Voeren of vetmesten?


Hoeveel voer je voor een sessie van een dag (ongeveer)

Ik voer < 500 gram
31
33%
Ik voer tot 1 kilo
30
32%
Ik voer tot 2 kilo
15
16%
Ik voer 2 - 4 kilo
7
7%
Ik voer meer dan 4 kilo
12
13%
 
Totaal aantal stemmen: 95
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

20-10-2006 17:02

Ik had deze vraag teloops gesteld in een daar niet voor bestemd topic.
Vandaar dat ik (min of meer) dezelfde post ook hier neer zet.




Hoe zit dat nou? Ik lees op diverse plekken dat er tig kilo voer in het water wordt gemikt....en zie dan foto's van vissen die echt heel hoog nodig op dieet moeten! (echt vieze vette hangbuiken etc)

Dat voeren met tig kilo....mag misschien wel vis opleveren, maar kan toch nooit gezond zijn voor de vis? Om maar niet te spreken van de effecten op de waterkwaliteit of hoe de vis zich voelt....

Iedereen hier lijkt het niet beschadigen van de vis erg hoog in het vaandel te hebben staan, maar het (veel te) vetmesten van diezelfde vis en het laten verzuren van z'n water heeft blijkbaar minder impact op de visser (......nog maar een paar kilo zooi in het water...?!

Ik vind dit erg vaag.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Harm.
_____________________________________________________________
Er was al meteen reactie op, dus die maar meegenomen:
_____________________________________________________________


Helemaal mee eens Harm! Veel vissers helpen hun eigen visserij om zeep door al dat overdreven gevoer.
En dan wordt er braaf gesproken over 'goede' boilies zonder chemische stoffen en met een goede samenstelling en combinatie van voedingsstoffen enz.... Wat een smoesjes om het vele voeren goed te praten he!

Die boilies blijven gewoon een onnatuurlijke aanvulling op het natuurlijk voedsel. Je kunt het denk ik vergelijken met mensen die elke dag hamburgers eten. Het maakt dan echt niet uit of het een macdonalds-hamburger of een dure'uitgebalanceerde hamburger is. Als je er veel van eet wordt je van allebei die hamburgers dik en neemt de kans op allerlei ziektes toe.
Als dat bij een mens zo is, zou dat bij een vis dan niet zo zijn??? Ik ben bang van wel

Groeten,
Jan-Willem Kroon
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

20-10-2006 17:09

Beste Harm wat jij zegt klopt aan de ene kant wel maar die vis die eet alsdie honger heeft en als hij dat lekker vind neemt hij meer en daarom worden ze ook zo dik! :wink:
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

20-10-2006 17:22

ik voer alleen als ik ga nachten, en dan voer ik de dag voordat ik ga nachten,

ong 500 gram tot 1 kilo, hangt beetje vanaf hoeveel hengels er totaal meegaan, voer ook alleen met tijgernoten en kikkererwten.
bolies gebruik bijna nooit meer.
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

20-10-2006 17:31

die vis die eet alsdie honger heeft


Ik dacht dat dat anders was, maar zeker weten doe ik het niet.
Geen idee of aquariumvissen anders zijn dan karpers, maar aquariumvissen kun je met gemak overvoeren. Als je er maar lekker voer inmikt, vreten ze gewoon door tot ze ploffen.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-10-2006 17:37

Hoi Harm,

Ik had - elders - al gemeld dat dit een onderwerp is waar ik me een keer op stukgelopen heb. In een dronken bui beschreef ik Franse meren waar je je lijn niet meer hoeft uit te varen omdat je over de verzuurde boilies tweehonderd meter naar je stek kunt lopen.

Hoe groot die meren zijn, wist ik toen nog niet. Fluessen is er niks bij, meestal. Het maakt dus nogal uit of je vijf kilo per dag dumpt op zo'n binnenzee of in de Hofvijver. Kan me ook voorstellen dat je op de rivier - als het al lukt om gericht te voeren - voor de zekerheid ook wat extra's brengt.

Zelf, als ik al serieus voorvoer, breng ik een kilo voerboilies per dag en een handje verspreide visboilies om ze ook nog aan de smaak te wennen. Langzamerhand gaan we richting winter, dus halveer ik vanaf komende week die hoeveelheid.

Maar ik ben zoals je weet ook een relatieve nieuweling. Benieuwd wat de kenners er van zeggen...

Groeten van Bert.

P.S. De hele zooi staat al klaar voor de pensessie van morgenochtend. Zometeen alleen de hazeltjes nog even caramelliseren...
ff v==
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

20-10-2006 17:38

Hoeveelheid voer? Afhankelijk per water, per voersoort, per hoeveelheid karper, per hoeveelheid witvis. Conclusie: op de pol is geen zinnig antwoord te geven.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

20-10-2006 17:40

Harm Bakuwel schreef:
die vis die eet alsdie honger heeft


Ik dacht dat dat anders was, maar zeker weten doe ik het niet.
Geen idee of aquariumvissen anders zijn dan karpers, maar aquariumvissen kun je met gemak overvoeren. Als je er maar lekker voer inmikt, vreten ze gewoon door tot ze ploffen.


aquariumvissen kunnen zich idd rustig doodeten, en ik denk dat het bij alle vissen wel beetje zo is, de 1 wat sneller dan de ander
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-10-2006 17:40

En dan vergeet ik een punt te maken:

Volgens mij lezen sommige mensen - in dit forum en in de bladen - dat anderen met veel voeren op die binnenzeeën in Frankrijk succes hebben. Dus ook maar op de dorpsvijver geprobeerd. Dan ontstaan er inderdaad problemen...

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-10-2006 18:26

Harm,

Met alle respect, met de term "vieze vette hangbuiken" zul je hier weinig vrienden maken.
De meeste karpervissers van tegenwoordig vangen maar al te graag een dikke karper met een enorme pens eronder, ik moet je eerlijk bekennen dat ik er zelf ook niet vies van ben.

Ieder z'n meug denk ik.

Een voerhoeveelheid kan ik je zo niet vertellen, dit hang heel erg van de situatie af.
In de winter is dit heel weinig maar bijv. in de herfst met voorvoeren is het niet gauw teveel, eerder te weinig.

Iemand die blind altijd en overal maar een grote hoeveelheid voer in het water smijt is voor mij geen karpervisser.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

20-10-2006 19:00

Met alle respect, met de term "vieze vette hangbuiken" zul je hier weinig vrienden maken.


Ik wil zeker niemand voor z'n hoofd stoten.
Wat ik bedoel is dat de natuurlijke vorm van een vis....eh visvormig is?
En dat zijn diverse getoonde vissen bepaald niet meer.......en daar stel ik wat vraagtekens bij. Als de oorzaak van die enorme buiken het voeren is, vraag ik me af of we wel goed bezig zijn.

En ja, ik gooi zelf ook voer in het water.....
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-10-2006 19:52

Ik heb niet kunnen stemmen in de poll, dit omdat voeren, en dus de hoeveelheid, van zoveel factoren afhankelijk is.

Momenteel ben ik met een nieuw ( zeer groot ) water bezig waar zeer sporadisch op karper wordt gevist. Je zult begrijpen dat er hier wat meer kilo'tjes ingedonderd worden dan op de plekken waar ik ze wat makkelijker vang.

Op mijn ''vaste'' stekken is het veelal niet nodig om meer dan een kilo'tje boilies per dag of zelfs om de dag te voeren. Op dat nieuwe water gaat per stek 5 kilo mais tesamen met een kilo boilies. En voor dit water schat ik dit zelfs aan de magere kant.

Die dikke hangbuiken die jij beschrijft zijn ook niet mijn smaak. Vraag me trouwens wel af of dit alleen of gedeeltelijk door het vele voeren wordt veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-10-2006 20:12

Daar heb je 'n punt, Niels.

Ik ving onlangs een dikbuik op een water waar ik op dat moment niet aan het voeren was, maar wel regelmatig kom op verschillende momenten van de dag, ook vroege ochtend en late avond.

Als die ene visser die in het holst van de nacht voert en vist zonder dat ik het in de gaten heb, verantwoordelijk is voor die hangbuik, dan brengt ie wel heel veel voer. Of de vis in kwestie is steeds haantje de voorste.

Het gaat om uitermate (natuurlijk) voedselrijk water.
Daar kunnen ze 'natuurlijk' ook dik van worden...

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-10-2006 20:18

Ten eerste vind ik dit weer eens een topic die hier op het board thuis hoort. Dat wil dus zeggen dat ik dus ook vind dat er teveel loze, domme, stompzinnige topics zijn.

Harm...

Hoeveel voer je per dag is volgens mij afhankelijk van het watertype, de aastijden, het weer en de populatie vissen die op het betreffende water rondzwemmen.

Ga ik vissen bij ons in het bos, dan neem ik slechts een emmertje voer mee en 2 kilo boilies. Door de huidige dressuur is het namelijk niet nodig om veel te voeren om een serie leuke vissen te vangen. Maar wil ik op dit water grote vissen vangen dan moet ik er wat meer tijd tegen aangooien en een lading meer voer (10 kilo eigen gemaakte samenstelling en 5 kilo boilies ). De grotere vissen op het water laten eerst de kleinere vissen de stek onder vuur nemen, dan volgen de brasems en vervolgens de kanjers.

Ga ik nu naar het grotere water, dan kan ik soms met een volle emmer tijgers al een hele dag huishouden. Dat geld dus ook alleen voor mijn water, want ieder water is natuurlijk afzonderlijk van een ander en heeft zijn eigen identiteit.

Ga ik een nieuw water aanpakken en wil ik er een visje vangen, dan ben ik altijd een paar dagen van te voren bezig om te observeren, peilen en potentiele aasplekken te zoeken. Je kunt hier natuurlijk een aantal strategieen op los laten. Die strategieen kunnen bestaan uit voorvoeren, maar dit staat niet in verhouding tot de vraag der topic. Dus niet teveel bijvoeren zou dan mijn doel zijn. Ook zou ik gaan beginnen met voer dat voor de karper makkelijk en snel te verteren is, dit kan van alles zijn, mijn persoonlijke voorkeur gaat dan wel uit naar pellets, verkruimelde boilies, hennep en duivenvoer.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-10-2006 20:24

Dat bedoel ik maar Bert. Ik ben ook van mening dat sommige vissen meer de aanleg hebben om zo'n dikke pens te krijgen dan anderen. Op de Vecht heb ik vorig jaar een heel legioen project spiegels gevangen. Geen van allen boven de 12 pond, maar al wel die typische bolle buik. Zo klein en ( relatief ) licht als deze vissen zijn, toch zit het model er al in. Bij de schubs die ik daar ving had geen enkele een dikke buik. Lijkt mij dus sterk dat alleen die spiegels de voerplekken leegroven en daardoor vervetten.
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

20-10-2006 21:09

Deze kwam ik in het topic "watertemperatuur" tegen....

Misschien zit er wel 20 man te voeren dan kan 500 gram al teveel zijn!


Ook niet irrelevant.....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2006 21:13

Het word weer koud...mag ik jullie nog ff herrineren aan het artikel van Willem Barnas van begin dit jaar...operatie overstort :wink:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... +overstort

Wees wijs en gebruik je verstand :wink:
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

20-10-2006 21:16

Weet je waar ik graag eens een zinnig antwoord op zou hebben, van iemand die er verstand van heeft?
Hoe komt het dat er regelmatig kleine (zeer) druk beviste wateren zijn waar ineens een groot deel van het bestand dood gaat?
En dan bedoel ik hier dus wateren waar geen uitzettingen zijn geweest. Dat dit helaas tot sterfte kan leiden weet iedereen ondertussen wel. Maar kan veel voeren soms ook tot een hoge sterfte leiden? Een soort 'welvaartsziekte' zeg maar, zoals onder ons mensen ook steeds meer voorkomt?

Wie zou hier een zinnig antwoord op kunnen geven? En dan geen zinloos geblaat van "Jij overdrijft en dat is niet zo en je bent een....", maar gewoon een goed onderbouwd antwoord!

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2006 21:28

Lees het artikel van willem Barnas dan maar eens.

Kernwoord...leververvetting :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2006 21:30

Pieter Stam schreef:Hoeveelheid voer? Afhankelijk per water, per voersoort, per hoeveelheid karper, per hoeveelheid witvis. Conclusie: op de pol is geen zinnig antwoord te geven.

Het enigste goede antword staat hierboven...
Enkel nog een toevoeging....afhankelijk van het jaargetijde :wink:
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

20-10-2006 21:32

Hans, heb ik gelezen en helemaal mee eens! Als nu iedereen dit maar eens zou willen begrijpen en zijn voerhoeveelheid hierop aan passen...
Maarja, bij veel mensen is veel en zo zwaar mogelijke vissen vangen belangrijker dan de gezondheid van die vissen lijkt het wel. Dit is ook één van de redenen waarom ik een 'afkeer' (niet zo'n goed gekozen woord, maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden) heb van vissers die gesponsord worden. Ze kunnen zo veel voer krijgen als ze willen, als ze dan maar zoveel mogelijk vissen vangen... Een zeer verkeerde instelling volgens mij...

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

20-10-2006 21:41

Ik heb inmiddels meerdere keren gelezen dat mensen geen antwoord kunnen geven omdat de vraag niet specifiek genoeg is.

Ik zou graag uit willen gaan van "niet vlottend water".
D.w.z. geen rivieren, grote kanalen of ijselmeren, maar de singeltjes en kleinere plassen. De "statische wateren".

Wat jaargetijde aangaat......gemiddeld....herfst of zo.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-10-2006 21:48

Jan Willem,

Daar wil ik wel even een kleine bijdrage over leveren, die perfect past in het kader van dit topic.

Wat veel vissers vergeten is het feit dat wateren die intens bevoerd worden en waar een groot scala aan vissers hun vissen trachten te vangen veelal onnodig veel bevoerd worden. Simpelweg gezegt, het voer dat niet opgegeten wordt ligt op de bodem te rotten wat weer zorgt voor ziektes en dode vissen. Vooral tijdens warme perioden zie je vaak vissen drijven met opgezette buikjes, vorig jaar zag ik zelfs een vis liggen met een al opengereten buik waar de niet echt smakelijk uitziende pinda's nog inzaten.

Daarnaast is het natuurlijk een feit dat wanneer de karper overschakelt naar ons voer en dus niet meer natuurlijk voedsel binnenkrijgt een slecht eetpatroon gaat ontwikkelen. Hij komt dus niet meer aan zijn nodige bouwstenen waar hij kracht uit haalt. De karper is nu eenmaal geen dom beest dat alleen maar vreet, aast en gefotografeerd wordt. Of wat dacht je van boilies waarin eieren verwerkt zijn, deze ei stoffen gaan ook een keer rotten, dat kan echt niet goed zijn voor zijn natuurlijke balans.

Ik voer dan ook alleen het hoog nodige en weet precies wanneer het op begint te raken, de aanbeten worden simpelweg minder. Daar is makkelijker op in te spelen dan wanneer men per direct 25 kilo mais gaat lossen. (ik heb het hier dan ook over de kleine druk beviste wateren).

Maar er zijn nog meer redenen waarom er plotselinge sterfte kan optreden. Een virus kan de vis namelijk ook te das om doen, wat ik mij echter wel afvraag is hoe dit virus in de wateren terecht komt, maar daar heb ik wel mijn bedenkingen bij.

Verder is het slepen van vissen naar andere wateren natuurlijk ook geen pretje voor het natuurlijke bestand, simpelweg gezegt men verbreekt de natuurlijke ciclus van het stereotype gedrag bij karpers die horen op een bepaald water. Vergeet niet dat ook stress bij vissen een dodelijke ketting reactie kunnen opleveren.

Het uitzetten van talloze schubjes of spiegeltjes op een put met een natuurlijk bestand kan er voor zorgen dat de grotere vissen het van het toneel verdwijnen. Dat gebeurde dus ook bij ons, men zette er een x aantal kilo's jonge karper uit. Resultaat, binnen 1.5 jaar was vrijwel de gehele populatie oude grotere vissen naar het karper walhalla gegaan. Zonde hoor!!!

Men weet soms niet wat men teweeg kan brengen, wanneer er een bepaald aantal vissen op x aantal vierkante meters zwemmen (oppervlakte populatie) en dat over het hele water gezien, en men er niet opbouwend vissen bij zet, dan kan dat dus ook leiden tot catastrofale gevolgen.

Zo denk dat ik wel het één en ander heb kunnen bijvoegen, wellicht doet het je nadenken. Ps, veel van deze bovenstaande beweringen zijn op basis van zelf observatie en van de meningen van andere ervaren mannen die gelijke situatie hebben meegemaakt.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2006 22:15

Harm Bakuwel schreef:Ik heb inmiddels meerdere keren gelezen dat mensen geen antwoord kunnen geven omdat de vraag niet specifiek genoeg is.

Ik zou graag uit willen gaan van "niet vlottend water".
D.w.z. geen rivieren, grote kanalen of ijselmeren, maar de singeltjes en kleinere plassen. De "statische wateren".

Wat jaargetijde aangaat......gemiddeld....herfst of zo.


Harm...sorry maar er bestaat echt geen gemiddelde jaargetijde, da's onzin :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-10-2006 15:13

niet opgegeten wordt ligt op de bodem te rotten wat weer zorgt voor ziektes en dode vissen.


Is dat zo?

Die tonnen bladeren dan? Oppervlakte verontreiniging?

Wordt er wel voer niet opgegeten?

Daarnaast is het natuurlijk een feit dat wanneer de karper overschakelt naar ons voer en dus niet meer natuurlijk voedsel binnenkrijgt een slecht eetpatroon gaat ontwikkelen. Hij komt dus niet meer aan zijn nodige bouwstenen waar hij kracht uit haalt


Is dat zo? Waarom heeft er dan op praktische alle mij bekende wateren een extra groeispurt ingezet? Zeg maar 1985 t/m 1990. En eigenlijk 2002 t/m 200nu weer?


Vooral tijdens warme perioden zie je vaak vissen drijven met opgezette buikjes, vorig jaar zag ik zelfs een vis liggen met een al opengereten buik waar de niet echt smakelijk uitziende pinda's nog inzaten.


Vaak? Dat van die pinda's zou ik wel eens willen zien. Het voordeel van geen maag is mi toch dat het er achter weer uit kan. Daarnaast wordt 90% van het voedsel een keer gekauwd. Verdubbelenm pinda's in hun omvang?


Ok ben direkt eens, dat wij met ons voer het milieu niet helpen. Ook al wordt alles opgevreten groeien toch de vissen (extra) dus is er altijd een bealsting voor het milieu.

Ik wil ook van alles de schuld geven, maar dan toch graag met bewijzen onderbouwd.

Of wat dacht je van boilies waarin eieren verwerkt zijn, deze ei stoffen gaan ook een keer rotten, dat kan echt niet goed zijn voor zijn natuurlijke balans.


Worden er dan rotte eieren gegeten?

Men weet soms niet wat men teweeg kan brengen, wanneer er een bepaald aantal vissen op x aantal vierkante meters zwemmen


Die put van die voetballer. Zwmt misschien wel 1000 kilo vis/ha. Gaat daar dan zoveel dood?

Je ziet: ik denk na, maar ik zou wel eens echt willen weten hoe of wat.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

21-10-2006 15:22

ben net terug van een sessie van 5 nachtjes en hebben 50kg bollen verbruikt. als ik minder had gaan voeren hadden we stukken minder gevangen.
50kg valt nog mee in deze tijd! vooral op een water met een goed bestand aan karper kan je flink veel voeren! sinds ik veel ben gaan voeren ben ik ook veel meer gaan vangen.

gegroet