, waardoor het allemaal een stuk makkelijker lijkt te worden, ga je een paar dagen later AU weer hard op je gezicht.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-10-2006 12:40

Dat vissen in dezelfde tijd op dezelfde plek huizen is voor mij geen vraag, karper is in hoge mate een gewoontedier. Op dezelfde datum gevangen worden is echter wel erg curieus. Bij ons op de rivier (en die is heel groot) wordt De Tweekleur altijd in de eerste week van juni op een bepaalde stek gevangen, en dat ieder jaar weer.

Momenteel loer ik op een riviertarget, en dat kan alleen maar omdat ik weet waar hij zo ongeveer kan huizen in deze tijd van het jaar. Resultaten uit het verleden bieden echter (gelukkig!) geen garantie voor de toekomst, anders wordt het allemaal iets te voorspelbaar!

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

29-10-2006 12:59

Ligt het ook niet voor een groot gedeelte aan het feit dat men de sessie pland naargelang het target zich de jaren ervoor heeft laten vangen en hierdoor de vis "gewoon" gevangen wordt?
Oftewel als de sessie 2 weken ervoor of 2 weken erna gepland wordt, de vis evengoed gevangen had kunnen worden?
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

29-10-2006 13:22

Dat gebeurt ook vaak genoeg,heb er ook altijd wel eerder gezeten bij bepaalde vissen natuurlijk. Maar toch blijft het vaak tot die bepaalde week beperkt dat ie er weer (voor het eerst) dat jaar uit komt.
Maar zoals Kees al zei: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-10-2006 19:42

Andre,
Ik geloof zeker dat dit verschijnsel ook bij kleinere vissen voorkomt. Ik heb wel een voorbeeld:
Hier vlakbij op het twentekanaal zwemt een goudkarpertje, hoe zwaar hij precies is weet ik niet, omdat we hem nooit gewogen hebben. Ik schatte hem de eerste keer (2004) op een pond of 6/7, de tweede keer gaf ik hem een pond of 8/9, waarschijnlijk iets groter dus. Als ik de foto's vergelijk lijkt dat ook te kloppen. Bij mij zijn drie vangsten bekend van deze vis. Alledrie op dezelfde stek: de welbekende warmwateruitlaat bij de akzo. De eerste keer zag mijn maatje potseling iets oranjes boven komen. Het was een van de laatste dagen van februari (exacte datum weet ik niet meer, aan het eind van de laatste week iig) in 2004. Drie dagen later lag ie weer op de kant. In 2005 heb ik niks van die vis gehoord, hij kan best gevangen zijn. Dit jaar, om precies te zijn op 3 maart, ving een andere maat van mij hem. De vangsten zijn alledrie in dezelfde week. Als ik komend jaar in die periode geen beter lopende optie heb zal ik er misschien nog een paar nachten zitten, puur omdat ik wel nieuwsgierig ben of hij weer komt.

Guido,
Misschien dat jou verhaal in sommige gevallen wel opgaat, maar ik denk dat er in de meeste gevallen echt meer aan de hand is. Doorgaans zit je niet alleen aan wateren waar bekende grote vissen zwemmen. Er zullen best een paar vissers zijn die hun sessies echt plannen op dit soort informatie, maar ik denk dat de meerderheid er of geen rekening mee houdt of een ruime periode om het moment heen prikt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie